Sprogudviklingsskema fra SPELL
Vejledning: Indtast det tal der bedst beskriver barnets niveau på det pågældende område.
Niveau 1: Barnet viser aldrig eller sjældent den pågældende kompetence.
Niveau 2: Barnet viser ofte den pågældende kompetence, men ikke systematisk og har brug for støtte.
Niveau 3. Barnet viser systematisk den pågældende kompetence
Skriftsprogskoncepter. Barnet...
2. uge
10. uge
17. uge
forstår at skrevne ord bærer betydning og
forstår forskellen på billeder og ord 1 2 3 1 2 3 1 2 3
forstår at man på dansk læser fra venstre
mod højre og fra toppen og ned 1 2 3 1 2 3 1 2 3
kan benævne nogle store bogstaver, fx i eget
navn 1 2 3 1 2 3 1 2 3
forstår og bruger nye ord der har at gøre
med bøger (fx forfatter, forside og titel) og
skrift (fx ord, bogstav, læse) 1 2 3 1 2 3 1 2 3
forstår forskellen på ord og bogstaver 1 2 3 1 2 3 1 2 3
genkender nogle ord der ses hyppigt i
omgivelserne 1 2 3 1 2 3 1 2 3
Ordforråd. Barnet...
2. uge
10. uge
17. uge
forstår og bruger mindre typiske navneord
(ord for ting), udsagnsord (ord for
handlinger), og tillægsord (ord der beskriver
ting) 1 2 3 1 2 3 1 2 3
forstår og bruger nye ord for rumlige
begreber (fx over, under, i, på) 1 2 3 1 2 3 1 2 3
forstår og bruger nye ord der har at gøre
med tid (fx først, bagefter, så, mens, til
sidst) 1 2 3 1 2 3 1 2 3
taler om nye ords betydning, fx hvordan
nogle ord kan have mere end en betydning 1 2 3 1 2 3 1 2 3
Sprogudviklingsskema fra SPELL Vejledning: Indtast det tal der bedst beskriver barnets niveau på det pågældende område. Niveau 1: Barnet viser aldrig eller sjældent den pågældende kompetence. Niveau 2: Barnet viser ofte den pågældende kompetence, men ikke systematisk og har brug for støtte. Niveau 3
forstår og bruger nye ord der har at gøre med følelser (fx tilfreds, overrasket, rasende) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår og bruger nye ord for tankeprocesser (fx regne med, beslutte) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Lydlig opmærksomhed. Barnet... 2. uge 10. uge 17. uge kan høre når to ord rimer 1 2 3 1 2 3 1 2 3 kan op