AALBORG UNIVERSITET AALBORG UNIVERSITET 40 ÅR FORFATTER: ANNE BLOKSGAARD NIELSEN, ABNI COMMUNICATIONS REDAKTØRER OG TILRETTELÆGGERE: NIELS MAARBJERG OLESEN, CARSTEN NIELSEN OG JANE JACOBSEN UDGIVET 2014 1. UDGAVE, 1. OPLAG ISBN: 978-87-93182-01-1 UDGIVET AF: AALBORG UNIVERSITET AAU KOMMUNIKATION FRE AALBORG UNIVERSITET FORORD Af Niels Maarbjerg Olesen, leder af AAU Innovation Innovation er på dagsordenen i hele samfundet, både nationalt og inter- nationalt. Danmarks fremtidige over- levelse på det internationale marked siges at afhænge af vores innova- tionsevne, og med EUs nye ramme- program AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE 60ERNE OG 70ERNE FO LKE B E VÆGE L S E F Ø R E R T I L N OR DJ YSK U NI V E R S I T E T Opbakningen til ideen om, at Dan- marks femte universitet skal ligge i Aalborg, er ikke til at komme uden- om i Nordjylland sidst i 60erne. Uni AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE SVE N C A SP E RS E N OVE RTAG E R RO R E T I 1976 står Aalborg Universitetscen- ter for at skulle have ny rektor. Valget falder på en af de markante skikkel- ser fra forarbejdet, Sven Caspersen, der skal komme til at tegne AUC i 28 år fremover. Hans arbejde bærer f AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE 80ERNE PÅ VE J M O D E N I N TE R N ATI ONA L P RO F I L Der skal ikke gå mange år, før AUC også retter blikket ud over Danmarks grænser. I starten af 80erne opret- tes der på Det Samfundsvidenska- belige Fakultet et specialisering AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE rer online kommunikation mellem ambulancer og hospital. SAMAR B E J D E T I N STI TUTI ONA L I S E RE S N UC STA RT E S I begyndelsen af 80erne sker der en øget institutionalisering af universi- tetets erhvervsrettede aktiviteter. Et af de første initiativer er NUC AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE 90ERNE H Ø J TE KN OLO GI S K S P I ND M E D A AU SOM E D DE RKO P P E N I MI DTE N foner opfundet på Aalborg Universi- tet, og højt kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne. I løbet af 80erne vokser en regulær højteknologisk k AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE Forsknings- og Innovationsstyrelsen topper listen over videninstitutioner, som organiserer netværkssamar- bejde med virksomheder. Med i alt 33 igangværende netværk er AAU langt foran nærmeste konkurrent, DTU, der har 17. I E KSKLU S I V T E U RO PÆI SK S E L S K A B AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE 00ERNE DELTI DSUD DAN NE L S E T I L D E T NO R DJ YSKE E R H V E RVS L I V Fra 1990 giver en ny lov om åben uddannelse mulighed for deltidsud- dannelse mod deltagerbetaling, og i Aalborg sker det bl.a. som teknologi- støttet fjern AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE brede vifte af samarbejdsformer og kan rådgive om, hvilken der vil pas- se bedst til virksomhedens aktuelle udfordring. TE LE E VE NT Y RE T S A FSLUTNI NG ? Energi og miljø fylder stadig mere i takt med samfundsdiskussioner om klimaforandringer og bæredyg- tighed. AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE 10ERNE ØN SK E O P F Y L DT 40 Å R SE NE R E Helt fra de første tanker om opret- telsen af et universitet i Aalborg var der et stort ønske om, at det skul- le omfatte en lægeuddannelse. Der skal gå omkring 40 år, inden det bliver e AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE konkret løsning på virksomhedens problem. MOD N Y E I N N OVAT I V E H Ø J DE R I KØ BE NH AV N På campus i Esbjerg er offshore- branchen en vigtig partner, og i Kø- benhavn giver ændringer i telebran- chen nye muligheder. I 2012 tager AAU et nyt skridt mod at blive AALBORG UNIVERSITET 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE ...20ERNE PÅ VE J MOD ST Ø RR E STR ATE G I SKE SA M A R BE J D E R På vejen mod 2020erne kommer AAU endnu tættere på virksomhe- der og organisationer, da en række strategiske samarbejdsaftaler med store virksomheder som Lego, Sie- 60ERNE 70ERNE 80ERNE 90ERNE 00ERNE 10ERNE 20ERNE SNAPSHOTS F R O M 4 0 Y E A R S O F I N N O VAT I O N A N D E X T E R N A L C O L L A B O R AT I O N AT A A L B O R G U N I V E R S I T Y 60s AN D 7 0 s 90s Aalborg University opens in 1974 after massive public support. In 1976, rector Sven Caspersen AALBORG UNIVERSITET DE STUDERENDE ER VO R E S V I GT I G ST E R ÅVA R E Rektor Finn Kjærsdam fortæller: Når vi taler samspil med omver- denen, er det vigtigste element de studerendes projektarbejde. Det skyldes to ting: For det første er det den mest omfattende samarbejds- form vi har hele tiden sa AALBORG UNIVERSITET at opsøge og undervise i ny, relevant viden i stedet. På den måde får de løbende indblik i de problemstillin- ger, erhvervslivet og andre oplever til hverdag, og kan således arbejde tæt på de problemstillinger i deres egen forskning. SE R LYST PÅ F R E M T I D E N Adspurgt om AAU AALBORG UNIVERSITET FORSKNINGEN SKAL KUNNE BRUGES I PRAKSIS! P ro fes s Valget af den pro- blembaserede læ- ringsform som grundlaget for det nye nordjyske uni- versitet har ikke kun haft stor betyd- ning for den uddannel- se, kandidaterne fra AAU kommer ud med. Den har også haft stor betydning for h AALBORG UNIVERSITET et universitet, der på den måde har fokus på at spille sammen med det omkringliggende samfund. R E SE A RCH MUST BE A P P L ICA BL E ! Det er jo absolut en succeshistorie for universitetet og for Nordjylland som helhed, at vi nu 40 år efter uni- versitetets oprettelse kan se tilb AALBORG UNIVERSITET AFGØRENDE BETYDNING FOR BY OG REGION Aalborg Universitet har sat sit mar- kante præg på Aalborg og Nordjyl- lands udvikling igennem de seneste 40 år det er hverken borgmester i Aalborg fra 1998-2013, Henning G. Jensen, eller regionsrådsfor- mand i Region Nordjylland siden 2007, AALBORG UNIVERSITET 1000fryd enten ved direkte at være med til at starte stederne eller indi- rekte ved at danne et stort publikum for de arrangementer, der afholdes. H ÅB FO R U DV I K L I NG I SAMME S P O R Adspurgt om Nordjyllands og AAUs fremtid er Ulla Astman ikke i tvivl om, at den tegner sig AALBORG UNIVERSITET Valget af en ny, utraditionel lærings- form den problembaserede læring gjorde fra start samspil med om- verdenen til en integreret del af den undervisning og forskning, der fore- gik på Aalborg Universitetscenter og netop dén kultur og den gensidige forståelse mellem universite AALBORG UNIVERSITET udveksle viden og skabe den syner- gi, der skal til, for at innovation kan spire. Og en vigtig del af det er de studerende og den uddannelsespro- ces, der findes her på universitetet. Ja, jeg vil nærmest sige, at den stør- ste innovationskraft og forandrings- kraft, vi har i det