AALBORGMODELLEN - PROBLEMBASERET LÆRING AALBORGMODELLEN - PROBLEMBASERET LÆRING AALBORG UNIVERSITET PBL STILL MAKES SENSE AALBORG UNIVERSITET 40 ÅR FORFATTERE: INGER ASKEHAVE, EVA HULTENGREN, PIA BRITT ELBERG, MILAN VESTERGAARD, ANETTE KOLMOS, JETTE E. HOLGAARD, ERIK LAURSEN, THOMAS RYBERG OG DIANA STENTOFT. REDAKTØRER OG TILRETTELÆGGERE: INGER ASKEHAVE ALICE BONDE, ALLAN CLAUS AALBORG UNIVERSITET FORORD Af Inger Askehave, prorektor Vi vil have, det skal give mening. Sådan skriver studerende Milan Ve- stergaard i sit bidrag til denne publikation om problem- og projekt- baseret læring (PBL) på Aalborg Universitet. Det er en passende udtalelse at starte et jubilæumsskrift om AALBORG UNIVERSITET I kapitel 4 vender vi blikket udenfor og spørger en alumne, overborgme- ster Frank Jensen, hvad PBL-model- len har betydet for ham. Med andre ord: Hvad er man specielt god til, når man er uddannet på Aalborg Univer- sitet efter PBL-modellens princip- per, og hvordan kommer disse AALBORG UNI VERSITET O G D E T VA R D E N GA N G A CHALLENGING S TA R T INTRODUKTION AF PROBLEM- OG P R O J E K T B A S E R E T L Æ R I N G PÅ A A U Af Eva Hultengren, psykolog During the first years of Aalborg Universitys hi- story, the staff worked hard to understand the pedagogical concepts, pu AALBORG UNIVERSITET ikke helt nem: Vi skulle vise, at det- te var et rigtigt universitet. Vi skulle vise, at dette var et anderledes uni- versitet. Vi skulle vise, at man fik en ligeså fuldgyldig uddannelse som ved andre universiteter. Vi skulle vise, at man fik en uddannelse, der gav andre kvalifik AALBORG UNIVERSITET igennem den mængde af viden, som man skulle tilegne sig i en bestemt del af sin uddannelse. På den måde kunne man også læg- ge bånd på en af de halvusynlige elefanter i det nye universitetsmil- jø, som hævdede, at: Faggrænser er et kunstgreb. Faggrænser griber ind i en helhedsori AALBORG UNIVERSITET Og for mange af os var det en slags idealforestilling, at de studerende selv kunne finde et for dem auten- tisk problem, som kunne udfoldes og udfoldes af gruppen af studerende til en meget forstået opfattelse af sam- fundsmæssige sammenhænge. Men, men, men. Kun de færreste af vo AALBORG UNIVERSITET Kunne man som lærer støtte op om disse gruppeprocesser? Ja, ved at vi som lærere så på både de socialpsy- kologiske dynamiske processer og på, hvordan man helt konkret orga- niserer et stykke arbejde. Heraf me- ningen med projektorganiseringen. Det var ikke nok at erklære, at (et AALBORG UNIVERSITET PROBLEMBASERET LÆRING E R E N M Å D E AT TÆ N K E PÅ OGSÅ FOR PROJEKTVEJLEDERE Af Pia Britt Elberg, studielektor, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi Kandidater fra universiteterne skal turde udfordre den eksisterende vi- den i samfundet. De skal på et fagligt velfunderet g AALBORG UNIVERSITET model? Og hvad er projektvejlede- rens rolle i forhold til at praktisere AAU-modellen som akademisk me- tode? fortolkes som at løse en opgave eller analysere en problemstilling, som er kompleks, og hvor såvel problemfor- muleringen som svaret på samme er ukendt i projektets opsta AALBORG UNIVERSITET Vil de naturligt starte alle projek- ter med en problemanalyse for at afdække, hvilken type problem de står overfor, hvor stort problemet er, hvem det er et problem for, hvor ofte problemet forekommer osv.? P BL I ND HO L D E L L E R F O R M? PBL forbindes ofte af såvel stude- r AALBORG UNIVERSITET formidle den resulterende erken- delse som ny viden med referen- cer til eksisterende viden tage ejerskab for egen og med- studerendes læreproces. Det er generelle kompetencer som ovenstående, som de studerende har trænet mange gange i flere forskelli- ge grupperinger, der gør, AALBORG UNIVERSITET af læreprocessen. Projektvejlederen får dermed en vigtig rolle i forhold til de studerendes faglige progres- sion, for det kræver viden at kunne stille gode spørgsmål og formidle nuancerede svar uden at fratage de studerende ansvaret for deres pro- jektarbejde. De studerende unde AALBORG UNIVERSITET COMBINING THEORY AND PRACTICE W H E N S T U D Y- ING BECOMES MEANINGFUL For nearly 40 years, stu- dents at AAU have been working according to PBL principles. In this article, graduate stu- dent in engineering Mi- lan Vestergaard descri- bes his experience of PBL; he explains why AALBORG UNIVERSITET gangen op for nye muligheder og perspektiver og gør, at jeg som stu- derende sidder med følelsen af, at det er mit studie. Og mit studie, ja, det er noget, jeg er villig til at enga- gere mig 100 i! Det er den virke- lighed, jeg studerer i. Sammen med andre passionerede og engag AALBORG UNIVERSITET Både når du som tilflytter måske ikke helt ved, hvad du skal give dig til, men også når du sidder med et tungt emne, som du har svært ved at forholde dig til. Alle i en gruppe har en interesse i, at gruppen som helhed klarer sig bedst muligt, og det sker kun, hvis alle bidrager. AALBORG UNIVERSITET V I S K A L J O VÆ R E P R O B L E M L Ø S E R E IKKE PROBLEMSKABERE Af Inger Askehave, prorektor Tunge træudskårne døre, blyindfat- tede ruder, lysekroner, marmorgulve, imponerende relieffer, fresco malerier, balkoner og baldakiner. Det er ikke en hvilken som helst bygning, je AALBORG UNIVERSITET kommer fra et ikke-akademisk hjem uden en masse bøger. For på den måde fandt jeg ud af, at AAU ikke var et elfenbenstårn, men at man deri- mod arbejdede med meget virkelig- heds- og praksisnære problemstillin- ger. Og det var stærkt medvirkende til, at jeg selv fik lyst til at læ AALBORG UNIVERSITET hvem er imod. Hvilke forhindrin- ger kan vi støde på undervejs, hvis vi vælger denne løsning osv.? I min forvaltning oplever jeg fx, at de, der har gået på AAU, er gode til at tage borgerne ved hånden, når de hen- vender sig med et konkret problem og siger: Du vil gerne have det AALBORG UNIVERSITET PBL I EN GLOBAL VERDEN Af professor Anette Kolmos I N D L E D NI NG Aalborg Universi- tet (AAU) er inter- nationalt kendt for sin PBL-model, og der kommer man- ge besøgende til uni- versitetet, som ønsker at lære om nye og anderledes måder at under- vise og lære på. På den måde h AALBORG UNIVERSITET P B L I FO R S K E L L I G E FAG LI GH E D E R Internationalt ser vi i dag en klar ten- dens til, at de forskellige PBL-model- ler smelter sammen. Der er dog to dominerende tendenser: Den projekt- organiserede PBL-model har fundet størst udbredelse nationalt og inter- nationalt i AALBORG UNIVERSITET PBL-lignende modeller, fx Victoria Universitet i Australien og Coven- try Universitet i England (Graham, 2009). Endvidere er der også mange universiteter, som har startet med at praktisere PBL i 90erne, som nu vælger at renovere deres bygninger. Det betyder, at der i dag er et væ AALBORG UNIVERSITET Mange ansatte stillede sig til rå- dighed for at fortælle om deres er- faringer, og der blev i kølvandet på besøgene udviklet og afholdt inter- nationale workshops. Daværende dekan Finn Kjærsdam (efterfølgen- de rektor) initierede, at der skulle udvikles en mere systematisk kvali AALBORG UNIVERSITET giver som sådan et internt og eks- ternt signal om idealmodellen. Men denne proces har også vist, at der er mange steder internt på AAU, hvor PBL ikke længere er den domineren- de læringsmodel. Som metode til intern institutions- udvikling er den absolut brugbar og noget, vi kan AALBORG UNIVERSITET MORGENDAGENS PROBLEMBASEREDE LÆRING Jette E. Holgaard Jette E. Holgaard, Erik Laursen, Thomas Ryberg og Diana Stentoft, medlemmer af PBL-Akademiets styregruppe, Aalborg Universitet Et populært udsagn i vor tid er, at forandring er det mest stabile vilkår, vi har. Der er mange, so AALBORG UNIVERSITET Erik Laursen se af høj kvalitet for den enkelte stu- derende. Samtidig skal forandringen ses i en kontekst eller om man vil i et systemperspektiv. Med andre ord, hvis vi skifter hjulene på kareten til et nummer større, er det altså væ- sentligt, at alle fire hjul skiftes på samm AALBORG UNIVERSITET problemorienterede læringsfilosofi, også gør os åbne for forandring, at vi udvikler os pædagogisk, samt at vi prioriterer vore udviklingsaktiviteter. Derfor er det også særdeles væ- sentligt med en tværfakultær enhed som PBL-Akademiet, der beskriver, informerer og skaber overblik AALBORG UNIVERSITET Den første fokusering på nye og mere fleksible studiemiljøer er en understregning af, at fleksibilitet ikke opstår automatisk. For at skabe fleksible læringsformer og lærings- miljøer må undervisere og uddan- nelsesledere turde tage skridtet og samtidig holde opmærksomheden på de AALBORG UNIVERSITET hold, der prægede udformningen af netop denne pædagogiske ramme. Det er sundt og nyttigt for os at få tydeliggjort, at en række af de bag- vedliggende præmisser for modellen ikke umiddelbart opfattes som selv- indlysende sandheder af alle. Dette er ikke kun en udfordring, men ogs AALBORG UNIVERSITET F O R FAT T E R N E I N GE R A SK E H AV E Prorektor og professor i professionel kommunikation ved AAU. Har været ansat på AAU siden 2004 og prorek- tor siden 2010. En af Inger Askeha- ves vigtigste opgaver som prorektor er at sætte fokus på universitetets pædagogiske model og si AALBORG UNIVERSITET 32