S
7
Stibo har skabt en accelerator for
innovationskraft og entreprenørskab.
Virksomheden blev grundlagt i 1794
som et trykkeri, men evnen til konstant
at gentænke sig selv har gjort, at Stibo
i dag er en global og markedsledende
teknologikoncern med mere end
1.200 medarbejdere.
Stibo søsatte i 2014 innovationslaboratoriet
Stibo Accelerator. I acceleratoren udfor-
sker 12-15 teams af specialestuderende
og start-ups hvert år nogle af de tekno-
logitrends, der har potentiale til radikalt
at forandre de brancher, Stibo opererer i.
Projekterne gennemføres i samarbejde med
partnervirksomheder som Dansk Supermar-
ked, Grundfos, Jyllands-Posten og Danske
Bank, og målet er at bygge bro mellem
forskning, forretningsudvikling og fremtiden.
Fremsyn og forandringsparathed har i høj
grad banet vejen for Stibo-koncernens
succes. For blot 20 år siden var Stibo en
grafisk virksomhed, der beskæftigede sig
med trykte telefonbøger, aviser og kataloger.
Men internettet og digitaliseringen betød,
at kunderne begyndte at stille helt nye
krav. Samtidig bragte udviklingen helt nye
forretningsmuligheder. Og netop evnen til
løbende at transformere sig og udnytte nye
muligheder i markedet har gjort, at Stibo i
dag er global markedsleder inden for grafi-
ske processer, produktion og software.
Vi har flyttet os langt fra vores oprinde-
lige udgangspunkt. Fra at levere klassisk
grafisk software leverer vi i dag avanceret
enterprise software, der hjælper kunder som
Philips, Siemens, SONY og Wal-mart med at
digitalisere deres globale forretningspro-
cesser, fortæller Hans Damgaard, der er
administrerende koncerndirektør i Stibo. Han
forklarer videre, at den eksponentielle udvik-
ling inden for teknologi stiller skærpede krav
til Stibos evne til at ruste sig til fremtiden:
I takt med, at vi er kommet med i den
globale software-liga, er behovet for at
blive eksponeret for nye teknologier og de
skarpeste unge talenter steget markant.
Netop derfor opstod idéen om at skabe
Stibo Accelerator.
Acceleratoren er ikke et innovations-
center. Den spiller en helt anden rolle
end traditionel R&D. Den del foregår ude
i virksomhederne. Acceleratoren er den
røde sok i det hvide vasketøj. Her handler
det om at flytte innovationen ud af den
komfortzone, som den organiske udvikling
normalt foregår i, og om at skabe et frirum
for mere langsigtet, disruptiv og kreativ
fritænkning. Vi inviterer både vores kunder
og vores medarbejdere til at deltage aktivt
i researchprojekterne, så de kan tage
farve af resultaterne, når de studerende
rammer noget virkelig spændende, siger
Hans Damgaard.
Udvælgelsen af projekter og fokusområder i
acceleratoren sker gennem et tæt samarbej-
de mellem Stibo, de studerende og relevante
partnervirksomheder. Netop denne treenig-
hed er med til at give idéerne større flyvehøj-
de og relevans, forklarer Kim Svendsen, der
er daglig leder for Stibo Accelerator:
Den fine byttehandel er, at vi og vores
partnere får noget meget virkelighedsnær
inspiration drevet frem af netop de unge,
der repræsenterer fremtidens marked. Vi
bliver eksponeret for nye idéer og får skabt
et solidt grundlag for vores udviklingspro-
cesser. Og de studerende får lov til at skri-
ve specialer, der er endnu mere fokuserede
og endnu mere virkelighedsnære.
Særligt involveringen af partnervirksomheder
er med til at differentiere Stibo Accelerator i
forhold til traditionelle specialesamarbejder.
Hvis vi blot definerer et af vores
allerede kendte problemer og beder
specialestuderende om at løse det for os,
har vi jo sådan set ikke bevæget os uden
for komfortzonen. Men ved at involvere
interessenter rundt om vores virksomhed
får vi i stedet sagt hvad tror I egentligt, at
vores kunder har brug for?. Og det er et
helt andet perspektiv. For det er i sidste
ende vores kunder, der ved, om en løsning
er god nok, forklarer Kim Svendsen.
Til spørgsmålet om, hvad der gør Aarhus til
et ideelt sted at skabe et innovationsmiljø
som Stibo Accelerator, er Hans Damgaard
ikke i tvivl:
Der er en enorm interesse og vilje til at
gentænke i den her by. Vi er på intet tids-
punkt løbet ind i nogen form for bureaukra-
tisk fnidder tværtimod. Universiteterne
og partnervirksomhederne har fra start
været åbne og begejstrede for at spille
med. For mig fremstår Aarhus derfor som
en utrolig ukompliceret og friktionsfri by at
skabe et projekt som dette i.
Arsmagasin 2016 2017 Aarhus gen tænker Læs blandt andet om, hvorfor MHI Vestas Offshore Wind valgte Aarhus s. 4 Og hvordan et grønt Aarhus giver eksportmuligheder s. 11 1 7 20
Business Aarhus Arsmagasin Gentænk eller dø Gennem de senere år har Aarhus æn- dret karakter. Byen står i dag stærkt som nationalt vækstcenter og med en international gennemslagskraft, som op til kulturhovedstadsåret 2017 har fået nye vitaminer. Det bliver bemærket ude i verden Aarhus bliver nævnt
S 3 Gentænk, som er temaet for Aarhus 2017, er ikke kun en opfordring. Det er en nødvendighed, hvis vi vil overleve som bysamfund i verdensklasse. Jacob Bundsgaard, Borgmester i Aarhus Hos Stibo bliver 12-15 teams af dygtige specialestuderende hvert år udvalgt til et innovations- og inkubatormiljø,
Business Aarhus Arsmagasin Rammerne til at tænke stort Valget stod mellem London, Hamborg og Aarhus, da MHI Vestas Offshore Wind i 2014 skulle placere hovedkontoret for det nydannede joint venture-selskab mellem Mitsubishi Heavy Industries A/S og Vestas Wind Systems A/S. Aarhus position inden for vi
S Det er ingen hemmelighed, at vi også overvejede London og Hamborg, men vi valgte Aarhus, fordi det er et kompetencemæssigt epi- center inden for vindenergi. Jens Tommerup, CEO, Vestas Offshore Wind 5
Stibo Accelerator flytter innovation ud af Fakta om Stibo Accelerator Stibo Accelerator er et innovationslabo- ratorium etableret i 2014 af Stibo-koncer- nen, der tæller virksomhederne CCI Europe, Stibo Systems og Stibo Printing Solutions. Derudover ejer Stibo 40 af Inspari. Acceleratoren har plads
S 7 Stibo har skabt en accelerator for innovationskraft og entreprenørskab. Virksomheden blev grundlagt i 1794 som et trykkeri, men evnen til konstant at gentænke sig selv har gjort, at Stibo i dag er en global og markedsledende teknologikoncern med mere end 1.200 medarbejdere. Stibo søsatte i 2014
Business Aarhus Arsmagasin Vi skal styrke tvær fagligheden Når Connie Hedegaard overtager posten som bestyrelsesformand for Aarhus Universitet i starten af 2017, er det med en ambition om at styrke tværfagligheden og at bringe universitetets viden endnu mere i spil. Tidligere EU-kommissær og miljømi
S 9 Fremtidens vindere er dem, der er dygtigst til at kombinere forskellig slags viden til nye indsigter og i sidste ende også til nye produkter. Connie Hedegaard, Bestyrelsesformand, Aarhus Universitet
Business Aarhus Arsmagasin Omstillingen af fjernvarmen i Aarhus reducerer CO 2 -udslippet med ca. 330.000 ton svarende til ca. 1 ton for hver aarhusianer.
S Et endnu grønnere Aarhus 11
grønt Aarhus giver eksportmuligheder Et I 2008 satte Aarhus et ambitiøst mål om at være CO 2 -neutral i 2030. Visionen satte gang i at gentænke energiforsyning og -forbrug, en grøn omstilling og et samarbejde, der har et særligt sigte på også at være udviklings- og udstillingsvindue for virksomheder
01 Vand- teknologi skaber vækst Vand kan blive det nye vind for Danmark og skabe op mod 20.000 nye, danske arbejds- pladser inden for energieffektiv vandteknologi. Hvis vi griber det rigtigt an, er det ikke urealistisk, siger Lars Schrøder, adm. direk- tør hos Aarhus Vand, som er med til at bane ve
03 Energirenovering åbner døre Der er søsat en række projekter, der skal sikre energibesparelser på 25 og en CO 2 - reduktion på 30 i Aarhus Kommunes bygninger. Det gode samarbejde har resulteret i udviklingen af en række værktøjer og processer. Vi er i Aarhus langt fremme, når det gælder op- tim
af byens virksomheder og borgere har fået grøn strøm og varme. 04 Fra sort til grøn energi Studstrupværket har gennemgået en transformation fra at fyre med sort kul til grønne, bæredygtige træpiller. Det reduce- rer værkets CO 2 -udledning med 90. Studstrupværket er et skoleeksempel på, hvordan vi
Business Aarhus Arsmagasin Internationale forbindelser til erhvervslivet Letbanen forbinder nye erhvervsområder Første etape af Aarhus Letbane åbner i 2017, og den kommende letbane vil forbin- de nye og attraktive erhvervsområder. De nye erhvervsområder med særlig opkobling til letbanen ligger i Lis
S Ambition om nye internationale forbindelser International tilgængelighed er en afgørende rammebetingelse for erhvervslivet i Østjylland. Aarhus Kommune har på den baggrund undersøgt muligheden for at flytte Aarhus Lufthavn til en ny placering ved Thomas- minde. Men det er ikke realistisk, at få de
Business Aarhus Arsmagasin LaserTryk har sat tryk på udvikling 280 medarbejdere 15 forskellige brands over hele Skandinavien LaserTryk.dk A/S har om nogen formået at gentænke sig selv. Aarhus-virksomheden hed oprindeligt EntertainMen og arrangere- de ferier og fester. Behovet for tryksager var stort
S LaserTryk er 6 gange kåret som midtjysk gazelle, en af disse er specialprisen Arets fremstillings-gazelle i 2016. Anders forklarer, at den digitale omvælt- ning ikke er sket på baggrund af langsigte- de målsætninger, men gennem tusindvis af løbende optimeringer: Vi er ikke drevet af forkromede vi
Business Aarhus Arsmagasin Filmbyen skaber innovation på tværs Filmby Aarhus ligger på havnekanten i Aarhus og er et stærkt miljø for film, medieproduktion og den største samlede repræsentation af digitale visuelle virksomheder i Danmark. Byens gamle kraftværk samler iværksættere, uddannelsesinstitu
S 21 Den digitale udvikling går mod større og større sammensmeltning, så jeg er sikker på, at vi vil opleve endnu flere fælles snitflader i den kommende tid. Ronni Madsen, Vice President, M2 Film En af de virksomheder, der har boet i Film- byen længe, og som er meget tilfreds med sin placering og fo
Business Aarhus Arsmagasin Værsgo let s rethink Lets rethink! A year of culture A world of change, lyder ambitionen med Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017. Hvad er forventningerne, og hvordan kan man fastholde og videreudvikle de ambitioner, forretningsmuligheder og det vækstpotentiale, so
S ProShop ligger i Aarhus for at vi kan tiltræk- ke dygtig arbejdskraft. Som en kreativ og international arbejdsplads går vi efter men- nesker, der engagerer sig og bl.a. deltager i kulturelle tiltag. Derfor er det vigtigt for os at vise, at vi støtter kulturby-arrangemen- terne. Og jeg forventer en
Aarhus Kommune Rådhuset 8000 Aarhus C Tlf: 8940 2200 businessaarhus.dk businessaarhus.dk