Om at kende forskel på dit og mit
Tyveri og indbrud er noget ubehageligt noget, ja det er ligefrem noget,
der kan skræmme en fra vid og sans.
Hernede i Sønderjylland, tæt på den
tyske grænse, bliver der begået indbrud i stor stil, og det tyvene direkte
går efter er, som overalt i Danmark,
alle de dyre designerting, som let kan
sælges videre til høje priser. For at
undgå disse ubudne gæster, må folk
på det nærmeste armere deres huse,
for aldrig før, er der opsat så mange
tyverialarmer, tågekanoner, kameraer, m.m., hvilket kan gå hen og blive
en bekostelig affære. Man må så også
ryste på hovedet, når man kan læse i
den lokale avis, at en bande på 15 18
årige drenge, er blevet taget af politiet,
og sigtet for at have stjålet for 1,5 mio.
kroner. Det er virkelig en trist udvikling for alle parter.
Men tyveri er jo ikke nogen ny opfindelse. Det har altid eksisteret, men
formen er blevet en anden, mere rå
og mere direkte. Før kom tyvene om
natten, og brød ind på dine enemærker, når du ikke var hjemme. I dag er
det ligeså tit ved højlys dag, og når folk
er hjemme. Det tager de ikke så nøje.
At man i dag ikke som før kan tillade
sig at lade sin hoveddør stå åben, viser
det grelle eksempel, hvor et ægtepar
befandt sig i deres have, alt imens tyve
havde tag selv bord i deres stuer. Ja
sådanne triste eksempler kan vi vist
alle komme i tanke om.
Personligt er der et par ting jeg kan
huske fra min barndom og ungdom.
Den ene er tabet af min dampmaskine, som jeg fik til min 12 års fødsels20l
dag. Den fik jeg ikke megen glæde af,
for den forsvandt på selve dagen. Jeg
vidste, med bestemthed, hvem der
havde taget den, men jeg turde naturligvis ikke spørge min kammerat, så
der var ikke mere at komme efter. Men
hvor var jeg trist til mode.
Den anden oplevelse fandt sted under
2. Verdenskrig, hvor der jo var mangel
på alt. Min lillebror Hartvig og jeg havde lige fået to nye, efter datidens standard, gode og flotte cykler. Min blev
købt i forretningen Torpedo ved
Olufsvej og min brors i Hamlet Tejler i Koldinggade begge på Østerbro.
I Brumleby, hvor vi boede, havde vi
kun et lille loft og intet kælderrum,
så vores nye cykler måtte enten stå
i køkkenet eller lige uden for døren.
Da det første var for besværligt og det
andet for risikabelt, foreslog min mor,
at vi satte begge cykler ind i vores lille
men meget hyggelige lysthus om natten. Det lå godt nok lige ud til fortovet, men da der var indgang fra siden,
skulle man altså ind på vores matrikel
for at komme ind i lysthuset. Vi drenge
syntes, det var en strålende idé, men
som tiden gik, blev der mangel på flere
og flere ting, og her kom ærligheden
for manges vedkommende på en prøve. Naboer og genboer meldte om ting,
der var forsvundet, og før vi kunne nå
at reagere på det, skete det også for os.
En forårsmorgen, da vi skulle afsted
på arbejde, fik vi nok ikke ligefrem et
chok, men overraskede og kede af det
blev vi, da vi så vores cykler stå med
bunden i vejret og uden dæk og slange.
Nu skal det lige nævnes, at både vores
dæk og slanger var af bedste kvalitet,
og ikke af sæluld, en kvalitet som havde det ry at være ringe, men som dog
kunne bruges i mangel af bedre under
krigen. Nej hvor var vi sure, og forbandede den eller dem langt væk, der
havde ødelagt vores cykler. Og så er
det jo, at det uheldige desværre sker,
for hvem er nu den skyldige!
Rygterne begyndte at svirre i Brumleby, hvor stort set alle kendte hinanden, og nogle mente at havde set en
person i nærheden af vores lysthus
om natten, og andre mistænkte en beboer i Brumleby, som reparerede cykler for andre, og så er det, at man kan
komme til at gøre nogen fortræd, ved
uden beviser, at mistænke en person
for tyveri. Min mor mente heller ikke,
at vi skulle gøre noget yderligere ved
sagen. Vi tog sporvognen på arbejde
nogle dage, og da vi fik cyklerne igen,
havde vi fået sæluldsdæk på. Dem blev
vi nu ganske tilfredse med, og for at
være helt ærlig, kunne vi faktisk ikke
mærke nogen forskel, og de holdt
ovenikøbet temmelig længe.
At man uforvarende kan blive tyv, kan
min datter Benthe tale med om. Hun
og hendes mand Otto besøgte i Kastrup Lufthavn en kendt dansk smykkeforretning. Benthe ønskede sig en
halskæde, og ekspeditricen kom med
forskellige modeller, som Benthe prøvede. De var vist lidt pebrede i prisen,
så de blev enige om, at tænke lidt over
det, som man plejer at sige som undskyldning for ikke at købe. Inden de
skulle om bord på flyet, spiste de lidt
frokost, og pludselig siger Otto de fa-
CHAUFFØREN Nr. 2 l marts l 2019 Kære Movia, hvad var det lige at I ikke forstod?
Kolofon CHAUFFØREN udgives af 3F Københavns Chauffører, Chaufførernes Fagforening Redaktion Svanevej 22, 2400 København NV Tlf.: 8892 2766 per.thomasen@3f.dk Ansvarshavende Jakob Andersen, formand CF Layout og tilrettelæggelse Per Thomasen, redaktør Oplag 6.300 udsendes med Bladkompagniet og P&T ISS
lLeder Af Jakob Andersen, formand Fair Folkepension Vi har alle haft et forskelligt arbejdsliv, hver især har vi haft vores nedslidning. Tunge løft, hårde akkorder, usikre levevilkår. Alt sammen noget der slider på krop og sind. Nu er der kommet et bud på, at de der har haft et hårdt arbejdsliv, s
Kære Movia, hvad var det lige at I ikke forstod? Af Hugo Hamme, faglig sekretær Mandag den 14. januar 2019 blev der afhold et spontant møde hos Movia på Toftegårds Plads i Valby. Mødet var hurtigt kommet i stand efter 3Fs ønske om at aflevere 4.500 indsamlede postkort fra Movias kunder. Julekortinds
Branche 6 Branche 6A log med 3F og operatørerne for at finde nogle løsninger. ved en gennemgang må tillidsrepræsentanter samt linjerepræsentanter konstaterer, at det ser ud til at Movia blot igen mener, at de ved bedst. Bare ikke i Movias område, der er køretiderne stadig så knappe, at det ikke
BREAKING NEWS : Falck planlagde og stod bag december-orkanen i 1999 Fotos: Colourbox Nye afsløringer viser nu, at Falck i 1999, i et tæt og skjult samarbejde med DMI og formentlig også 3F, stod bag orkanen Adam, der hærgerede henover Danmark den 3. december. Formålet med denne skumle plan var at
Branche 7 Ambulance, Brand og Assistance på anden måde få sendt en eller anden sviner afsted. at potentielt nedslidte ikke skal arbejde til de er 73 år gamle. Jeg er selv tillidsrepræsentant, og på den måde ganske godt tilfreds med at være engageret i 3F og selvfølgelig også medlem af 3F. Jeg ha
...BREAKING NEWS gode og dygtige kolleger rundt omkring på sygehuset, uanset om de er private eller offentligt ansatte, kører for Falck, Responce, Ambulance Syd, Hovedstadens Beredskab osv. Lige nu er der en massiv pressedækning, hvor den ene historie efter den anden bliver bragt frem, med beskyldn
Branche 2 Taxi Problemer med forståelse af 48-timers direktivet Tekst og grafik: Jesper Bernth Projektmedarbejder I Taxi-branchen har mange problemer med at forstå, at alle, OGSÅ TAXI CHAUFFØRER, skal følge EUs arbejdsmarkedsdirektiv som har været i kraft siden 2003 og som gælder for alle lønmodtag
Besøg på UCplus - vi taler om FVU-forberedende voksenundervisning Cafer Öcal, Arriva Gladsaxe Tekst og personfoto: Ellen Ellehammer, Faglig uddannelseskonsulent gig af andre, hvis han f.eks. skal tale med offentlige instanser. CHAUFFØREN har besøgt UCplus i Skovlunde og vi har talt med Cafer Öcal
Foto: UC plus Murat fortæller således: - Jeg vil gerne lære mere dansk, jeg kan godt tale det og læse det nogenlunde. Jeg talte med min chef om at få lov til at gå til danskundervisning og hun sagde, at det måtte jeg gerne. Jeg er rigtig glad for undervisningen, og jeg har lært meget de sidste 3-4
Medlemsmassage i Din Fagforening 15. marts starter Jesper Schlotfeldt Strange som massør hos 3F Københavns Chauffører. Jesper har været massør gennem mange år og har i en årrække givet god massage til gavn for ansatte på Svanevej. Vi har derfor iværksat en forsøgsordning med tilbud til Dig om at kom
Erik Jensen er død! Det er med stor sorg at Fagforeningen fik beskeden om at Erik Jensen døde den 3. februar i år. Igennem det sidste halvandet år, led Erik desværre af en uhelbredelig sygdom. Diagnoserne på udviklingen af hans sygdom, gik fra det pessimistiske til det optimistiske og så igen til de
Fagforeningskontingentet 2019 Kontingentet er steget en anelse og udgør i alt 1.416,00 kr. pr. måned hvis du betaler til efterlønsordningen Repræsentantskabet i 3F Københavns Chauffører vedtog i november, at kontingentet skal være uforandret i 2017. Derimod er kontingentet til Forbundet 3F steget me
Branchegeneralforsamlinger 2019 Branche 1 Benzin-, olie og brændselschauffører Torsdag den 21. marts kl. 18:00 Rød Stue, Svanevej 22, 1. sal. Branche 2 Taxichauffører Mandag den 4. marts kl. 17:00 Kantinen 1. sal, Svanevej 22. Branche 3 Renovationschauffører Onsdag den 27. marts kl. 14:30 hos Marius
Adresser, brancher og telefonnumre Direkte telefonnumre til 3F Københavns Chauffører Reception, omstilling Mail: chaufforen@3f.dk 7030 0828 A-kassen Lene Korkmaz, A-kasseleder, faglig sekretær Sanne Henriksen, sagsbehandler Heidi Nielsen, sagsbehandler Tina Stausholm, sagsbehandler 7030 0828 Bra
3F Københavns Chauffører Svanevej 22, 2400 København NV Telefon 7030 0828 Branche 1 Benzin-olie og brændselschauffører Formand Henrik Stenberg M 3115 9258 Branche 9 Flytte- og maskintransportarbejderne Kontakt Chaufførernes Fagforening Telefon 7030 0828 CVR.nr. 83 50 53 11 Giro nr. 7 10 31 31 Hje
Arbejdsmarkedspladsen Lise Thunbo, Foto: Per Thomasen Man glemte at følge op på sagen selvom Lise rykkede og undrede sig, ja, faktisk først efter det meste af et år kom indkaldelsen, kun for at meddele at Lises sygedagpenge ikke kunne forlænges og hun ville blive tildelt et jobafklaringsforløb;det
kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet; troede hun! Der blev ikke indhentet lægepapirer, der blev ikke indstillet til rehabiliteringsteam; Lise fik at vide, at hun kunne søge arbejde eller kontanthjælp. Vi hjalp Lise med en klage og som ventet fastholdt jobcenteret afgørelsen og sagen endte i Ankes
Om at kende forskel på dit og mit Tyveri og indbrud er noget ubehageligt noget, ja det er ligefrem noget, der kan skræmme en fra vid og sans. Hernede i Sønderjylland, tæt på den tyske grænse, bliver der begået indbrud i stor stil, og det tyvene direkte går efter er, som overalt i Danmark, alle de dy
Vilhelm den lidt yngre Foto: Vilhelms arkiv møse ord til Benthe: Du har to halskæder på. Så foruden sin egen halskæde, havde hun en på fra forretningen, som hun i skyndingen havde glemt at tage af, med prisskilt og det hele. Om Benthe har løbet så hurtigt før, jeg tror det næppe, for hun nåede tilb
FRA RETSSALEN GRAFFITI PÅ VEJENE? Ja, måske var det det, vores uheldige taxachauffør troede om de to hvide streger på vejen, da han ville vende sin taxa. Det var en mørk og regnfuld nat, og chaufføren var på arbejde på Frederiksberg. En time forinden havde der været et arrangement i Forum, så der va
Trafikfunktionærernes Samarbejdende Klubber ind foran bussen, og bussen bremser naturligvis. Da chaufføren er sikker på at kunne komme gennem krydset, triller han videre. Desværre var lyset i mellemtiden skiftet til rødt, og de krydsende fodgængere havde fået grønt. En kvinde var nået en trediedel o
Det er jo sjældent populært at gå op imod rettigheder. Og da slet ikke rettigheder som en svag part udstyres med. Men jeg vil nu gøre forsøget alligevel. For jeg skal erkende at jeg er lettere nervøs ved begrebet, det nye buzzword Øgede Patientrettigheder Det lyder jo ved første tanke som en usædv
Illustrationer: Martin Ørsted Tekst frit fra Millers Piratviden øgede rettigheder. Vi vil jo kun noget godt, hævder de! Det er jo ved første øjekast, helt sandt. Men det skaber også rammen om, at en større og større andel af sundhedsøkonomien er udenfor offentlig kontrol. Og så skaber det den økono
CHAUFFØREN Nr. 2 l marts l 2019 FØDSELSDAGE Deadlines Chaufføren 2019 Deadlines Omdeles senest Kære Movia, hvad var det lige at I ikke forstod? 3 1/4 28/4 4 14/5 14/6 5 19/7 15/8 6 7 8 5/9 21/10 20/11 30/9 15/11 16/12 Gratis advokatrådgivning Medlemmer af 3F Købehavns Chauffører kan henvend
3F Københavns Chauffører ønsker tillykke med: fødselsdage og jubilæer 13. 16. 18. 18. 23. 29. Henrik Højlund Christiansen Peter Larsen Finn Jul Hjortsøe Finn Juul Nielsen Pierre Gomez Johannes Peter Eberl 70. MAJ 2. Bente Irene Paaske 8. Lilian Kirstine Friis 9. Steen Bodholdt 12. Jens Hansen Kei
Socialafdelingen Chaufførernes Fagforeningens Socialafdeling yder hjælp til medlemmer i Sociale- og i Arbejdsskadesager. Arbejdsskade dokumentation Arbejdsskadessager De flygtige bevisers tid kræver billeder. Arbejdsskade Hvis du kommer ud for en ulykke på din arbejdsplads, har din arbejdsgiver
Fagforeningens Sommerhuse ved Sejerøbugten SÆSON 2019 HUSK - FØRST TIL MØLLE PRINCIPPET GÆLDER HÉR holm Slot, Hempel Glasmuseum, Danmarks eneste UNESCO-beskyttede Geopark, Vig Tuskemarked og mange andre interessante ting at besøge. På sommerhusgrundene er der blevet fældet en hel del træer og busk
Seniorklubben Når jeg sidder ved mit arbejdsbord og skriver et indlæg til Chaufføren, har jeg udsigt til Tunnelvej. Når jeg hæver blikket, ser jeg et utal af varevogne fra diverse transportfirmaer, der kører med mad og grønsagspakker mm. Mine tanker er, hvor mange af dem er organiseret? Hvor mange k
Trafikfunktionærernes Tyske Sprogforening Tyskklubbens årlige generalforsamling afholdtes tirsdag den 5. februar kl. 11.00 på Svanevej 22. Formand Käthi Dauber bød velkommen og mindedes årets afdøde medlemmer Astrid Kirschoff og Preben Ahlberg. Som dirigent valgtes Poul Nielsen, som konstaterede gen
BAGPARTIET UDHULING, NEDSMELTNING, UDSULTNING...? Jeg er glad for, at min husleje ikke udgjorde kr.: 10.000,- om måneden, dengang jeg prøvede at gå arbejdsløs. For 10.000 kr. om måneden var meget nøjagtigt det beløb, der manglede i den månedlige A-indkomst. Det Økonomiske Råd har udsendt en rapport,