NR. 96 DECEMBER 2020 DPU AARHUS UNIVERSITET PÆ DA G CO I E OG N IK RO NA TI D HVAD HAR VI LÆRT AF CORONA? OPGØR MED INDIVIDUALISMEN De unge søger fællesskab TRØST Der er ingen manual DIGITALE MEDIER I DAGTILBUD Understøtter legende pædagogik NR. 96 DECEMBER 2020 DPU AARHUS UNIVERSITET PÆ DA G CO I E OG N IK RO NA TI D HVAD HAR VI LÆRT AF CORONA? OPGØR MED INDIVIDUALISMEN De unge søger fællesskab TRØST Der er ingen manual DIGITALE MEDIER I DAGTILBUD Understøtter legende pædagogik LEDER ER FRYGTEN FOR FORÆLDREANSVAR IKKE LÆNGERE KUN EN LITTERÆR FREMTIDSFIKTION? I 1970erne frygtede vi en velfærdsstat, der ville invadere og underminere forældrenes frihed til og ansvar for at skabe en familie. I 2020 er forældrenes frygt, at de ikke tager tilstrækkeligt ansvar for barnets udvik Nr. 96 December 2020 Tema Pædagogik i en coronatid TEMA: PÆDAGOGIK I EN CORONATID Redaktører Claus Holm (ansvarshavende redaktør) Mathilde Weirsøe (redaktør) Lisbeth Hartmann (medredaktør) Ib Jensen (bogredaktør) Redaktionskomité Carsten Henriksen Dorte Kousholt Helene Gad Ratner Helle Rørbech Lyt til denne artikel: dpu.au.dk/podcast CORONAKRISEN HAR CHOKERET, MEN IKKE REVOLUTIONERET SKOLEN ILLUSTRATION: MORTEN VOIGHT Corona-pandemiens nedlukning af skoler verden over kommer ikke til at ændre noget fundamentalt i skolesystemerne. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Bl Af Eva Frydensberg Holm L ukkede skoler og virtuel undervisning hjemme ved stuebordet. Før corona-pandemien i foråret 2020 gjorde sit indtog verden over, havde kun få forstillet sig, at hverdagen skulle komme til at se sådan ud for millioner af børn og unge. Coronapandemien lukkede med ultrakort v at ændre skolesystemet fundamentalt, siger Larry Cuban og uddyber: Som historiker har jeg studeret det amerikanske skolesystem gennem de sidste to århundreder, og det har i den tid udviklet sig gennem både inkrementelle og fundamentale ændringer. En fundamental ændring var, da man indførte den alder af lærernes arbejde og den socialisering, der finder sted i skolen. Skoler samler ikke bare børn for at give dem faglig læring, men også for at socialisere dem ind i samfundsværdier. For at lære dem normer, for at lære dem at samarbejde osv. Det er funktioner, der normalt er skjult for det offentlig ude i fremtiden, er Jesper Tække med egne ord mere pessimistisk. Han mener, at der skal en stor indsats til for at undgå, at testkulturen glider over i en undervisning, der er drevet af big data og algoritmer. Men han håber, at pandemien har været en øjenåbner. Som jeg ser det, har vi lige nu god gr UNDERVISNING UDEN KROPPE Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital. Hvad sker der med vores læring, når skærmen forhindrer os i at fornemme og sanse hinandens kroppe? Sammen med DPU-forsker Theresa Schilhab dykker Asterisk ned i blevet styrende for, hvor mange mennesker vi må samles i samme rum. Når vi er i samme rum, og underviseren står over for sine studerende, så tolker begge parter på subtile ansigtsudtryk, mimik og kropssprog. Det hele indgår i en gensidig perception og feedback og bliver til en form for tavs viden i andre menneskers mimik og kropssprog, selvom der er en skærm imellem os, siger Theresa Schilhab. Langsomt vil vi opbygge den nødvendige tavse viden og kropslige erkendelse, der gør os bedre i stand til at kommunikere gennem skærmen. Men, understreger hun, selvom det kan blive bedre, bliver det aldri Forårets nedlukning af samfundet stillede nye krav til forældrene, som pludselig skulle tage sig af deres børn, stå for hjemmeskole og samtidig passe deres arbejde. DPU-forskere har undersøgt, hvordan 50 danske familier håndterede det. FAMILIELIV I EN CORONATID MOR ORGANISEREDE FAMILIELIVET UNDER nedlukningen, foretog forskerne onlineinterviews med familierne og fik tilsendt dagbøger, billeder og videoer, hvor de fik et indtryk af livet i hjemmene. Undersøgelsen viser, at nye udsatheder og sårbarheder opstod, men også at visse privilegier og ressourcer betød mere end ellers. Der skete en for FOTO: UNSPLASH Det er interessant at se, at logikkerne fra skoler og daginstitutioner flød ind i mange af de her middelklassefamilier og blev en del af deres hverdagsliv. Nana Clemensen alle kunne trække sig tilbage og lave hver sit? Var der adgang til have? Deltagerne i vores undersøgelse er prim MATEMATIKVEJLEDNING I GYMNASIET Mogens Niss og Uffe Thomas Jankvist (red.) Man hører ofte klager over, hvor vanskeligt det er at forbinde teori og praksis i undervisningen og ikke mindst i matematikundervisningen. Denne bog har sat sig for at modbevise den fordom. Bogens cases viser, hvordan man som DAGTILBUD I EN CORONATID UNDTAGELSESTILSTAND SKABTE MERE NÆRVÆR FOTO: SCANPIX En ny undersøgelse afdækker, hvordan daginstitutioner har balanceret pædagogik og omsorg med de mange nye hygiejnekrav og restriktioner under coronapandemien. Det viser sig, at selvom personalet var presset skabte den n Af Knud Holt Nielsen D a corona sendte chokbølger gennem samfundet, stod Danmark i en situation uden historisk fortilfælde. En væsentlig del af arbejdsstyrken blev sendt hjem, uddannelsessteder og institutioner blev lukket ned, og børnene blev sendt hjem til forældrene. Da samfundet i midten af ap FOTO: UNSPLASH, RASHID SADYKOV Pædagogerne har været den eneste fagprofession i velfærdsstaten, som dagligt skulle være i tæt fysisk kontakt med andre uden værnemidler midt under en pandemi. Kirsten Elisa Petersen For at mindske smitten i foråret 2020 blev børnene inddelt i små grupper. Det viste FOTO: UNSPLASH LEDELSE I EN CORONATID LEDEREN SKAL HAVE BLIK FOR SINE SELVLEDENDE MEDARBEJDERE Hjemsendte medarbejdere, retningslinjer fra myndighederne og et væld af forskellige reaktioner. Coronakrisen har budt på mange og komplekse ledelsesudfordringer inden for det pædagogiske område og i udd FOTO: UNSPLAH, CHARLES DELUVIO Da mange arbejdede hjemme under corona-nedlukningen i foråret 2020, blev det tydeligt for mange ledere, at deres medarbejdere har vidt forskellige arbejdsvilkår. Fx kan det være svært at holde online-møde, når man deler kontor med en toårig. Pia Bramming, der er lekt Hun understreger, at det også er lederens ansvar at skabe rammer og vilkår, der gør, at den selvledende medarbejder kan levere tilfredsstillende kvalitet. Det kan selvfølgelig være ret svært i en krisesituation, men hvordan opretholder man så en forestilling om, at man stadig arbejder på at skabe kv De unge gør op med individualismen og søger i stedet fællesskab om noget større end dem selv, nemlig klimaet. Og selvom de bliver skudt i skoene, at de ikke er solidariske med ældre generationer i coronatiden, så peger forskningen på, at hensynet til andre samfundsborgere ligger de unge endog meget Klimaet er en sag, der forbinder de unge på tværs af socioøkonomisk baggrund og politiske ståsteder. Jonas Lieberkind FOTO: SCANPIX Når det er sagt, så mener han, at Harald Toksværd taler ind i et engagement hos en generation, der er utilfredse med politikernes måde at håndtere eller ikke håndter FOTO: SCANPIX Andreasen Lysgaard, der er lektor i bæredygtighed og pædagogik. I forbindelse med sin forskning taler han med unge mennesker fra den grønne studenterbevægelse og på højskoler, der sætter fokus på klimaet. Han siger: Den klassiske opdeling i blå, røde og grønne poler kollapser fuldstæn Det er en konflikt mellem det individorienterede og det fællesskabsorienterede paradigme. Og lige nu vender de unge det individorienterede paradigme ryggen og bevæger sig over mod det fælleskabsorienterede paradigme. Ungdommens dobbelthed Når Jonas Andreassen Lysgaard retter blikket mod, hvordan vi Coronakrisen har gjort os håndsky. Vi vasker og spritter hænder som aldrig før og har sendt håndtrykket til tælling på historiens mødding af kasserede hilseformer. Er vi på vej ind i en distancens tidsalder, hvor vi mere fundamentalt skyr hinanden og accepterer afsavn i sundhedens navn? Styret af s Af Carsten Henriksen D a den engelske premierminister Boris Johnson på en pressekonference i september lancerede den britiske regerings nye corona-kampagne, bankede han sloganet Hands, Face, Space ind i befolkningen med syvtommersøm. Herhjemme dyrker vi den samme treenighed: vask hænder, bær ansig at det nu også er den konkrete andens luft, vi skal passe på. At vi nu skal være opmærksomme på, hvad det er, vi egentlig sender ud i verden, når vi synger, råber eller bare trækker vejret, er det nye hygiejniske lærestykke, coronakrisen har ført med sig. Luften er blevet faretruende på en meget mer Ødelagt af sprit Den danske forsker i medicinsk humaniora Adam Bencard peger på, at hygiejne, renlighed og brugen af håndsprit i dag har nået et stadie, hvor det begynder at udgøre en trussel mod både vores fysiske og psykiske sundhed, forklarer Jon Dag Rasmussen. Og det var vel at mærke, inden coro Digitalisering er også en pædagogisk opgave FOTO: COLOURBOX SPOT PÅ NY FORSKNING Digitale medier er blevet en integreret del af hverdagen i mange dagtilbud, og pædagogerne bruger medierne reflekteret og med omhu. Det afdækker en undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der også kommer med en ræk Af Knud Holt Nielsen R undt omkring i den integrerede daginstitution har en af pædagogerne hængt små lydklemmer op og lavet en form for orienteringsløb. Lydklemmer er små farverige og simple digitale remedier, som kan optage og afspille lyd. En pædagog har indtalt forskellige beskeder som fx: nu s Lige så snart der er flere børn involveret i en digital aktivitet, kan der opstå de samme dynamikker, som vi kender fra den almindelige leg. HVEM SIDDER DÉR BAG SKÆRMEN... Jan Ole Størup og hvem hjælper? National kortlægning af brugen af digitale medier i børnehaver og vuggestuer Telefonintervi Læs mere: dpu.au.dk/master DPU MASTER Viden til handling En masteruddannelse fra DPU er en intens og effektiv vej til at løfte dit faglige og teoretiske niveau og overføre det til arbejdslivet. Du lærer at reflektere kritisk og analytisk over praksis, så du kan gennemskue problemer og gennemføre f KOMMENTAR TRØST SOM GREB OG BEGREB Pædagogikken slås hele tiden med den omstændighed, at den verden, vi tænker i, ikke er den samme som den verden, vi lever i. Det bliver aldrig så tydeligt som i studiet af trøst. De trøstende samspil mellem pædagogen og det barn, der bliver trøstet, går nemlig f FOTO: UNSPLASH, JORDAN WHITT Det er i det praktiske mesterskab, trøsten erobres. Det sker ved at fornemme, være, mime, prøve, prøve om igen og igen. Bent Olsen den anden, men som mime ved at gøre, efterprøve og øve. Læretiden begynder i en ung alder faktisk lige så snart det lille barn kan genken Når næste nummer af Asterisk kommer i foråret 2021, bliver det i en ny og digital form. Vi sparer på papir og porto, men ikke på viden og æstetik. Faktisk vil vi arbejde på at gøre Asterisk endnu stærkere, både hvad angår forskningsformidling og design. Fremover vil du som abonnent modtage en mail f