Planlægning af et kursus
Studieaktivitetsmodellen
Studieaktivitetsmodellen (figur 3) giver et grafisk overblik over de forskellige aktiviteter, en
uddannelse eller et kursus rummer.
Studieaktiviteter skal forstås bredt. De omfatter alle studierelevante aktiviteter på uddannelsen og i
det enkelte kurser og dermed alle de ECTS, som et kursus er berammet til. Det er ikke kun
forelæsninger, holdtimer eller øvelser, men også e-læringsaktiviteter, opgaveskrivning,
læsegrupper, praktik, debatarrangementer, litteraturstudier, eksamen etc.
Modellen skelner mellem underviseres og studerendes roller i aktiviteterne:
-
Har underviseren eller den studerende rammesat (dvs. har foreslået rammerne for) og
initieret (dvs. har initiativet til at gennemføre) studieaktiviteten?
-
Deltager underviser og studerende sammen eller deltager kun studerende?
Disse rollefordelinger danner i alt fire kategorier af studieaktiviteter, som udgør alle de forskellige
aktiviteter, som uddannelsen rummer og undervisere bør overveje i tilrettelæggelsen af kurser.
1.
2.
Deltagelse af undervisere
og studerende sammen.
Studerende deltager
uden underviser.
Aktiviteten er initieret og
rammesat af underviser.
Aktiviteten er initieret og
rammesat af underviser.
3.
4.
Deltagelse af undervisere
og studerende sammen.
Studerende deltager
uden underviser.
Aktiviteten er initieret af
studerende og kan være
rammesat af underviser.
Aktiviteten er initieret af
studerende, og kan være
rammesat af underviser.
Figur 3: Studieaktivitetsmodellen.
Inspiration: http://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/2474-2/
7
Inspirationskatalog til redesign af kurser på Health udarbejdet af Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser, Health, AU, 2018, og redigeret af Mette Krogh Christensen 1
Gode råd om kursusbeskrivelser .............................................................................................................................. 4 Planlægning af et kursus ...................................................................................................................
God undervisning og gode uddannelser er blandt andet kendetegnet ved pædagogisk variation. Dette inspirationskatalog rummer en variation af pædagogiske praksisser, værktøjer og studieaktiviteter. Kataloget er tænkt som et startskud og ikke en udtømmende facitliste til undervisere og kursusledere p
Gode råd om kursusbeskrivelser Kursusbeskrivelser tager udgangspunkt i de læringsmål, som de studerende forventes at opnå i løbet af kurset. Læringsmålene vedrører tre begreber: viden, færdigheder og kompetencer 1, som beskriver den adfærd og de handlinger vi gerne vil have de studerende til at mest
SOLO-taksonomiens trin 1 Præstrukturel 2 Uni-strukturel 3 Multi-strukturel 4 5 Relationel Udvidet abstrakt Beskrivelse Typiske verber Den studerende kan nævne usammenhængende information eller svar, som ikke giver mening Den studerende kan gengive identificere, omskrive og identificere a
Figur 2: Blooms taksonomi. 6
Planlægning af et kursus Studieaktivitetsmodellen Studieaktivitetsmodellen (figur 3) giver et grafisk overblik over de forskellige aktiviteter, en uddannelse eller et kursus rummer. Studieaktiviteter skal forstås bredt. De omfatter alle studierelevante aktiviteter på uddannelsen og i det enkelte kur
Den første kategori (rød) omfatter aktiviteter med deltagelse af undervisere og studerende sammen, hvor aktiviteten er initieret og rammesat af underviser. Det kan være forelæsninger, holdundervisning, vejledning etc. Den anden kategori (grøn) omfatter aktiviteter, hvor der kun deltager studerende,
Rammer for kurser på bacheloruddannelsen i medicin 2020: 1 ECTS = 30 arbejdstimer for en studerende. Et semester (inkl. eksamen) er på 30 ECTS = 900 arbejdstimer for de studerende. 1. og 2. semester: - 15 konfrontationstimer (k-timer) ugentligt, hvilket giver 225 k-timer i alt. - Et 10 ECTS kursus m
Eksempler på studieaktivitetsmodeller På de næste sider finder du eksempler på 10 ECTS kurser, hvor studieaktiviteterne er fordelt i forhold til omfang, form og rollefordeling. Rammen for eksemplerne er de førnævnte rammer for 1.og 2. semester på medicinuddannelsen. Læg mærke til at alle ECTS er for
Det projekt-baserede 10 ECTS kursus Kurset er baseret på de studerendes arbejde med et projekt, f.eks. et praktikforløb eller en selvstændig opgave, inden for et afgrænset fagområde. Kurset er kendetegnet ved en kombination af projektarbejde, klyngevejledning og forelæsninger om centrale temaer og/e
Det TBL-baserede 10 ECTS kursus Kurset er bygget op omkring Team-based learning (TBL) sessioner á 4 timer, som består af studentercenteret, lærerstyret undervisning for små grupper i store forelæsningslokaler. Sessionerne rummer en kombination af individuel og gruppebaseret test, underviserens forel
Det online-baserede 10 ECTS kursus Kurset er kendetegnet ved at konfrontationstimerne foregår både som holdundervisning (f.eks. praktiske øvelser), online face-to-face i mindre gruppe og som fremlæggelse af studieprodukter. Dette er kombineret med udstrakt brug af studieaktiviteter, som foregår onli
Tre sværhedsgrader af aktiviteter Aktiviteterne i inspirationskataloget er markeret med stjerner for at indikere aktivitetens sværhedsgrad og indsats. Let * Aktiviteten er relativ let af gå til, idet der ofte er tale om enkle og lettilgængelige værktøjer, som både underviser og studerende hurtigt k
Out-of-class aktiviteter Kollaborativ refleksion * Formål Educational it aktiviteter med kollaborativ refleksion out-of-class har rod i de ideer om åbenhed og fælles skabelse af materiale, som er opstået sammen med sociale medier. Som læringsaktiviteter har denne type aktiviteter fokus på den studer
Materialer Forberedte rum hvor de studerende online kan skabe kommentere eller dele materiale, opgaveformulering Pædagogisk fif Aktiviteter der gør brug af online kollaborative redskaber foregår ofte på et højere taxonomisk niveau. Aktiviteter kan dog også formuleres, så de studerende samarbejder o
Test og quiz ** Formål Test kan benyttes både som forberedelse til undervisningen og som opsamling på undervisningen. Test kan benyttes både som selvtest, hvor de studerende tester sig selv i kernebegreber eller andet pensum og som en mulighed for underviseren til at få indblik i de studerendes udfo
Pædagogisk fif Testspørgsmål kan udformes, så de matcher forskellige taxonomiske niveauer for at understøtte den aktuelle del af læringsprocessen. F.eks. kan pretest med fordel bruges som en del af forberedelsen, mens posttest kan bruges til at understøtte refleksion og repetition. Test kan give båd
Peer feedback ** Formål I forbindelse med løbende afleveringsopgaver i et kursusforløb kan man som underviser vælge, at feedback på opgaver skal gives af medstuderende. Formålet med denne type aktiviteter er, at når studerende giver feedback til medstuderende anvender de fagets standarder samtidig m
Pædagogisk fif Det kan afhjælpe logistikken omkring peer feedback, hvis man ved store hold bruger et værktøj, som er beregnet til at edu-it systemet automatisk tildeler studerende feedback-opgaver, f.eks. Blackboard PeerAssessment eller PeerGrade, men ved små hold kan det være nemmere at bruge f.eks
Portfolio i PDF *** Formål Studerende er producenter af en større skriftlig opgave over længere tid og med løbende feedback og evaluering på arbejdet. PDF (Portable Document Format) er et filformat, der bruges til at præsentere og udveksle dokumenter på en pålidelig måde, uafhængig af software, hard
Delprodukter og slutproduktionen af Portfolio i PDF kan fungere som løbende bedømmelse. Opgaver og forventninger kan stilles fra starten som afleveringer med deadlines. Dokumentstyrring og instrukser er afgørende for logistikken. Portfolio i PDF anvendes som udgangspunkt til f.eks. klyngevejlednin
Mini MOOCs *** Formål MOOCs er konceptet om et online kursus rettet mod ubegrænset deltagelse og åben læring. MiniMOOCs kan være egnet til at støtte emner, der har til formål at introducere universitetsstuderende til (a) at udvikle argumentationsfærdigheder, (b) genopfriske anatomiske betegnelser, (
Underviseren udarbejde en multiple choice test undervejs og når kurset er overstået. Det kan enten udformes i Blackboard og nogen af dens mulige inkorporeret værktøjer eller ved brug af Mentimeter, Kahoot eller Socrative. Underviseren laver delaktiviteter undervejs, hvor studerende bliver bedt om a
Flipped classroom med video *** Formål Flipped classroom vender det traditionelle læringsmiljø på hovedet ved at underviseren leverer det faglige stof uden for klasselokalet out-of-class ofte ved hjælp af digitale medier, og erstatter den klassiske undervisning med aktive læringsaktiviteter. Man a
cases. Man kan også lave diskussioner mellem underviseren og de studerende eller internt mellem de studerende. Derved højnes det taksonomiske niveau. F.eks. kan underviseren stimulerer de studerendes refleksioner ved at lave parvise summeøvelser (1-2 min.) eller Mentimeter målinger flere gange under
Korte aktiviteter i forelæsningen Disse aktiviteter har alle til formål at øge de studerendes læring og forståelse af et fagligt stof ved skabe sammenhæng mellem den viden, som de studerende allerede har, og den nye viden, som forelæsningen præsenterer. Aktiviteten Vejviser desuden et princip, der s
I løbet af forelæsningen kan underviseren referere til vejviseren eksempelvis: Vi har nu diskuteret, at universitetsunderviseren tidligere så sig som én, der gennemgik en masse svært stof, jo mere desto bedre, og som så at sige hældte høj oktan benzin på de studerende. I dag bør underviseren give de
In-class aktiviteter kombineret med out-of-class aktivitetet Akvariediskussion * Formål Aktiviteten har til formål at de studerende opnår et højere refleksionsniveau, hvor det kognitive abstrakte læringsniveau bliver udviklet. Udgangspunktet er, at studerende out-of-class har udarbejdet en opgave, d
Pædagogisk fif I opgaven kan der f.eks. stilles 4 spørgsmål, som vil være dem, der drøftes i akvariediskussion. En anden mulighed er at bede de studerende foreslå relevante diskussionsspørgsmål i starten af timen eller via et online diskussionsforum før timen. 30
Paneldebat * Formål Paneldebatten er et godt eksempel på en Blended Learning aktivitet, der kan skabe sammenhæng mellem indlæring af det faglige stof i forelæsningerne (in-class i forelæsning), refleksion over forståelsen og anvendelsen af stoffet (out-of-class) og diskussion om det faglige stof fra
Materialer Skemalagte tidspunkter og lokaler; en blog eller et lignende forum på Blackboard. Pædagogisk fif Underviser skal meta-kommunikere til de stsuderende, at der ikke findes et korrekt svar på dilemmaet, men at paneldebatten er en mulighed for at få mange forskellige synspunkter på en samfund
Mentimeter * Mentimeter er et Student Response System (SRS), som kan være med til at ændre den klassiske forelæsning for den studerende fra en rolle som passivt tilskuer til en aktiv part med indflydelse på undervisningen. Mentimeter kan bruges til at stille forskellige typer af spørgsmål (bl.a mult
Nye brugere af Mentimeter bør holde sig til få spørgsmålstyper så som multiple choice, åbne spørgsmål, word cloud og billeder. Brug hide answer funktionen under selve afstemningen, så det bliver en mere samlet oplevelse. Se mere på SRS: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187712971500
Audiens: mundtlig fremlæggelse for opponentgruppe * Formål Underviser kan bruge holdtimer til at grupper af studerende fremlægger en opgavebesvarelse. Når en gruppe af studerende skal fremlægge en opgavebesvarelse for en opponentgruppe og for underviseren, oplever de studerende, der ikke skal fremlæ
Materialer Forberedte opgaver og feedback; en skriftlig vejledning i formål og format for audiensen; et koordineret skema med tidsangivelse af gruppernes fremmøde. Pædagogisk fif Pointen ved denne aktivitet er, at studerende er aktive og engagerede når de er til audiens, og de får feedback både fra
Begrebskort ** Formål Dette er en aktivitet hvor kollaborativ udarbejdelse af begrebskort bruges til at skabe overblik og sammenhæng i et begrebs- og metodetungt kursus og desuden understøtter, at de studerende i grupper reflekterer over sammenhænge i pensum. Aktiviteten kan bruges løbende gennem et
Casebaseret undervisning *** Casebaseret undervisning tager afsæt i et narrativ som er autentisk. Det skal helst tage afsæt i virkelige begivenheder, men må gerne være skrevet om. Det er vigtigt, at de studerende kan relatere sig til casen. Det kan gøres ved at give casen et perspektiv: En aktør som
Format Casebaseret undervisning egner sig til holdstørrelser på 20 til 60 studerende, og foregår typisk i en sekvens med tre faser (jf. Harvard Business School Case Method): Fase 1 (out-of-class): Studerende arbejder individuelt med forberedelse til caseseminaret. Informationsmaterialet til forbered
Team-based Learning *** Formål TBL er en pædagogisk strategi for forelæsningshold, hvor formålet er at kombinere studerendes aktive arbejde i teams med underviserens ekspertise inden for et fagligt emne. Formålet er, at de studerende diskuterer det faglige stof og anvender deres viden til at løse ko
Trin 1: Studerende orienterer sig om emnet på Blackboard, læser nøgletekst, ser video m.m. (6-8 timer) Trin 2: Individuel readiness assurance test, som gør den studerende parat til at arbejde med dagens emne (5 min.) Trin 3: Team readiness assurance test, som gør teams parate til at arbejde sammen
Vejledning Tekstfeedback og peer-feedback * Formål Vejledning handler tit om at give feedback på tekster. Dette kan med fordel ske som en kombination af out-of-class peer-feedback og in-class vejledning, hvor vejleder trække generelle pointer frem på tværs af de studerenes opgaver eller studieproduk
Klyngevejledning ** Formål Struktureret vejledning, hvor flere studerende, som skriver på hver sin opgave og har forskellige projekter, mødes med en underviser for at give og modtage feedback på skriftlige oplæg relateret til opgaven eller projektet. Formålet med denne type aktiviteter er, at når st
Eksamenstyper og variation i udprøvningen Kvaliteten af eksamener (udprøvning) afhænger af et sæt almindelige kriterier, som omfatter eksamens validitet, gennemførlighed i praksis, og om de er acceptable for brugerne og aftagerne (studerende, kursusansvarlige, samfundet etc.). Dertil kommer en afvej
Eksamenstype Essay Beskrivelse Længere skriftlige stedprøver med få større spørgsmål og lange åbne svar. Hvad testes typisk? Viden Teoretiske/metodiske/ redskabs-færdigheder Retningslinjer for genbrug Emner eller spørgsmål/vinkler eller indhold (f.eks. cases eller artikler) skal varieres fra gang
Projektopgave Skriftlig opgave med få/flere opgaver og længere åbne besvarelser, som udarbejdes hjemme. Viden, Teoretiske/metodiske/ redskabs-færdigheder Emner eller spørgsmål/vinkler eller indhold (f.eks. cases eller artikler) skal varieres fra gang til gang. Skriftlig formidling Kompetencer Pr