TRIBE PLAYBOOK
Kontaktlærerens guide til bedre trivsel
og mere bevægelse i gymnasiet
TRIBE PLAYBOOK Kontaktlærerens guide til bedre trivsel og mere bevægelse i gymnasiet
TRIBE PLAYBOOK Udgiver: DGI Østjylland Forfattere: Mikkel Staall Reiche Kontakt: mikkel.staall.reiche@dgi.dk / tlf.: 2134 1907
INDHOLD BAGGRUND - side 1 FORMÅLSBESKRIVELSE - SIDE 1 LÆSEVEJLEDNING - SIDE 2 DET HAR VI LÆRT - SIDE 3 Hvorfor ikke bare gøre det selv? (Hvorfor Ung-til-ung) Organisering og struktur Intern og ekstern kommunikation Hvad motiverer de unge? Rammer omkring udvalget Gør det ekstra fedt at være frivillig
BAGGRUND Ungdomsårene kan for nogle være meget sårbare, da der i denne tid sker mange forandringer både fysisk, psykisk og socialt. Flere unge på gymnasierne mistrives og antallet af unge med stress og depression er stigende. Hver femte ung giver udtryk for at de ofte eller altid føler sig stresset
LÆSEVEJLEDNING Denne manual er til dig, der er kontaktlærer for et elevdrevet idrætsudvalg på gymnasiet. Brug manualen som en hjælp til at guide dig til en bedre forståelse af de unges behov og ønsker. GÅ PÅ OPDAGELSE! I løbet af manualen refereres der til Materialemappen, som indeholder PowerPoints
DET HAR VI LÆRT Inden du springer direkte videre til årshjulet, har de tre års projektperiode med TRIBE givet en lang række lærestreger og gode erfaringer, vi gerne vil dele ud af. Derfor er dette en blanding af Do's and Dont's, der tilsammen skal klæde dig bedst muligt på i din dialog og vejlednin
HVORFOR IKKE BARE GØRE DET SELV? HVORFOR UNG-TIL-UNG? At få unge til at skabe noget kræver ressourcer. Typisk tager det længere tid og bliver ikke præcis, hvad du havde forestillet dig, det skulle være. Ja, faktisk kan det være helt fristende at lade være med at give de unge muligheden og bare selv
ORGANISERING OG STRUKTUR Når der i dette afsnit tales om strukturen i et udvalg, refereres der til den organisatorisk ramme, der skabes omkring udvalget. Strukturen omfatter dermed udvalgets mål og formål, medlemmernes roller og ansvar, mødekultur, spilleregler, beslutningsprocedurer og retningslinj
SKAB EN DYNAMISK ROLLEFORDELING Under etablering af udvalgene var det nødvendigt at indføre roller og fordele ansvaret. Eleverne skabte selv rollerne ud fra de behov, de formodede, der ville blive i udvalgsarbejdet. I praksis viste det sig dog at være mindre nødvendigt med de mange formelle roller.
DEL FORMANDSSKABET Det har været lettere for eleverne at tiltræde posten, hvis den traditionelle formandspost blev delt mellem to personer. De har også givet udtryk for, at opgaverne har været mere overskuelige, fordi de har kunne dække ind for hinanden, når de hver især har haft brug for det. Rolle
INTERN OG EKSTERN KOMMUNIKATION Facebookgrupper, Instagram, Messengertråde, Microsoft Teams, Snapchat og TikTok. Der findes mange virtuelle platforme og kommunikationskanaler, som de unge aktivt bruger hver dag. Der er dog stor forskel på, hvad den enkelte platform anvendes til, hvornår og i hvilken
KOMMUNIKATIONEN INTERNT I TRIBE-regi blev de stillestående Facebookgrupper hurtigt skiftet ud med glødende messengertråde, der bimlede og bamlede dag og nat. Efter halvandet års observation og interaktion i trådene, kendetegner særligt tre ord deres måde at interagere på: Kortfattet, handlingsbetone
KOMMUNIKATIONEN EKSTERNT Kommunikation er svært! Det er primært svært, fordi det tager tid og kræver mod enten at stille sig foran flere hundrede elever til en morgensamling eller at være kontinuerligt aktiv på de sociale medier. Den bedste løsning skal derfor findes i udvalgets egne kompetencer. S
HVAD MOTIVERER DE UNGE? WHAT'S IN IT FOR ME? De unge får muligheder og tilbud i alle retninger, de kigger hen. Når de tilvælger ét, fravælger de noget andet. Derfor er det vigtigt at tydeliggøre hvad de får ud af at vælge TRIBE-udvalget over festudvalget, socialudvalget eller bare mere fritid med ve
ET FÆLLESSKAB De unge motiveres af at have et socialt fællesskab, hvor der arbejdes hen mod et fælles mål, som er bredt anerkendt af andre unge. At få flere venner er ikke det de unge direkte peger på, som motivationen for at gå ind i udvalget. Det er dog det de peger på, som motiverende for at bliv
RAMMER OMKRING UDVALGET For at et udvalg kan trives og drifte selvstændigt, skal det være nemt og sjovt for de unge at lave udvalgsarbejdet. Det frivillige engagement kommer desværre ikke altid helt af sig selv, men hvis vi giver dem de rette rammer og vilkår, hjælpes det bedre på vej. KLARE RAMMER
GØR DET EKSTRA FEDT AT VÆRE FRIVILLIG Det er vigtigt for udvalget at have tydelige rammer. Skolen bør dog også overveje, hvilke lavpraktiske forudsætninger de kan give de unge for at føle sig mere motiveret for udvalgsarbejdet. ANERKENDELSE Anerkendelse kan komme i mange former det kan være den me
HVEM ER KONTAKTLÆREREN? Udvalgets kontaktlærer er vigtig! Det er dén person, udvalget - uden at tvivle - tager fat på når lokummet brænder, eller en veloverstået aktivitet kalder på en stor high-five. Det er dén person, der sikrer, at udvalget har de ressourcer og rammer, der får udvalget til at kør
ARMSLÆNGDE ER EN GOD LÆNGDE Kontaktlærerens rolle er at sætte klare rammer for udvalgets arbejde. Har skolen regler eller dagsordener vedrørende skolens udvalg, er det vigtigt at udvalget bliver klar over dem fra start, så de ikke frustreres af afslag eller irettesættelser senere i forløbet. I ramme
HVAD VIL DE UNGE EGENTLIG? I TRIBE-projektet har 3452 elever fra fem forskellige gymnasier svaret på spørgeskemaer. I afsnittet her, dykker vi ned i de mange svar, der kan hjælpe dig til en bedre forståelse af de unges idrætsvaner.
FØRST: EN SNAK OM TRIVSEL Inden vi dykker ned i spørgeskemaets resultater, er det relevant at dvæle ved det ord, vi så ofte bruger når vi snakker om de unge: Trivsel. Trivsel har været en stor del af dette projekt, hvorfor vi naturligt har haft et behov for at måle på det. Formålet med spørgeskemaet
DE UNGE VIL DET KLASSISKE Er du, ligesom os, nysgerrig på hvilken form for idræt de unge helst vil lave? Så finder du uden tvivl også det her interessant. Adspurgt om deres præferencer og ønsker til aktiviteter på skolen, gav eleverne nemlig i høj grad udtryk for at ville de klassiske idrætter - fre
DET SKAL VÆRE SJOVT... Og det skal være sammen med vennerne. Sådan lyder det når eleverne svarer på hvad der er vigtigst ved aktiviteterne. Nedenstående graf, kan måske endda antyde at hvilken aktivitet der laves, slet ikke er så vigtig, så længe det er sjovt og sammen med vennerne. At 'have det sjo
TIDEN ER EN BARRIERE Vi er langt fra den klassiske fordom om en doven ungdom, når vi snakker gymnasieelever. Her siger 70% af alle elever nemlig at de regelmæssigt dyrker motion. Tager vi dog et nærmere blik på de der siger 'nej' til, om de regelmæssigt dyrker motion, finder vi tiden som en af de st
ÅRSHJULET Årshjulet er til dig, der har ansvaret for et TRIBE-udvalg. Det er dit visuelle værktøj til at overskueliggøre årets forløb med et Trivsels- og Bevægelsesudvalg (TRIBE-udvalg) i fokus.
FORSTÅ ÅRSHJULET Årshjulet er generisk og tager derfor ikke højde for jeres specifikke skolekalender. Tag derfor altid udgangspunkt i jeres egen skolekalender, når der skal planlægges aktiviteter i TRIBE-udvalget. Du kan bruge årshjulet til at vide, hvad udvalget skal fokusere på, hvornår. Du kan og
SOMMERFERIE - EFTERÅRSFERIE Kom godt fra start SF RT Ideværkstedet R ME S O M TIL R RÅ TA Roller EFTE Formål OPS Det er i starten af skoleåret fundamentet for jeres udvalg skal formes. Det er derfor også denne fase der kræver den største tidsinvestering for dig som kontaktlærer. Her skal
REKRUTTÉR SPØRGESKEMA Vil I gå det ekstra skridt for udvalget? Så giv dem muligheden for at vide hvilke aktiviteter lige netop jeres elever vil synes om. Det kan gøres gennem et spørgeskema i Microsoft Teams, som både giver udvalget et indblik i de aktiviteter resten af skolen gerne vil lave, men og
SOMMERFERIE - EFTERÅSFERIE R ME S O M TIL R RÅ EFTE Ideværkstedet RT Roller SF TA ETABLERING AF ET STÆRKT OG ELEVDREVET UDVALG Formål OPS OPSTART Kom godt fra start RE Det hårde rekrutteringsarbejde har nu resulteret i 8-12 top-motiverede elever, der skal lære at arbejde sammen som en g
IDÉVÆRKSTEDET: FRA IDÉ TIL HANDLING Hvilke aktiviteter skal udvalget lave? Kun de unge ved hvad de unge vil lave - derfor er det vigtigt ideerne kommer fra udvalget selv. Med Idéværkstedet får du her en række øvelser, der kan sætte gang i drømmene, men samtidig indsnævre, så I til sidst ender med kv
EFTERÅRSFERIE - JULEFERIE KICKOFF Social udvalgsaktivitet Jule-aktivitet ni e l Ju sigte E ERI F S L RIE E EFTE RÅ R JUL TI EF KICKO FF Det er efterår og eleverne har igen fundet ind i rytmen og hverdagen på skolen. Det er også nu der er tid til alt det ikke-faglige, såsom studieture, sociale
JULEN I SIGTE Årets afslutning nærmer sig og det giver anledning til at anerkende udvalgets arbejde indtil nu. Det er vigtigt at fejre de små sejre, så selvom udvalget endnu ikke har lavet lige dén aktivitet du har gået og drømt om, så er det vigtigt at rose dem for det de nu har gjort. Æbleskiver,
JULEFERIE - PÅSKEFERIE AKTIVERING & OVERLEVERING I mesterlære som forperson & g n Aktiv Overl ering eve ri Pusterum, SE PAU JUL EF PÅS TI KE IE ER L ERIE F Inden SRP og terminsprøverne rammer eleverne, byder de mørke måneder på tid til sociale aktiviteter. Denne periode skal derfor fokusere
EKSEMPEL PÅ ET KAMPVALG INDFLYVNING I dag skal der vælges 2 nye forpersoner til næste års udvalg. Forpersonerne der vælges ind nu, kommer i mesterlærer hos forpersonerne indtil sommerferien. HVAD MELDER JEG MIG TIL? De siddende forpersoner forklarer udvalget om deres opgaver og ansvar - gerne så kon
Påsken markerer for alvor udesæsonens begyndelse. Det er hér udvalgets udendørs aktiviteter ideelt skal ligge, inden deres fokus forsvinder i eksamensplaner og læseferie. Ude-aktiviteter L, FE A M RIE EN FE RIE ER SOL, LÆSEFERIE & EKSAMEN EF L K S P Å TI ER M SO M SO SE L Æ KS &E IE L Æ SEFER
OVERLEVERING Udover de skrevne erfaringer/dokumenter, er erfaringsudveksling vigtig. Derfor laver vi en simpel walk'n'talk, der får gang i snakken. Walk'N'Talk Udvalget skal nu opdeles i sidsteårselever (de der går ud efter sommerferien) og dem der bliver efter sommerferien. Lav et passende antal gr
2 FORSKELLIGE CASES FRA DET VIRKELIGE LIV Hvordan ser det ud, når udvalgene fungerer i praksis? Hvordan er de struktureret? Hvilke midler får de stillet til rådighed af skolen? Hvordan understøtter kontaktlæreren dem? CASE 1 ALL-INCLUSIVE PÅ FØRSTE KLASSE ET SELVSTÆNDIGT GIVER ET ANSVARLIGT UDVALG
FORPERSONER: 1+1=3? Når udvalget har to forpersoner, skyldes det et ønske om at fordele ansvaret. De kan dermed lettere supplere hinanden, når de hver især har travle perioder med skolen/privatlivet. Deres primære opgaver dækker over at holde kommunikationen til kontaktlæreren, kontoret og ledelsen.
CASE 2 STORT UDVALG GIVER STORE AKTIVITETER ET UFORPLIGTENDE FÆLLESSKAB: Udvalget består af 24 udvalgsmedlemmer, en formand og en næstformand der alle er valgt i starten af året. Ved udvalgsmøder er der altid nogle medlemmer der ikke deltager, men så længe det ikke er de samme der bliver væk hver g
AKTIVITETER: VOLLEY CUP, EG-CUP, ROUNDNET-TURNERING OG FRIVILLIG IDRÆT I udvalget har der fra start, været fokus på at skabe store turneringer, hvor hele skolen er involveret. Til alle udvalgets turneringer, er alle klasser automatisk tilmeldt og skal derfor aktivt melde afbud, hvis ikke de kan elle
HVOR HAR VI VORES VIDEN FRA? (Litteratur og referenceliste) 1) Danskernes sundhed - den Nationale sundhedsprofil, 2021 2) Center for Ungdomsstudier, 2022 3) Willer, Thomas og Østergaard, Søren, 2017: Det er vigtigt at være en succes... men det er bare ikke altid, at det lykkes! Center for Ungdomsst
dgi.dk