ErhvEr v+
Tor sdag 9. januar 2020
L e de L se 15
Kronik.
Hvorfor skal ledere lade medarbejderne tale?
lektor, InstItut for
entreprenørskab og
relatIonsledelse, sdu
sønderborg
Simon Fietze
M
edarbejdere står
ofte i situationer,
hvor de enten
vælger at sige noget til ledelsen eller forholde sig tavse om vigtige
arbejdsrelaterede problemer.
Vælger de at sige noget, kan det
have en stor effekt og påvirke resultater og beslutninger på alle niveauer i organisationen; den individuelle indstilling til jobbet, nyskabende gruppeudvikling eller
organisatoriske beslutninger.
Men hvorfor skal ledere være
interesserede i at lytte til medarbejdere, der giver deres mening
til kende, fortæller om, hvad der
foregår længere nede i organisationen eller påpeger ting, som de
ikke synes fungerer? Er det ikke
nok at have en tillidsrepræsentant
til at tage sig af medarbejdernes
interesser?
Bortset fra at ikke alle arbejdspladser har en tillidsrepræsentant,
så ser man også et fald i antallet af
medlemmer af fagforeningerne,
som står bag tillidsrepræsentanterne. Medlemstallene varierer
meget i EU-landene; fra cirka 70
procent i Finland, Sverige og Danmark til 8 procent i Frankrig, men
det dalende medlemstal gør, at tillidsrepræsentanterne ikke helt så
skråsikkert som tidligere kan hævde, at de taler på vegne af størstedelen af de ansatte. Og netop det
kan være en af grundene til den
øgede interesse for at involvere
medarbejdere og høre, hvad de
har at sige.
For at kunne reagere i tide, tage gode beslutninger og løse problemer
eller tage dem i opløbet, inden de
eskalerer, har ledelsen brug for informationer fra medarbejdere på
alle niveauer i organisationen
informationer om ting, ledelsen
ellers måske ikke ville være opmærksom på eller få kendskab til.
Emnet har stor opmærksomhed
både i praksis og i forskningen,
hvor man forsøger at forstå den
indvirkning, det har på organisatoriske beslutninger, at medarbejderne involverer sig i arbejdspladsen og taler om tingene.
At involvere sig er en grundlæggende demokratisk mulighed for
arbejdstagere, der blandt andet
kan bruge det til at få indflydelse
på ledelsesmæssige beslutninger.
Men alle burde have ret eller pligt
til at ytre sig, da det ellers kan have en negativ indvirkning på trivslen.
Omvendt er ledelsen måske bekymret for, at medarbejderinvolvering giver anledning til nye tiltag, som koster penge, og derfor
kan ledelsen være interesseret i at
reducere medarbejderinvolveringen, men det er ikke en god idé.
Velkendte tragedier som for eksempel Enrons konkurs og eks-
ske stress. Men medarbejderinvolvering kan også have negative
konsekvenser. Medarbejdere, der
ytrer sig, kan nogle gange betragtes som kværulanter eller urostiftere, hvilket kan føre til lavere
præstationsevalueringer, dårligere
arbejdsopgaver eller lignende.
Et eksempel er whistleblowere,
der ofte oplever at blive udstødt
eller opsagt. Det er således ikke alle virksomheder eller ledere, der
er interesserede i at lade medarbejderne involvere sig alt for meget.
Simon Fietze. Pressefoto
plosionen af BPs olieplatform
blev forårsaget eller forværret af
medarbejdernes manglende videregivelse af informationer om
uregelmæssigheder. Opadgående
medarbejderinvolvering er derfor
særdeles vigtig for ledelsen, så den
kan træffe effektive beslutninger,
minimere fejl, få viden om organisationen med videre. Og informationerne kan ikke kun fås gennem
den enkelte medarbejder, men
også i forbindelse med teamwork,
hvor gruppemedlemmerne deler ideer, viden og indsigt, så flere
synspunkter overvejes, hvilket også kan være brugbart ved beslutningstagninger.
Set fra medarbejderens perspektiv kan øget involvering opfattes
som en grad af medbestemmelse, hvilket ofte vil øge trivslen og
motivationen og dermed mind-
en undersøgelse inden for Horizon2020-projektet "Knowledge in,
to and from Emerging Markets"
(KITFEM) har vist, at europæiske
virksomheder, der har implementeret medarbejderinvolveringspraksisser, er bedre til at tiltrække
højt kvalificeret arbejdskraft og
har en øget medarbejdertrivsel.
Den øgede trivsel og tiltrækning af
arbejdskraft påvirkede ikke bare
virksomhedernes innovationsevne, men også deres samlede præstation.
Praksisserne har således ikke
kun direkte indflydelse på trivsel,
tiltrækning, innovation og præstation på medarbejderniveau, men
også organisatorisk. Disse praksisser kan inddeles i tre forskellige
kategorier:
1. Kapacitetsfremmende (eksempelvis regelmæssige MUS og
mulighed for faglig udvikling).
2. Motivationsfremmende (for
eksempel medejerskab og overskudsdeling).
3. Mulighedsfremmende praksisser (eksempelvis regelmæssige
møder mellem medarbejdere og
nærmeste ledere).
I forskningen er det velkendt,
at disse praksisser supplerer hinanden. Det vil sige, at når en virksomhed beslutter sig for at indføre
en praksis som for eksempel overskudsdeling, bør de også overveje
at implementere yderligere praksisser fra de andre kategorier, som
eksempelvis MUS og regelmæssige møder mellem medarbejdere
og ledere, for at øge sandsynligheden for succes.
Der er dog ingen "syv bedste
måder til at øge involveringen
blandt medarbejderne. Kombinationen er det, der betyder noget, så hver enkelt virksomhed
skal finde sin egen opskrift for at
få medarbejderne til at involvere
sig mere.
en aF de vigtigste kilder for medarbejderen til at vurdere, hvorvidt
det er umagen værd og sikkert at
involvere og ytre sig, er den nærmeste leders optræden. Den nærmeste leder er ofte den, som medarbejderen taler med, og den
nærmeste leder har ansvaret for
fordeling af arbejdsopgaver og
løn- og præstationsevalueringer.
Undersøgelser viser, hvordan en
bestemt ledelsesstil kan påvirke
medarbejderes vilje til at ytre sig,
og hvordan visse arbejdsklimaer
påvirker evnen til innovation.
Undersøgelserne viser endvidere, at hvis den nærmeste leder har
en selvstændiggørende ledelses-
stil ved for eksemoel at involvere
teamet i beslutningsprocessen, give dem en deltagende rolle, som
udnytter deres ekspertise og dømmekraft, og som øger deres følelse
af at være værdsat, så er medarbejderne mere villige til at involvere
sig og engagere sig i at være mere
innovative. Især når organisationskulturen er åben for initiativer
og innovation.
Sidstnævnte peger på en vigtig
ingrediens, når virksomheden udvikler sin 'opskrift' for medarbejderinvolvering.
For at det lykkes, er det nødvendigt at skabe en organisationskultur, hvor medarbejderne har en
fornemmelse af, at det har en effekt og er accepteret, at man blander sig og taler om det, der foregår
i virksomheden, og at der ikke er
nogen risici eller negative konsekvenser forbundet med det. Til
syvende og sidst handler det om
at udvikle organisationer mod at
være mere demokratiske, og det er
derfor, vi skal være interesseret i,
at medarbejdere får mulighed for
at tale og blive hørt.
Projektet Knowledge in, to, and
from Emerging Market (KITFEM)
har modtaget støtte fra EUs forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 under Marie Sklodowsda-Curie-tilskudsaftale nr. 734447.
Indholdet af kronikken afspejler
ikke Den Europæiske Unions officielle udtalelse. Ansvaret for oplysningerne og synspunkterne ligger
udelukkende hos forfatteren.
Du kan ikke bede din hjerne om pludselig at skulle være kreativ eller innovativ, for du arbejder fortsat med den samme hjerne, som i hverdagen er vant til at skulle sende e-mails, udfylde excel-ark eller løse andre driftsopgaver i 99 procent af tiden. Jonathan løw, iværksætter, forfatter m.m. - side
ERHVER V+ TOR SDAG 9. JANUAR 2020 02 V E L KOM M E N Kommentar. Udgivelsesområde Sydjylland De grønne virksomheder Henrik Skov Anhøj hesk@erhvervplus.dk V ed det selskab, som jeg var en del af på årets sidste aften anno 2019, faldt snakken blandt andet på, at vi egentlig ikke synes, at det er
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 04 Økonom i Sydbank. Hvad forventer vi af 2020? makroanalytiker, Sydbank Kim BlindBæK 2019 var på mange måder et begivenhedsrigt år. På begge sider af Atlanten vendte centralbankerne rundt på en tallerken og droppede pengepolitiske stramninger. De begivenheder
Vi kommer gerne til jer - for at hører om jeres byggetanker, ideer og muligheder. Her vil I få en fornemmelse af hvem vi er, og hvordan vi arbejder. Det første møde er økonomisk uforpligtende. Husk vi har fast prisaftale Det koster intet at ringe 70 27 30 06 eller kig forbi vores hjemmeside www.ark
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 NYT FRA EU 06 Ru n d t i R e gion e n Update på Horizon Europe: Kamp om budgettet og nye forslag til partnerskaber BUdgET Artiklen er leveret af Det Syddanske EU-kontor SYddANMARK: Horizon Europe er godt på vej til at finde sin endelige form. Det store spørgsmå
rådgivning der skaber værdi på bundlinjen Vil du sikre din virksomheds økonomiske fundament gennem forsikringer og pension? Skal du eje eller lease din næste bil? Hvordan skatteoptimerer du ved omstrukturering? Få overblik over din virksomhedsøkonomi og privatøkonomi. Kontakt os, og lad os tage en
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 08 f or r e t n i ng su dv i k l i ng Vil du lykkes med innovation. drop de fancy workshops og begynd at træne din hjerne i stedet for iværksætter, forfatter m.m. Jonathan Løw N æsten alle virksomheder i dag er bevidste omkring vigtigheden af innovation og løb
TIL LEJE Industrivej 4, hal 1, 3, 4 og 6, 6580 Vamdrup Din SaMarbEjDSparTnEr hviS Du ønSkEr En profESSionEl fagManD Vi har værksted med stor kapacitet og fleksibilitet Fra 630 m2 til 5.220 m2 fordelt på 4 haller med produktionslokaler og lager, kontorer og mandskabsrum. Mulighed for leje af enke
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 10 de grøn n e v i r k s om h e de r Kølevirksomhed: - Vi vil være verdens bedste den aarhusianske virksomhed Advansor tager store skridt. Ambitionen er at producere verdens bedste og mest bæredygtige køleanlæg. målsætningen er at fordoble omsætningen fra en halv
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 de grøN N e v i r k s Om h e de r 11 Lokalt firma vil være globalt i kernen Advansor, der ligger i Aarhus og sælger CO2-neutral køleteknik, har fokus på både at være lokale og internationale. Når virksomheden træder ind på et nyt marked, forsøger den at have noge
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 12 de grøn n e v i r k s om h e de r Preben Lauridsen, til venstre, og Kjartan Poulsen forventer allerede i 2020 at have fået en god forretning ud af investeringen i biogasanlægget i Outrup. Foto: Carsten B. Grubach Fakta BiOgasanlæg Vestjyske landmænd står bag b
DIGITALISERET AVISARKIV LOKALE UGEAVISER DIT LOKALE DAGBLAD INSPIRERENDE MAGASINER Download vores app Gå i kiosken efter lokale nyheder ... Med appen Nyhedskiosken har du alle Jysk Fynske Mediers dagblade, ugeaviser og magasiner samlet ét sted. Læs dine favoritter, hvor som helst og når som hels
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 14 kon f e r e nc e NutriFair med flere udstillere Den specialiserede fagmesse har en fyldt standplan og et pakket konferenceprogram i 2020-udgaven. Messe FReDeRICIA: 15. og 16. januar bliver Messe C i Fredericia igen omdannet til husdyrproducentens mekka med alt
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 L e de L se 15 Kronik. Hvorfor skal ledere lade medarbejderne tale? lektor, InstItut for entreprenørskab og relatIonsledelse, sdu sønderborg Simon Fietze M edarbejdere står ofte i situationer, hvor de enten vælger at sige noget til ledelsen eller forholde sig
ERHVER V+ TOR SDAG 9. JANUAR 2020 16 F OK US PÅ H A DE R SL E V Haderslev Kommune 55.900 indbyggere I kommunen er hver anden indbygger i den erhvervsaktive alder. Samtidig er middellevetiden på 81,2 år i Haderslev Kommune blandt de højeste i Syddanmark. 3,7% Ledighedsprocent Andelen af ledige
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 f ok us på h a de r sl e v 17 Erhvervsdirektør Gert helenius frygter ikke, at debatten om støjproblemerne med de nye F35-fly i skrydstrup vil skade det lokale erhvervsliv. han tror tværtimod, at der er store udviklingsmuligheder og mange arbejdspladser i de nye fl
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 18 f ok us på h a de r sl e v Eliska importerer et stykke af sit hjemland Tjekkisk kvalitetsøl sælges på nettet fra et hus i haderslev. Import Carsten B. Grubach cbg@erhvervplus.dk HADErSLEV: Det var kærligheden, der førte hende til Danmark. Og det er kærlighede
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 f ok us på h a de r sl e v 19 Eliska hansen med sit tjekkiske øludvalg, som hun med tiden håber at kunne sælge så meget af, så hun kan gøre det til en levevej. Foto: Carsten B. Grubach Vognmand og Entreprenør - Nedbrydning og Anlæg Alkoholsvage frugtøl fra Litov
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 20 f ok us på h a de r sl e v Outletbutik i haderslev er kommet godt fra start ung franchisetager i spidsen for ny satsning af landsdækkende kæde. DetailhanDel Carsten B. Grubach cbg@erhvervplus.dk VOJenS: - Der er en lang kø ved kassen... - Jeg kommer nu. Luindo
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 F ok us på h a de r sl e v 21 Luindo Stopani må selv træde til ved kassen, når der er kø. Arkivfoto: Larz Grabau Den tidligere hvidevareforretning i vojens er i dag fyldt med tøj på næsten alle kvadratmeter. Foto: Carsten B. Gruback Tøjet i Dansk Outlet skal både
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 22 f ok us på h a de r sl e v Salg af stålreoler styres af et enmandskontor Global stålmontage har travlt og arbejder per anbefaling. Montage Carsten B. Grubach cbg@erhvervplus.dk HaDeRSLeV: På Ole Rømers Vej er tre montører i fuld sving med at opsætte stålreole
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 f ok us på h a de r sl e v 23 Johnny Lund ved de stålreoler, Global Stålmontage netop har sat op hos Eldorado. Foto: Carsten B. Grubach Erhverv og privat. Udfører alt inden for overfladebehandling Epoxy, Acryl, Diamantslibning, opretning af gulve. Certificeret web
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 24 V i de n Lov & ret. Maskering af kreditkøb som leasingaftaler advokatfuldmægtig samt advokat og partner, dla piper Søren Stenger og JenS Weinkouff HøJmark D et er i relation til leasingaftaler vigtigt at være opmærksom på, hvorvidt leasingaftalen er en reel
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 De bat 25 Klumme. SMVer er klar på at skabe den grønne omstilling klimavenligt, da det færdige produkt ofte har lang levetid. Vores medlemmer bruger gerne gode, klimarigtige og langtidsholdbare materialer, der kan genbruges og de vejleder gerne deres kunder om d
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 26 på be s ø g 10 år med tarteletter har lært Hanne og Lene alt om at drive god forretning Café Alrø har siden 2010 langet over 160.000 tarteletter over disken og er i dag en velkørende forretning. Men at nå dertil har været en stejl læringskurve for de to kvinder
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 på be s ø g 27 Parrets fem bedste råd til iværksættere inden for restaurationsbranchen Mange går med drømmen om at åbne eget sted, men hvordan gør man, hvis ikke ens spisested skal lukke lige så hurtigt, som åbningsskiltet er sat ud? Det kommer Hanne Ovesen og Len
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 28 På be s ø g Når affald bliver en gylden mulighed For det Kerteminde-baserede firma Peoples er skrald ikke bare skrald. Der er nemlig penge i skidtet, for nu hvor affaldssortering er det nye sort, er det blevet en god forretning for firmaet, der lever af at lave
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 på be s ø g 29 - Vi producerer i Danmark. Vi designer tingene, markedsfører og sælger dem her. Vi får dem produceret ved en underleverandør, og dem forsøger vi også at samle så tæt på producenten som muligt, så vi undgår al for meget transport, for det er jo de de
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 30 på be s ø g Nu kører det ikk så ringe endda Thyborøn Havn har hædret Royal Norden Seafood for ny fileterings fabrik, som skåner miljøet, har skabt job og håb om endnu mere vækst. FISKERI Thomas Maxe maxe@erhvervplus.dk THYBORØN: Thyborøn er hjemsted for en
ErhvEr v+ Tor sdag 9. januar 2020 på be s ø g 31 på havnen i Thyborøn Spørgsmålet er så, om der er rødspætter nok til at producere så mange fileter? Det har Royal Norden Seafood dog også taget højde for, idet de avancerede maskiner også kan filetere mere end fladfisk. De flade og de runde Mens T