DIMITTENDUNDERSØGELSE 2020 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I UDSATTE BØRN OG UNGE AALBORG UNIVERSITET KØBENHAVN DIMITTENDUNDERSØGELSE 2020 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET Rapport for MASTERUDDANNELSEN I UDSATTE BØRN OG UNGE AALBORG UNIVERSITET KØBENHAVN Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København Baggrund og formål Dimittendundersøgelserne følger universitetets turnusplan for selvevaluering, som indebærer, at der i løbet af en seksårig periode, gennemføres se Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København og diplomstuderende er således i sagens natur anderledes end for andre studerende, da de fleste er i beskæftigelse under uddannelsen. Derfor er der også formuleret an Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København INDHOLD 1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ................................................................................................ 5 1.1 ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTE Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.6 4.2.7 4.2.8 4.2.9 4.2.10 4.2.11 4.2.12 4.2.13 4.2.14 4.2.15 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede og efterspurgte kompetencer). ................ Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 1 1.1 BAGGRUNDEN OG DIMISSION ADGANGSGRUNDLAG FOR MASTERUDDANNELSE 1.1.1 Hvordan blev du opmærksom på din masteruddannelse? (Sæt gerne flere krydser) (N=14) 1.1 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 1.1.3 Hvad var dit adgangsgrundlag for din masteruddannelse? (N=14) 1.1.4 Hvad var dit adgangsgrundlag for din masteruddannelse? Anden adgangsgivende eksamen: D Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 1.1.5 Hvad var medvirkende til, at du tog en masteruddannelse? (Sæt gerne flere krydser) (N=14) 1.1.6 Hvilket år afsluttede du din masteruddannelse? (N=14) 1.1.7 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 1.1.8 Er du stadig beskæftiget i samme virksomhed? (N=13) Side 8 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 2 2.1.1 NUVÆRENDE JOBSITUATION Hvad er din nuværende jobsituation? (N=14) Note: Respondenterne har fået følgende forklaring til spørgsmålet: Du bedes angive din p Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3 NUVÆRENDE JOB 3.1 JOBBETS RAMMER 3.1.1 Hvordan er den faglige sammenhæng mellem din masteruddannelse og dit nuværende job? (N=13) 3.1.2 Hvad er dit ansættel Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.1.4 Inden for hvilken sektor er din nuværende arbejdsplads? (N=13) Note: Selvejende institutioner indplaceres efter deres primære finansieringskilde f.eks. rubr Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.1.5 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Sæt gerne flere krydser) (Privatansatte) (N=1) 3.1.6 Hvilken type virksomhed arbejder du i? (Privatansatte) Anden: Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.1.7 Hvilket område arbejder du primært indenfor? (Sæt gerne flere krydser) (Ansatte i kommuner) (N=10) Side 13 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.1.8 3.1.9 Hvad er din nuværende stillingsbetegnelse? Afdelingsleder Centerleder Faglig Konsulent Faglig leder Myndighedsleder Projektleder Socialfaglig koordinat Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.2 3.2.1 JOBBETS INDHOLD Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? (Sæt gerne flere krydser) (N=13) Side 15 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 3.2.2 Hvilke jobfunktioner bruger du primært din arbejdstid på? Fordelt efter sektor Offentlig ansatte (Ansatte i Kommune) Side 16 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København Privatansatte Side 17 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4 VURDERING AF UDDANNELSENS RELEVANS OG ANVENDELIGHED 4.1 TILRETTELÆGGELSE AF MASTERUDDANNELSEN 4.1.1 Angiv venligst hvilke elementer, du vil anbefale, havde vær Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2 STYRKEDE, EFTERSPURGTE OG NØDVENDIGE KOMPETENCER 4.2.1 Hvilke af disse kompetencer har du i nogen/høj grad fået styrket gennem din masteruddannelse? (Sæt gern Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.3 Hvilke af disse kompetencer, har du i nogen/høj grad oplevet, er blevet efterspurgt på arbejdsmarkedet? (Sæt gerne flere krydser) (N=13) Side 20 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.4 Hvilke af disse kompetencer kræves i nogen/høj grad i din jobfunktion? (Sæt gerne flere krydser) (N=13) Side 21 Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.5 Styrkede og efterspurgte kompetencer? Efterspurgte kompetencer; udsatte børn og unge (N=13) Styrkede kompetencer; udsatte børn og unge (N=14) 69% Kvalifikati Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.6 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede og efterspurgte kompetencer). udsatte børn og unge (N=13-14) Kvalifikationen til arbejde projektorientere Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.7 Styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen påkrævede kompetencer; udsatte børn og unge (N=13) styrkede kompetencer; udsatte børn og unge Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.8 Kompetencegab (Procentvise forskelle mellem styrkede kompetencer og kompetencer, som kræves i jobfunktionen). udsatte børn og unge (N=13-14) Kvalifikationen t Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.9 Beskriv med dine egne ord de tre vigtigste og mest anvendelige kompetencer, som du har med dig fra din masteruddannelse: Højere faglighed på børn og unge om Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København Jeg har fået nye opgaver som følge af min masteruddannelse (N= 13) Jeg har fået større formel beslutningskompetence som følge af min masteruddannelse (N=13) Min ma Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København Min masteruddannelse har resulteret i et jobskifte for mig (N= 13) 4.2.12 I hvor høj grad vurderer du, at andre har forståelse for/drager nytte af de kompetencer, d Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København Ledelsen har forståelse for, hvad min masteruddannelse har givet mig af kompetencer (N=13) Ledelsen drager nytte af de kompetencer, jeg har fået gennem min masterud Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 4.2.15 Har du yderligere kommentarer eller forslag til kombinationen af din masteruddannelse og arbejds- privatliv, er du velkommen til at skrive dem her: Man skal Dimittendundersøgelse for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 2020 rapport for masteruddannelsen i udsatte børn og unge AAU København 5 5.1.1 DATAGRUNDLAG Samlet status Side 31