DIMITTENDUNDERSØGELSE 2017
DET HUMANISTISKE
FAKULTET
Rapport for
MASTERUDDANNELSEN I IKT OG LÆRING
AALBORG UNIVERSITET
AALBORG
DIMITTENDUNDERSØGELSE 2017 DET HUMANISTISKE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I IKT OG LÆRING AALBORG UNIVERSITET AALBORG
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg Baggrund og formål Som et led i den kontinuerlige kvalitetssikring og udvikling af Aalborg Universitets (AAU) uddannelser, udarbejdes der én gang årligt dimittendundersøgelser for de
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg beskæftigelse under uddannelsen. Derfor er der også formuleret andre spørgsmål for dimittender fra master- og diplomuddannelserne, i forhold til blandt andet beskæftigelse, end for de ø
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg INDHOLD 1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ................................................................................................ 5 1.1 ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTERUDDANNELSE .......
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.7 4.2.8 4.2.9 4.2.10 4.2.11 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen). ..........................................
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 1 1.1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTERUDDANNELSE 1.1.1 Hvad var dit adgangsgrundlag for din masteruddannelse? (N=35) 1.1.2 Hvad var dit adgangsgrundlag for din
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 1.1.3 Hvad var medvirkende til, at du tog en masteruddannelse? (Sæt gerne flere krydser) (N=35) 1.1.4 Hvad var medvirkende til, at du tog en masteruddannelse? Andet: Nysgerrighed O
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 1.1.7 Er du stadig beskæftiget i samme virksomhed? (N=35) Side 7
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 2 2.1.1 NUVÆRENDE JOBSITUATION Hvad er din nuværende jobsituation? (N=35) Note: Respondenterne har fået følgende forklaring til spørgsmålet: Du bedes angive din primære beskæftigels
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3 NUVÆRENDE JOB 3.1 JOBBETS RAMMER 3.1.1 Hvordan er den faglige sammenhæng mellem din masteruddannelse og dit nuværende job? (N=35) 3.1.2 Hvad er dit ansættelsesforhold i dit nu
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.4 I hvilken region ligger din arbejdsplads? (Hvis der er tale om en større arbejdsplads med flere afdelinger, bedes du angive, hvor du fysisk er placeret) (N=35) 3.1.5 Inden for
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.6 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Sæt gerne flere krydser) (Privatansatte) (N=7) Side 11
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.7 Hvilket område arbejder du primært indenfor? (Sæt gerne flere krydser) (Statsansatte) (N=19) Side 12
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.8 Hvilket område arbejder du primært indenfor? (Sæt gerne flere krydser) (Ansatte i kommuner) (N=7) Side 13
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.9 Hvad er din nuværende stillingsbetegnelse? Adjunkt ADL Staff Officer Administrativ leder Afdelingsleder Chef for en uddannelsessektion E-læringsudvikler Faglærer Folkeskolelærer
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.10 I hvilken virksomhed/organisation er du ansat? Bohrskolen, Esbjerg Kommune Center for Militær Fysisk Træning/ Forsvaret Erhvervsskolerne Aars Teknisk Gymnasium FOA Forsvaret Fr
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.1.11 Hvor mange ansatte er der i den virksomhed, institution eller organisation, du er ansat i/ejer? (Hvis du er ansat i en virksomhed med flere afdelinger, angiv da det samlede anta
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.2 JOBBETS INDHOLD 3.2.1 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? (Sæt gerne flere krydser) (N=35) 3.2.2 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 3.2.3 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Fordelt efter sektor Offentlig ansatte (Ansatte i Stat og Kommune) (N=26) Side 18
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg Privatansatte (N=9) Side 19
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4 VURDERING AF UDDANNELSENS RELEVANS OG ANVENDELIGHED 4.1 4.1.1 TILRETTELÆGGELSE AF MASTERUDDANNELSEN Angiv venligst hvilke elementer, du vil anbefale, havde været en større del af
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2 4.2.1 TILEGNEDE, EFTERSPURGTE OG NØDVENDIGE KOMPETENCER Hvilke af disse kompetencer har du i nogen/høj grad fået styrket gennem din masteruddannelse? (Sæt gerne flere krydser) (N
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.2 Hvilke af disse kompetencer, har du i nogen/høj grad oplevet, er blevet efterspurgt på arbejdsmarkedet? (Sæt gerne flere krydser) (N=35) Side 22
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.3 Hvilke af disse kompetencer kræves i nogen/høj grad i din jobfunktion? (Sæt gerne flere krydser) (N=35) Side 23
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.4 Styrkede og efterspurgte kompetencer? Efterspurgte kompetencer; IKT og læring (N=35) Styrkede kompetencer; IKT og læring (N=35) 69% Evnen til arbejde projektorienteret 43%
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.5 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede og efterspurgte kompetencer). IKT og læring (N=35) Metodiske færdigheder inden for mit fagområde 9% Evnen til at analyser
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.6 Styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen Påkrævede kompetencer; IKT og læring (N=35) Styrkede kompetencer; IKT og læring (N=35) 77% Evnen til at formidl
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.7 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen). IKT og læring (N=35) Evnen til at analysere -6% Evnen til at til
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.8 Beskriv med dine egne ord de tre vigtigste og mest anvendelige kompetencer, som du har med dig fra din masteruddannelse: At kunne forstå og formidle sammenhængen mellem teori og
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg At arbejde analytisk, og have et teoretisk begrebsapparat for den praksis jeg befinder mig i. Være med til at forandre organisationens praksis IT-forståelse i fm. Implementeringer af n
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg Videnskabelige metoder Større teoretisk indsigt Metareflektion over priblemstillinger Metodiske færdigheder inden for mit fagområde Teoretisk viden inden for mit fagområde Evnen til at
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 4.2.10 I hvor høj grad er du enig i følgende udsagn om, hvilken betydning din masteruddannelse har haft for din karriere og løn? Min masteruddannelse har haft betydning for, at jeg er
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg Min masteruddannelse har resulteret i et jobskifte for mig (N=35) 4.2.11 I hvor høj grad mener du, at andre har forståelse for/drager nytte af de kompetencer, du har erhvervet dig gen
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg Ledelsen drager nytte af de kompetencer, jeg har fået gennem min masteruddannelse (N=35) Side 33
Dimittendundersøgelse for Det Humanistiske Fakultet 2017 rapport for Masteruddannelsen i IKT og læring AAU Aalborg 5 5.1.1 DATAGRUNDLAG Samlet status Side 34