MEDLEM I FOKUS RØDE JENS OG DET ELEKTRISKE METROSYSTEM Om få år skal den nye metro i København, Cityringen, til at fragte indbyggere rundt i byen. Det sker dog kun, hvis der er strøm til togene. Det ved Jens Peter Christensen alt om efter 14 år under jorden. Af Mads Bruun Pedersen Hvis man er høj, rødblondt og har arbejdet på det gamle skibsværft B&W, så er det ikke så svært at forstå, at man kan komme til at hedde Røde Jens. Det skete i hvert fald for 58-årige Jens Peter Christensen. Og selv om han for længst har forladt skibsværftet, så hænger det gamle navn ved, når han i dag går som elektriker på Metroen i København. Sådan noget med at trække kabler og lave spjæld, det er ikke lige mig. Jeg skal have noget andet. Jeg elsker at rode med sådan nogle store anlæg og finde ud af systemerne og finde fejlene, hvis de er der. Så jeg kan bevise, at jeg kan slå systemet og trods alt er klogere end det, siger Jens med et lunt glimt i øjet og et skævt smil i mundvigen. Jens Peter blev udlært som elektriker hos FL Schmidt tilbage i 1979 og har ud over den elektriske verden også smagt på livet som stilladsarbejder i syv års tid. Indtil kroppen begyndte at gøre modstand. Så gik han under jorden og har siden 2003 været ansat hos Metro Service som elektriker. I dag går jeg på fast daghold, men de første 6-7 år var jeg på treskift, siger Jens Peter. Treskift er nødvendigt, da metroen kører døgnet rundt. Og da reparationer og tilpasninger derfor af gode grund skal foregå uden for myldretiden. Jens viser rundt i centralnervesystemet for den gamle metro. Den blev åbnet i 2002 og flytter dagligt 180.000 passagerer rundt i hovedstaden. På skærme ved skærme følger personalet passagererne på den enkelte metrostationers perroner, i togene og på rulletrapper og elevatorer. Herfra afvikles kørslen af de førerløse tog, der betjener de 22 stationer, både de underjordiske og dem over. Men for Jens er det egentlige nervecenter ikke dette her oppe. Det er nedenunder. For mens de i kontrolrummet kigger på mennesker, så kigger Jens på sine egne skærme, nemlig dem der viser hele metroanlæggets elektriske og tekniske netværk. Han udpeger prikker, tegn og anvisninger, som hver især viser systemernes status og aktuelle tilstand. Det er her, det spændende arbejde ligger, synes Jens og peger på de store anlæg, som henter strømmen ind fra værkerne. Gennem et stort anlæg føres strømmen ud i metroens fjerneste afkroge og med mellem 40 og 80 km. i timen. Når Jens ikke udøver sport fra lægterne på lokalholdet Frems hjemmebane i Valby, så slår han sine folder i haveforeningen i Sydhavnen, hvor han de seneste sytten år har boet. Nærmer ferietiden sig, bliver Honda motorcyklen gjort klar til langfart. Den har fået lov til at rulle til Spanien, Frankrig, Østrig, Italien, Tyskland og rundt i Norge og Sverige. Se også artiklen på side 8-9 om jobboom på Cityringen. LYSSTYRKE DANSK EL-FORBUND KØBENHAVNS AFDELING JUNI 2017 UNDERGRUNDSARBEJDE PÅ CITYRINGEN /SIDE 8-9 EL-FUSK MED AUTORISATIONERNE Der er brug for at få strammet kontrollen op, siger forbundet og arbejdsgiverne. 12 MIO KR. TIL RUMÆNERE R KE LYSSTY MERE /SIDE 2 ALDRIG TALNAT EN KRYS MA NSK FIR LYSSTYRKE Nummer 2/2017 Dansk El-Forbund Københavns afdeling Tikøbgade 9 2200 København N Telefon: 35 86 50 00 kbh@def.dk www.def.dk/kbh REDAKTION Lars Bæk, ansvarshavende Mads Bruun Pedersen, journalist (DJ) SVERIGE VEDTAGER LOV MOD FAGLIG A OG B-OVERENSKOMSTER Den svenske Riksdag vedtog for nyl LEDER KORT NYT El-støtte til Anker J.-statue HVAD SKAL VI HEDDE I FREMTIDEN? Afdelingen har besluttet at bevilge 25.000 kr. til udarbejdelse af en statue til minde om nu afdøde formand for Specialarbejderforbundet og tidl. statsminister Anker Jørgensen. Statuen, der udføres af kunstneren Nana Dre ITALIENSK UNDERENTREPRENØR MÅ TIL LOMMERNE I EL-LØNSTRID LYSSTYRKE DANSK EL-FORBUND KØBENHAVNS AFDELING DECEMBER 2016 ALDRIG MERE EN KRYSTALNAT /SIDE ITALIENSK FIRMA 2 PÅ METROEN TRÆK KER RUMÆNSKE ELEK TRIKERE FLERE TUSIND KRONER FOR GRATIS SUNDHEDS KORT Fagforeningen har vundet en stor løns FORBUNDET: FØR KONTROL MED TVUNGENT OVERARBEJDE OG SOCIAL DUMPING OK2017-aftalen giver arbejdsgiverne mulighed for at pålægge op til fem timers overarbejde om ugen. Det skal I sørge for at holde kontrol med, siger forbundsnæstformand. Af Mads Bruun Pedersen Et af de helt varme emner i debatten under EL-FUSKERE Sikkerhedsstyrelsen retter fokus mod snyd med el-autorisationer og falske annoncer. For med over 800 el-brande årligt er der brug for kontrol. Men der må strammes op, siger både forbund og arbejdsgivere. Af Mads Bruun Pedersen 6 LYSSTYRKE JUNI 2017 Sikkerhedsstyrelsen kører for ti risationer. Men de har ikke haft sådan en tilladelse. Og selv om styrelsen har henstillet til dem, at stoppe med det, har de ikke ændret deres annoncering. Frustrerende få bøder Overtrædelser I 2016 modtog Sikkerhedsstyrelsen 202 anmeldelser om overtrædelse af autorisationsloven. Af disse blev ove ER DU FRISK PÅ AT GÅ UNDER JORDEN? Den nye metro i København Cityringen er nu udboret. Frem mod åbningen i 2019 skal der bruges arbejdskraft til at få hele det tekniske anlæg til at fungere. Der bliver brug for folk med elektrikererfaringer til både den gamle og den nye metro, siger personalechefe Der er en meget udviklet sikkerhed, siger 58-årige elektriker Jens Peter Christensen, som har været på metroen de seneste 14 år. Han er selv blevet tiltrukket af arbejdet på metroen, fordi han her fik mulighed for at arbejde med store anlæg, systemer og teknik, som udfordrer ham. Det er personalepol Fælles tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant konference 2017 torsdag den 21. september og fredag den 22. september LO-Skolen i Helsingør Dansk El-Forbund Region Øst Bornholm, København, Nordsjælland, Storstrøm, Vestsjælland TAG ESKE MED PÅ JOBCENTRET Man kan ikke komme uden om, at det fysiske arbejdsmiljø for elektrikere byder på en del belastninger. Af Eske Nielsen, socialrådgiver Jeg får ofte henvendelser fra jer, som af den ene eller anden årsag har været i kontakt med jobcentret på egen hånd. Nogle af jer har været OK2017 KAMPAFSTEMNING Af Mads Bruun Pedersen OG GRILLSVIN Årets generalforsamling blev et tilløbsstykke, som trak mere end 150 deltagere til. Af Mads Bruun Pedersen Uden for i gården var der blus under svinet, som skulle serveres efter generalforsamlingen. Inden for i salen stod afdelingens høj DEM, DER IKKE ER MED I FAGFORENINGEN, SPISER FROKOST UDENFOR Lærlingetalsmand i afdelingen, Frederik Høgh, gav den gas med gas på! i sin 1. maj-hilsen til de voksne. Af Mads Bruun Pedersen Traditioner er gode af mange grunde. En af dem er, at de kan brydes. Og det var lige, hvad der skete til dett NAVNE OG NOTER KLUBBEN FOR PENSIONISTER OG EFTERLØNSMODTAGERE SOM M E R A K T I V I T E T E R ONSDAG DEN 21. JUNI Afdelingens officielle skovtur for pensionister med damer. Mødested: Christianshavns Torv (v. Lagkagehuset), kl. 10.15. Herefter en lille sejltur før vi indtager frokosten på restauran TAL OG TAKSTER DAGPENGE PR. DAG VED LEDIGHED Max-sats Dimittendsats 71,5 % kr. 849,00 kr. 696,00 kr. 607,00 ARBEJDSGIVERBETALTE LEDIGHEDSDAGE (G-DAGE) Hvis du har været beskæftiget i 74 timer eller mere inden for de sidste 4 uger hos en arbejdsgiver, skal firmaet betale dine første ledighedsdage, MEDLEM I FOKUS RØDE JENS OG DET ELEKTRISKE METROSYSTEM Om få år skal den nye metro i København, Cityringen, til at fragte indbyggere rundt i byen. Det sker dog kun, hvis der er strøm til togene. Det ved Jens Peter Christensen alt om efter 14 år under jorden. Af Mads Bruun Pedersen Hvis man er høj,