Industriens
Overenskomst
2020 2023
Industriens Overenskomst 2020 2023
Indhold Indholdsfortegnelse Almindelig del . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Kap. I. Samarbejdet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 § 1 Valg af tillidsrepræsentant . . . . . . . .
Indhold Kap. VI. Øvrige bestemmelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 29 Sygdom/Tilskadekomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . § 30 Børns sygdom/Hospitalsindlæggelse/Børneomsorgsdage . § 31 Medarbejdere med nedsat arbejdsevne . . .
Indhold Bilag 1 Uddrag af lov om arbejdsmiljø . . . . . . . . . . . . . . . 118 Bilag 2 Retningslinjer for etablering af arbejdsfordeling . . . . . 120 Bilag 3 Aftale om ferieoverførsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Bilag 4 Ansættelsesaftale
Indhold Bilag 18 EU-direktiv om tidsbegrænset ansættelse . . . . . . . . . 186 Bilag 19 Protokollat om aftaleimplementering af alder og handicapbestemmelserne i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 . . . . . . . . . . . . . 190 Bilag 20 Protokollat om tele-, distance
Indhold Kap. II. Arbejdstiden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 § 3 Den normale arbejdstid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 § 4 Overarbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Almindelig del Så længe denne overenskomst står ved magt, må ingen af de undertegnede organisationer eller disses medlemmer, enten enkeltvis eller flere i forening, forsøge på ved noget som helst middel, åbent eller skjult, at modarbejde dens bestemmelser eller fremtvinge nogen forandring deri. Part
§1 Kap. I. Samarbejdet § 1 Valg af tillidsrepræsentant Stk. 1 For hver virksomhed for større virksomheders vedkommende normalt inden for hver afdeling vælger de der beskæftigede medarbejdere af deres midte en tillidsrepræsentant. Stk. 2 Valg af tillidsrepræsentant foretages ved skriftlig afstemni
§1 Stk. 4 Ved lokal enighed kan der aftales andre muligheder for valg af tillidsrepræsentant end de i stk. 1, 2, 3 og 5 anførte. En sådan lokalaftale indgås i henhold til § 8, stk. 1. Sådanne lokalaftaler kan omfatte såvel Industriens Funktionær overenskomst som Industriens Overenskomst. Hvor medarb
§1 der er valgt. Modtages den skriftlige meddelelse senere, indtræder beskyttelsen først på dette tidspunkt. Stk. 7 Hvis særlige forhold gør det uhensigtsmæssigt, at der vælges tillids repræsentanter for hver enkelt afdeling eller for hvert enkelt forbund, kan DIO I kræve fagretlig behandling med de
§ 2-3 § 2 CO-fællestillidsrepræsentant Stk. 1 På virksomheder, hvor der er valgt flere tillidsrepræsentanter inden for CO-overenskomsterne, kan tillidsrepræsentanterne af deres midte vælge en fællestillidsrepræsentant, der i fællesspørgsmål, f.eks. arbejdstid, ferie og fridage, velfærdsforhold og li
§ 3-4 Arbejdsgiveren yder i forbindelse med tillidsrepræsentantens deltagelse en betaling herfor svarende til det indtægtstab, den pågældende har lidt. Stk. 3 En medarbejder, der ophører med at være tillidsrepræsentant efter at have virket som sådan i en sammenhængende periode på mindst 3 år, og som
§4 Tillidsrepræsentanten forelægger dog alene forslag, henstillinger og klager fra medlemmer af forbund under CO-industri for ledelsen. Stk. 3 Opnås der ikke ved tillidsrepræsentantens henvendelse til ledelsen en tilfredsstillende ordning, kan tillidsrepræsentanten frit anmode sin organisation om at
§4 Stk. 8 Kvartalsvise lønstatistikker udleveres til tillidsrepræsentanten/ erne, såfremt der er lokal enighed herom. Stk. 9 Tillidsrepræsentanten skal til udførelse af sit hverv have den nødvendige adgang til it-faciliteter, herunder internet. Dette gælder ligeledes for arbejdsmiljørepræsentanten.
§ 4-5 Organisationsaftaler: Stillingsvurderingssystem, Organisationsaftaler, side 31 IKUF, pkt. 5.d, Organisationsaftaler, side 90 IKUF, pkt. 11.c.3, Organisationsaftaler, side 95 Vikardirektivet § 7, Organisationsaftaler, side 124 Oplevelsesoverenskomsten § 4, Organisationsaftaler, side 127 F
§5 lægger beslag på tillidsrepræsentanten i spørgsmål, der angår virksomheden og medarbejderne, betales der fuld løn samt overtidsbetaling for den tid, der måtte ligge ud over den pågældendes daglige arbejdstid. Stk. 3 Tillidsrepræsentanter valgt under Industriens Overenskomst vil modtage et årligt
§6 § 6 Afskedigelse af tillidsrepræsentant m.v. Stk. 1 Afskedigelse af en tillidsrepræsentant skal begrundes i tvingende årsager, og ledelsen har pligt til at give vedkommende et opsigelses varsel på 5 måneder. Hvis en tillidsrepræsentant har fungeret som sådan i en sammenhængende periode på mindst
§6 des mest muligt, således at den fagretlige behandling så vidt muligt afsluttes inden varselsperiodens udløb. Stk. 6 Bortfald af hverv En tillidsrepræsentant, der er valgt under en periode med et større antal af medarbejdere, ophører med at være tillidsrepræsentant, hvis medarbejderantallet i en p
§7 § 7 Stedfortræder for tillidsrepræsentant Stk. 1 Hvor en tillidsrepræsentant er fraværende på grund af sygdom, ferie, deltagelse i kursus eller lignende, kan der efter aftale med ledelsen udpeges en stedfortræder for tillidsrepræsentanten. En stedfortræder har i den periode, hvori vedkommende fun
§8 Kap. II. Lokalaftaler § 8 Indgåelse og opsigelse af lokalaftaler m.v. Stk. 1 Der kan mellem de lokale parter på virksomheden indgås lokale aftaler for medarbejdere omfattet af nærværende overenskomst. Stk. 2 a. Lokalaftaler, kutymer eller reglementer samt aftaler om løn, tillæg til løn, akkord
§8 Stk. 6 Lokalaftaler om arbejdsforhold, indgået inden den 28. februar 1993, på virksomheder, der indtil den 28. februar 1993 var omfattet af Fællesoverenskomsten/Industrioverenskomsten mellem Dansk Industri og Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark og Specialarbejderforbundet i Danmark samt Plastove
§9 Kap. III. Arbejdstiden § 9 Den normale arbejdstid Stk. 1 Arbejdstiden fastlægges pr. uge, måned eller år på basis af en gennemsnitlig arbejdstid på 37 timer pr. uge ved almindeligt dagarbejde, på skifteholdenes daghold og ved forskudt arbejdstid. Varierende ugentlig arbejdstid lægges i henhold t
§9 de af den omhandlede arbejdstid berørte medarbejdere, og de ved afstemningen tilkendegivne flertalsønsker er CO-industris medlemmer pligtige at rette sig efter. Dersom arbejdsgiveren ikke ser sig i stand til at efterkomme medarbejdernes ønske, fastsætter arbejdsgiveren arbejdstiden under hensyn t
§ 9-10 f. Overarbejde eller forskudt arbejdstid i forbindelse med den varierende daglige arbejdstid betales i henhold til overenskomstens §§ 13 og 14. g. Aftaler i henhold til denne bestemmelse kan opsiges med 2 måneders varsel til en periodes udløb i henhold til § 8. Stk. 3 Den fastsatte arbejds
§ 10 Stk. 2 Weekendarbejdere må ikke have anden lønnet beskæftigelse. Der kan ikke oppebæres supplerende understøttelse. Overtrædelse medfører øjeblikkelig fratræden fra virksomheden. Stk. 3 Weekendarbejde tilrettelægges i en forud aftalt arbejdsplan med et eller flere hold. Af arbejdsplanen skal fr
§ 10-11 Stk. 6 Ved beregning af sygedagpenge benyttes Sygedagpengelovens beregningsmodel, således at 24 timers weekendarbejde svarer til den normale overenskomstmæssige arbejdstid ved dagarbejde. ATP-bidrag beregnes som fuldt bidrag. Stk. 7 En weekendarbejder kan alene beskæftiges i hele uger, hvorf
§ 11 (34 timer/uge ved skifteholdenes aften- og natarbejde), i øvrigt følges bestemmelsen i § 9, stk. 1. Den ugentlige arbejdstid for deltidsbeskæftigede skal udgøre mindst 8 timer. For personer, hvor deltidsarbejdet er underordnet den pågældendes hovedaktivitet, f.eks. personer på efterløn og ligne
§ 12-13 § 12 Flextid Under forudsætning af lokal enighed er der adgang til at træffe aftale om flextid. Aftaler herom kan træffes med enten den enkelte medarbejder eller grupper af medarbejdere. Flextiden skal lægges inden for tidsrummet kl. 06.00 til kl. 18.00, men kan dog også etableres på skifteh
§ 13 systematisk overarbejde. Systematisk overarbejde kan maksimalt udgøre 5 timer pr. kalenderuge og 1 time pr. dag og skal lægges i tilknytning til den enkelte medarbejders normale arbejdstid. Systematisk overarbejde skal varsles senest inden normal arbejdstids ophør 4 kalenderdage før den uge, hv
§ 13 Stk. 5 Varsling af overarbejde Overarbejde ud over 1 time skal varsles dagen før inden normal arbejdstids ophør. Hvis sådant overarbejde ikke er varslet rettidigt, eller hvis varslet overarbejde ikke kommer til udførelse, betales pr. gang: 1.3.2020 kr. 105,10 1.3.2021 kr. 106,80 1.3.2022 k
§ 13 Stk. 7 Betaling for overarbejde 1. Tillæg for overarbejde betales afhængigt af, hvornår overarbejdet finder sted: a. Hverdage med fastlagt daglig arbejdstid: På hverdage, hvor der er fastlagt arbejdstid, betales overarbejde efter normal arbejdstid med klokketimesatser. Klokketimer regnes ud f
§ 13 d. Ikke fuldtidsbeskæftigede: Ikke fuldtidsbeskæftigede medarbejdere modtager tillæg for overarbejde for timer ud over den aftalte ugentlige arbejdstid, såfremt timerne ligger uden for virksomhedens/afdelingens normale arbejdstid. 2. Betalingssatser a. Overarbejde på hverdage: Første og ande
§ 13 1.3.2020 kr. 41,20 1.3.2021 kr. 41,85 1.3.2022 kr. 42,55 Overarbejde forud for normal arbejdstid, når overarbejdet ligger inden for tidsrummet fra kl. 18:00 til kl. 06:00: 1.3.2020 kr. 123,10 1.3.2021 kr. 125,05 1.3.2022 kr. 127,05 b. Arbejde på en i forvejen tilsikret hel hverdags
§ 13 Fra kl. 12 og til den normale arbejdstids begyndelse: 1.3.2020 kr. 123,10 1.3.2021 kr. 125,05 1.3.2022 kr. 127,05 Søndag morgen forud for den normale arbejdstids begyndelse: 1.3.2020 kr. 123,10 1.3.2021 kr. 125,05 1.3.2022 kr. 127,05 d. Tilsiges en medarbejder til arbejde i spisepa
§ 13 En medarbejder, der fratræder med varsel i henhold til overenskomstens § 38, stk. 1, skal afslutte eventuel afspadsering inden opsigelsesvarslets udløb. 2. Varsel Afspadseringstidspunktet fastlægges af arbejdsgiveren efter lokal forhandling mellem parterne, idet der dog skal gives medarbejderen
§ 13 e. På virksomheder, hvor der ikke er valgt tillidsrepræsentant, kan de lokale parter søge dispensation efter følgende regler: Såfremt tvingende grunde taler derfor, kan overarbejde ud over 8 timer i 4 på hinanden følgende uger fritages for afspadsering. I sådanne tilfælde skal parterne omgåend
§ 13-14 Uge nr. 1 2 3 4 Opgørelsestidspunkt Overarbejde 5 0 3 1 1 time til afspadsering Uge nr. 5 6 7 8 9 Opgørelsestidspunkt Overarbejde 0 3 4 2 3 4 timer til afspadsering Stk. 9 Sygdom og afspadsering Sygdom betragtes som en hindring for afspadsering, forudsat medarbejder
§ 14 Stk. 2 Forudsætninger for forskudt arbejdstid Ved forskudt arbejdstid er den i den enkelte uge fastlagte normale arbejdstid, jf. § 9, placeret helt eller delvist inden for tidsrummet kl. 18.00 kl. 06.00. Hvis arbejdstiden udelukkende forskydes inden for tidsrummet kl. 06.00 kl. 18.00, henvise
§ 14 Stk. 6 Tillægsbetaling for forskudt arbejdstid Arbejde på forskudt tid betales med følgende: 1.3.2020 1.3.2021 1.3.2022 Tillæg 1 pr. time kr. 27,30 kr. 27,70 kr. 28,15 Tillæg 2 pr. time kr. 44,45 kr. 45,15 kr. 45,90 Tillæg 3 pr. time kr. 52,50 kr. 53,30 kr. 54,15 Hverdage fra kl
§ 14-15 som natarbejder, og at medarbejdere, der efter samme bilags pkt. 2-4 bliver klassificeret som natarbejdere, skal tilbydes helbredskontrol inden for regelmæssige tidsrum på højst 2 år. Bilaget indeholder desuden regler om, hvornår og hvordan helbredskontrollen skal gennemføres. I protokollat
§ 15 2.3 En medarbejder, hvis arbejdstid er fastlagt i en arbejdstidsplan med faste uger, i turnus eller efter skifteholdsplan, jf. stk. 3.6, betragtes som skifteholdsarbejder. Stk. 3 Placering af arbejdstid ved skifteholdsarbejde 3.1 I forbindelse med skifteholdsarbejde regnes døgnet fra kl. 06.00
§ 15 Stk. 4 Normal arbejdstid ved skifteholdsarbejde 4.1 Den normale arbejdstid ved skifteholdsarbejde er afhængig af, hvilket af de tre principper for fastlæggelse af arbejdstiden der anvendes: a. Faste uger: Ved en arbejdstidsplan med hele uger med fast ugentlig arbejdstid på enten 1., 2. eller 3
§ 15 Timer ud over de anførte gennemsnit i den enkelte uge lægges som hele fridage i turnusperioden. Den enkelte skifteholdsarbejders arbejdstid skal løbende reduceres med 1/5 af ugenormen, når en søgnehelligdag, feriedag eller overenskomstmæssig fridag falder på en af ugens første fem dage. Hvis de
§ 15 Stk. 5 Etablering af og overgang til skifteholdsarbejde 5.1 Der kan etableres skifteholdsarbejde for hele virksomheden, enkelte afdelinger eller enkelte produktionsområder. Et hold kan bestå af en eller flere skifteholdsarbejdere. 5.2 Der kan etableres skifteholdsarbejde for et bestemt arbejde,
§ 15 Stk. 6 Tillægsbetaling for skifteholdsarbejde 6.1 Der henvises til stk. 7 for en nærmere beskrivelse af de begreber, der anvendes i stk. 6. 6.2 1.3.2020 1.3.2021 1.3.2022 Tillæg 1 pr. time 42,15 42,85 43,50 Tillæg 2 pr. time 90,25 91,70 93,20 Tillæg 3 pr. time 90,60 92,05 93,50 T
§ 15 uger eller turnus, jf. stk. 4.1 a. og b., gives en erstatningsfridag på en anden arbejdsdag, eller ved at reducere arbejdstiden i en given skifteholdsplan, jf. stk. 4.1 c. Hvis erstatningsfridagen ikke kan gives, skal der foruden overtidsbetaling og Tillæg 2, for arbejde på søgnehelligdagen ell
§ 15 e. Forskydning af vagtlistefridag. En eller flere skifteholdsarbejdere eller hold får inden for en periode på op til 4 uger ændret placeringen af en planlagt vagtlistefridag til en dag, der efter arbejdstidsplanen skulle have været arbejdet. f. Inddragelse af vagtlistefridag. En eller flere s
§ 15 8.2 Opgørelse af arbejdstiden Ved ændringer efter stk. 7, a, b, c og d skal arbejdstiden opgøres individuelt for hver enkelt skifteholdsarbejder i den lønperiode, ændringen sker i. Opgørelsen foretages ved: 1. at sammentælle de arbejdstimer, der faktisk er blevet arbejdet i den lønningsperiode
§ 15 Ved overflytning som følge af akutte hændelser betales et engangsbeløb, jf. stk. 6.2, Tillæg 5. Eksisterende lokale ordninger kan ikke forringes ved denne bestemmelse. 8.5 Forskydning og inddragelse af vagtlistefridag Vagtlistefridage kan forskydes, uden at dette er led i en omlægning af en arb
§ 15-16-17-18 I protokollat af 6. april 2011 om implementering af model for helbredskontrollens gennemførelse i Industriens Organisationsaftaler har overenskomstparterne fastsat uddybende regler for, hvordan helbredskontrollen skal foregå i praksis. § 16 EU-Arbejdstidsdirektiv Parterne er omfattet
§ 18 Stk. 2 Medarbejderen har ret til fem feriefridage inden for et ferieår. Om retten til at afholde feriefridagene gælder: a. Berettiget er alle, der har været beskæftiget i virksomheden uafbrudt i 9 måneder. b. Feriefridagene omregnes til og afvikles som timer inden for ferieåret. c. Feriefrid
§ 18 b. Feriefridagene omregnes til og afvikles som timer inden for perioden 1. maj 2020 til 31. december 2021. c. Feriefridagene betales som ved sygdom. d. Feriefridage placeres efter samme regler som øvrig ferie (restferie), jf. ferielovens bestemmelser. Det gælder dog ikke for feriefridage i
§ 18 e. Ved medarbejderens fratræden, har virksomheden pligt til skriftligt at oplyse evt. på den sidste lønseddel antallet af ikke afholdte feriefridage/feriefridagstimer f. Holdes feriefridagene ikke inden ferieafholdelsesperioden, der knytter sig til de tildelte feriefridages udløb, kan medar
§ 19 Kap. IV. Ude- og rejsearbejde § 19 Udearbejde Stk. 1 Definition af udearbejde Ved udearbejde forstås arbejde uden for det værksted eller den arbejdsplads, hvor medarbejderen er antaget, når arbejdet ikke kræver overnatning uden for hjemmet. Stk. 2 Betaling for udearbejde 1. Udearbejde betales
§ 19 Befordringstiden, dvs. den tid befordringen fra medarbejderens bopæl til udearbejdsstedet og retur opgøres til, betales af virksomheden, hvis denne er længere end medarbejderens normale befordringstid fra bopæl til virksomheden. Befordringstiden betales i så fald med 75 pct. af medarbejderens n
§ 19 1 måneds arbejde på stedet betales på ny vejpenge i indtil 1 måned jf. reglerne i stk. 3. Anm. Ved den i pkt. 2 indførte bestemmelse er tænkt på virksomheder, der har oprettet eller opretter permanente afdelinger på anden plads end virksomhedens oprindelige hovedafdeling. 3. Når arbejdsforhold
§ 20 § 20 Rejsearbejde Stk. 1 Definition af rejsearbejde Ved rejsearbejde forstås arbejde på fremmed sted, hvor medarbejderen må overnatte. Stk. 2 Betaling for rejsearbejde Rejsearbejde betales, hvor anden aftale ikke foreligger, med medarbejderens gennemsnitsfortjeneste ved akkord- og timelønsarbej
§ 20-21 Denne bestemmelse supplerer § 37, stk. 1-5 og anmærkningen. Ved befordring forstås ud- og hjemtransport samt eventuel lokaltransport. § 21 Benyttelse af eget køretøj i virksomhedens tjeneste Stk. 1 Når medarbejdere benytter eget motorkøretøj i virksomhedens tjeneste, ydes der dem herfor en
§ 22 Kap. V. Lønforhold Anvendelse af tidløn eller produktivitetsfremmende lønsystemer bør lokalt afpasses efter den enkelte virksomheds særlige forhold på en sådan måde, at virksomhedens produktivitet og konkurrenceevne og dermed beskæftigelsesmuligheder fremmes mest muligt. § 22 Almindelige time
§ 22-23 Forhandlinger om lønændringer kan højst finde sted en gang i hvert overenskomstår, dvs. perioden fra 1. marts til 1. marts. Stk. 3 Hvor misforhold vedrørende lønnen som helhed taget skønnes at være til stede, har organisationerne påtaleret over for hinanden i henhold til Regler for behandlin
§ 23-24 Stk. 4 Kollektive aftaler om supplerende lønsystemer kan opsiges i henhold til § 8, medmindre andet aftales. Individuelle aftaler kan opsiges med den enkeltes individuelle opsigelsesvarsel, medmindre andet aftales. Stk. 5 Ved bortfald af det supplerende lønsystem aflønnes medarbejderen med l
§ 24 Det betragtes som misbrug af bestemmelsen, hvis den anvendes som grundlag for aflønning af en væsentlig del af medarbejderne i akkordarbejde. Stk. 3 Priskuranter, stykakkord og andre faste akkordpriser samt lokal aftalte akkorder kan opsiges i henhold til § 8. Stk. 4 Der føres akkordbog eller a
§ 24-25 Stk. 9 Overskud ved fællesakkord fordeles på grundlag af den enkelte medarbejders timeløn og anvendte timer, medmindre andet er aftalt. Anm. De lokale parter kan søge råd og bistand vedrørende lønsystemer hos organisationerne samt i Plusløn, som er organisationernes metodevejledning i lønsys
§ 25 d. De lokale parter kan aftale, at bidrag til Fritvalgs Lønkontoen efter stk. 1, 2, 3 og 4 ligeledes udbetales løbende sammen med lønnen. Stk. 2 a. Medarbejdere, der pr. 1. maj 2020 har ret til feriefridage, skal inden den 1. april vælge eller fravælge muligheden for at afholde en eller flere
§ 25 Supplementet udgør. værdien af de fravalgte feriefridage, hvis medarbejderen skulle have dem udbetalt som ikke afholdte feriefridage efter Industriens Overenskomst § 18, stk. 2 f. fratrukket den del af Fritvalgs Lønkontoen, der stammer fra de fravalgte feriefridage. Stk. 3 For alle medarbejd
§ 25 De lokale parter kan indgå aftaler om udbetaling, herunder aftale, at der udbetales beløb uden at medarbejderen holder fri. b. Pension: For at kunne vælge pensionselementet skal medarbejderen i forvejen være omfattet af en arbejdsmarkedspension i henhold til overenskomsten. Medarbejderen skal
§ 25 Medarbejderen og virksomheden kan aftale, at medarbejderen fra 5 år før seniorordningen kan iværksættes, kan opspare værdien af ikke-afholdte feriefridage, jf. Industriens Overenskomst § 18, stk. 2, og akkumulere denne. Værdien heraf kan komme til udbetaling i forbindelse med afholdelse af yder
§ 25-26-27 Konverteringen ændrer ikke på bestående overenskomstmæssige beregningsgrundlag og er således omkostningsneutral for virksomheden. § 26 Ventetid Såfremt en medarbejder uden egen skyld pålægges ventetid som følge af maskinstandsning, ovnstop, vejrforhold, materialemangel eller lignende, el
§ 27-28 Vejrlig Medarbejderen hjemsendes uden løn, når vejrforholdene ved udendørs arbejde gør, at det ikke er muligt at udføre arbejdet. Medarbejdere, som er hjemsendt, skal genoptage arbejdet, når de vejrmæssige hindringer ikke længere er til stede. § 28 Lønningsperioder/Lønudbetaling Stk. 1 Lønn
§ 28 Stk. 4 Falder lønningsdagen på en søgnehelligdag, udbetales lønnen to dage før. Virksomhederne har dog ret til at afvikle lønudbetalingen gennem et forskud to dage før søgnehelligdagen og en restudbetaling ved næste normale lønudbetaling. Stk. 5 Afgåede medarbejdere har krav på at få lønnen til
§ 29 Kap. VI. Øvrige bestemmelser § 29 Sygdom/Tilskadekomst Stk. 1 Til medarbejdere med 6 måneders anciennitet på virksomheden yder arbejdsgiveren i indtil 5 uger fra første hele fraværsdag, ved rettidig anmeldt og dokumenteret sygdom, en betaling svarende til det indtægtstab, den pågældende har li
§ 29 værsdag en betaling svarende til det indtægtstab, den pågældende har lidt. Se anm. Ved tilskadekomst på arbejdspladsen forstås også en erhvervs betinget lidelse, der åbenbart skyldes arbejde på den pågældende virksomhed. Efter 5 ugers fravær yder arbejdsgiveren i yderligere maksimalt 9 uger ful
§ 29 Stk. 4 Ved tilbagefald på grund af samme sygdom inden for 14 kalenderdage fra og med 1. arbejdsdag efter den foregående fraværsperiodes udløb regnes arbejdsgiverens betalingsperiode fra 1. fraværsdag i den første fraværsperiode. Stk. 5 Personer, der har indgået en godkendt aftale i henhold til
§ 30 § 30 Børns sygdom/Hospitalsindlæggelse/Børneomsorgsdage Stk. 1 Til medarbejdere og ansatte under uddannelse indrømmes der frihed, når dette er nødvendigt af hensyn til pasning af medarbejderens syge hjemmeværende barn/børn under 14 år. Denne frihed omfatter kun den ene af barnets forældre og ba
§ 30 I det omfang virksomheden ikke er berettiget til refusion fra kommunen, ydes refusion af lønudgifterne fra Industriens Barselsfond. Anm.: Ved ordet nødvendig i ovenstående bestemmelse forstås: Et brev fra hospitalet om, at hospitalet anbefaler eller henstiller, at en af barnets forældre indlægg
§ 30-31 periode, uanset hvor mange børn medarbejderen har. Reglen vedrører børn under 14 år. Dagene placeres efter aftale mellem virksomheden og medarbejderen under hensyntagen til virksomhedens tarv. Børneomsorgsdagene afholdes uden løn, men medarbejderen kan få udbetalt et beløb fra sin Fritvalgs
§ 32-33-34 § 32 Deltagelse i begravelser Medarbejdere har ret til frihed til at deltage i begravelser, når en sådan deltagelse i øvrigt begrænses til en rimelig repræsentation for vedkommende afdeling eller afdelinger. I særlige tilfælde, hvor forholdene gør det naturligt, kan deltagelsen udvides ti
§ 34 c. Medarbejderen dokumenterer på virksomhedens opfordring tidligere anciennitet/anden arbejdsmarkedspension ved ansættelsestidspunktet. d. Desuden bliver en medarbejder, der er over 20 år, og som fortsætter ansættelse på virksomheden efter gennemført lærlinge uddannelse, omfattet af pensions
§ 34 Der er på den enkelte virksomhed aftalefrihed med hensyn til at aftale højere pensionsbidrag og/eller en anden fordeling mellem arbejdsgiver- og lønmodtagerbidrag. Arbejdsgiveren skal dog altid som minimum udrede det ovenfor fastsatte mindste arbejdsgiverbidrag. Anm. Se i øvrigt Vejledning om i
§ 34-35 Medarbejdere på fleksjob kan være omfattet af særlige regler om bl.a. indbetaling og forsikringsdækning, se organisationsaftale om pensionsforhold for flexjobbere og vejledningen Indberetning og indbetaling til Industriens Pension. c. Fritvalgs Lønkonto. Der er mulighed for at vælge, at en
§ 35 Til adoptanter udbetales løn under barsel i 14 uger fra barnets modtagelse. Lønnen svarer til den løn, den pågældende ville have oppebåret i perioden, jf. anmærkningen efter § 29, stk. 8. Beløbet indeholder den ved lovgivningen fastsatte maksimale dagpengesats. Stk. 2 Under samme betingelser be
§ 35-36 Lønnen svarer til den løn, den pågældende ville have oppebåret i perioden, jf. anmærkningen efter § 29, stk. 8. Af disse 16 uger har den forælder, der afholder barselsorloven, ret til at holde 5 uger, og den anden forælder ret til at holde 8 uger. Holdes orloven, der er reserveret den enkelt
§ 36 tet af overenskomsten. Med virkning fra første lønperiode efter 1. januar 2022 forhøjes beløbet til 47 øre. Stk. 2 Til Industriens Uddannelses- og Samarbejdsfond indbetaler arbejdsgiveren pr. time: 1. marts 2020 65 øre Stk. 3 Betalingsforpligtelsen gælder også, hvor der er indgået lokaloveren
§ 37 Kap. VII. Ansættelse og opsigelse § 37 Ansættelsesregler Stk. 1 Ved ansættelse af medarbejdere ud over 1 måned med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på over 8 timer skal der udarbejdes en ansættelsesaftale. Denne udleveres senest 1 måned efter ansættelsesforholdets påbegyndelse. Ansættelses
§ 37-38 Anm. til ansættelsesregler Hvis en medarbejder, ansat før 1. juli 1993, måtte ønske en ansættelsesaftale, jf. stk. 1, og fremsætter anmodning herom, skal arbejdsgiveren inden 2 måneder efter anmodningen udarbejde en sådan. § 38 Opsigelsesregler Stk. 1 Varsler 1. Inden for de første 6 måned
§ 38 Efter 6 års beskæftigelse 21 dage Efter 9 års beskæftigelse 28 dage Det er ancienniteten på opsigelsestidspunktet, der er afgørende for de under a og b anførte opsigelsesvarsler. Opsigelsen skal være meddelt, senest dagen før varslet skal begynde at løbe. Medarbejdere, der er omfattet af § 10 (
§ 38 som tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter, har ved afskedigelse krav på 6 ugers opsigelsesvarsel ud over det i nærværende stykkes pkt. 2 anførte. Dette særlige opsigelsesvarsel bortfalder efter samme regler, som gælder for tillidsrepræsentanter. Stk. 2 Opsigelse under sygdom og
§ 38 b. ved arbejdsledighed som følge af andre medarbejderes arbejdsstandsning samt c. ved indtræden af maskinstandsning, materialemangel og anden force majeure, som standser driften helt eller delvis. Under force majeure henregnes uforudsete ændringer i tidspunkterne for ankomsten og afgangen af
§ 38 2. Såfremt en medarbejder, der har modtaget eller betalt erstatning for manglende varsel, genantages inden for opsigelsesvarslets løbetid, har den part, der har betalt erstatning, ret til at kræve den del af erstatningen, der modsvarer den resterende del af opsigelsesperioden, tilbagebetalt. 3
§ 38 Disse medarbejdere har endvidere ret til at benytte op til to ugers ikke-forbrugt frihed efter § 44, stk. 2. 4. Medarbejdere, der har været ubrudt ansat i virksomheden i mindst 3 år, har ret til yderligere to ugers frihed i opsigelses perioden til deltagelse i uddannelse med støtte fra IKUF. 5
§ 38-39 beløb pr. måned og lønnen tillagt fritvalgsbidrag med fradrag af 15 pct. Fratrædelsesgodtgørelsen kan minimum udgøre kr. 2.500 pr. måned og maksimum kr. 15.000 pr. måned. Lønnen opgøres pr. måned på baggrund af den løn, medarbejderen ville have oppebåret under sygdom, jf. § 29, stk. 1, 1. af
§ 39 dende arbejdsgiverorganisations hovedledelse anerkendt arbejdsstandsning, foranlediger det, ligesom medarbejderen ikke uden aftale med arbejdsgiveren må forlade værkstedet, forinden den pågældende akkord er færdig, medmindre tvingende omstændigheder, f.eks. sygdom, militærtjeneste eller en af d
§ 39 Dog udbetales den pågældende pr. præsteret arbejdstime i akkord: 1.3.2020 kr. 39,15 1.3.2021 kr. 39,80 1.3.2022 kr. 40,45 2. Når en medarbejder, der står i enkelt-akkord, forlader værkstedet efter aftale med arbejdsgiveren, bibeholdes retten til overskud på alle påbegyndte akkorder, der
§ 39 lige påbegyndte akkorder, og dette tilfalder de øvrige deltagere i disse. 2. Når en medarbejder, der står i fælles-akkord, forlader værk stedet efter aftale med arbejdsgiveren eller efter at have givet 2 dages opsigelse, beholdes retten til overskud på alle påbegyndte akkorder. Dette udbetales
§ 40 Kap. VIII. Ferie § 40 Ferie Stk. 1 Feriens placering a. Ferien kan af de enkelte virksomheder iværksættes enten ved lukning af virksomheden eller ved, at der successivt gives medarbejderne ferie. Vælges den sidstnævnte fremgangsmåde, fremlægger virksom heden senest den 1. februar en tegningsl
§ 40 Stk. 4 Udbetaling a. Feriegodtgørelse svarende til feriens længde udbetales ved førstkommende lønudbetaling, efter virksomheden har modtaget medarbejderens anmodning om udbetaling fra Ferie pengeinfo, dog tidligst en måned før ferien holdes. b. Ferietillæg, der udbetales til medarbejdere med
§ 40 tember efter ferieårets udløb). Parterne anbefaler, at den som bilag 3 optrykte aftale anvendes. d. Hvis en medarbejder, der har overført ferie, fratræder, inden al overført ferie er afviklet, udbetales feriegodtgørelse for resterende overførte feriedage. e. Ved overførsel af ferie skal arbej
§ 40 Stk. 10 Udbetaling af feriepenge uden at ferien holdes a. Feriegodtgørelse for et optjeningsår udbetales til medarbejderen ved ferieårets begyndelse af arbejdsgiveren, uanset om ferie holdes, når beløbet er 1.500 kr. eller derunder efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag. b. Ved ferieår
§ 41 Kap. IX. Organisations- og legitimationsforhold § 41 Legitimation for faglærte medarbejdere Stk. 1 Faglærte medarbejdere har gennemført en godkendt faglig uddannelse og har modtaget bevis herfor, eller er af DIO I og forbundene anerkendt som faglærte i henhold til reglerne herom i Lærlinge bes
§ 42 § 42 Formændenes forhold over for arbejdernes organisationer Stk. 1 Funktionærer, som jf. Hovedaftalens § 5, stk. 1 i forholdet over for de øvrige lønmodtagere er arbejdsgivernes tillidsrepræsentanter, kan af arbejdsgiveren efter samråd med den pågældende kræves holdt uden for medlemskab af e
§ 43 Kap. X. Efter- og videreuddannelse § 43 Uddannelsesplanlægning Stk. 1 Organisationerne er enige om at virke for, at medarbejderne i den enkelte virksomhed får den fornødne efter- og videreuddannelse for herigennem at styrke konkurrenceevnen. Stk. 2 Det anbefales, at der gennemføres en systemat
§ 44 § 44 Faglig relevant uddannelse Stk. 1 Hvor en medarbejder deltager i uddannelse som led i virksomhedens uddannelsesplanlægning i henhold til § 43 eller efter virksomhedens beslutning, får medarbejderen sin sædvanlige løn uden tillæg, evt. løntabsgodtgørelse tilfalder virksomheden. Stk. 2 Den e
§ 44-45-46 under Erhvervsuddannelsesloven betales løn i henhold til § 22, jf. Lærlingebestemmelsernes § 8, stk. 10. Stk. 5 Der er særlige regler om uddannelse i forbindelse med afskedigelse i § 38, stk. 8. § 45 Almen kvalificering Organisationerne er enige om, at ajourførte grundlæggende skolekunds
§ 47 § 47 Industriens Kompetenceudviklingsfond Stk. 1 Virksomheden betaler årligt 520 kr. pr. medarbejder omfattet af overenskomsten efter nærmere retningslinjer i Organisations aftale om Industriens Kompetenceudviklingsfond. De angivne beløb omregnes til en procentsats af den pensions givende lønsu
§ 48 Kap. XI. Nyoptagne virksomheder § 48 Nyoptagne virksomheder Stk. 1 Virksomheder, som ved deres optagelse i DIO I har overenskomst med et eller flere fagforbund inden for CO-området, hvad enten overenskomsten er en særoverenskomst, en tiltrædelsesoverenskomst eller en lokalaftale, omfattes, ude
§ 48 protokolleres mellem DIO I og CO-industri efter begæring fra DIO I, eventuelt i forbindelse med tilpasningsforhandlinger. Bidraget til firmapensionsordningen skal til enhver tid mindst svare til de overenskomstmæssige bidrag til Industriens Pension. Firmapensionsordningen kan ikke udstrækkes ti
§ 48 Stk. 7 Nyoptagne medlemmer af DIO I, der forinden indmeldelsen i DIO I ikke har etableret en pensionsordning for medarbejdere omfattet af dækningsområdet for nærværende overenskomst, eller som for disse medarbejdere har en pensionsordning med lavere pensionsbidrag, kan kræve, at pensionsbidrage
§ 48 Ordningen skal senest 2 måneder efter indmeldelsen protokolleres mellem DIO I og CO-industri efter begæring fra DIO I, eventuelt i forbindelse med tilpasningsforhandlinger. Stk. 8 1. Nyoptagne medlemmer af DIO I, der forinden indmeldelsen ikke har etableret en fritvalgslønkonto eller tilsvaren
§ 48 5. En eventuel fritvalgslønkonto eller tilsvarende ordning, der bestod på indmeldelsestidspunktet, ophører og erstattes af overenskomstens Fritvalgs Lønkonto. Anm. For så vidt angår medarbejderens anciennitet i nyoptagne virksomheder, se § 38, stk. 9. Stk. 9 Nyoptagne medlemmer af DIO I kan kr
§ 49 Kap. XII. Forhandlingsregler/Regler for behandling af uoverensstemmelser af faglig karakter § 49 Regler for behandling af uoverensstemmelser af faglig karakter Stk. 1 Lokale forhandlinger a. Uoverensstemmelser af faglig karakter søges løst ved forhandling mellem parterne på virksomheden. Såda
§ 49 Stk. 2 Mæglingsmøde a. Kan der ikke opnås enighed ved den lokale forhandling, kan de respektive organisationer begære mægling i sagen. b. Mæglingsbegæringen skal være skriftlig og indeholde en kort beskrivelse af uoverensstemmelsen, således at temaet på mæglingsmødet klart fremgår af begæring
§ 49 g. Ved mæglingsmødet genoptages forhandlingerne med bistand af organisationernes mæglingsrepræsentanter, der herefter ved direkte indbyrdes forhandlinger søger at tilvejebringe en løsning af uoverensstemmelsen. h. Der udarbejdes referat af forhandlingsresultatet, som underskrives med bindende
§ 49 Stk. 4 Faglig voldgift a. Opnås der ikke ved mæglingsmødet/organisationsmødet en løsning af uoverensstemmelsen, og sagen angår forståelsen af en mellem parterne indgået overenskomst eller aftale, kan en af organisationerne begære sagen afgjort ved en faglig voldgift. Der henvises til parternes
§ 49 Replik fremsendes til den indklagede organisation og retsformanden og anses for at være rettidigt modtaget, såfremt den er den modstående organisation i hænde senest kl. 16.00, 15 arbejdsdage før retsmødet. Duplik fremsendes og anses for at være rettidigt modtaget, såfremt den er den modstående
§ 49 i. Under retsmødet procederes sagen mundtligt af en organisationsrepræsentant, der ikke samtidig kan være medlem af retten. j. Voldgiftsretten afgør selv alle spørgsmål vedrørende forretningsgang og forretningsorden, som ikke fremgår af nærværende regler. I afstemning herom deltager formande
§ 49 b. Såfremt en af overenskomstparterne skønner, at en afgørelse i en lokal uoverensstemmelse vil kunne få principiel betydning for hele overenskomstområdet, kan uoverensstemmelsen begæres behandlet ved et organisationsudvalgsmøde. Hvis begæringen ikke kan tiltrædes, betragtes henvendelsen som e
§ 50 Kap. XIII. Overenskomstens varighed § 50 Overenskomstens varighed Denne overenskomst træder i kraft 1. marts 2020 og er bindende for undertegnede organisationer, indtil den af en af parterne i henhold til de til enhver tid gældende regler opsiges til ophør en 1. marts, dog tidligst 1. marts 20
Bilag 1 Bilag 1 Uddrag af lov om arbejdsmiljø Kapitel 9. Hvileperiode og fridøgn § 50 Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Stk. 2 Hvileperioden kan nedsættes til 8 timer ved: 1. holdskifte
Bilag 1 er nødvendigt af beskyttelseshensyn eller for at sikre kontinuerlige ydelser eller vedvarende produktion. Arbejdsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. § 52 §§ 50 og 51 kan fraviges i nødvendigt omfang, når naturomstændigheder, ulykker, maskinsammenbrud eller lignende uforudsete begi
Bilag 2 Bilag 2 Retningslinjer for etablering af arbejdsfordeling Dansk Industri og CO-industri har på baggrund af beskæftigelsessituationen drøftet de gennemførte arbejdsfordelingsordninger. Disse er etableret på basis af bestemmelserne i overenskomstens § 9, stk. 5. Der er enighed om, at arbejdsf
Bilag 2 For så vidt en uoverensstemmelse om en arbejdsfordeling indankes til fagretlig behandling, kan arbejdsfordelingen ikke træde i kraft, før mæglingsmøde har været afholdt. Et begæret mæglingsmøde skal i alle tilfælde være afholdt inden 14 dage. Hvis en af organisationerne ikke overholder denne
Bilag 2 Samtidig er der mellem parterne enighed om, at weekendhold, der er beskæftiget i et andet produktionsområde/en anden afdeling end det produktionsområde/den afdeling, hvor der er etableret arbejdsfordeling, kan holdes uden for arbejdsfordelingen. 5. Kollektiv ferielukning tælles ikke med i a
Bilag 2 9. Da formålet med arbejdsfordeling blandt andet er at undgå afskedigelser, som ellers ville være nødvendige, kan afskedigelser under en løbende arbejdsfordeling kun ske af årsager, der er begrundet i den pågældendes egne forhold. Viser det sig herudover under løbende arbejdsfordeling nødve
Bilag 2 3. Fordelingerne løber ugevis, således at de i punkt 3 i bilag 2 nævnte 13 uger løber fra begyndelsen af den uge, i hvilken fordelingen påbegyndes. De 13 uger omfatter såvel arbejds- som friperioder. Der kan ikke dispenseres fra 13-ugers reglen. 4. Fordelingernes samlede varighed skal på f
Bilag 2 125
Bilag 2 126
Bilag 3 Bilag 3 Aftale om ferieoverførsel Bilag 3 Aftale om ferieoverførsel Aftale om ferieoverførsel Gældende fra 1. januar 2021 i henhold til Industriens Overenskomster Undertegnede arbejdsgiver (navn): CVR-nr.: Adresse: Tlf.nr.: Postnr./by: Medarbejderens fulde navn: Fødselsdato: Adres
Bilag 4 Bilag 4 Ansættelsesaftale side 1, 2, 3 og 4 Ansættelsesaftale for ansættelse omfattet af Industriens Overenskomst. Ansættelsesaftale for ansættelse omfattet af Industriens Overenskomst 1. PARTER Arbejdsgiver: CVR-nr.: Adresse: Tlf.: Postnr. og by: ansætter herved: Medarbejders fulde
Bilag 4 6. LØN OG ANDRE LØNDELE Personlig timeløn udgør: Overarbejdsbetaling, forskudttidstillæg, tillæg for arbejde i skiftehold, betaling for ude- og rejsearbejde og genetillæg i øvrigt betales efter reglerne herom i Industriens Overenskomst. På virksomheden kan forekomme akkordarbejde, bonusord
Bilag 4 11. ØVRIGE FORHOLD Dato: Dato: Virksomhedens underskrift Medarbejderens underskrift Side 3 af 4 130
Bilag 4 Baggrund DIO I og CO-industri har i fællesskab udarbejdet denne ansættelsesaftale. Udfyldes ansættelsesaftalen korrekt, vil EUdirektivets (91/533/EØF) mindstekrav for ansættelsesbeviser være opfyldt. Bestemmelserne om ansættelsesaftaler findes i Industriens Overenskomst § 37 og § 20, stk. 5
Bilag 5 Bilag 5 Protokollat vedrørende funktionærlignende ansættelse A. For funktionærlignende ansættelser som indgås fra 1. maj 2007 gælder som minimum følgende bestemmelser. 1. Funktionærlovens § 8 om efterløn til ægtefælle/børn ved medarbejderens død. 2. Funktionærlovens § 2 om opsigelsesvars
Bilag 5 Funktionærlignende ansættelsesforhold kan aftales individuelt med medarbejdere, der udfører særligt betroet/kvalificeret arbejde. Aftaler om ansættelse på funktionærlignende vilkår er kun gyldige, såfremt de er udformet skriftligt. Hvor intet andet er nævnt i nærværende bilag eller i den mel
Bilag 5 udbetales på samme datoer, som er gældende for virksomhedens funktionærer. Opsigelse Det kan i den enkelte ansættelsesaftale aftales, at medarbejderen kan opsiges med 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang, når den pågældende inden for et tidsrum af 12 måneder har oppebåret løn u
Bilag 5 Aftale om funktionærlignende ansættelse for ansættelse omfattet af Industriens Overenskomst. Aftale om funktionærlignende ansættelse for ansættelse omfattet af Industriens Overenskomst 1. PARTER Arbejdsgiver: CVR-nr.: Adresse: Tlf.: Postnr. og by: ansætter herved på funktionærlignende
Bilag 5 6. LØN OG ANDRE LØNDELE Lønnen er aftalt til kr.: ________________ pr. måned, som udbetales månedsvis bagud på samme dato som for virksomhedens funktionærer. Én gang om året tages lønnen for den enkelte op til vurdering og eventuel regulering. Overarbejdsbetaling, forskudttidstillæg, till
Bilag 5 11. OVERENSKOMST For ansættelsesforholdet i øvrigt gælder Industriens Overenskomst (indgået mellem Dansk Industri og CO-industri), herunder bilag 5 vedrørende funktionærlignende ansættelsesvilkår samt nærværende aftale og eventuelle lokalaftaler på virksomheden. Overenskomsten er tilgængeli
Bilag 6 Bilag 6 Varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større omfang Nærværende regelsæt trådte i kraft 1. januar 1996. Anvendelsesområde § 1 Protokollatet finder anvendelse i forbindelse med afskedigelser, som påtænkes foretaget af en arbejdsgiver af en eller flere grunde, som ikke kan t
Bilag 6 bestemt arbejdsopgave, medmindre disse afskedigelser foretages, før disse aftaler er udløbet eller opfyldt. 2. Afskedigelser af besætninger på søgående skibe Stk. 5 §§ 8 og 11 finder ikke anvendelse på afskedigelser af lønmodtagere, som berøres af standsning af en virksomheds aktiviteter so
Bilag 6 Stk. 2 Forhandlingerne skal have til formål at nå frem til en aftale om at undgå eller begrænse de påtænkte afskedigelser samt afbøde følgerne af disse ved aktiviteter, der navnlig tager sigte på omplacering eller omskoling af de afskedigede lønmodtagere. § 6 Arbejdsgiveren skal til brug for
Bilag 6 og om de i § 5 nævnte forhandlinger, navnlig om årsagerne til afskedigelserne, antallet af lønmodtagere, der normalt beskæftiges på virksomheden, samt over hvilken periode det forudses, at afskedigelserne skal finde sted. Stk. 3 Arbejdsgiveren skal snarest muligt og senest 10 dage efter, at
Bilag 6 udtrykkeligt er givet som fortrolige i henhold til nærværende protokollat. Godtgørelse § 10 En arbejdsgiver, der i forbindelse med afskedigelser omfattet af § 1 undlader at indlede forhandlinger med lønmodtagerne efter § 5 eller undlader at sende meddelelse til det regionale arbejds markedsr
Bilag 6 København den 20. februar 1995 For Dansk Industri For CO-industri Peter Schlütter Palle Nielsen Redaktionelt ændret den 9. juli 2013 For DI Overenskomst I v / DI For CO-industri Niels Grøn Fabech Jørn Larsen Redaktionelt ændret ved OK 2020 143
Bilag 7 Bilag 7 Aftale om fordeling af udgifterne til anskaffelse, vedligeholdelse og renholdelse af værnefodtøj Stk. 1 Virksomheden yder tilskud til køb af egnet godkendt værnefodtøj til de ansatte: a. hvor arbejdsforholdene på grund af særlig risiko for fodskader, der kan undgås ved at bruge vær
Bilag 7 Stk. 4 Det påhviler den ansatte for egen regning at sørge for renholdelse og normal vedligeholdelse (eksklusive egentlige reparationer) af det værnefodtøj, den ansatte anvender under udførelse af arbejde i virksomheden. Stk. 5 Værnefodtøj, hvortil virksomheden yder tilskud, indkøbes efter af
Bilag 8 Bilag 8 Protokollat vedrørende udenlandske medarbejderes løn- og arbejdsforhold ved udførelse af arbejde i Danmark. Afsnit A Med henblik på at modvirke social dumping er der mellem overenskomstparterne indgået følgende aftale vedrørende behandling af uoverensstemmelser om udenlandske medarb
Bilag 8 5. DI-medlemsvirksomheder, der beskæftiger udenlandsk arbejdskraft, skal indpasse denne i virksomhedens lønniveau, ligesom øvrige overenskomstmæssige vilkår skal overholdes. 6. Hvor en udenlandsk virksomhed er involveret i entreprise for en DI medlemsvirksomhed, og hvor den pågældende virk
Bilag 8 2. at uoverensstemmelser vedrørende arbejds- og ansættelsesvilkår for arbejdstagere, der er udstationeret i Danmark inden for de i nærværende protokollat, AFSNIT B, pkt. 1 nævnte områder, behandles i henhold til nærværende protokollats AFSNIT A og overenskomstens regler for behandling af fa
Bilag 9 Bilag 9 Arbejde i Tyskland Undertegnede organisationer er enige om, at Industriens Overenskomst ikke finder anvendelse, når medarbejdere udsendes til arbejde i udlandet, herunder Færøerne og Grønland. Der skal dog forud for rejsens påbegyndelse træffes aftale om de i Industriens Overenskoms
Bilag 10 Bilag 10 Organisationsaftale om implementering af EU-Arbejdstidsdirektiv Grundlaget for denne organisationsaftale er EU-direktiv nr. 93/104/EF af 23. november 1993 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden samt dansk lovgivning, herunder specielt arbejdsmiljølovg
Bilag 10 2.4 Natarbejder a. En medarbejder, der normalt udfører 3 timer af sin daglige arbejdstid i natperioden. eller b. Der udfører natarbejde i mindst 300 timer inden for en periode af 12 måneder. Eks. 1 En ansat medarbejder, som flyttes til natarbejde, der ikke er fast natarbejde, skal betragt
Bilag 10 3.2 Rådighedstjeneste De lokale parter kan indgå skriftlig lokalaftale om, at når de ansatte kaldes til arbejde under rådighedstjeneste, kan den daglige hvileperiode på 11 timer, for arbejde som ikke er omfattet af bilaget til bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøg
Bilag 10 5.2a Arbejde på ikke kystnære havvindmøller Hvor en virksomhed af Arbejdstilsynet opnår dispensation til at planlægge arbejdstiden med en arbejdsperiode på op til 14 dage efterfulgt af 14 dages frihed i land, kan virksomheden og en tillidsrepræsentant, for arbejde på ikke kystnære havvindmø
Bilag 10 Medarbejdere, der efter bilagets pkt. 2 4 bliver klassificeret som natarbejdere, skal tilbydes helbredskontrol inden for regelmæssige tidsrum på højst 2 år. Dokumentation for at medarbejderen tilbydes helbredskontrol Der skal udarbejdes en tilbagevendende statistik over omfanget af helbred
Bilag 10 10. Garantier i forbindelse med natarbejde Er dækket af eksisterende lovgivning. 11. Information ved regelmæssig beskæftigelse med natarbejdere Det anbefales, at der forberedes mulighed for at opsamle statistiske oplysninger om Antal beskæftigede natarbejdere Årligt præsteret timetal for
Bilag 11 Bilag 11 Protokollat om implementering af direktiv om børn og unge Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henblik på implementering af Rådets direktiv 94/33/EF af 22. juni 1994 om beskyttelse af unge på arbejdspladsen. Udgangspunktet er taget i eksisterende regle
Bilag 11 Art. 4 Forbud mod børnearbejde Stk. 1 Unge, der er fyldt 15 år, kan udføre erhvervsmæssigt arbejde på vilkår, der er fastlagt i dette protokollat. Stk. 2b Børn, der er fyldt 14 år, kan dog arbejde i en virksomhed som led i en lærlingeuddannelse eller praktikordning. Stk. 2c Børn, der er f
Bilag 11 Stk. 2 15- til 17-årige, herunder lærlinge, må maksimalt arbejde 8 timer pr. dag og 40 timer pr. uge. Stk. 3 For lærlinge regnes deltagelse i obligatoriske skoleperioder som arbejdstid. Stk. 4 For unge, som er ansat af flere arbejdsgivere, lægges arbejdstiden sammen i relation til dette
Bilag 11 Art. 13 15-17-åriges arbejde i tilfælde af force majeure For unge, der er fyldt 15 år, kan der tillades undtagelser fra reglerne om arbejdstid, den daglige hviletid samt pauser, såfremt dette arbejde er midlertidigt, skal udføres omgående, der ikke er voksne medarbejdere til rådighed, og de
Bilag 12 Bilag 12 Implementering af forældreorlovsdirektivet DIO I og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henblik på implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts 2010 om iværksættelse af den reviderede rammeaftale vedrørende forældreorlov, der er indgå
Bilag 12 Arbejdsgiveren skal overveje og besvare en sådan anmodning skriftligt under hensyn til både arbejdsgiverens og lønmodtagerens behov. § 5 Betaling under orlov Betaling under orloven følger de i overenskomsterne og dansk lovgivning fastlagte regler herom. § 6 Orlovsperioderne Orlovsperioderne
Bilag 12 § 11 Gennemførelse Organisationsaftalen træder i kraft samme dato, som den danske lovgivning, der implementerer direktiv 2010/18/EU af 8. marts 2010 om iværksættelse af den reviderede rammeaftale. I tilfælde af opsigelse af overenskomsten er parterne forpligtede til at overholde bestemmelse
Bilag 13 Bilag 13 Retningslinjer for anvendelse af arbejdsstudier Aftale mellem Dansk Industri og CO-industri. Maj 1960. Revideret april 1965 og februar 1993 Dansk Industri og CO-industri er enige om, at en fortsat forøgelse af produktiviteten og dermed konkurrenceevnen og beskæftigelsesmuligheder
Bilag 13 Det forudsættes, at medlemmerne af arbejdsstudieudvalget har en god teknisk indsigt og interesse for arbejdsstudier. Virksomheden bør være behjælpelig med at give den eller de medarbejdere, der vælges som arbejdsstudierepræsentanter, den teoretiske og praktiske uddannelse, som er nødvendig
Bilag 13 at f oranledige, at udvalgets egne medlemmer og eventuelt andre får en hensigtsmæssig uddannelse, således at arbejdet med arbejdsstudiernes gennemførelse på virksomheden forløber bedst muligt. at t ilrettelægge den form, hvorunder alle på virksomheden interesserede parter bedst muligt kan g
Bilag 13 Den arbejdsstudietekniker, som foretager metodestudierne, skal konferere og tilstræbe samarbejde med de arbejdsledere og medarbejdere, hvis arbejdsområde berøres af studierne. Arbejdslederne og medarbejderne bør herunder fremkomme med de forslag til ændringer i arbejdsgangen, som de i kraft
Bilag 13 operationstid + driftsteknisk tillægstid, hvorunder disse særlige forhold gør sig gældende. Tillægget fastsættes på grundlag af de lokale forhold efter nærmere drøftelse i arbejdsstudieudvalget. ad 3. Operationstidsstudier udføres for at finde frem til den tid, som en medarbejder med normal
Bilag 13 faktor. Ved revision af betalingsfaktoren bør der tages skyldigt hensyn til det på virksomheden forekommende præstationsniveau. c. Ved processtyret arbejde, hvor oparbejdningsmulighederne er væsentligt begrænset, tages aflønningsformen i hvert enkelt tilfælde op til drøftelse i arbejdsstudi
Bilag 13 Ud over ovennævnte ændringer i de forhold, der var gældende under studierne, vil kun fejlberegninger, som hver af parterne i øvrigt er pligtige at gøre opmærksom på, så snart de konstateres, kunne berettige til ændring i en gang fastsatte tider. c. En på basis af arbejdsstudier aftalt akkor
Bilag 13 b. Hvor arbejdsstudier eller forsøg i forbindelse med metodeændringer medfører afbrydelse i en tidsstuderet akkord, aflønnes medarbejderen for den tid, afbrydelsen varer, med den gennemsnitlige akkordfortjeneste i det forudgående kvartal for den medarbejdergruppe i virksomheden, vedkommende
Bilag 13 Disse retningslinjer, der træder i kraft den 1. juli 1993, kan af hver af de underskrivende organisationer opsiges med seks måneders varsel til en 1. juli. København, den 14. februar 1993 For Dansk Industri For CO-industri Gerhard Albrechtsen Max Bæhring Hans Skov Christensen Willy Str
Bilag 14 Bilag 14 Bilag til Regler for behandling af uoverensstemmelser af faglig karakter, jf. § 49 De fagretlige instanser for behandling af uoverensstemmelser i overenskomstperioden Interessekonflikter Retskonfliker Brud på overenskomsten Brud på eller fortolkning af Hovedaftalen Fortolknin
Bilag 15 Bilag 15 Protokollat om implementering af direktiv om deltidsarbejde Implementering af Rådets direktiv 97/81/EF af 15. december 1997 om rammeaftalen vedrørende deltidsarbejde, der er indgået mellem UNICE, CEEP og EFS. Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henbli
Bilag 15 Ved en sammenlignelig fuldtidsansat forstår overenskomstparterne: En fuldtidsansat i samme virksomhed, der har samme type ansættelseskontrakt eller ansættelsesforhold, og som har samme eller tilsvarende arbejde/beskæftigelse. Sammenligningen skal ske under hensyntagen til bl.a. forhold som
Bilag 15 c. tilvejebringelse af rettidig information om ledige deltids- og fuldtidsstillinger i virksomheden, d. foranstaltninger til lettelse af adgangen til deltidsarbejde for arbejdstagere omfattet af denne aftale, og hvor det er hensigtsmæssigt til lettelse af deltidsansattes adgang til erhve
Bilag 16 Bilag 16 Protokollat om EU-direktiv om mobile vejtransportaktiviteter Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henblik på implementering af rådsdirektiv nr. 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter. Art.
Bilag 16 Pauser, jf. artikel 5, hviletid, jf. artikel 6, samt rådighedstid, jf. punkt b i nærværende artikel, medregnes ikke til arbejdstiden, medmindre andet er aftalt. b. rådighedstid Andre tidsrum end pauser og hviletid, hvor den mobile medarbejder ikke skal forblive på sin arbejdsplads, men skal
Bilag 16 f. uge perioden mellem mandag kl. 00.00 og søndag kl. 24.00. g. natperiode tidsrummet mellem kl. 00.00 og kl. 05.00. h. natarbejde alt arbejde, som udføres i natperioden. Art. 4 Maksimal ugentlig arbejdstid Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid inkl. overarbejde må ikke overstige 48 timer
Bilag 16 Art. 7 Natarbejde Den daglige arbejdstid for mobile medarbejdere må ikke overstige 10 timer inden for et tidsrum på 24 timer, hvis der udføres natarbejde. Art. 8 Ikrafttrædelse Nærværende organisationsaftale trådte i kraft den 23. marts 2005. Enhver uoverensstemmelse vedrørende forståelsen
Bilag 17 Bilag 17 Protokollat Vikarbureauer (med ændringer fra overenskomstforhandlingerne 2000, 2007, 2014 og 2017) Vikarbureauer der ikke er medlem af Dansk Industri: 1. Industriens Overenskomst er en områdeoverenskomst, alt arbejde på en medlemsvirksomhed, der udføres inden for overenskomstens
Bilag 17 skellige arbejdsgiverorganisationer. Et medlemskab af Dansk Industri kan derfor være begrænset til kun at omfatte de af vikarbureauets kontrakter, der indgås inden for Dansk Industris overenskomstområder. 2. Når vikarbureauet er medlem af Dansk Industri, vil selve ansættelsesaftalen mellem
Bilag 17 der ikke er omfattet af anden overenskomst end Industriens Overenskomst, blot akkumuleringen ikke er afbrudt, fordi der er mere end 9 måneder mellem to job. Ancienniteten gælder alle overenskomstmæssige rettigheder, der beror på anciennitet. 3. Er vikarbureauet ikke medlem af Dansk Industr
Bilag 17 den overførte anciennitet, så længe vikaren er udsendt til samme rekvirentvirksomhed. 6. Hvis en vikar, der har været ansat på en rekvirentvirksomhed, udsendes af et vikarbureau til samme rekvirentvirksomhed, inden der er gået 10 arbejdsdage fra hans ophør på rekvirentvirksomheden, kan vik
Bilag 17 Afklaring af om en udefrakommende virksomhed udfører vikararbejde 1. Med henblik på hurtig afklaring af, om der i konkrete tilfælde er tale om vikararbejde omfattet af bilag 17, kan tillidsrepræsentanten på en rekvirentvirksomhed anmode om at få oplysninger fra rekvirentvirksomheden om ude
Bilag 17 Oplysningerne vil kunne fremlægges mundtligt på det afklarende møde. Der skrives et referat af mødet. 7. Hvis parterne er enige om, at den udefrakommende virksomhed udfører vikararbejde omfattet af bilag 17, foregår en eventuel videre behandling af sagen i henhold til reglerne i bilag 17,
Bilag 18 Bilag 18 EU-direktiv om tidsbegrænset ansættelse Implementering af Rådets direktiv 1999/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og CEEP. Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henblik på at implemen
Bilag 18 § 3 Definitioner I denne aftale forstås ved: 1. en person med tidsbegrænset ansættelse: en person, som har en ansættelseskontrakt, der er indgået direkte mellem den pågældende og en arbejdsgiver, eller som indgår i et ansættelsesforhold, etableret direkte mellem den pågældende og en arbejd
Bilag 18 arbejdets art eller branchespecifikke forhold eller medarbejderens forhold. § 6 Information og beskæftigelsesmuligheder Arbejdsgiveren skal informere sine ansatte med tidsbegrænset ansættelse om, hvilke stillinger der kan søges på virksomheden for at sikre, at de gives samme mulighed for at
Bilag 18 I tilfælde af opsigelse af overenskomsten er parterne forpligtet til at overholde bestemmelserne vedrørende implementering af direktiv 99/70/EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået mellem EFS, UNICE og CEEP, indtil anden overenskomst træder i
Bilag 19 Bilag 19 Protokollat om aftaleimplementering af alder og handicapbestemmelserne i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale med henblik på at implementere bestemmelserne om alder og handicap i Rådets direktiv 2000/78/EF af
Bilag 19 a. Direkte forskelsbehandling: Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af alder eller handicap behandles ringere end en anden bliver, er blevet eller vil blive behandlet i en tilsvarende situation. b. Indirekte forskelsbehandling: Der foreligger indirekte forskel
Bilag 19 § 5. Særligt vedrørende alder Parterne er enige om, at ulige behandling på grund af alder ikke er ulige behandling efter aftalen, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet bl.a. ud fra beskæftigelsesmæssige, arbejdsmarkedsmæssige og erhvervspolitiske mål, såfremt midlerne til at opfylde d
Bilag 19 § 7. Fagretlig behandling Uoverensstemmelser om ulige behandling som følge af alder og/ eller handicap skal behandles efter de sædvanlige fagretlige regler. Det gælder såvel sager anlagt med hjemmel i nærværende aftale som sager med hjemmel i følgeloven jf. nærværende aftales § 8. § 8. Ikra
Bilag 19 København, den 2. oktober 2004 For Dansk Industri 194 For CO-industri
Bilag 20 Bilag 20 Protokollat om tele-, distance- og hjemmearbejde Dansk Industri og CO-industri har indgået nedenstående aftale om tele-, distance- og hjemmearbejde. Parterne er enige om, at nærværende aftale implementerer rammeaftalen om telearbejde indgået den 16. juli 2002 af UNICE, ETUC, UEAPM
Bilag 20 Aftaler om tele-, distance- og hjemmearbejde indgås skriftligt og under iagttagelse af de til enhver tid gældende regler om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, som er fastsat i overenskomsten. Det anbefales, at det mellem overenskomst
Bilag 20 sentanter, herunder tillidsrepræsentanten(erne), arbejdsmiljø repræsentant(erne) m.v. Således skal det i tele-, distance- eller hjemmemedarbejderens ansættelsesaftale fastlægges, hvilken af arbejdsgiverens eventuelle flere virksomheder medarbejderen er tilknyttet, for at denne kan udøve ove
Bilag 20 Såfremt vedkommende medarbejder er ansat til at udføre tele-, distance- og hjemmearbejde, kan der ved lokalaftale fastlægges et forkortet varsel, der fraviger vedkommendes gældende individuelle opsigelsesvarsel i forbindelse med en overgang til at udføre arbejde det sted, hvor arbejdsgivere
Bilag 20 Såfremt tele-, distance- og hjemmearbejdet udføres på regelmæssig basis, skal arbejdsgiveren kompensere for eller afholde samtlige omkostninger, der er direkte afledt af arbejdet, herunder særligt omkostninger i forbindelse med kommunikation. Arbejdsgiveren skal i overensstemmelse med de al
Bilag 20 7. Sikkerhed og sundhed Arbejdsgiveren er ansvarlig for beskyttelse af tele-, distance- og hjemmemedarbejderens sikkerhed og sundhed i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen. Arbejdsgiveren skal informere tele-, distance- og hjemmemedarbejderen om virksomhedens politik angående sikke
Bilag 21 Bilag 21 Protokollat om implementering af ligelønsloven m.v. § 1. Der må ikke på grund af køn finde lønmæssig forskelsbehandling sted i strid med reglerne i denne aftale. Dette gælder både direkte forskelsbehandling og indirekte forskelsbehandling. Stk. 2. Enhver arbejdsgiver skal yde kvin
Bilag 21 § 2. En lønmodtager, hvis løn i strid med § 1 er lavere end andres, har krav på forskellen. Stk. 2. En lønmodtager, hvis rettigheder er krænket som følge af lønmæssig forskelsbehandling på grundlag af køn, kan tilkendes en godtgørelse. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til lønmodtagerens
Bilag 21 om lige løn, gælder 1. pkt. dog kun, hvis lønmodtageren påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at afskedigelsen er foretaget i strid med stk. 1. Stk. 3. En afskediget lønmodtager kan nedlægge påstand om en godtgørelse eller genansættelse. Eventuel genansættelse
Bilag 21 § 5. En lønmodtager, som ikke mener, at arbejdsgiveren overholder pligten til at yde lige løn, herunder lige lønvilkår, efter denne aftale, kan søge kravet fastslået ved fagretlig behandling. Stk. 2. Hvis en person, der anser sig for krænket, jf. § 1, påviser faktiske omstændigheder, som gi
Bilag 22 Bilag 22 Protokollat om elektroniske dokumenter Parterne er enige om, at virksomhederne med frigørende virkning afleverer lønsedler og eventuelle andre dokumenter, der skal udveksles under eller efter det løbende ansættelsesforhold, via de elektroniske postløsninger, som måtte være til råd
Bilag 23 Bilag 23 Protokollat om forståelsen af § 13, stk. 3 om systematisk overarbejde Parterne har drøftet forståelsen af § 13, stk. 3 om systematisk overarbejde (Bestemmelsen stammer fra Protokollat nr. 9 om Systematisk Overarbejde fra OK 2017). Parterne er enige om, at tanken bag den beskrevne
Bilag 24 Bilag 24 Arbejdsmiljørepræsentanters deltagelse i relevante arbejdsmiljøkurser Parterne er enige om, at der efter aftale med arbejdsgiveren kan gives arbejdsmiljørepræsentanten den nødvendige frihed til deltagelse i forbundenes relevante arbejdsmiljøkurser. Adgangen til deltagelse i forbun
Speciel del Speciel del med bilag 2 209
Speciel del Indholdsfortegnelse Speciel del § 1 Fiskeindustrien . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 § 2 Fjerkræslagterier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 § 3 Mælkekonservesindustrien . . . .
212
§1 Speciel del § 1 Fiskeindustrien Stk. 1 Arbejdstid De lokale parter på virksomheder inden for fiskeindustrien kan indgå aftale om varierende ugentlig arbejdstid og flextid, jf. Almindelig del § 9, stk. 2 og § 12. Sådanne aftaler kan opsiges som almindelige lokalaftaler, men skal have en varighed
§ 1-2 Stk. 4 Hjemsendelsens varighed Hjemsendte medarbejdere kan efter 2 måneders hjemsendelse kræve meddelelse fra virksomheden om, hvornår hjemsendelsen skønnes at ophøre. Varer hjemsendelsen længere end 4 måneder, bringes ansættelsesforholdet herefter til ophør, jf. Industriens Overenskomst almin
§ 2-3-4 Såfremt der opstår problemer inden for andre områder, kan der optages drøftelser mellem organisationerne herom. Se anm. Almindelig del § 27. Stk. 3 Arbejdsfordeling Det i alm. del bilag 2 indeholdte protokollat om arbejdsfordeling, dækkende den mellem overenskomstparterne indgåede overenskom
§ 4-5 pr. støbedag ud over den for vedkommende smelteovnsfyrbøder gældende timeløn, medmindre tillægget dækkes gennem en akkord, hvorunder pasningen af ovnen er indeholdt. § 5 Snedkere, tømrere, møllebyggere og træindustriarbejdere Særlige timelønsbestemmelser 1. Hvor virksomheden forlanger, at sn
§6 § 6 Skibstømrere Særlige timelønsbestemmelser 1. For bolværks- og vandbygningsarbejde betales et tillæg pr. time pr. 1.3.2020 kr. 5,40 1.3.2021 kr. 5,45 1.3.2022 kr. 5,55 Herfra undtages dog arbejde på værfternes egne bolværker og ved tildannelse af materialer, der foregår på værfternes eg
§ 7-8-9 § 7 Blikkenslagere og rørlæggere Særlige akkordbestemmelser Hvor smede-, vand- og gasmestre inden for virksomhedens område med blikkenslagere og/eller rørlæggere udfører blikkenslagerog/eller rørarbejde på nybygninger, skal der træffes særlig aftale om betalingen for sådant arbejde. Når arbe
Bilag 10-11 § 10 Malere Den mellem Danske Malermestre og Malerforbundet i Danmark til enhver tid gældende akkordprisliste er gældende for DIO I-medlemsvirksomheder, når der udføres bygningsmalerarbejde på virksomheden samt uden for virksomheden af mere end en dags varighed. Hvor malerarbejde udføres
Bilag 1 Bilag 1 Protokollat Retningslinjer for arbejde på mobile og stationære platforme Parterne fastslår indledningsvis, at den gældende overenskomst mellem organisationerne er grundlag for de ansættelsesforhold, der etableres. 1. Område Retningslinjerne er gældende for montage-, reparations- og
Bilag 1 b. 1. Den daglige hvileperiode kan i begrænset omfang udskydes eller nedsættes til 8 timer. Se anmærkning. 2. Arbejdsperioden mellem 2 frihedsperioder kan forlænges i op til 28 døgn, såfremt den enkelte arbejdstager og ledelsen skriftligt træffer aftale herom. Uforudsete forlængelser (forc
Bilag 1 3. Lønforhold a. Lønnen fastsættes i henhold til overenskomstens bestemmelser. b. Som tillæg hertil ydes et særligt offshoretillæg pr. time pr. 1.3.2020 kr. 39,80 1.3.2021 kr. 40,40 1.3.2022 kr. 41,05 som skal dække alle overenskomstmæssige tillæg samt alle specielle forhold, der følge
Bilag 1 g. For arbejde på øvrige søgnehelligdage 1.3.2020 kr. 513,70 1.3.2021 kr. 521,90 1.3.2022 kr. 530,25 4. Rejse- og ventetid Arbejdsperioden regnes fra mødetid basehavn (aftalt mødested) til ankomst basehavn. Den hertil medgåede transporttid mellem basehavn og arbejdssted kompenseres med
Bilag 1 9. Uoverensstemmelser Uoverensstemmelser afgøres i henhold til Regler for behandling af uoverensstemmelser af faglig karakter. 10. Varighed Denne aftale betragtes som et tillæg til Industriens Overenskomst mellem DIO I og CO-industri og løber sammen med denne. Bestående aftaler inden for det
Lærlingebestemmelser Lærlingebestemmelser med bilag 3 225
Lærlingebestemmelser Indhold § 1 Område . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Kap. I. Samarbejdet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 § 2 Lokalt samarbejde . . . . . . . . .
228
§1 Lærlingebestemmelser § 1 Område Stk. 1 De i nærværende aftale fastsatte regler gælder for lærlinge og voksne lærlinge, som ansættes i henhold til Lov om erhvervsuddannelser, herunder lærlinge på de uddannelser, som fastlægges i Bilag IV § 1, stk. 1. Stk. 2 Bestemmelserne omfatter desuden øvrige
§2 Kap. I. Samarbejdet § 2 Lokalt samarbejde Stk. 1 Spørgsmål vedrørende uddannelse af lærlinge på den enkelte virksomhed kan i henhold til hovedorganisationernes samarbejdsaftale behandles i samarbejdsudvalget, hvor et sådant findes. Kan en afgørelse af eventuelle uoverensstemmelser mellem partern
§ 3-4-5-6 Kap. II. Arbejdstiden § 3 Den normale arbejdstid Lærlingens normale arbejdstid skal være sammenfaldende med den for virksomhedens medarbejdere fastsatte. § 4 Overarbejde Stk. 1 Arbejdstiden for lærlinge under 18 år må normalt ikke overstige den sædvanlige arbejdstid for voksne. Lærlinge
§7 Kap. III. Ude- og rejsearbejde § 7 Ude- og rejsearbejde Betaling for ude- og rejsearbejde sker jf. §§ 19 og 20 i Industriens Overenskomst. Hvor en lærling udfører ude- og rejsearbejde, skal de udgifter, dette måtte medføre for lærlingen, afholdes af virksomheden. Nødvendigt forskud til afholdels
§8 Kap. IV. Lønforhold § 8 Mindstebetaling Stk. 1 Mindstelønnen for lærlinge såvel under som over 18 år udgør: 1 0-1 år 1.3.2020 1.3.2021 1.3.2022 71,30 72,50 73,75 2 1-2 år 80,85 82,25 83,60 3 2-3 år 86,85 88,35 89,85 4 3-4 år 100,60 102,30 104,05 5 Over 4 år 121,60 123,
§8 b. efter opnået bevis for bestået grundforløb og 1/2 års virksomhedspraktik inden for den pågældende uddannelse. Hvor en lærling med baggrund i tidligere beskæftigelse og/eller uddannelse får merit, samt for den tid, en lærling har været beskæftiget i skolepraktik forud for virksomhedspraktikken,
§ 8-9 Stk. 10 Løn til voksne lærlinge a. Ved voksne lærlinge forstås lærlinge, der ved uddannelsesaftalens indgåelse er fyldt 25 år. b. Voksne lærlinge, som gennemgår en faglig oplæring i henhold til erhvervsuddannelsesloven, anbefales lønnet efter bestemmelserne i Industriens Overenskomst § 22. c.
§9 Eventuelt akkordoverskud udbetales ved arbejdets afslutning efter samme regler, som er gældende for voksne akkordmedarbejdere. 236
§ 10-11 Kap. V. Øvrige bestemmelser § 10 Løn under sygdom Lærlinge er omfattet af Lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, herunder reglerne vedrørende anmeldelse og dokumentation. Ved sygdom og tilskadekomst på arbejdspladsen, hvor den pågældende lærling efter forudgående aftale med arbejdsgiveren
§ 12-13 § 12 Kursus Stk. 1 Lærlinge kan opnå frihed uden løn, af maks. 1 uges varighed, til deltagelse i et af forbundenes ungdomskurser vedrørende overenskomst for lærlinge. Stk. 2 Lærlinge har efter 6 måneders beskæftigelse i samme virksomhed (inkl. eventuelle skoleophold) ret til at søge om støtt
§ 13 omfattet af pensionsordningen, fortsætter med at være omfattet af ordningen under uddannelsesperioden. Stk. 4 Lærlinge, der efter erhvervsuddannelseslovens § 55, stk. 2 har krav på pension efter reglerne i et andet uddannelsesområdes overenskomst, omfattes ikke af stk. 1-3, uanset at indbetalin
§ 13 Såfremt medarbejderen overgår til at være omfattet af Industriens Pension eller en anden arbejdsgiverbetalt pensionsordning, ophører arbejdsgiverens forpligtelse efter denne bestemmelse. Stk. 8 Satsen i stk. 1, litra b forhøjes til satserne i Industriens Overenskomst, såfremt pensionsbetalingen
§ 14-15 Kap. VI. Ferie og søgnehelligdage § 14 Ferie Stk. 1 Lærlinge, der er beskæftiget hos medlemmer af DIO I, er omfattet af § 40 i Industriens Overenskomst. Stk. 2 Supplerende feriebetaling Har lærlinge ikke optjent ret til feriegodtgørelse for alle feriedagene i de i Ferielovens § 42, stk. 1 o
§ 15 ikke giver anledning til afkortning af den normale løn i den pågældende uge. Stk. 3 Retten til den i stk. 1 fastsatte betaling for søgnehelligdage bortfalder, såfremt lærlingen uden lovlig grund undlader at møde sidste arbejdsdag før og/eller første arbejdsdag efter helligdagen(e) og eventuelt
§ 16 Kap. VII. Uddannelsen § 16 Skoleophold Stk. 1 Lærlinge er i den tid, de deltager i skoleophold, principielt afgivet til skolen i skoleperioden. De har derfor ikke pligt til at arbejde på virksomheden før eller efter skoletidens afslutning og heller ikke på eventuelle enkelte fridage, som skal
§ 17 Kap. VIII. Uoverensstemmelser/Forhandlingsregler § 17 Arbejderorganisationernes påtaleret Stk. 1 Fremkommer der til organisationerne klage over mangelfuld uddannelse af lærlinge, forelægges klagen for det pågældende faglige udvalg. Udvalget behandler herefter sagen i henhold til bestemmelserne
§ 18 Kap. IX. Ikrafttræden og ophør § 18 Aftalens varighed Nærværende aftale, der også omfatter løbende uddannelsesforhold, træder i kraft den 1. marts 2020. Aftalen løber sammen med Industriens Overenskomst og kan opsiges og forhandles sammen med denne. 245
Bilag I Bilag I Særlige bestemmelser for skibstømrerlærlinge For skibstømrerlærlinge gælder følgende særlige bestemmelser: Hvor virksomheden ikke forsyner lærlingen med værktøj, ydes der lærlingen i værktøjspenge: 1.3.2020 kr. 0,72 1.3.2021 kr. 0,73 1.3.2022 kr. 0,74 pr. time i hele læretiden
Bilag II Bilag II Regler for opnåelse af faglig anerkendelse uden at have gennemgået en faglig ungdomsuddannelse inden for jern- og metalområdet En medarbejder, der ikke har udstået en egentlig læretid, men gennem en årrække har været beskæftiget ved arbejde, som stort set er sammenfaldende med udd
Bilag II Protokolanmærkninger: Anm. 1 Der er mellem organisationerne enighed om, at en medarbejder, der har bestået svendeprøve eller på anden måde opnået anerkendelse som faglært i henhold til overenskomstens § 41 af arbejdsgiveren frit kan anvendes til udførelse af alt inden for hele faget forek
Bilag III Bilag III Protokollat om befordringsgodtgørelse for lærlinge § 1. Område Stk. 1 Aftalen omfatter: Alle nuværende og fremtidige virksomheder, der har ansat eller ansætter lærlinge til uddannelse inden for jern- og metalindustrien. Stk. 2 Alle nuværende og fremtidige ansatte lærlinge på ove
Bilag III Stk. 5 Ved offentlig befordring ydes godtgørelse for faktisk afholdte udgifter. Befordringen skal efter forudgående godkendelse af arbejdsgiveren foretages på den efter de stedlige forhold billigste og mest hensigtsmæssige måde, og der skal, hvor dette er muligt, anvendes abonnementskort,
Bilag III Protokollatet er indgået under forudsætning af, at der i henhold til lov af 22. november 1990 om AER kan ydes refusion til hel eller delvis dækning af de af virksomhederne afholdte udgifter, dog med undtagelse af de i § 2, stk. 3 nævnte forhold. København, den 1. marts 1991 251
Bilag IV Bilag IV Parterne deltager i udviklingen af erhvervsuddannelser gennem repræsentation i en række faglige udvalg. I. Lærlingebestemmelserne omfatter blandt andet alle de uddannelser, hvor forbundene under CO-industri og DIO I er medlem af de faglige udvalg, jf. Erhvervsuddannelseslovens § 3
Stikord Stikordsregister 4 253
254
Stikord Stikordsregister Almindelig og speciel del A Adoptanter barsel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Afdelingsrepræsentant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13, 110 Aflønning, genansættelse . . .
Stikord Akkordbetaling ved uenighed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Akkordbog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Akkordforskud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord - forholdsmæssig reduktion/timebank . . . . . . . . . . . . 22, 42, 43 - forkortet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 - forskudt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Børn og unge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48, 146 Børns lægebesøg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65, 76 Børns sygdom . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord - tegningsliste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Feriedage, brudte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Feriefridage . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Forskydning, spisepause . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Forsømt tid, fradrag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Forsørgertabsydelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord H Havvindmøller - ikke kystnære . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Hjemmearbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Hjemsendelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Lønkonto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 - fritvalgsordning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Løn, misforhold . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Normaltid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163, 167 - lønfastsættelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 - ændring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Overarbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 - afspadsering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 - betaling . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Regler for behandling af uoverensstemmelser af faglig karakter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Rejsearbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 - befordring . .
Stikord Snedkere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Sommerferie, se ferie Speciel tillægstid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Spisepause, forskydning . . . . . .
Stikord - CO-fællestillidsrepræsentant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 - faglig opdatering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 - godkendelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Udearbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 - befordring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54-55 Udearbejdstillæg . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stikord Værkstedstemperatur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Værktøjspenge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216, 217 Værnefodtøj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bilag Stikordsregister Lærlingebestemmelser med bilag A Akkord m.v . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Anerkendelse som faglært . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Arbejdstid . . . . . . . .
Bilag G Genetillæg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Grundlovsdag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50, 231 I Industriens Kompetenceudviklingfond (IKUF) . . . . . . . .
Stikord R Rejsearbejde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 S Session . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Skibstømrerlærlinge . . . . . . . . . . . .
Stikord 273
274 M 10 T 11 O 12 F 10 L 11 S 12 M 17 T 18 O 19 F 17 L 18 S 19 M 24 T 25 O 26 F 24 L 25 S 26 T 31 S 29 L 28 F 27 T 26 O 25 T 24 M 23 S 22 L 21 F 20 T 19 O 18 T 17 M 16 S 15 L 14 F 13 T 12 O 11 T 10 M 9 M 30 20 arbejdsdage 7 S 8 L F 6 T 5 O 4 T 3 M 2
Jan 1 T 9 O 10 9 L S 10 M 15 T 16 O 17 F 15 L 16 S 17 M 22 T 23 O 24 F 22 L 23 S 24 O 31 S 31 20 arbejdsdage T 30 S 28 L 27 F 26 T 25 O 24 T 23 M 22 S 21 L 20 F 19 T 18 O 17 T 16 M 15 S 14 L 13 F 12 T 11 O 10 T 9 M 8 M 29 S 28 T 28 6 S 7 L F 5 T 4
276 1 Nytårsdag Jan O 9 S 9 M 14 T 15 O 16 F 14 L 15 S 16 M 21 T 22 O 23 F 21 L 22 S 23 M 31 21 arbejdsdage 20 arbejdsdage 9 M 28 T 31 O 30 M 28 F 28 S 27 S 30 S 27 T 27 L 26 F 25 T 24 O 23 T 22 M 21 S 20 L 19 F 18 T 17 O 16 T 15 M 14 S 13 L 12 F 11 T 10
Jan O 8 S 8 M 13 T 14 O 15 F 13 L 14 S 15 M 20 T 21 O 22 F 20 L 21 S 22 S 26 M 27 T 28 T 26 F 27 L 28 T 31 M 30 22 arbejdsdage L 25 O 25 S 29 F 24 T 24 5 S 19 T 19 T 23 L 18 O 18 M 23 F 17 T 17 4 S 12 T 12 T 16 L 11 O 11 M 16 F 10 T 9 T 10 3 T 7 7 L