JENNY ROSSANDER ER en ener. Det er man ikke i tvivl om efter enten at have overværet en af hendes intense koncerter eller måske bare have tilbragt mere end et par minutter sammen med hende. Hun har mere energi end mig, udtalte Baest-frontmand, Simon Olsen, nærmest lamslået på scenen under Spot Festival tidligere i år. Som samtalepartner er hun sprudlende, intens og idérig, og på scenen er hun en stålsat enkvindeshær, der helt på egen hånd veksler ubesværet mellem det eksplosive og det inderlige. Denne skribent er af den klare overbevisning, at hun som et absolut minimum er på niveau med de største af landets musikalske eksportsucceser, og det er ikke fordi, Lydmor og hendes musik ikke er eksporteret til det store udland. Med sin musik har hun rejst verden rundt og givet koncerter både på festivaler, spillesteder og i private hjem, og efter en længere pause er der endelig ny musik på gaden. Vejen til Lydmors nye album er dog noget kringlet, og først skulle Jenny gennem en markant krise både personligt og kunstnerisk. Det var i 2015, hvor jeg både udgav mit andet album y og fællespladen med Bon Homme. Jeg spillede sindssygt mange koncerter, og jeg var også involveret i forskellige projekter, også i udlandet. Jeg havde virkelig mange ting om ørerne, og jeg havde ikke tid til at tænke over, hvad jeg gjorde. Og det havde jeg ikke haft længe. Det mundede ud i en kæmpe krise. Pludselig gik det op for mig, at jeg ikke anede, hvilken slags kunstner jeg gerne vil være. Min fornemmelse var, at jeg havde gang i en masse ting, jeg ikke rigtigt havde styr på, og det begyndte at gøre ondt på mig. Derudover var mit kærlighedsliv også helt til rotterne. Det var, som om alt gik galt om ørerne på mig, så jeg følte, jeg var nødt til at gøre noget sindssygt lige nu og her, hvis jeg skulle blive ved med at være musiker. Det gik hurtigt op for mig, at jeg skulle flytte rigtig, rigtig langt væk, for så ville jeg komme væk fra det at være Lydmor og væk fra alt det velkendte. Spørgsmålet var bare hvor. Hvilke kriterier havde du? Jeg kunne mærke, at det skulle være en stor by. Så jeg kunne forsvinde lidt i mængden. Men der findes så mange storbyer, hvor historien på en måde er skrevet i forvejen: alle musikere tager til L.A., Berlin eller London det ville være for forudsigeligt at gøre, og jeg ville have noget, der var mit eget. Lidt efter lidt begyndte Shanghai at poppe op i hovedet på mig. Jeg havde været der to gange tidligere for at spille og kunne huske, at der var noget mærkeligt ved det, noget jeg ikke forstod. Der var mærkeligt, mystisk og syret. Kina er så fjernt fra vores vestlige univers, og lige så stille begyndte idéen om at flytte til Shanghai at gro inde i mig. Til sidst blev det til et meget fysisk behov. Det blev uundgåeligt. Faktisk blev trangen til at tage af sted så akut, at jeg endte med at aflyse koncerter. Det var meningen, jeg skulle have været i udlandet og promovere min sidste soloplade, y, mit hold havde brugt en masse kræfter på at sætte det hele op, O KTO B E R 2 0 1 8 men jeg endte med ikke at gøre det. Det var virkelig hårdt; jeg holder meget af de folk, jeg arbejder med, og det gjorde ondt at skuffe dem. Men jeg var nødt til at finde min vej, før jeg kunne vise mig frem. Meldingen til management og pladeselskab var: Jeg ved ikke, om jeg kommer hjem, og jeg ved ikke, om jeg skal lave musik mere. Der var kæmpe krise, det var meget dramatisk, det hele. The Mansion Det var meget overvældende, da det så endelig skete, og jeg pludselig var der. Jeg kan huske, da jeg havde rykket min kuffert ind på det første sted, jeg boede og gik ud på altanen og så ud over byen. Lejligheden var et lille kollektiv, lå på 26. etage, og der var en let brise i luften. Jeg kan huske, at jeg funderede over, om jeg nogensinde havde trukket vejret så dybt og roligt, som jeg gjorde lige der. Ironisk, når man tænker over hvor forurenet byen er, haha. Det var meget anderledes, end jeg havde forventet at flytte til Shanghai. Jeg tror, jeg havde regnet med, at jeg ville rende rundt og kede mig meget, og måske udtænke et eller andet meget klogt og genialt. I stedet dumpede jeg ned midt i noget, jeg aldrig kunne have forudsagt eller planlagt. Jenny er ikke meget for at fortælle mange detaljer omkring Shanghai, da hele pointen med hendes album er at beskrive et mysterium igennem musik, men det er helt tydeligt, at de oplevelser, hun havde der, ændrede meget for hende. Jeg faldt ned midt i en virkelig vild historie. Det var som en film, Blade Runner eller David Lynch. Der var karakterer, forelskelse, ondskab, farer og mystik. Meget af det, der skete, var omkring en klub ved navn The Mansion, som var et meget intenst sted i et lidt forladt område af Shanghai. En technoklub, men også et sted, hvor folk boede, og hvor der skete meget mærkelige hemmelige ting. Jeg blev trukket helt ind i inderkredsen af en gruppe ekstravagante mennesker, der kom der, og det var i det miljø, at historien udspillede sig. På pladen kan man både høre referencer i teksten til denne historie, men også samples af stemmer, som taler, i små klip, spredt rundt omkring de forskellige numre. Jeg kan aldrig fortælle, hvem Claudia er I slutningen af nummeret Shanghai Roar kan man for eksempel høre et citat fra en mandestemme. Indehaveren af den stemme er også en karakter i historien, og beskeden er originalt sendt i dyb fortrolighed til Jenny Rossander selv. Hun stod altså selv midt i den historie, hun gerne ville fortælle. At skabe kunst har for mig altid handlet om at føle. Jeg skal kunne mærke det. Selvfølgelig er der meget, som foregår i hjernen, man forbinder lyde og udtryk og referencer, men kernen... Kernen er nødt til at komme dybt fra mit indre, ellers virker det ikke for mig. Mine følelser er min kilde. Det var, som om jeg i min krise havde glemt det. Pludselig fik jeg den åbenbaring, at livet var ved at vise mig verdens vildeste historie, og hvis jeg kunne få folk til at opleve bare ti procent af det, jeg oplevede, ville det blive en fantastisk plade. Og lige dér vidste jeg pludselig, hvad jeg skulle. Men hvordan koger man et års dramatiske begivenheder ind til et album? Det var svært, for der skulle være mange lag i det. Jeg ville ikke bare for- DIGT FRA ET AF DE MANGE HOTELVÆRELSER LYDMOR HAR GÆSTET: ALONE IN A HOTEL ROOM Idle time Scratches my skin comfortably once in a while Notice new things in well-known rooms Think almost new spring morning thoughts be solitarily sensual for no good reason lazily look at ceiling walk barefoot on carpet wiggle toes dance fingers through intricate pretendpatterns on pillow blink excruciatingly slow for a few seconds notice breathing stop time dream the same daydream over and over until it becomes faded and grey like a pink piece of chewing gum loses its taste after a while discard then Flirt with the lamp turn off the switch and be a little comfortably heartbroken follow a grain of dust float around in a sun beam Trick mind to change perspective. Ceiling is now floor wiggle toes on ceiling practice cat purring tælle, hvad der skete. Jeg ville have folk til at føle de følelser, jeg selv havde. Hvilke følelser var det? Følelser af noget mystisk. Af mange ting, jeg ikke forstod. Og af noget vigtigt. Så jeg har prøvet at lave pladen som en spiral, som aldrig fortæller, hvad der befinder sig inde i midten, selvom den peger i den retning. Men der er en historie, så det er ikke en illusion, hvis man som lytter fornemmer det jeg vil bare ikke skære ud i pap, hvad det er. Du kommer ind på flere forskellige karakterer på albummet, men du vil helst ikke ind på, hvem de egentlig er. Hvorfor ikke? Det ville gøre mit forhold til de her mennesker alt for kompliceret. Jeg kommer for eksempel aldrig til at fortælle nogen, hvem Claudia, der lægger navn til en af sangene, er. Men hvorfor ikke? Det kan jeg virkelig ikke. Og jeg kan heller ikke sige hvorfor. Det er meget mørkt og hemmeligt. Der er nogle mennesker, hvis liv ville blive fuldstændig anderledes, hvis det kom ud, hvem Claudia er, og hvordan jeg kender hende. Hvorfor hedder pladen I Told You Id Tell Them Our Story? Det var fordi, det var det løfte, jeg gav mine venner i Kina: Jeg kommer til at fortælle folk om det her, det lover jeg. Og hvad historien er, bliver man nødt til at dykke godt ned pladen for at finde ud af. Den har for dine standarder været usædvanlig lang tid undervejs. Hvordan kan det være? Jeg har gået ind til den her plade helt anderledes end mine andre. Jeg havde fået højere krav til, hvad et værk skulle kunne i mine egne øjne, så det tog længere tid, før jeg var tilfreds. Jeg arbejdede og arbejdede og prøvede forskellige retninger af og ofrede blod sved og tårer, fordi jeg absolut ville lave noget, som var vildere, end jeg nogensinde havde gjort før. Hver eneste lyd, hver eneste sætning er vendt og drejet, og pudset og plejet. Har du stået for det hele selv? Nej, på et tidspunkt blev jeg træt af at stå med det hele selv, så jeg gik på jagt efter en person at sparre med. Jeg fik nys om, at trommeslageren fra mit yndlingsband Highasakite, Trond (Bersu, red.), kunne være åben for at arbejde med mig. Dét samarbejde ville jeg naturligvis virkelig gerne prøve af, og det viste sig at være et helt perfekt match lige fra starten. Trond er en fantastisk musiker, og hans måde at tænke lyde på passer enormt godt til min. Han endte med at blive min partner under hele processen, der for det meste foregik online. Pladens lyd er simpelthen produceret ved, at vi har siddet og chattet og sendt ting frem og tilbage, og vi udviklede nærmest vores eget sprog undervejs. Hvordan var det i forhold til at arbejde sammen med Bon Homme? Helt anderledes. Når Tomas og jeg arbejder, er vi modpoler. Syd og nord. Det er meget voldsomt og meget kaotisk, og vi kan godt støde sammen nogle gange, fordi vi er så forskellige. Jeg tror, det er en af grundene til, at vi kan være så stærke sammen, og det er så specielt, det vi laver. Tomas er en kraftig kreativ orkan. Trond derimod er enormt forsigtig og følende, når han arbejder. Så den proces, vi havde, var ret fin og krystalagtig. Han følte sig lige så stille frem til, hvad det var, jeg gerne ville have ham til at tilføje. Det var, som om jeg til sidst fik en ekstra forlængelse af min egen hjerne. G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 23 OKTOBER 2018 GRATIS UDGAVE #401 SKANDINAVIENS STØRSTE MUSIKMAGASIN LYDMOR FRYGTLØS, MAGISK, HUDLØST ÆRLIG +++ CHRISTINE AND THE QUEENS, CAT POWER, DITTE & LOUISE, TINA DICKOW, PER VERS, JUNGLE, DRs LIVE PRÆSENTERER WITHIN TEMPTATION 24. OKTOBER VALBY HALLEN METRIC 29. OKTOBER PUMPEHUSET GODSMACK 1. NOVEMBER DEN GRÅ HAL 5 SECONDS OF SUMMER 8. NOVEMBER FORUM BLACK BOX 24. NOVEMBER FORUM BLACK BOX MØ 1. DECEMBER ROYAL ARENA CLUTCH 1. DECEMBER STORE VEGA CULTURE CLUB 7. DECEMBER FORUM INDHOLD 06INTRO 20LYDMOR Vi er friere, end vi tror 26DITTE OG LOUISE Lydsiden til biografsuccesen 30TINA DICKOW Stadig på farten 32CAT POWER Traumatic adult shit 34LIVE Hvad kan DRs nye talentshow egentlig? 38CHRISTINE & THE QUEENS Kombination af pop og drag-kultur SOM KVINDE VAR DET VIGTIGT F INTRO LEDER P U B L I C S E R V I C E V A R N O G E T, VI GAV TIL HINANDEN PA R T I I MASSAKREN PÅ DR ER EN REALITET FARVEL TIL DEN ALSIDIGE MUSIKFORMIDLING OG MEGET, MEGET ANDET. ORD SOM SYMBOLPOLITIK, armslængdeprincip og totalitær styring flyver igennem det virtuelle luftrum i skrivende stund. ORDET ER FRIT NICOLINE STEEN: INTRO FORSTYRRER DET DIN TELEFON, NÅR JEG SYNGER MED? NYE UDGIVELSER VI GLÆDER OS TIL ... SPEAKER BITE ME Titel: Future Plans Den eksperimenterende danske rockgruppe udgiver deres første album i hele 11 år og udtaler: Vi har altid været et opdelt land, men inden for STUDIO MONITOR KH 80 DSP The KH 80 DSP Small. Clever. Neutral. Now also available in white. Vil I spille på SPOT 2019? Til og med 20. november kl. 12:00 kan danske og nordiske bands og artister ansøge om at spille showcase på næste års SPOT, som foregår 2. - 4. maj i Aarhus. Det er samtidig 25 års jubilæumsudgaven af SPOT. Ansøg og få yderligere info via www.spotfestival.dk Vi ses i Aarhu INTRO DE BEDSTE OG VÆRSTE NYHEDER M I N US TI L PLUS Mac Miller, 26 år, er den seneste offer i det, der nærmest virker til at være en epidemi af dødsfald blandt unge amerikanske rappere. Gennem næsten 30 år tæmmede Conway Savage tangenterne hos Nick Cave & The Bad Seeds. Nu er han gået hinsides, 5 Kig efter OK-mærket, når du vælger fagforening OK-mærket er din sikkerhed for, at du har valgt en fagforening, der indgår overenskomster med arbejdsgiverne og kender dit fag og din branche. Så kan du koncentrere dig om alt det, der betyder noget for dig. Læs mere på ok-mærket.dk. ODENSE 07.03.2019 GAFFA.DK/PRISEN INTRO REDAKTIONEN ANBEFALER HOLD ØJE MED HER ER FIRE SPIRENDE ARTISTER, DU MED FORDEL KAN TJEKKE UD. MOTORIQUE Herhjemme har vækstlaget gjort sig særlig bemærket med al den lækre indiepop, som fortsat bryder frem og midt i hele udviklingen skiller den københavnske trio Motorique sig ud med sine re INTRO REDAKTIONEN ANBEFALER BEDST LIGE NU LAD DIG INSPIRERE MED VORES GUIDE TIL DE BEDSTE TRACKS LIGE NU. DU KAN FINDE ALLE SANGENE PÅ VORES SPOTIFYKONTO GAFFA.DK Foto: Morten Rygaard Foto: Sigrún Gudbrandsdóttir ROXY JULES COME AWAY WITH ME Sangerinden byder velkommen til et nyt lydunivers med DDSKS.DK uddannelser på BA-niveau MUSICAL SKUESPIL DANS OG KOREOGRAFI SCENEKUNSTNERISK PRODUKTION LEDELSE REALISERING ISCENESÆTTELSE DRAMATISK SKRIVEKUNST LYD LYS SCENEINSTRUKTION SCENOGRAFI SCENE KUNSTNERISK BACHELOR SPOT LEON BRIDGES JEG BLEV NEDGJORT FOR AT HAVE ET OVERVEJENDE HVIDT PUBLIKUM ORD: KRISTINA GRØNNING HVEM? Med det fulde navn Todd Michael Bridges er den 29-årige crooner ved at tage verden med storm med sin vintage r&b-lyd. Som ung ønskede han at blive koreograf og studerede dans på college. Her O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 15 SPOT 16 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E O KTO B E R 2 0 1 8 ALEXANDER OSCAR FRA SCENESKRÆK TIL GULDPLADE ORD: NICOLINE STEEN JEG HAR SUNGET, siden jeg kunne tale og har altid været den højtråbende type, der ikke kunne være stille. På skolen sang jeg gangene op med alt fra funk til opera, men det har altid været med en useriøs tilgang. Lige så snart jeg sku SPOT ting. Noget af det, vi personligt gerne vil tilføje til popmusikken, er de kantede elementer, forklarer Oskar. Det, at pop er så bred en genrebetegnelse, giver os en enorm følelse af frihed. Det, vi laver, kan ligesom både tale til dansegulvet og bevæge sig i den mere melankolske retning så l Billede: Morten Rygaard LIVE 2019 elektrisk & akustisk 01.02 02.02 Aarhus, Musikhuset Aarhus, Musikhuset 07.02 08.02 Hvordan var det? Randers, Værket Herning, Kongres Center 14.02 15.02 18.02 Maribo, Hallerne Roskilde, Konference Center 16.02 20.02 EKSTRA, UDSOLGT Aalborg, Royal Stag lydmor JEG HAR LYST TIL AT VISE ALLE , HVOR MEGET PLADS DER ER LYDMOR VAR I KRISE FOR TRE ÅR SIDEN. HUN VIDSTE PLUDSELIG IKKE, HVILKEN KUNSTNER HUN SELV VAR. SOM DEN HANDLEKRAFTIGE KVINDE, HUN ER, TOG HUN SAGEN I EGEN HÅND, TRAK STIKKET PÅ ALT OG REJSTE OM PÅ DEN ANDEN SIDE AF JORDEN, HVOR EVENTYR O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 21 lydmor DET GIK HURTIGT OP FOR MIG, AT JEG SKULLE FLYTTE RIGTIG, RIGTIG LANGT VÆK, FOR SÅ VILLE JEG KOMME VÆK FRA DET AT VÆRE LYDMOR OG VÆK FRA ALT DET VELKENDTE. 22 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E O KTO B E R 2 0 1 8 JENNY ROSSANDER ER en ener. Det er man ikke i tvivl om efter enten at have overværet en af hendes intense koncerter eller måske bare have tilbragt mere end et par minutter sammen med hende. Hun har mere energi end mig, udtalte Baest-frontmand, Simon Olsen, nærmest lamslået på scenen under Spot Festi SHANGHAI Der er nogle, der tager til Shanghai for at købe dyre ting og leve i luksus, men hvis man tør kaste sig ud i det, er det virkelig et dybt sted. Og det giver så meget mening i forhold til, hvordan jeg tror, universet er: alting er både sort og hvidt samtidig, fortiden og fremtiden eksistere bare er ti mennesker, der gør det med denne her plade, så er jeg lykkelig og tilfreds. Men siden jeg fandt ud af, at det var det, jeg ville, har det været en enormt naturlig, organisk og konstant voksende ting for mig at udvikle mig som musiker. Måske bliver jeg filminstruktør en dag. Jeg har ikke ditte & louise MÅ KVINDELIGE KUNSTNERE SNART HAVE LOV TIL AT SLIPPE FOR AT HAVE DERES KØN FORAN SIG... PLEASE DITTE OG LOUISE GÅR I DISSE DAGE SIN SEJRSGANG I DE DANSKE BIOGRAFER. FILMEN ER BLEVET MØDT MED ANMELDERROSER I STORT SET SAMTLIGE MEDIER, OG VI ER MANGE, DER HAR SAVNET DE TO KARAKTERER SI O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 27 ditte & louise Kate Bushs univers... sårbart og stærkt. Radiohead og PJ Harvey har det samme.... Charles Aznavours For Me Formidable er for os blevet en slags signatursang for Ditte og Louises venskab, fuld af håb og mod til at slippe kontrollen og læne sig ind i et andet menneske. Jomi Massage hvor jeg virkelig blev ramt, skrev jeg et ekstra vers, der kun er med på den udgave af sangen, man hører i filmen. O KTO B E R 2 0 1 8 eie gtm s Te athia Hvorfor har du Oliver Bjerrehus og Peter Aalbæk med i videoen? Oliver er med for at befri alle, uanset køn, fra luderstigmatisering. Det sker tina dickow S TA D I G PÅ FA R T E N MED FAST GRUND UNDER FØDDERNE TINA DICKOW ER OVEN PÅ UDGIVELSEN AF SIN SELVBIOGRAFI OG EN SKRIVEBLOKADE TILBAGE I ROLLEN SOM SANGER OG SANGSKRIVER MED ALBUMMET FASTLAND. VI HAR MØDT HENDE TIL EN SNAK OM VÆRE MIDT I LIVET, MEN STADIG VÆRE PÅ FARTEN BÅDE FYSIS TINA DICKOW ER AKTUEL med sit niende studiealbum, Fastland (hvis man regner ep-trilogien fra 2008 som et album), og traditionen tro er hun frisk på et interview. Denne gang møder GAFFA Tina Dickow i cyberspace. Siden 2011 har hun været bosat i Island med sin mand, musikeren Helgi Jonsson og deres nu cat power UDE AF STAND TIL AT FAKE CAT POWER ER AKTUEL MED SIT FØRSTE NYE ALBUM I SEKS ÅR, WANDERER. LÆS EN HUDLØS SAMTALE MED DEN STÆRKE SINGER/SONGWRITER OM BLANDT ANDET HENDES SÅRBARE LIVEOPTRÆDENER, #METOO-BØLGEN OG TRAUMATIC ADULT SHIT. ORD: ESPEN STRUNK CAT POWER, ALIAS 44-årige Chan Marshal mere afstand til journalister. Når nogen har behov for at gøre krav på ens identitet på deres respektive ståsted. Åh, du er sort så må du gøre sorte ting og så videre. Den type fremmedgørende mindset, som den industrialiserede verden har imod kunstnere generelt. Og mod kvinder generelt. Det vanvid, DRs live TALENTSHOW UDEN FØLELSESPORNO DR HAR UDVIKLET ET NYT FORMAT, DER SKAL LØFTE SUCCESEN FRA X FACTOR. RESULTATET ER LIVE ET AMBITIØST TALENTSHOW, DER SÆTTER FOKUS PÅ LIVESCENEN OG UDFORDRER EN TALENTSHOW-GENRE, DER HAR KØRT I SAMME FORUDSIGELIGE RILLE LIDT FOR LÆNGE. GAFFA SÆTTER TALENTSHOWE HVOR ANDRE UNDERHOLDNINGS PROGRAMMER MED MUSIK PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE HANDLER OM AT FINDE NOGLE USLEBNE DIAMANTER, OG SÅ FÅ NOGLE TIL AT SLIBE DEM TIL, SÅ VAR OPGAVEN HER AT FINDE NOGLE, DER ALLEREDE VAR DIAMANTER. DRS UNDERHOLDNINGSCHEF JAN LAGERMAND LUNDME. tager han sin rolle som programmets mus Foto: Frederik Dahl Kehlet DRs live VI VIL HELLERE OPDAGES PÅ ET MØRKT SPILLESTED FORAN 50 MENNESKER END I ET FREDAGSUNDERHOLDNINGSSHOW FORAN ÉN MILLION TV-SEERE. UPCOMING-BANDET PELICAN BEACH. vis ikke have The Minds of 99 til at spille så mange gange, hvis de ikke havde lavet nogle super gode p Foto: Agnete Schlichtkrull nemskue programmet, fortæller medieforsker, Pia Majbritt Jensen. Vi kan gætte på, hvem vi tror, der vinder baseret på talent-genrens faste rammer. Vi skal bestemt ikke underkende, at vi er blevet så kendte i genren. Et eksempel på dette er Eurovision-konceptet, hvor der christine & the queens TRYGHEDEN VED AT UDTRYKKE SIG FRIT HÉLOÏSE LETISSIER HAR KOMBINERET POPMUSIKKENS STRØMNINGER MED DRAG-KULTUREN OG UDVIKLET IDENTITETEN CHRISTINE. SAMMEN MED SINE QUEENS UDFORDRER HUN DEN STEREOTYPE KØNSOPFATTELSE, OG IGENNEM MUSIKKEN SKABES EN FLYDENDE IDENTITET, DER UDFORDRE KVINDER BØR BEGÆRE SIG SELV. O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 39 christine & the queens dan hun har bevæget sig fra Héloïse til Chris. Hvordan hun har bevæget sig fra tvivlen og usikkerheden til tilfredshed med sit standpunkt i livet. Jeg vil gerne udtrykke min egen evolution, forklarer Héloïse Letissier. Jeg begyndte at lege med idéen om bare at kalde albumme O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S T J E N E S T E 41 per vers FRA FORTIDEN TIL SAMTIDEN DET HAR TAGET PER VERS TI ÅR AT SKILLE DET HELE AD. HAN HAR BRUGT TI ÅR PÅ AT FINDE FREM TIL DANSKE KLASSIKERE KENDTE SOM UKENDTE SLÅ DEM I STYKKER OG MIKSE DET MED SIN KRØLLEDE TANKEGANG. I DAG ER DET BLEVET TIL KNUSTE KUNSTVÆRKER, DER STRÆKKER SIG MEGET LÆNGER PÅ BORDET IMELLEM os ligger poser med chips og matadormix købt til kilopris. Udenfor er skyggerne ved at blive lange, som sensommersolen bevæger sig ned bag byens tage. Imens sidder Per Vers og venter på, at det bliver hans tur til at træde op på scenen. Vi sidder imellem Store Vega og Ideal Bar. Im per vers HVIS DU ER TEENAGER OG SYNES, AT ICE CUBE OG WESTCOAST-HIPHOP ER DET FEDESTE, BLIVER DU JO PROGRAMMERET TIL AT NIKKE MED HOVEDET TIL ROGER TROUTMAN OG PARLIAMENT FUNKADELIC. DET ER DET SYGESTE GATEWAY DRUG TIL ORIGINALERNE. rer Per Vers. Det trækker på nogle pladesamler-idealer fra hipho CRATE DIGGING Hver gang jeg selv fandt et eller andet dansk citat, følte jeg, at det var noget, vi havde for os selv, og som vi kan være stolte af, fortæller Per Vers. Det er noget, vi kan trække nogle tråde tilbage til. Da jeg i sin tid forelskede mig i amerikansk rap, gik der jo kun et par år, f jungle VI VAR BARE TO MENNESKER , DER FRYGTEDE VERDEN MED EFTERFØLGEREN TIL DEN LOVPRISTE DEBUT VILLE LONDON-GRUPPEN JUNGLE UDFORSKE, OM DRØMMEN I VESTEN VAR ÆGTE ELLER EJ. DET ENDTE MED, AT KÆRLIGHEDEN TIL HJEMBYEN VOKSEDE. ORD: TOMMY JUTO PÅ JUNGLES SELVBETITLEDE debutalbum for fire år siden san Nu da overraskelsesmomentet ikke længere er det samme, som da I debuterede, hvorfor udgav I så det lidt mere atypiske House in LA sammen med Happy Man, der jo er en lidt mere typisk Jungle-sang end den tidligere? Var det for at vise, at I ikke stod og stampede på det samme sted? Både ja og nej. Vi ANMELDELSER mesterværk fremragende god acceptabel dårlig juks Album Addis Pablo Alice In Chains Animal Collective AyOwa Big Red Machine The Blaze Blood Orange Cat Power Christine and the Queens Tina Dickow Dør Nr. 13 Eminem Neil & Liam Finn Idles Iglooghost Jungle C.V. Jørgensen The Kooks ALBUM A-J ANIMAL COLLECTIVE BLOOD ORANGE Tangerine Reef Negro Swan Playground Music / Domino Recording Company Playground Music / Domino Recording Company Undersøiske eksperimenter Den sorte svane er konstant højtflyvende Kender man Devonté Hynes bagkatalog, undres man ikke ved, at hans senes TINA DICKOW Fastland A:larm Music / Finest Gramophone Sangstjernen flyver højt og let Hvis man tror, at sangskriveren Tina Dickow har fundet ro i sindet med hjemmeliv og tre børn, så kan man godt tro om igen. Hun er stadig i tvivl og søgende i sine sange, der helst stiller spørgsmålene frem for at ALBUM L-Y Foto: Neal McQueen LIGHTWAVE EMPIRE PAUL MCCARTNEY Heart Of Noise Egypt Station Copenhagen Records Universal Music / Capitol Records Fedtfattig elektronisk optimisme Det er på sin vis interessant at tænke Spleen United som musik af mørket og så Lightwave Empire som Bjarke Niemanns Foto: Morten Rygaard SEINABO SEY Im A Dream Universal Music / Saraba AB Seinabo Sey har fundet sin lyd på første halvdel af ny plade Svensk/gambiske Seinabo Sey er tilbage i voksenudgave med sit andet album, der har fået titlen Im A Dream. 27-årige Sey er indbegrebet af en millennial-sangerinde: GAFFA PHOTO AWARDS 2018 ÅRETS MUSIKFOTO 2017: PETER TROEST S E ÅRETS MUSIKFOTO VINDERFOTOS OFFENTLIGGØRES 30.10. PÅ GAFFA.DK LIVE ANMELDELSER ANBEFALINGER OVERBLIK DA GNAGS KOM PÅ SCENEN I STÆRKESTE OPSTILLING, KOM SHOWET ET GEAR ELLER TO O P I I N T E N S I T E T, NÆRVÆR OG MUSIKALSK OVERFLOD. THOMAS HELMIG I GODT SELSKAB PÅ S I D E 5 7 Foto: Morten Rygaard O KTO B E R 2 0 1 8 G A F FA 3 5 Å R I M U S I K K E N S LIVE ANMELDELSER FRISKE FRANZ SKABTE EN ROCKFEST AF DE SJÆLDNE I VEGA FRANZ FERDINAND Store Vega, København ANMELDT AF JAN ERIKSEN FOTO CHRISTIAN HJORTH SOM UTALLIGE ANDRE britiske bands fra de sidste fem årtier står Alex Kapranos og kumpaner på art-rock-pioneren Bryan Ferrys skulderpuder og Davi LUN LEGENDE LEVEREDE VAREN PÅ FREDERIKSBERG NICK MASON'S SAUCERFUL OF SECRETS Forum Black Box ANMELDT AF ESPEN STRUNK FOTO: HENRIK HILDEBRANDT HVOR DEN GAMLE kollega Roger Waters' nylige koncerter i Danmark i insisterende grad forholdt sig til deres samtid, er der i aften dømt rendyrket, psykedeli KEDELHUSET LIVE EKSTRA ligger i de historiske bygninger i Papirfabrikken midt i Silkeborg og har sin egen skorsten, der på et tidspunkt var Danmarks højeste. MÅNEDENS SPILLESTED KEDELHUSET MODERNE MUSIK I HISTORISKE INDUSTRIBYGNINGER ORD: KRISTIAN BACH PETERSEN SILKEBORG HAR FOSTRET en lang ræ LIVE NEWS ET STJERNESPÆKKET FARVEL TIL ARETHA FRANKLIN Ak ja, en legende gik bort i sidste måned, og på hvilken bedre måde kan man sende en soulstjerne afsted på end med en ægte stjernehyldest? Aretha Franklin fik et smukt sidste farvel til tonerne fra ingen mindre Stevie Wonder, Faith Hill og Cha LIVE REDAKTIONEN ANBEFALER Foto: Sebastian Dammark Foto: Steffen Jørgensen Foto: Henrik Reerslev ISAM B NEPHEW BEACH HOUSE KURT VILE & THE VIOLATORS Det er ikke mere end lidt over et år siden, Outlandish gik i opløsning, og nu er Isam B fra den folkekære gruppe klar til at charme os med sine DET SKAL GAFFAS ANMELDERE HØRE BON IVER COME ON, SKINNY LOVE Det var en gigantisk skuffelse, da Justin og Co. aflyste sidste års intimkoncerter i Den Grå Hal lige efter, koncerterne var blevet udsolgt. Til sidste års Haven Festival var Bon Iver et af hovednavnene, og nu endelig! vender det amerik PORTALEN C O P E N H AG E N GREVE TEATER- & MUSIKHUS 7. OKTOBER AARHUS JAZZ ORCHESTRA 13. OKTOBER 18. OKTOBER TORSDAG 18. OKTOBER KL. 20.00 3. NOVEMBER TORSDAG 25. OKTOBER KL. 20.00 THE WHITE ALBUM L.O.C. GREAT URBAN, DELTA, SOUL & JAZZ BLUES BLUES FILM: SIDEMEN LONG WAY TO GLORY WAYNE BAK MUSIKTEATER Ishøj Kultur Café Nive and The Deer Children 5. oktober 1. oktober Fish (SCO) Hvide Løgne i DEN GRÅ HAL 5. oktober 3. november SPJUSTFROST i BETA Mathilde Falch 9. november 5. oktober Danser Med Drenge i DEN GRÅ HAL FÅ BILLETTER 7. oktober Emma Blackery (UK) Led Zeppelin J Skråen CITY CONCERTS GILBERT OSULLIVAN LØRDAG 6. OKTOBER EARTH WIND & FIRE EXPERIENCE EKSTRA KONCERT ONSDAG 30. JANUAR 2019 DUBLINERS FREDAG 1. FEBRUAR 2019 DR HOOK FREDAG 23. FEBRUAR 2019 SMOKIE LØRDAG 11. MAJ 2019 BILLETTER PÅ TICKETMASTER.DK Docken Færgehavnsvej 35 2150 Nordhavn, Københav 8 201 ing E ge Foto : Fle mm S R T A L HOL L I L t. t Fea cen t Vin ogh r e G F tian Kris arl J i Edd lot t mS Gra øcentre en ng ls i g n u F fore r e m g a Gr Bor et bel ov. k 3. n . Kne borg Vær ryghus nd ov B r u 7. n . Sve ers F v d en o n n r a R 8. Sk å Nord . v a us o us 9. n . Fur r FINALEN DET REGNEDE UNDER FESTIVALEN, MEN LIGE DA BON IVER GIK PÅ SCENEN, STOPPEDE REGNEN BARE O G D E T, S A M M E N MED MUSIKKEN, GAV BARE SÅ GOD STEMNING. John Mayer. Ham skal jeg giftes med i mit næste liv! Haha. Jeg tænker, det skulle være min bryllupsgave til ham. Jeg er vild med både hans OFFLINE SLAP AF OG FORDYB DIG MINDST ÉN GANG HVER MÅNED FÅ GAFFA LEVERET I DIN POSTKASSE FOR KUN 29,- INTET ER GRATIS Siden 1983 ha r GAFFA levere t gratis musikjournalis tik til den dedi kerede og musikinteress erede læser. Do g er det langt fra gratis at producere og di buere det mag asin, du h Harmonics The Great Dictators The Awesome Welles BEST Mattis Blacksmith Grande A Road to Damascus Satement Mellemblond Stonebird Bellhound Choir /N/ Navneløs The Blues Overdrive Amillion Waves AddisAbabaBand Four Rasmus Matthiesen Bjonko Murrau And The Crew SAINT BEST Hun Solo Fra