11 Her gik det galt Bo fik skader på sin hånd, da han fik stød Michel har været nødt til at droppe sit arbejde som elektriker Bo er uddannet elektriker. Han har arbejdet med Michel havde 16 års erfa- styring og programme- ring, da han fik stød. Han ring. Han fik stød, da han havde fulgt alle regler, ville sætte lamper op i sit men en kollega skulle eget hus. bruge strøm til at løse sin opgave. Bo ville vise hensyn til familien og afbrød ikke for Det har haft store konse- strømmen i huset. kvenser for Michel, der ikke længere kan bruge sin ene arm ordentligt. Jeppe har haft problemer med helbred siden han fik stød for 6 år siden For 6 år siden fik Jeppe stød. Han havde sikret sig ved Efter Lærke fik stød, har smerter og sygedage præget hendes lærlingetid at slukke for HPFI'et, men et 400 volts stik var kørt uden om HP- Lærke fik stød, da hun støt- FI'et. Han fik et kraftigt tede sig til en gitterbakke stød. Stødet gav ham med et u-isoleret kabel. Fra skader, der stadig det øjeblik ændrede hendes påvirker hans liv. liv sig. Jeppe håber, at han en dag kommer sig over ulykken, så han kan arbejde igen. Hør de fire historier på APPen Sikker El. OPL ÆRINGSANSVARLIG Er du klar til din lærling? 2 Er du klar til din lærling? ochure r b e n I den iration p s n i å f kan du e imod den g til at ta ærling nye l Når en ny lærling træder ind af døren, får du ikke kun en ny kollega, men også ansvar for at lære en ny op. Det er hos dig, at lærlingen skal blive en god elektriker. En elektriker, de 3 Hvordan er du en god oplæringsansvarlig? Det gælder ikke kun om at være fagligt dygtig, når du skal oplære en lærling alene eller i samarbejde med andre. Det gælder også om at være god til at lære fra sig. Det gør du lettest, hvis du er opmærksom på, hvor din lærling er i forløbet og hjælpe dem 4 Tag godt imod lærlingen! TJ E K L I S T E En god introduktion er vigtig for et godt læringsforløb. Her er inspiration til, hvad du kan introducere en ny lærling til. Introduktion til virksomheden Gennemgå praktikaftalen Time og ugesedler Arbejdstøj, værktøj og værnemidler Personalehåndbog eller 5 6 TJ E K L I S T E Følg løbende op på dine og lærlingens oplevelser Det er vigtigt at give løbende feedback på de enkelte opgaver i hverdagen. En gang imellem er det en god idé at holde en statussamtale om overordnede emner. Herunder er der inspiration til, hvad en statussamtale kan indeholde. FOR Spørg lærlingen om Er der tilpas variation i opgaverne? Er der tid nok til opgaverne? Passer opgaverne til dine evner? Har du været tryg i opgaverne? Er der nok instruktion til opgaverne? Er du tilfreds med oplæringen indtil nu? Hvordan oplever du samarbejdet med den oplæringsansvarlige? Hvo 8 FAKTA Hvad må lærlingen lave hvad må lærlingen ikke lave? E n lærling under 18 år må ikke arbejde under spænding. Skab en god sikkerhedskultur Alt for mange lærlinge får stød, når de er i praktik. Ofte ved H vis lærlingen er fyldt 18 år, kan man arbejde på eller nær ved en installation unde 9 Gode råd om at skabe en god sikkerhedskultur V is synlig sikkerhedsledelse ved jævnligt at gå sikkerhedsrunder i virksomheden og ved at ledere og mellemledere er forbilleder i dagligdagen. M ellemledere skal være klædt på til at kunne handle på sikkerhedsspørgsmål, når de opstår. FAKTA Hva 10 Konkrete idéer til øget sikkerhed for din lærling Afbryd spændingen Når opgaverne planlægges kan, de lægges på et tidspunkt, hvor det passer kunden, at spændingen afbrydes Øv risikovurdering og sikkerhed med lærlingen P rioritér at lære lærlingen risikovurdering og snak om, hvad sikkert arb 11 Her gik det galt Bo fik skader på sin hånd, da han fik stød Michel har været nødt til at droppe sit arbejde som elektriker Bo er uddannet elektriker. Han har arbejdet med Michel havde 16 års erfa- styring og programme- ring, da han fik stød. Han ring. Han fik stød, da han havde fulgt alle 12 Download APPen Sikker el 6700 Esbjerg Tlf. 3373 2000 www.sik.dk sik@sik.dk Nyropsgade 14 1602 København V Tlf. 3329 7000 www.def.dk def@def.dk Sikkerhedsstyrelsen 2020 Esbjerg Brygge 30