27
Stillingsbetegnelser på studiejob
De studerende på de fire kandidatuddannelser angiver stillingsbetegnelserne på deres studiejob, som
det fremgår af Tabel 2.
Tabel 2: Oversigt af de respondenternes stillingsbetegnelse for studiejobs
Kandidatud-
dannelse
CUR, Aarhus
Stillingsbe-
tegnelse for
studiejobs 25 studerende
har et studiejob
som sygeplejer-
ske
2
studerende
har et studiejob
som sygeplejer-
ske + andet
2
studerende
har et studiejob
udenfor kandi-
datens fagom-
råde
1
studerende
har et studiejob
som sundheds-
faglig konsu-
lent
CUR, Emdrup OPTO SFK
30 studerende har
et studiejob som
sygeplejerske 11 studerende har et
studiejob som sygeple-
jerske
2 studerende har
et studiejob som
sygeplejerske +
andet 6 studerende har et stu-
diejob uden for deres
fagområde
2 studerende har
et studiejob uden
for deres fagom-
råde 2 studerende har et stu-
diejob som ergotera-
peut
2 studerende har et stu-
diejob som fysiotera-
peut
3 studerende
har et studie-
job som opti-
ker
AARH US Spørgeskemaundersøgelse på kandidatuddannelsen i sygepleje, kandidatuddannelsen i optometri og synsvidenskab og den sundhedsfaglige kandidatuddannelse på Health, Aarhus Universitet En kortlægning af de studerendes personlige baggrunde samt motivation for og forventninger til deres kandidatud
INDHOLDSFORTEGNELSE 1.0 OM UNDERSØGELSEN .................................................................................................................................... 1 2.0 LÆSEVEJLEDNING .........................................................................................................
1 1.0 OM UNDERSØGELSEN Denne undersøgelse søger at skabe information om studerendes baggrunde, forventninger og motiva- tion på følgende tre sundhedsvidenskabelige kandidatuddannelser på fakultetet Health, Aarhus Uni- versitet: Kandidatuddannelsen i sygepleje Kandidatuddannelsen i optometri og synsv
2 2.0 LÆSEVEJLEDNING Dokumentet er bygget op således, at nogle af diagrammerne er udformede på baggrund af den totale, fælles data for alle fire kandidatuddannelser, mens andre diagrammer viser data fordelt på de fire kan- didatlinjer. Disse diagrammer viser antallet af studerende på hver kandidatud
3 3.0 RESUME Dette afsnit vil kort opridse nogle udvalgte, overordnede konklusioner, der kan drages ud fra den sam- lede mængde data på tværs af de fire kandidatuddannelser. Ud af i alt 135 respondenter er 39 respondenter indskrevet på kandidatuddannelsen i sygepleje, Aar- hus, 39 respondenter er in
4 4.0 PROFILER FOR DE ENKELTE KANDIDATUDDANNELSER Dette afsnit vil belyse nogle af de overordnede konklusioner fordelt på de fire kandidatuddannelser. 4.1/ Profil for de studerende på kandidatuddannelsen i sygepleje, Aarhus De 39 respondenter på kandidatuddannelsen i sygepleje, Aarhus udgøres af 37
5 Alle respondenter forventede inden studiestart i meget høj grad , i høj grad eller i i nogen grad at skulle arbejde hårdt på studiet. Respondenterne på kandidatuddannelsen i sygepleje, Aarhus forventer i gennemsnit at bruge 27,6 timer om ugen på forberedelse til studiet. 29 respondenter bruger i i
6 97,4 angiver, at de i meget høj grad eller i høj grad havde forventet at skulle arbejde hårdt på studiet, mens kun 2,6 har angivet i nogen grad . Respondenterne på kandidatuddannelsen i syge- pleje, Emdrup forventer at bruge 26,7 timer om ugen på forberedelse. Hertil angiver 17,9, at de i meget hø
7 Alle 5 respondenter på kandidatuddannelsen i optometri og synsvidenskab har angivet, at de i meget høj grad eller i høj grad forventede at skulle arbejde hårdt på studiet. De 5 respondenter forventer i gennemsnit at bruge 18,2 timer på forberedelse til studiet om ugen. 2 ud af de 5 respondenter br
8 går udover deres studieforberedelsestid, mens 21,1 føler det i nogen grad , 23,1 i mindre grad og 46,2 føler slet ikke , at transporttiden går udover studieforberedelsestiden. 84,6 har angivet, at de i meget høj grad eller i høj grad havde undersøgt uddannelsen grundigt, inden de valgte den, mens
9 5.0 METODE Undersøgelsens datagrundlag er besvarelser af et spørgeskema, som de kandidatstuderende på første semester af kandidatuddannelserne i sygepleje, optometri og synsvidenskab samt sundhedsfag på Aarhus Universitet har udfyldt i uge 38, år 2016. Spørgeskemaet er elektronisk, udformet i Surv
10 5. I spørgeskemaet bliver der kun spurgt ind til det årstal, hvor respondenterne færdiggjorde deres bachelor/professionsbachelor, og ikke til det årstal de færdiggjorde en eventuel anden vide- regående uddannelse. I stedet skulle spørgeskemaet have spurgt efter årstallet til den seneste uddannels
11 6.0 DATABEHANDLING 6.1/ Baggrundsinformation Dette afsnit belyser fordelingen af respondenterne på de fire kandidatuddannelser, og hvilke bag- grunde respondenterne kommer med i forhold til køn, alder, familieforhold, bopæl, samt transportfor- hold. 6.1.1/ Kandidatuddannelse Spørgsmålet lyder Hvi
12 6.1.2/ Køn Spørgsmålet lyder Hvad er dit køn? . Den totale fordeling er 131 kvinder og 4 mænd. Fordelingen på de fire kandidatuddannelser ses i figur 6.1.B. Fordelingen af køn 50 39 37 5 2 2 Kvinde Mand Den Sundhedsfaglig Kandidatuddannelse 50 2 Kandidatuddannelsen i Optometri og Synsvidenskab 5
13 Alder (total) 60 52 50 40 30 28 24 20 14 12 10 0 4 22-26 år 27-31 år 32-36 år 37-41 år Aldersgrupper 42-46 år 1 47-51 år 52-56 år Figur 6.1.C: Oversigt over aldersgrupperne for alle respondenter 6.1.4/ Civilstatus Spørgsmålet beder respondenterne om at angive civilstatus. Ud af det totale antal r
14 6.1.5/ Hjemmeboende børn Spørgsmålet lyder Har du hjemmeboende børn? . Herefter følger et underspørgsmål, der spørger ind til antallet af hjemmeboende børn samt alderen på disse. 57,1 af det totale antal respondenter har et eller flere hjemmeboende børn. Dermed har 57,1 af det totale antal respon
15 Fordelingen af hjemmeboende børns alder (total) 40 35 35 29 30 24 25 20 20 16 15 10 9 9 5 0 2 1 år 1-4 år 4-7 år 7-10 år 10-13 år 13-16 år 16-19 år 19-22 år Aldersgrupper Figur 6.1.F Oversigt over antal hjemmeboende børn fordelt på aldersgrupper 6.1.6/ Bopæl Spørgsmålet lyder Angiv den by, du er
16 6.1.7/ Transport Spørgsmålet lyder Hvilket transportmiddel bruger du primært til og fra uddannelsen? , og spørger ind til, hvilket transportmiddel (cykel, bil, offentlig transport, gåben eller andet) de studerende benytter til og fra uddannelsen. Respondenterne havde mulighed for at sætte flere k
17 I figur 6.1.I ses fordelingen af det samlede antal timer brugt til og fra uddannelsen i procenttal for de 39 respondenter, der studerer på campus Emdrup. Her bruger 10,3 af respondenterne 3 timer eller mere dagligt på transport. Transporttid til og fra uddannelsen (Campus Emdrup) 6-7 2,6 4-5 2,6
18 benytter sig af offentligt transport og bil, har angivet, at transporttiden kan være med til at gå udover deres studieforberedelsestid. Her angiver 4 respondenter (7,8) af de, der kører i bil til og fra uddannel- sen, at de føler, transporttiden i meget høj grad går udover studieforberedelsestide
19 Her angiver én respondent (1,7) af de, der cykler til og fra uddannelsen, at vedkommende føler, at transporttiden i meget høj grad går ud over studieforberedelsestiden. Vedkommende bruger 1 time på cykel til og fra uddannelsen. Figur 6.1.K afspejler dog, at størstedelen af de der cykler og går i
20 Tabel 1: Oversigt over de studerendes adgangsgivende uddannelsesbaggrund. Kandidatuddannelse CUR, Aarhus CUR, Emdrup OPTO SFK Adgangsgivende nelsesbaggrund 38 studerende med en pro- fessionsbachelor i sygepleje 3 studerende med en professionsbachelor i optometri 23 studerende med en professio
21 6.2.2/ Dimittendår adgangsgivende uddannelse Spørgsmålet lyder Hvilket år færdiggjorde du din bachelor/professionsbachelor? . Figur 6.2.A viser, hvordan respondenterne på de fire kandidatuddannelser fordeler sig på færdiguddannelsesår. Det gennemsnitlige antal år, siden respondenter færdiggjorde
22 6.2.3/ Andre videregående uddannelser Spørgsmålet lyder Har du andre videregående uddannelser?. 9 af det totale antal respondenter har angivet, at de har mere end én anden videregående uddannelse, se figur 6.2.B. Procentanvisning af studerende med en anden videregående uddannelse (total) 100 91
23 6.2.4/ Prioritering af kandidatuddannelse Spørgsmålet lyder Var din nuværende kandidatuddannelse din førsteprioritet, da du valgte kandidat- uddannelse? . For det totale antal respondenter for de fire kandidatuddannelser fordeler svarene sig således, som det fremgår af figur 6.2.C. Førstepriorite
24 6.2.5/ Vurdering af faglige færdigheder Spørgsmålet lyder Føler du, at din bachelor/professionsbachelor har givet dig tilstrækkelige færdighe- der til at følge det faglige niveau på din kandidatuddannelse?. 42,9 har svaret i meget høj grad eller i høj grad til, at de føler, de har fået tilstrækk
25 6.3/ Erhvervsarbejde og studiejob Afsnittet fokuserer på respondenternes erhvervsarbejde mellem bacheloruddannelse/professionsba- cheloruddannelse og kandidatuddannelse samt på respondenternes studiejob. 6.3.1/ Erhvervsarbejde mellem bachelor og kandidat Spørgsmålet lyder Har du haft erhvervsarbe
26 6.3.2/ Studiejob Spørgsmålet lyder Har du på nuværende tidspunkt et arbejde ved siden af din kandidatuddannelse (lønnet såvel som frivilligt arbejde)? 88 respondenter (65,2) angiver, at de har et studiejob, mens 47 respondenter (34,8) ikke har et studiejob. Procentfordelingen for respondenter for
27 Stillingsbetegnelser på studiejob De studerende på de fire kandidatuddannelser angiver stillingsbetegnelserne på deres studiejob, som det fremgår af Tabel 2. Tabel 2: Oversigt af de respondenternes stillingsbetegnelse for studiejobs Kandidatud- dannelse CUR, Aarhus Stillingsbe- tegnelse for stud
28 Arbejdstimer på studiejob Den gennemsnitlige arbejdstid for de studerende på alle fire kandidatlinjer, der har et studiejob, er 9,43 timer om ugen. På kandidatuddannelsen i sygepleje, Aarhus er den forventede gennemsnitlige ar- bejdstid 10,23 timer om ugen. På kandidatuddannelsen i sygepleje, Emd
29 100 Påtænker at få et studiejob 88,9 90 Antal 80 70 60,0 60 50,0 50 54,8 50,0 35,5 40 30 20 10 0 20,0 20,0 11,1 9,7 0,0 Ja Nej Ved ikke Den Sundhedsfaglig Kandidatuddannelse 9,7 54,8 35,5 Kandidatuddannelsen i Optometri og Synsvidenskab 50,0 50,0 0,0 Kandidatuddannelsen i Sygepleje, Emdrup 60,0 2
30 Af de 8 respondenter, der ikke har et studiejob, men ønsker et (sat krydset i ja) har 7 begrundet det: Jeg har på grund af min tidligere uddannelse, kun 1/2 års S.U tilbage. Jeg har derfor taget lån i vores lejlighed men må arbejde lidt ved siden af for at få det til at løbe rundt. Vi har tvilli
31 6.4/ Regnekursus Dette afsnit handler om det afholdte regnekursus i august inden studiestart, hvor respondenterne er blevet spurgt, hvorvidt de har deltaget heri eller ej og bedt om at uddybe deres svar. 6.4.1/ Deltagelse i regnekursus Spørgsmålet lyder Har du deltaget i det frivillige regnekursu
32 (CUR, AARHUS) Jeg var usikker på det faglige niveau på uddannelsen. Så for at helgardere mig selv, tog jeg det frivillige kursus på trods af, at jeg egentlig følte mig godt hjemme i de basale regnekundskaber (CUR, AARHUS) For at få opdateret mine regne færdigheder inden studiestart. (CUR, AARH
33 (OPTO) For at genopfrisket regnefærdigheder, men mest fordi jeg havde forventet, at det ville blive være mere forberedende mod statistikundervisningen. (OPTO) Fordi jeg ikke har mat B og fordi det er længe siden jeg har haft mat. (SFK) For at genopfriske regnefærdigheder, samt få en fornemmels
34 informationen om regnekursets eksistens simpelthen var gået nogens næse forbi). Det er værd at be- mærke, at flere respondenter skriver i uddybelserne, at de fortryder, de ikke deltog i regnekurset. Der er ingen mønstre i begrundelserne fordelt på de fire kandidatuddannelser, mønstrene går derimo
35 (CUR, EMDRUP) Troede ikke det var relevant (CUR, EMDRUP) Jeg havde desværre ikke mulighed for det grundet arbejdsweekend på hospi- talet ellers ville jeg med glæde have deltaget. (CUR, EMDRUP) 1. Kunne ikke. 2. Havde matematik på A-niveau og har haft statistik tidligere. (CUR, EMDRUP) Jeg var
36 (SFK) Jeg havde tilmeldt mig kurset og sågar betalt, men begge mine døtre lå med influenza. Derfor måtte jeg undlade at deltage. (SFK) Jeg havde i forvejen orienteret mig i det brugte litteratur til studiet og kunne opstarte læs- ning i fred og ro, og kunne selv opfriske matematiske forudsætnin
37 Fordelingen af om studerende føler sig informeret Antal 70 65,4 60 53,8 48,7 50 60,0 40,0 40 38,5 41,0 30 20 10 0 11,5 15,4 5,8 5,1 5,1 5,1 2,6 1,9 I meget høj grad I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Den Sundhedsfaglig Kandidatuddannelse 11,5 65,4 15,4 5,8 1,9 Kandidatuddannelsen i O
38 (CUR, AARHUS) Der er mange gode informationer på studiesiden samt informationsmødet i no- vember. (CUR, AARHUS) Jeg har en veninde som er studievejleder på health. Hun gav et godt billede af hvad jeg kunne forvente. Derudover har jeg søgt information på au.dk (CUR, AARHUS) Hjemmesiden er meget
39 (SFK) Jeg blev lidt overrasket over at vi skal ud i holdtimer med andre kandidatudd. (SFK) God tilgang til studieopbygning og kursusbeskrivelser. Mulighed for at kontakte studievej- ledning samt info møde (SFK) Rigtig godt informationsmøde. Rigtig dårlig information på hjemmeside (forældet og
40 (CUR, EMDRUP) Jeg har selv søgt information om uddannelsen på nettet og forhørt mig igen- nem andre. Måske der kunne være bedre information om uddannelsen til sidst på bachelorud- dannelsen. Jeg husker ikke fra bacheloren, at det var der, at jeg ønskede at læse videre på kandidatuddannelsen. (C
41 Formålet med de enkelte kurser Antal studerende 70 57,7 60 60,0 64,1 61,5 50 40 30 20 38,5 20,5 20,0 17,9 20,5 20,0 15,4 10 0 3,8 I meget høj grad I høj grad I nogen grad Den Sundhedsfaglig Kandidatuddannelse 38,5 57,7 3,8 Kandidatuddannelsen i Optometri og Synsvidenskab 20,0 60,0 20,0 Kandidatud
42 (SFK) Ja, virker til at være en rød tråd og kurserne har nogen fælles områder, der hænger sam- men Uddybelser for i nogen grad (CUR, AARHUS) Alt efter mit fremtidige job, så ja. (CUR, EMDRUP) Kan se, man skal have en viden om statistik, men ikke at dette skulle være nødvendigt som selvstændigt
43 Forventninger til uddannelsen (CUR, Aarhus) Jeg forventede, at jeg skal arbejde hårdt på studiet 33,3 59 Jeg interesserede mig umiddelbart for fagenes indhold 10,2 7,7 71,8 Jeg forventede, at der ville være et godt studiemiljø og 5,1 et godt fællesskab 15,4 43,6 Jeg forventede, at uddannelsen kan
44 Forventninger til uddannelsen (OPTO) Jeg forventede, at jeg skal arbejde hårdt på studiet 40 60 Jeg interesserede mig umiddelbart for fagenes indhold 80 20 Jeg forventede, at der ville være et godt studiemiljø og et godt fællesskab 40 40 20 Jeg forventede, at uddannelsen kan lede til et interessa
45 6.5.4/ Forventede antal forberedelsestimer Spørgsmålet lyder Hvor mange timer om ugen forventer du at bruge på forberedelse til studiet (inklusiv gruppearbejde, eksklusiv undervisningstimer)? Respondenter fra kandidatuddannelsen i sygepleje, Aarhus svarer i gennemsnit 27,6 timer om ugen, og respo
46 Angivelse af om de studerende bruger mere tid på at forberede sig til undervisningen end, hvad de havde forventet 70 60,0 studerende 60 50 40 40,0 30 41,0 35,9 32,7 26,9 25,6 23,1 17,3 12,8 10,3 7,7 10 5,8 20 0 13,5 15,4 12,8 7,7 3,8 5,1 2,6 I meget høj grad I høj grad I nogen grad I mindre grad
47 (SFK) Fagene er nye og det går hurtigt til forelæsningerne. Man vi gerne forstå det hele så der skal læses meget flere gange nogle gange. Læsestoffet kan være tungt (SFK) Jeg havde ikke forventet, at gruppearbejde var så stor en del af studiet. Hvilket kræver mere forberedelse og ikke bare selv
48 (SFK) Havde forventet, at der var meget forberedelsestid og at der er meget mere forberedel- sestid op til eksamenerne og opgaveafleveringer. (SFK) Jeg studerer koncentreret når jeg studerer, så får læst og løst opgaver på den tid jeg for- ventede at bruge på dem Uddybelser for ved ikke Ingen
49 Forventning om at møde op til al skemalagt undervisning 90 studerende 80 70 60 80,0 71,2 56,4 53,8 50 38,5 35,9 40 26,9 20,0 30 20 10 0 1,9 5,1 7,7 2,6 I meget høj grad I høj grad I nogen grad I mindre grad Den Sundhedsfaglig Kandidatuddannelse 71,15 26,92 1,92 0,00 Kandidatuddannelsen i Optometr
50 (SFK) Jeg har en stor interesse for fagene, derfor vil jeg gerne være med hver gang. Jeg føler forpligtigelse over for min studiegruppe Uddybelser til i høj grad (CUR, AARHUS) Men hvis der kommer for mange opgaver fremadrettet til holdundervisning - vil jeg nok vælge de letteste fag fra engang
51 nelse. En er positivt overrasket over tilrettelæggelsen af epidemiologi og biostatistik forhold til forvent- ninger, og en anden er glad for den ekstra vejledning i epidemiologi og biostatistik. Det var et godt introforløb, nævner en, det er et godt læringsmiljø, nævner en anden, og en enkelt bem
52 (CUR, EMDRUP) De fysiske rammer: Lokalet (D165) hvor vi har haft størstedelen af undervisnin- gen, er udstyret med møbler, som jeg oplever det meget ubehageligt at sidde ved i 4 lektioner. Lektionsopbygning: Opbygningen med lektioner a 45 min og 15 minutters pause, overholdes sjældent af undervi
53 Dette vil jeg anbefale at man gør på en anden måde! Det er kommet bag på mig, hvor mange øvelser der skal laves og afleveres/fremlægges i grupper - dette har jeg ikke kunnet finde op- lysninger om noget steder var et kriterie (CUR, AARHUS) For meget fremlæggelse/gruppearbe
54 Bedre kommunikation eller overblik ønskes 9 respondenter har tilføjelser i kategorien Bedre kommunikation/overblik ønskes. Flere nævner forvir- ring om skema, holdinddeling, studiestart etc. Flere nævner plads til forbedret kommunikation. En enkelt føler sig udsat for skræmmekampagne. (CUR, AARH
55 7.0 BILAGSFORTEGNELSE BILAG 1: SPØRGESKEMA BILAG 2: DATASÆT
56 Introduktion Dette er et spørgeskema til studerende på kandidatuddannelserne i Sygepleje, Optometri og Syns- videnskab samt Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse. Svarene skal bruges til en kortlægnin- gen af de kandidatstuderendes profiler og studieforløb. Undersøgelsen foretages af Center for
57 Hvilke(n) andre videregående uddannelse(r) har du? ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________
58 ________________________________________ ________________________________________ 6. Hvilket transportmiddel bruger du primært til og fra uddannelsen? (1) Bil (2) Cykel (3) Offentligt transport (4) Gåben (5) Andet _____ 7. Hvor mange timer om dagen bruger du samlet på transport til og fra ud
59 10. Har du haft erhvervsarbejde mellem din bachelor/professionsbachelor og opstart på din kandidatuddannelse? (1) Ja (2) Nej Angiv stillingsbetegnelse(r) på dit erhvervsarbejde? ________________________________________ ________________________________________ ___________________________________
60 Hvor mange timer om ugen arbejder du ved siden af studiet? (Angiv i timer) _____ Påtænker du at finde et arbejde ved siden af studiet? (1) Ja (2) Nej (3) Ved ikke Uddyb gerne ________________________________________ ________________________________________ _____________________________________
61 (2) Nej (3) Ved ikke Hvorfor deltog du i det frivillige regnekursus afholdt i august? ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ____
62 Uddyb gerne ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ 15. Kan du se formålet med de enkelte k
63 (6) Ved ikke Jeg var i tvivl om valg af uddannelse (1) I meget høj grad (2) I høj grad (3) I nogen grad (4) I mindre grad (5) Slet ikke (6) Ved ikke Jeg forventede, at uddannelsen kan lede til et interessant arbejde (1) I meget høj grad (2) I høj grad (3) I nogen grad (4) I mindre grad
64 (2) I høj grad (3) I nogen grad (4) I mindre grad (5) Slet ikke (6) Ved ikke Jeg forventede, at jeg skal arbejde hårdt på studiet (1) I meget høj grad (2) I høj grad (3) I nogen grad (4) I mindre grad (5) Slet ikke (6) Ved ikke 17. Hvor mange timer om ugen forventer du at bruge på forb
65 (3) I høj grad (4) I nogen grad (5) I mindre grad (6) Slet ikke (7) Ved ikke Uddyb gerne ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ _______________________________________
66 ________________________________________ ________________________________________ 21. Har du noget at tilføje om studieforholdene på din kandidatuddannelse? ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ _________________
67 (2) Kæreste (4) Single 26. Har du hjemmeboende børn? (1) Ja (2) Nej Hvor mange hjemmeboende børn har du? _____ Hvor gamle er dine hjemmeboende børn? _____ Må vi kontakte dig til et uddybende interview? (1) Ja (2) Nej Angiv dine kontaktoplysninger: Navn _____ Mail _____ Tlf.nr. _____ Tak for