100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
88
80
95
70
70
21
52
60
60
50
40
39
32
30
2
9
1
2
1
1
1
1
22
19
20
10
1
2
7
1
0
Figur 16 Overblik over anvendte kompetencevurderingsmetoder i
uddannelseslægernes hjemmeopgave på vejlederkurset
Figur 15 Overblik over uddannelseslægerne valg af feedbackgiver i forbindelse
med udarbejdelse af handleplaner i hjemmeopgaven i vejlederkurset
Med hensyn til af få feedback på handleplaner er der en større spredning på, hvem uddannelseslægerne vælger at få
feedback fra. De fleste vælger UAO eller tutorlægen. Dog modtager mange også feedback fra UKYLer, afdelingslæger,
overlæger eller hovedvejleder. Kursusudbyder kan se, at feedbacken generelt er positiv, og at der flere gange, bl.a. fra
ledelsens side, opfordres til at projekter føres ud i livet. Den store spredning i hvem uddannelseslægerne vælger at få
feedback fra er positiv, da det er med til at brede uddannelsesopgaven ud på hele afdelingen, og dermed kan være
med til at fremme en positiv uddannelseskultur.
RN og RM har bevilget midler til en evaluering af kursusformen og udbytte af I-lægernes projekter, som igangsættes i
foråret 2017.
Kursus i Sundhedsvæsenets organisation og ledelse 1
I 2016 har en arbejdsgruppe, under følgegruppen for de generelle kurser, arbejdet på en gennemgribende revision af
SOL1. Revisionen sker på baggrund af evalueringer fra uddannelseslægerne såvel som kursusledelsens vurdering af
behov for fornyelse.
Arbejdsgruppen består af UKO og PKL Anita Sørensen, UKO og PKL Susanne Nøhr, uddannelseskonsulent og kursusleder
Conny Henneberg og ledende lektor Bente Malling. Efterfølgende er udviklingskonsulenter og lægefaglige undervisere
fra kurset inddraget i arbejdet. Arbejdsgruppen sekretariatsbetjenes af VUS.
Arbejdsgruppen har haft fokus på at gøre kurset mere praksisnært, således hoveduddannelseslægerne (HU-læger) i
højere grad kan koble kurset til den kliniske hverdag. Desuden har arbejdsgruppen arbejdet på at skabe et mere
sammenhængende kursus, hvor der kan følges en rød tråd gennem SOL 1, 2 og 3. UKO og PKL Anita Sørensen deltog
forud for arbejdsgruppens første møde på et SOL 1 kursus. Erfaringerne derfra har været vigtige for arbejdsgruppens
arbejde.
Resultatet af arbejdsgruppens arbejde bliver et SOL 1 med én gennemgående case som omdrejningspunkt (se figur 13)
Casen vil fungere som den røde tråd gennem kurset og er udarbejdet, således den kan relateres til alle de
emner/temaer, som kurset ifølge Sundhedsstyrelsen skal indeholde. Samtidig vil fokus være på at give HU-lægerne
redskaberne til at finde den rette viden, når de har brug for den, i stedet for at forsøge at give dem al viden på kurset.
Undervisningen på kurset vil i videst muligt omfang foregå i samspil mellem en udviklingskonsulent og en lægefaglig
underviser.
DEN PÆDAGOGISK UDVIKLENDE FUNKTION I VIDEREUDDANNELSESREGION NORD Årsrapport 2016 Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser Health, Aarhus Universitet Maj 2017
1 Forord Dette er den første årsrapport for den pædagogisk udviklende funktion (PUF) siden 2009 og dermed første årsrapport under nuværende ledende lektor Bente Malling. En årsrapport er en god måde at skabe sig et overblik over årets mange aktiviteter. Den viser, hvor fokus har været i det forgangn
2 Forkortelser AAU: Aalborg Universitet AMEE: The Association for Medical Education in Europe AU: Aarhus Universitet CESU: Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser DNRLV: Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse DRRLV: Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse DSMU: Dansk Selskab for M
3 Indhold Forord.................................................................................................................................................................................... 1 Forkortelser ........................................................................................
4 Indledning 2016 har været det første hele år med en ny ledende lektor ved roret. Som ved alle andre vagtskifter i toppen har det betydning for, hvordan det gode skib PUF styres gennem farvandene. I PUF ligger der en række faste vigtige opgaver, som kræver og fortjener en vedvarende og kontinuerlig
5 I løbet af året er der desuden bl.a. brugt ressourcer på udvikling af de generelle kurser og administrative opgaver såsom besættelse af PKL-lektorater. Herudover kan vi se, at PKL-kredsen igen i 2016 har løftet en kæmpe opgave ift rådgivning, vejledning, formidling og forskning om, af og i uddanne
6 Organisation og opgavevaretagelse i PUF PUF er forankret på AU, Health i Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU) og i VUR Nord under Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) og har derfor to ledelsesstrenge. Derudover knytter PUF sig også til AAU ift. medicinsk pædagogisk
7 PUF inddrages desuden i opgaver, hvor PUF ikke selv er opdragsgiver. DRRLV har nedsat en række stående udvalg, følgegrupper, styregrupper osv. De fire fora som vises i nederste højre hjørne i figur 1, har alle den ledende lektor som formand. Samtidig er den ledende lektor også medlem af DRRLV, Kon
8 Årshjul 2016 UGUP UGUP Følgegrp. for de generelle Kursus for kurser nye PKLer PKL UGUP temadag Speciale- Speciale- Speciale- specifikke specifikke udd.udv. (5) udd.udv. (8) Speciale- PKL specifikke specifikke udd.udv. (7) udd.udv. (3) temadag Introdag for UGUP nye PKLer Arb.gruppe Speciale- - SOL
9 1.0 PUF initieret Faculty Development og ledelsesopgaven i PUF En af de primære opgaver for PUF er at sikre kompetenceudvikling af de ansatte PKLer (Faculty Development). Dertil kommer den ledelsesmæssig opgave delt mellem ledende lektor og sekretariatschefen for VUS. Ledelsesopgaven og arbejdet m
10 Herunder ses en oversigt over PKLernes deltagelse i arrangementer initieret og arrangeret af PUF i 2016. Med udgangspunkt i en PKL-kreds i 2016 med stor løbende udskiftning er det flot, at så mange PKLer alligevel kan samles til de årlige temadage og PUF-seminaret. PUF initieret Faculty Developme
11 Mellem de to kursusblokke arbejdede deltagerne med en ledelsesudfordring i PKL-arbejdet i mindre sparringsgrupper. Af evalueringerne fremgår det, at kursets indhold var særdeles brugbart og relevant, og at kurset gav en god indføring i PKL arbejdet. Der var generelt stor tilfredshed med undervise
12 På årets 3. temamøde var der fokus på ledelsen af de specialespecifikke uddannelsesudvalg. Workshoppen blev ledet af ac-fuldmægtig Thomas Bøttern fra VUS. Formålet med workshoppen var at drøfte udbyttet af møderne, hvilke muligheder der er for at optimere dette og sparre på tværs af specialer, if
13 AMEE 2016 Deltagelse i AMEE konferencen bidrager med internationalt islæt i PKLernes kompetenceudvikling. I over 10 år har PUF stået for at arrangere en fællesrejse for personer tilknyttet den lægelige videreuddannelse i VUR Nord, herunder PKLer, uddannelsesgivende såsom UKOer, UAOer og UKYLer og
14 1.3/ MUK 2017 I 2017 afholdes Danmarks første fælles medicinske uddannelseskonference - MUK 2017 med 270 deltagere. Formålet med konferencen er at inspirere til videreudvikling og nytænkning i uddannelsen af fremtidens læger, herunder bidrage til at bygge bro mellem den prægraduate lægeuddannelse
15 2.0 PKL anno 2016 En central del i PUF er de 46 1 postgraduate lektorer, der hver især leder den pædagogiske udvikling i den lægelige videreuddannelse i pågældende speciale eller område. Den største del af arbejdet i PUF varetages derfor af PKLerne. I følgende afsnit præsenteres PKL-kredsen anno
Som for resten af underviserne på Health scorer PKLerne lavt på Use of IT and computer in education (figur 10). Spørgeskemaundersøgelsen giver ikke svar på, hvorfor IT og computer anvendes i så ringe udstrækning i undervisningen, men det kan måske forklares ved, at den største del af PKLernes arbejd
17 møder i de specialespecifikke uddannelsesudvalg (Figur 3), 51 besøg/møder med uddannelsesafdelinger, mindst 50 gange har en PKL forestået undervisning af uddannelseslæger, uddannelsesgivende eller medicinstuderende. Herudover kommer den daglige rådgivning og vejledning af uddannelseslæger, uddann
18 PKLernes besøg og møder på uddannelsesafdelingerne i 2016 70 (23 ud af 33) af PKLerne, der har besvaret skemaet og har konkrete uddannelsesafdelinger tilknyttet sit lektorat har besøgt én eller flere uddannelsesafdelinger i 2016. De 23 har, tilsammen, som minimum gennemført 51 besøg på 49 forske
19 Hvis vi ser på hvad PKL-kredsen underviser i eller holder oplæg om, er det en blanding af konkrete og mere generelle emner. I de fleste tilfælde er der tale om konkrete emner såsom kompetencevurdering, supervision, feedback, forskningstræning, vejledning, færdighedstræning og simulation. I tilfæl
20 3.0 Stående udvalg under DRRLV Med positionen som ledende lektor for den pædagogisk udviklende funktion følger en række formandskaber for udvalg, følgegrupper og styregrupper, der knytter sig til den lægelige videreuddannelse. Fælles for udvalgene mv. er, at de er nedsat af DRRLV og sekretariatsb
100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 88 80 95 70 70 21 52 60 60 50 40 39 32 30 2 9 1 2 1 1 1 1 22 19 20 10 1 2 7 1 0 Figur 16 Overblik over anvendte kompetencevurderingsmetoder i uddannelseslægernes hjemmeopgave på vejlederkurset Figur 15 Overblik over uddannelseslægerne valg af feedbackgiver i forbinde
22 Figur 17: Den røde tråd gennem SOL 1 Det nye SOL 1 forventes at være klar i foråret 2017. 3.2/ Styregruppen for forskningstræning Styregruppen for forskningstræning fungerer bl.a. som kursusråd for forskningstræningskurserne på AU og AAU. Herudover har styregruppen til opgave at behandle og godke
23 Speciale Senest godkendt Skabelon Næste opdatering Speciale Senest godkendt Skabelon Næste opdatering Almen Medicin maj-08 Gammel Nu Klinisk farmakologi aug-14 Gammel Anæstesiologi jan-06 Gammel Nu Klinisk fys. & nuk. aug-06 Gammel Nu Arbejdsmedicin jan-14 Gammel Nu Klinisk genetik jul-12 Gammel
24 Figur 18-21 De første deskriptive analyser af forskningstræningsprojekterne Note: Data er opgjort i antal. I 2017 planlægger styregruppen, at undersøge hvilke projekter uddannelseslægerne arbejder med i forskningstræningen. Næste trin er en undersøgelse af forskningstræningsprojekternes betydning
25 3.3/ Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer (UGUP) Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer er nedsat af DRRLV med den opgave, at behandle og godkende uddannelsesprogrammer. I 2016 har udvalget afholdt seks møder, hvor der på hvert møde er behandlet mellem 12 og 50 programmer.
26 - - - - Programmerne er opdelt efter ansættelser Lærings- og kompetencevurderingsmetoder beskrives ift. uddannelseslægens arbejdsfunktioner på afdelingerne Større fleksibilitet ift. overblik over hvornår og hvordan de enkelte kompetencer skal opnås Mindre prosa flere links Figur 23 Forskel melle
27 4.0 Forskningsprojekter/udviklingsprojekter En del af PUF og PKLernes opgave er at formidle og forestå forskningen inden for medicinsk pædagogik med primært fokus på den lægelige videreuddannelse. Der er allerede flere PKLer, som forsker aktivt i medicinsk uddannelse, hvilket kan ses af den publi
28 Faculty Development Udvikling af uddannelsesgivende Kobling til allerede eksisterende forskning omkring UAO og Feedback facilitatorer (UKO Gitte Eriksen m fl) og Vejlederkompetencer (UKO og PKL Anita Sørensen m fl) Tabel 5 Mulige forskningsområder for PKL forskningsgruppen På baggrund af input fr
29 5.0 Publikationsliste Nedenfor er PKLernes videnskabelige aktivitet beskrevet i form af publikationer og vejledningsopgaver. Listen er udarbejdet på baggrund af de oplysninger som PKLerne har givet i spørgeskemaet vedr. PKLernes aktiviteter i 2016 og på baggrund af opslag i PURE og AAUs forskning
30 Skipper, M, Musaeus, P & Nøhr, SB 2016, 'Junior doctors changing complex hospital settings: An activity-theoretical analysis' AMEE 2016, Barcelona, Spanien, 28/08/2016 - 31/08/2016 5.3/ Rapporter Nøhr, S, Jacobsen, R-L & Christensen, LH 2016, 3-timersrapporten 2015: Implementering af kompetencevu
31 6.0 Kvalitetsmonitorering Denne årsrapport giver et billede af kvaliteten i det arbejde, der udføres i PUF. Der kan anlægges forskellige vinkler på kvalitet; faglig, organisatorisk og brugeroplevet kvalitet. I rapporten i år har vi haft fokus på PKLernes faglige kvalitet i form af kompetencenivea
32 7.0 Perspektivering Udarbejdelse af denne årsrapport har bidraget til at skabe overblik over aktiviteterne og de resultater, der er opnået i PUF i 2016. Det er derfor planen, at denne årsrapport skal fungere som udgangspunkt for fremtidige årsrapporter, der både skal give overblik og fungere som
33 PKL-UKO-VUS temadagene og refleksionsseancer på AMEE, således også de uddannelsesgivende i form af PKLer får inkorporeret en transfer-rutine i egen kompetenceudvikling. Derfor indarbejdes transfer i samtlige PUF initierede PKL aktiviteter. Som nævnt har UUU og følgegruppen for de generelle kurser
DEN PÆDAGOGISK UDVIKLENDE FUNKTION I VIDEREUDDANNELSESREGION NORD Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser Health, Aarhus Universitet Maj 2017