DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I HUMANISTISK PALLIATION AALBORG UNIVERSITET AALBORG UDARBEJDET AF DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I HUMANISTISK PALLIATION AALBORG UNIVERSITET AALBORG UDARBEJDET AF Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg Baggrund og formål Som et led i den kontinuerlige kvalitetssikring og udvikling af Aalborg Universitets (AAU) uddannelser, udarbejdes der én gang årligt dimittendun Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg beskæftigelse under uddannelsen. Derfor er der også formuleret andre spørgsmål for dimittender fra master- og diplomuddannelserne, i forhold til blandt andet beskæfti Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg INDHOLD 1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION.............................................................................................................................4 1.1 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 1 1.1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTERUDDANNELSE 1.1.1 Hvad var dit adgangsgrundlag for din masteruddannelse? (N=13) 1.1.2 Hvad var dit adgan Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 1.1.3 Hvad var grunden til, at du tog en masteruddannelse? (N=13) 1.1.4 Hvad var grunden til, at du tog en masteruddannelse? Anden grund: Få ny inspiration, brug Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 1.1.6 Var du i beskæftigelse under din masteruddannelse? (N=12) 1.1.7 Er du stadig beskæftiget i samme virksomhed? (N=9) Side 6 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 2 2.1.1 NUVÆRENDE JOBSITUATION Hvad er din nuværende jobsituation? (N=13) Side 7 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3 NUVÆRENDE JOB 3.1 JOBBETS RAMMER 3.1.1 Hvordan er den faglige sammenhæng mellem din masteruddannelse og dit nuværende job? (N=12) 3.1.2 Hvad er dit ansættels Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.1.3 I hvilken region ligger din arbejdsplads? (N=12) 3.1.4 Inden for hvilken sektor er din nuværende arbejdsplads? (N=12) Side 9 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.1.5 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Privatansatte) (N=2) Side 10 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.1.6 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Privatansatte) Andet: Undervisning, udvikling, foredrag, forskning Humanitær almennyttig organisation 3.1.7 Hvilket Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.1.9 Hvilket område arbejder du primært inden for? (Ansatte i regioner) (N=5) 3.1.10 Hvilket område arbejder du primært inden for? (Ansatte i kommuner) (N=1) Sid Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.1.11 Hvad er din nuværende stillingsbetegnelse? Adjunkt Afdelingsleder med ansvar for udvikling og forskning Forskning, udvikling, undervisning. Partner Forskning Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.2 3.2.1 JOBBETS INDHOLD Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? (N=12) Side 14 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.2.2 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Andet: eksistentiel/åndelig omsorg, samtaler, kirkelige handlinger, supervision medical treatment p Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.2.3 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Fordelt efter sektor 3.2.3.1 Offentlig (Ansatte i Stat, Region og Kommune) (N=10) Side 16 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 3.2.3.2 Privatansatte (N=2) Side 17 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4 VURDERING AF UDDANNELSENE KVALITET OG ANVENDELIGHED 4.1 FAGLIGT UDBYTTE OG TILRETTELÆGGELSE 4.1.1 Hvordan vurderer du det faglige niveau på masteruddannelsen? Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.1.4 Hvordan vurderer du det faglige udbytte af de anvendte undervisningsformer på masteruddannelsen? Projektarbejde: (N=13) 4.1.5 Hvordan vurderer du det faglig Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.1.8 Hvordan vurderer du det faglige udbytte af de anvendte undervisningsformer på masteruddannelsen? Workshops: (N=13) 4.1.9 Hvordan vurderer du det faglige udb Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.1.11 Hvordan vil du foretrække, at masteruddannelsen tilrettelægges? Andet: Kortere torsdags og fredags seminar kombineret med fjernundervisning 4.1.12 Har du yd Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.1.13 Angiv venligst hvilke elementer, du vil anbefale, blev integreret i din uddannelse? (N=13) Side 22 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2 4.2.1 TILEGNEDE, EFTERSPURGTE OG NØDVENDIGE KOMPETENCER Hvilke af disse kompetencer har du i nogen/høj grad fået styrket gennem din masteruddannelse? (N=13) S Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.2 Hvilke af disse kompetencer har du oplevet er blevet efterspurgt i nogen/høj grad på arbejdsmarkedet? (N=13) Side 24 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.3 Hvilke af disse kompetencer kræves i nogen/høj grad i din jobfunktion? (N=13) Side 25 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.4 Styrkede og efterspurgte kompetencer? Efterspurgte kompetencer; Humanistisk palliation (N=13) Styrkede kompetencer; Humanistisk palliation (N=13) At kunne arb Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.5 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede og efterspurgte kompetencer). Humanistisk palliation 16% Metodiske færdigheder inden for mit fagområde E Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.6 Styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen Påkrævede kompetencer; Humanistisk palliation (N=13) Styrkede kompetencer; Humanistisk palliat Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.7 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen). Humanistisk palliation 16% Metodiske færdighede Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.8 Beskriv med dine egne ord de tre vigtigste og mest anvendelige kompetencer, som du har med fra din masteruddannelse: 1) et øjenåbnende metodekendskab - selvom Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg evnen til at arbejde projektorienteret større evne til at tilegne faglig viden Skrive og læse akademiske opgaver/tekster. En større teoretisk viden om dødens histor Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.10 I hvor høj grad er du enig i følgende udsagn om, hvilken betydning din masteruddannelse har haft for din karriere og løn? 4.2.10.1 Min masteruddannelse har ha Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 4.2.11 I hvor høj grad mener du, at andre har forståelse for/drager nytte af de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din masteruddannelse? 4.2.11.1 Mine kolleger Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i humanistisk palliation AAU aalborg 5 DATAGRUNDLAG Side 34