DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for KANDIDATUDDANNELSEN I INTERNATIONAL MARKETING AALBORG UNIVERSITET AALBORG UDARBEJDET AF DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for KANDIDATUDDANNELSEN I INTERNATIONAL MARKETING AALBORG UNIVERSITET AALBORG UDARBEJDET AF Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg Baggrund og formål Som et led i den kontinuerlige kvalitetssikring og udvikling af Aalborg Universitets (AAU) uddannelser, udarbejdes der én gang årligt dimitten Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg Definitioner Diagrammerne viser procentvise fordelinger på afgivne gyldige svar (N/n), dvs. ekskl. Ved ikke-svar og ubesvarede. Ved nogle af spørgsmålene har dim Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg INDHOLD 1 VEJEN TIL FØRSTE JOB FRA DIMISSION TIL FØRSTE JOB ....................................................................................4 1.1 1.2 OVERV Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1 VEJEN TIL FØRSTE JOB FRA DIMISSION TIL FØRSTE JOB 1.1 OVERVEJELSER OM JOBMULIGHEDER M.M. 1.1.1 Hvornår og i hvilken grad gjorde du dig overvejelser om, hvi Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.1.4 Hvornår og i hvilken grad gjorde du dig overvejelser om, hvilket job din uddannelse skulle føre til? Umiddelbart efter jeg dimitterede (N=27) 1.1.5 Hvor Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.1.8 Hvordan vurderer du universitetets information om erhvervs- og karrieremuligheder? Uddannelsens eget informationsmateriale (N=27) 1.1.9 Hvordan vurderer Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.1.12 Hvordan vurderer du universitetets information om erhvervs- og karrieremulighe- der? Karrieredage på uddannelserne (N=27) Side 7 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2 JOBSØGNING 1.2.1 Hvornår påbegyndte du din aktive jobsøgning? (N=27) 1.2.2 Hvor lang tid gik der fra dimission, til du fik dit første job? (N=26) Side 8 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.3 Hvornår påbegyndte du din aktive jobsøgning? Krydset med: Hvor lang tid gik der fra dimission, til du fik dit første job? Jeg fik job, 0-3 månefør jeg var Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.4 Hvad var efter din mening afgørende for, at du fik dit første job (herunder job med løntilskud)? (N=26) 1.2.5 Hvad var efter din mening afgørende for, at Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.6 Hvor stor betydning har følgende forhold, når du beslutter/besluttede om du vil søge en bestemt stilling eller ej? - Jobbets geografiske placering: (N=27) Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.10 Hvor stor betydning har følgende forhold, når du beslutter/besluttede om du vil søge en bestemt stilling eller ej? - Mulighederne for at kunne forfremmes/ Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.13 Hvad har størst betydning i forhold til jobbets fagområde når du søger/da du søgte arbejde? (N=27) 1.2.14 Hvor lang tid bruger du/er du villig til at bru Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 1.2.16 Er/var du villig til at flytte for at få arbejde? (N=20) 1.2.17 Hvilke udfordringer oplever du/har du oplevet i forbindelse med din jobsøgning? (Sæt gern Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 2 STUDIEJOBBETS, PRAKTIKFORLØBETS OG PROJEKTSAMARBEJDETS BETYDNING 2.1.1 Har du haft studiejob sideløbende med din uddannelse? (N=27) 2.1.2 Hvor mange timer Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 2.1.4 Har du været i praktik i en virksomhed/organisation i løbet af din uddannelse? (N=27) 2.1.5 Har du lavet projekt i samarbejde med en virksomhed/organisat Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 2.1.9 Har du været på et udlandsophold i løbet af din uddannelse? (N=27) 2.1.10 Hvor lang tid gik der fra dimission, til du fik dit første job? Fordelt efter st Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 2.1.10.4 Udlandsophold Side 18 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 3 3.1.1 NUVÆRENDE JOBSITUATION Hvad er din nuværende jobsituation? (N=27) Side 19 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 4 FØRSTE JOB 4.1.1 Har du efter endt uddannelse haft andre job end dit nuværende? (N=22) 4.1.2 Har du forud for dit nuværende job været iværksætter/selvstænd Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 4.1.4 I hvilken region lå din første arbejdsplads? (N=12) Side 21 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 4.1.5 Hvor søgte og hvor fik du dit første job? Søgte job; International marketing (N=12) Fik job; International marketing (N=12) 50% Region Nordjylland 50% Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5 NUVÆRENDE JOB 5.1 JOBBETS RAMMER 5.1.1 Hvor søgte du job, før du fik dit nuværende job? (N=22) 5.1.2 I hvilken region ligger din arbejdsplads? (N=22) Sid Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.1.3 Hvor søgte og hvor fik du dit nuværende job? Søgte job; International marketing (N=21) Fik job; International marketing (N=22) 73% Region Nordjylland 50 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.1.4 Hvad er ansættelsesforholdet i dit nuværende job? (Hvis du har mere end et job samtidig, bedes du besvare ud fra det job, du mener, er mest relevant i forh Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.1.8 Hvilken type virksomhed arbejder du i (Privatansatte)? (N=21) Side 26 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.1.9 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Privatansatte) Andet: Food trading Grossit Fødevare- indkøbe og eksport Fødevareproduktion HR Ejendomsmæglerbranche Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2 5.2.1 JOBBETS INDHOLD Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? (N=22) Side 28 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2.2 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Andet: Warehouse Production Quality assurance Side 29 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2.3 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Fordelt efter sektor 5.2.3.1 Offentlig (Ansatte i Stat, region og kommune) Side 30 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2.3.2 Privatansatte Side 31 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2.4 5.2.5 Hvad er din nuværende stillingsbetegnelse? Eksport sales EXPORT ASSISTANT Export Sales Coordinator International marketing manager IT Broker / sales Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 5.2.6 Ligger dit nuværende job inden for akademisk overenskomst/akademisk stillingskategori? (N=22) 5.2.7 Hvordan er den faglige sammenhæng mellem din uddannel Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6 VURDERING AF UDDANNELSENS KVALITET OG ANVENDELIGHED 6.1 6.1.1 UDDANNELSENS ANVENDELIGHED I hvilken grad har din uddannelse rustet dig til dit arbejdsliv? (N Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2 6.2.1 TILEGNEDE OG EFTERSPURGTE KOMPETENCER Hvilke af disse kompetencer har du tilegnet dig gennem dit studium? (N=27) Side 35 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.2 Beskriv med dine egne ord de tre vigtigste og mest anvendelige kompetencer, som du har med dig fra dit studium. It is difficult to define only three comp Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg Problem solving, Group work and Positive attitude Research skills Time management Business understanding Project oriented work, understanding of danish workpla Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.3 Hvilke af disse kompetencer har du i nogen/høj grad oplevet er blevet efterspurgt på arbejdsmarkedet? (N=27) Side 38 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.4 Hvilke fremmedsprog, har du oplevet, er blevet efterspurgt på arbejdsmarkedet? (N=18) 6.2.5 Hvilke fremmedsprog, har du oplevet, er blevet efterspurgt på Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.7 Kompetencer, der er tilegnet og efterspurgt i nogen/høj grad Efterspurgte; International marketing (N=27) Tilegnede; International marketing (N=27) 67% Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.8 Kompetencegabet (forskel mellem andel af i nogen/høj grad tilegnede og efterspurgte kompetencer) International marketing Relevante metodiske færdigheder in Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.9 Angiv venligst hvilke 5 parametre, du mener, kunne have rustet dig bedre til at imødekomme de krav, der stilles på arbejdsmarkedet? (N=27) Side 42 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 6.2.10 Angiv venligst hvilke 5 parametre, du mener, kunne have rustet dig bedre til at imødekomme de krav, der stilles på arbejdsmarkedet? Andet: More cultural Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg Contacts. Foreign students like us, who do not have strong connection in Denmark do not get jobs due to lack of networks. Furthermore, despite being fluent in En Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 7 OPLYSNINGER OM IVÆRKSÆTTERE/SELVSTÆNDIGE En dimittend fra kandidatuddannelsen i international marketing er iværksætter/selvstændig. Der er 6-10 andre ansatte Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 8 OPLYSNINGER OM FULDTIDSUDDANNELSE En dimittend fra kandidatuddannelsen i international marketing er i gang med en uddannelse på University College. Dimittende Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 9 9.1.1 Er du aktiv jobsøgende? (N=3) 9.1.2 Hvor har du søgt job? (N=3) LEDIGHED Side 47 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 9.1.3 Hvorfor mener du, at du i øjeblikket er uden beskæftigelse? (N=3) 9.1.4 Hvilke relevante kompetencer mangler du? 1) Basically the professional experien Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for Kandidatuddannelsen i international marketing AAU aalborg 10 DATAGRUNDLAG 10.1.1 Samlet status Side 49