DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016
DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE
FAKULTET
Rapport for
MASTERUDDANNELSEN I OFFENTLIG ADMINISTRATION (MPA)
AALBORG UNIVERSITET
AALBORG
UDARBEJDET AF
DIMITTENDUNDERSØGELSE 2016 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I OFFENTLIG ADMINISTRATION (MPA) AALBORG UNIVERSITET AALBORG UDARBEJDET AF
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg Baggrund og formål Som et led i den kontinuerlige kvalitetssikring og udvikling af Aalborg Universitets (AAU) uddannelser, udarbejdes der én gang årligt dimittend
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg beskæftigelse under uddannelsen. Derfor er der også formuleret andre spørgsmål for dimittender fra master- og diplomuddannelserne, i forhold til blandt andet beskæf
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg INDHOLD 1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION.............................................................................................................................4 1.
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 1 1.1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTERUDDANNELSE 1.1.1 Hvad var dit adgangsgrundlag for din masteruddannelse? (N=22) 1.1.2 Hvad var dit adg
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 1.1.3 Hvad var grunden til, at du tog en masteruddannelse? (N=22) 1.1.4 Hvad var grunden til, at du tog en masteruddannelse? Anden grund: 1.1.5 Ønske om bedre
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 1.1.6 Var du i beskæftigelse under din masteruddannelse? (N=22) 1.1.7 Er du stadig beskæftiget i samme virksomhed? (N=22) Side 6
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 2 2.1.1 NUVÆRENDE JOBSITUATION Hvad er din nuværende jobsituation? (Hvis du har mere end et job samtidig, bedes du besvare ud fra det job, du mener, er mest rele
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3 NUVÆRENDE JOB 3.1 JOBBETS RAMMER 3.1.1 Hvordan er den faglige sammenhæng mellem din masteruddannelse og dit nuværende job? (N=22) 3.1.2 Hvad er dit ansætte
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.1.3 I hvilken region ligger din arbejdsplads? (N=22) 3.1.4 Inden for hvilken sektor er din nuværende arbejdsplads? (N=22) Side 9
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.1.5 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Privatansatte) (N=2) Side 10
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.1.6 Hvilket område arbejder du primært inden for? (Statsansatte) (N=4) 3.1.7 Hvilket område arbejder du primært inden for? (Statsansatte) Andet: 3.1.8 Ledel
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.1.9 Hvilket område arbejder du primært inden for? (Ansatte i kommuner) (N=4) Side 12
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.1.10 Hvad er din nuværende stillingsbetegnelse? Sektionsleder chef Ressourcekonsulent Specialist European Program Officer Planlægger specialeansvarlig overlæge
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg Aalborg Kommune 3.1.12 Hvor mange ansatte er der i den virksomhed, institution eller organisation, du er ansat i/ejer? (N=22) Side 14
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.2 3.2.1 JOBBETS INDHOLD Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? (N=22) Side 15
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.2.2 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Fordelt efter sektor 3.2.2.1 Offentlig (Ansatte i Stat, Region og Kommune) (N=18) Side 16
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 3.2.2.2 Privatansatte (N=4) Side 17
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4 VURDERING AF UDDANNELSENE KVALITET OG ANVENDELIGHED 4.1 FAGLIGT UDBYTTE OG TILRETTELÆGGELSE 4.1.1 Hvordan vurderer du det faglige niveau på masteruddannelsen
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.1.4 Hvordan vurderer du det faglige udbytte af de anvendte undervisningsformer på masteruddannelsen? Projektarbejde: (N=22) 4.1.5 Hvordan vurderer du det fagl
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.1.8 Hvordan vurderer du det faglige udbytte af de anvendte undervisningsformer på masteruddannelsen? Workshops: (N=22) 4.1.9 Hvordan vurderer du det faglige u
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.1.11 Hvordan vil du foretrække, at masteruddannelsen tilrettelægges? Andet: Kombination. Vigtigt også at bruge tiden på MPAen, ellers er det spildt (efteruddann
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.1.13 Angiv venligst hvilke elementer, du vil anbefale, blev integreret i din uddannelse? (N=22) 4.1.14 Angiv venligst hvilke elementer, du vil anbefale, blev in
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2 4.2.1 TILEGNEDE, EFTERSPURGTE OG NØDVENDIGE KOMPETENCER Hvilke af disse kompetencer har du i nogen/høj grad fået styrket gennem din masteruddannelse? (N=22)
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.2 Hvilke af disse kompetencer har du oplevet er blevet efterspurgt i nogen/høj grad på arbejdsmarkedet? (N=22) Side 24
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.3 Hvilke af disse kompetencer kræves i nogen/høj grad i din jobfunktion? (N=22) Side 25
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.4 Styrkede og efterspurgte kompetencer? Efterspurgte kompetencer; Offentlig administration (N=22) Styrkede kompetencer; Offentlig administration (N=22) Evnen
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.5 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede og efterspurgte kompetencer). Offentlig administration 36% Metodiske færdigheder inden for mit fagområ
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.6 Styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen Påkrævede kompetencer; Offentlig administration (N=22) Styrkede kompetencer; Offentlig admin
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.7 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen). Offentlig administration 13% Metodiske færdig
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.8 Beskriv med dine egne ord de tre vigtigste og mest anvendelige kompetencer, som du har med fra din masteruddannelse: Har fået en faglig viden, der gør mig
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg Afgørende bedre viden og forståelse for en lang række processer og interaktioner i den offentlige forvaltning. Ledelse op, ned og på tværs (netværksledelse). Fora
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.9 Har du i dit arbejdsliv oplevet, at der er blevet efterspurgt andre kompetencer, som du gerne ville have tilegnet dig gennem din masteruddannelse? Hvis ja,
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.10 I hvor høj grad er du enig i følgende udsagn om, hvilken betydning din masteruddannelse har haft for din karriere og løn? 4.2.10.1 Min masteruddannelse har
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 4.2.11 I hvor høj grad mener du, at andre har forståelse for/drager nytte af de kompetencer, du har erhvervet dig gennem din masteruddannelse? 4.2.11.1 Mine kolleg
Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2016 rapport for masteruddannelsen i offentlig administration AAU aalborg 5 DATAGRUNDLAG Side 35