NR. 93 MARTS 2020 DPU AARHUS UNIVERSITET NR. 93 MARTS 2020 DPU AARHUS UNIVERSITET LEDER ANERKENDELSEN AF SÅRBARHED Sårbarhed som ny identitet er dukket op. Særligt i uddannelsessystemet. Den ene trivselsmåling efter den anden rokker ved tiltroen til, at vi evner at uddanne børn og unge til at blive voksne og selvstændige mennesker, uden at det går ud over deres fysiske og psykis Nr. 93 Marts 2020 Tema Diversitet TEMA: DIVERSITET Redaktion Claus Holm (ansvarshavende redaktør) Mathilde Weirsøe (orlov) Maj Juni (redaktør) Lisbeth Hartmann Ib Jensen (bogredaktør) S.4-10 Redaktionskomité Kategorier som køn, klasse, etnicitet, alder, seksualitet og religion understreger fo 4 ASTERISK MARTS 2020 ILLUSTRATION: RASMUS JUUL HVILKEN SLAGS MENNESKE ER DU? Tænk hvis man så mennesker som mennesker, før man så dem som mænd, kvinder, gamle, unge, rige, fattige, brune, hvide eller hvad vi nu har. Asterisk har spurgt tre forskere, hvorfor vi ofte putter hinanden i kasser, og hvad det gør ved vores muligheder for at udfolde os. har længe været common sense. Men i dag handler diversitet ikke kun om, at vi gerne vil have en verden så rig på forskellige arter som muligt. Vi er blevet opmærksomme på, hvor mangfoldig vores egen art selv har mulighed for at være. Homo sapiens organiserer sig i en lang række sociale kategorier: K Som strategisk træk indebærer det dog også, at man må være parat til at løsne betydningen af disse kategorier i takt med, at diversitet bliver noget selvfølgeligt, og målet for rettighedskampen nås. Det er nødvendigt for at undgå strategiens bivirkninger i så vidt omfang som muligt, nemlig at katego Det fælles og det forskellige Københavns Universitet, 3F og Region Midtjylland har en mangfoldighedskonsulent, Danmarks Radio havde en. Copenhagen Pride er blevet et tilløbsstykke. I 2019 deltog 35.000 mennesker i paraden, mens 300.000 så på undervejs. Meget tyder på, at mangfoldighed er blevet main Når Laura Gilliam forsker i minoritetsdanske børn, oplever hun fx, at vi kan være tilbøjelige til hurtigt at tillægge disse børn nogle karaktertræk, som de ikke hver især har udvist. Hvor vi måske ville møde majoritetsdanske børn mere åbent og se på den enkelte og sige Dig skal jeg lige lære at kend Når de professionelle skal forklare, hvorfor nogle af disse børn er forskellige fra andre børn, trækker de ofte kulturkortet, som Niels Rosendal Jensen kalder det. De frygter at komme til at træde nogen over tæerne ved at stille de samme krav til dem og deres forældre, som de stiller til etnisk dans 28. APRIL - KALENDER SE ALLE ARRANGEMENTER PÅ dpu.au.dk/aktuelt MARTS 24. MARTS NYE PERSPEKTIVER PÅ PPR AKTUEL FORSKNING OG DIALOG MELLEM PRAKTIKERE OG FORSKERE I år afholdes den tredje årlige dialogkonference om Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) på DPU. Her sætter vi blandt andet fokus p Af Signe Tonsberg L ad os starte med at slå én ting fast: Nej, jeres arbejdsplads er ikke mangfoldig, fordi der er én kvinde i ledelsen eller en enkelt lærer med tyrkisk baggrund i teamet. Når det handler om diversitet i teams, så taler man i forskningen om the magic number of three, forklarer Lot Forskellighed giver den enkelte mulighed for at give sit særlige bidrag til gruppen Lotte Holck MANGFOLDIGE TEAMS I ISS Lektor Lotte Holck fra CBS udførte i 2016-2018 et stort forskningsprojekt sammen med virksomheden ISS Danmark. Her fulgte hun over 30 teams. Hendes fund peger på at: 1. Mangfoldig end 118 forskellige lande og spænder over flere generationer. Der er med andre ord tale om en supermangfoldig medarbejdergruppe. Jeg fulgte både homogene og mangfoldige teams og observerede nogle spændende dynamikker i de mangfoldige teams. En del af arbejdsopgaverne inden for rengøring og kantinedr LITERACY-PÆDAGOGIK: NOGLE GANGE SKAL SPROGET STRÆKKES, FØR DET KAN BØJES RIGTIGT FOTO COLOURBOX Korrekthedskultur og manglende eksperimenter med sprog er blandt årsagerne til, at tosprogede elever halter bagud, når det gælder danskkompetencer. Vi skal møde den sproglige diversitet med et fokus på Af Vibe Middelboe I de danske 0.-klasser vil der efter sommerferien både sidde en Kareem, en Aurelija og måske en Sam, og sandsynligheden for, at de bliver lige så gode til at læse og skrive dansk som deres kammerater med mere danskklingende navne, inden de forlader skolen, er ikke blevet større e deres sproglige repertoirer. Derfor kan det også være meget svært at forudse, hvad der er kendt, og hvad der er ikke-kendt for dem på dansk, siger hun. Det kræver en rummelighed og en fleksibilitet i forhold til at møde børnene, hvor de er, og give dem en relevant undervisning. Og det er en svær udf S Ø RE N O G METTE O G S E LV F Ø LG E L I G H E D E R N E Pædagogikken i dagens Danmark er via selvfølgeligheder og normer med til at holde fast i både drengestreger og pigefnidder. Der er lang vej til han, hun og hen, men stereotyperne møder trods alt mere kritik end tidligere. Af Maj Juni N og som er målrettet lærere. Når Tekla Canger selv underviser på læreruddannelsen, introducerer hun de kritiske blik på stereotyper og teorier om køn, men det er langt fra et krav, at lærerne bliver undervist i det. Det handler i første omgang om at få identificeret, hvad det er for nogle selvfølgelighe KORT NYT Asterisk marts 2020 LÆR FOR LIVET: COLOURBOX POSITIV SAMMENHÆNG MELLEM FAGLIGT LØFT OG ØGET TRIVSEL NYT NATIONALT CENTER FOR UDVIKLING AF MATEMATIKUNDERVISNING Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på all Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger på det, der hæmmer og fremmer samarbejdet mellem NÅR ELEFANTEN I RUMMET PUNKTERER Forskelsbehandling og privilegier er emner, der kan få sindene i kog. Derfor er det at arbejde med diversitet ikke bare at arbejde med holdninger, men i høj grad også et arbejde med stemninger. Et nyt forskningsprojekt ledet af professor Dorthe Staunæs fra DPU, Aarhu Af Maj Juni ILLUSTRATION: RASMUS JUUL K an noget så kortfattet og præcist som en pensumliste puste liv i et følelsesmæssigt stormvejr med vindstød af orkanstyrke? Snildt. Så snart nogen begynder at spørge ind til fx hudfarve, klasseforhold eller køn på forfatterne bag titlerne og ikke mindst spør død. Det drilske er, at ledelserne faktisk kerede sig om minoritetseleverne, men samtidig ikke fik givet forskellen i talmaterialet den opmærksomhed, der kunne have ført til nye praksisser, pointerer Dorthe Staunæs. At arbejde med og lede for diversitet bliver derfor også at arbejde med, hvordan føl Læs mere: dpu.au.dk/master DPU MASTER Viden til handling En masteruddannelse fra DPU er en intens og effektiv vej til at løfte dit faglige og teoretiske niveau og overføre det til arbejdslivet. Vi tilbyder ikke færdige modeller og hurtige løsninger, men du lærer at reflektere kritisk og analytisk Selv om forskning peger på, at samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inkluderende undervisning, er den enkelte lærer alt for ofte overladt til sig selv med ansvar for både trivsel og faglighed. Det er et smukt ideal at inkludere så mange som muligt i klassefællesskabet, og differentiering af undervisningen. Det projekt åbnede for alvor hendes øjne for den manglende hjælp til læreren i klasseværelset. Gennem to år observerede hun to skoleklasser og deres lærere tæt for at blive klogere på undervisningsdifferentiering og inklusion i praksis. En af konklusionerne var, NYE BØGER Nye bøger modtaget på redaktionen DPU I PRAKSIS Jørgen Lyhne og Anna Marie Langhoff Nielsen DPU Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år er et redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer, som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Det er A C B D TEGN PÅ SPROG Helle Pia Laursen Gennem ti år fulgte en gruppe forskere fem klasser fem forskellige steder i Danmark for at blive klogere på, hvordan læse- og skriveundervisningen kunne tilrettelægges, så den tog højde for den stadigt stigende sproglige diversitet i uddannelsessys E R FA R I N GSA R B E J D E FR A K Ø N TI L R AC E Jeg underviser på nogle fag på kandidatuddannelserne i Pædagogisk psykologi og Pædagogisk antropologi og globalisering. Det er fag, hvor diversitet, andethed og pædagogiske strategier er på dagsordenen. Jeg er optaget af at udvikle og anvende pæd SPOT PÅ NY FORSKNING AT B L I V E PÅ S P O R E T: DET HJÆLPER AT VIDE, HVOR MAN ER PÅ VEJ HEN En stor andel unge voksne i alderen 18 til 25 år gennemfører ikke den ungdomsuddannelse, de starter på. Faktisk er det inden for erhvervsuddannelserne kun omkring halvdelen af de elever, der har påbegynd Mønstre går igen Netop fordi frafald på uddannelser er resultatet af en længere proces, har projektet forsøgt at indkredse udviklingen i de forhold, som er væsentlige i elevernes overvejelser. Det omfattede forhold såsom elevernes målorientering, personlige forhold, skoleinterne relationer, undervis de oplever sig som en del af et fællesskab, har en betydning. Alt sammen forhold, der kan arbejdes med, og som styrker og udvikler de unges personlige tanke- og handleredskaber og tro på egne evner. Det man på engelsk betegner selfefficacy: Individers evne til at organisere og igangsætte handlinger, KOMMENTAR EN RIGTIG UNG ER PÅ VEJ Hvad vil du være? og Hvad skal du bagefter?, lyder to almindelige spørgsmål til unge mennesker. Spørgsmålene udtrykker ikke alene en nysgerrig deltagelse i de unges liv, men også et samfundssyn på ungdom som en tid, hvor nuet ikke synes at tælle lige så meget som, således en ikke uvæsentlig skolefaktor til stede i de unges sårbare tilblivelser. En faktor, der både ser ud til at have en afgørende betydning for deres uddannelsesmotivation og for den sårbarhed, de er bærere af. I en mere forenklet forståelse af betegnelsen sårbare unge vil det kunne forventes, a