Når du har tilføjet en ydelse til en
helbredstilstand, er det muligt at
lave en Handlingsanvisning. Det gør
du ved at trykke på de tre prikker ud
for ydelsen under fanen Borgers liv
på kortet Ydelser.
En Handlingsanvisning svarer til en
opskrift på, hvordan du udfører
pleje og behandling af den aktuelle
tilstand hos borgeren.
I Handlingsanvisningen indsætter
Cura selv links til Aalborg Kommunes instrukser og til VAR, der er
Aalborg Kommunes proceduresystem. Det er vigtigt at kontrollere, at
proceduren fra VAR er relevant og
korrekt ift den aktuelle plan for pleje
og behandling. Hvis proceduren
ikke er relevant, skal den slettes, og
i stedet skal du fremsøge den relevante procedure i VAR og linke til
den i Handlingsanvisningen.
Hvis proceduren, der er linket fra
VAR, er fyldestgørende, skal I kun
beskrive det i Handlingsanvisningen, som er særligt for borgeren.
Når du skal beskrive, hvordan du
og dine kolleger skal udføre planen
for pleje og behandling, er det meget vigtigt at være konkret og detaljeret, sådan at alle trin i udførelsen
beskrives nøje.
Du skal forestille dig, at alle, også
vikaren, skal kunne følge planen således, at alle gør det samme, hver
gang plejen og behandlingen
/proceduren udføres. Det vil sige, at
indsatsen bliver personuafhængig
og sikker for borgeren.
Først beskrives Faglige mål det er
det samme mål, som du beskrev i
helbredstilstanden.
Dernæst udfyldes selve Handlingsanvisningen, hvor du beskriver:
Borgerens samtykke til plan for
pleje og behandling
Hvad kan borgeren selv gøre?
Hvad skal du og dine kolleger
gøre?
o Trin for trin
o Hvor ofte skal det gøres?
o Hvilket udstyr skal I bruge for
at udføre proceduren?
Hvad skal løbende observeres?
o Løbende dokumentation
Hvad skal I holde særligt øje
med?
o Hvad skal der gøres, hvis det
sker?
I skal kun beskrive det udstyr, som ikke
fremgår af proceduren fra
VAR, og som er
særligt for borgeren, fx type
og størrelse på
det kateter, som
lægen har ordineret.
Sundhedsfaglig Dokumentation i CURA En introduktion for medarbejdere i Tilbud i Handicapafdelingen
Sundhedsfaglig dokumentation i Cura Hvad er formålet med sundhedsfaglig dokumentation? Formålet med sundhedsfaglig dokumentation udspringer af et ønske fra myndighedernes side om at sikre kontinuitet og sammenhængende forløb for borgerne, samt sikkerhed og kvalitet i forbindelse med pleje og behandl
Der findes også andre krav til den sundhedsfaglige dokumentation fx Borgerens diagnoser, lidelser og funktionsnedsættelser Krav om dokumentation af kontroller Dokumentation af kontakt til sundhedsfaglige parter (læge, sygehus, m.fl.) Vurdering af borgerens habilitet i forhold til at kunne varet
ansvarlig for vedligehold eller andet i forbindelse med hjælpemidlet. Borgerens helbredsmæssige problemer, som følge af diagnoser, lidelser og funktionsnedsættelser På fanen Helhedsvurdering finder du kortet Helbredstilstande. Kortet dækker over 12 områder, der tilsammen udgør De 12 sygeplejefaglige
Hvordan ser det ud i Cura? Hvis et område ikke er vurderet, vil øjet være synligt og uden markering. Hvis området er vurderet aktuelt eller potentielt vil øjet være væk, og der er en hvid bjælke under området, hvor den potentielle og/eller aktuelle helbredstilstand kan ses. Man kan folde beskrivelse
Her beskriver du helt overordnet, samt kort og konkret, hvad planen for pleje og behandling af tilstanden er. Hvordan man udfører plejen og behandlingen af tilstanden beskrives først uddybende, når du senere laver Handlingsanvisningen. Eksempel Faglig vurdering/plan* Yde sårpleje efter anvisning fra
Når du har tilføjet en ydelse til en helbredstilstand, er det muligt at lave en Handlingsanvisning. Det gør du ved at trykke på de tre prikker ud for ydelsen under fanen Borgers liv på kortet Ydelser. En Handlingsanvisning svarer til en opskrift på, hvordan du udfører pleje og behandling af den aktu
Det er derfor vigtigt at være god til at spørge ind til planen for pleje og behandling, når en sundhedsfaglig part delegerer en sundhedsindsats til jer. Det er nemlig det, som fx lægen siger, at I skal gøre, anvende, observere for og være særligt opmærksomme på, som I skal beskrive i Handlingsanvisn
Observationen, det vil sige ændringen i tilstanden dokumenteres direkte i Helbredstilstanden under Beskrivelse af tilstand, og hvis ændringerne i tilstanden medfører ændringer i planen for pleje og behandling, også i Handlingsanvisningen. Du kan vælge at slette eller skrive til i Beskrivelse af tils
kan vælge den observation, der passer bedst til det problem, som borgeren har. Du kan også lægge opgaven til kollega. På den måde kan man gøre opmærksom på et muligt problem og sikre, at der bliver lavet opfølgning på, om: Problemet er gået i sig selv igen. Der er behov for yderligere observation.
Du skal også dokumentere, om borgeren, værgen eller de pårørende, på baggrund af informationen, har givet samtykke eller ikke givet samtykke til plejen og behandlingen. Det informerede samtykke til pleje og behandling dokumenteres i Handlingsanvisningen. Dokumentation af kontroller sundhedsfaglige
Sundhedsfaglig dokumentation i Cura hvor kan jeg finde hjælp til teknikken? Du kan rette henvendelse på: procecpiloterne@aalborg.dk På Uddannelse Aalborg kan du se læringsvideoer om, hvordan man dokumenter sundhedsfagligt i Cura. På Arbejdsgange Aalborg i Cura og på dit skrivebord, har du muligh
Samtykket: Pjecen Samtykke værd at huske for medarbejdere. http://www.e-pages.dk/aalborgkommune/2832/ Bedre Dokumentation: Pjecen Bedre dokumentation http://intranet.aalborg.dk/Forvaltninger/Aeldre-og-Handicap/handicapafdelingen/Documents/Bedre%20Dokumentation_Folder%202018-0913.pdf .
Handicapafdelingen Storemosevej 17-21 9310 / Vodskov Tlf. 99315417 www.aalborg.dk