2 / HEDEPOSTEN / TIRSDAG 6. JUNI 2017
Veterantog har futtet siden 1977
40 ÅRS JUBILÆUM. Hedeland Veteranbane har eksisteret siden maj 1977. Her er billeder og højdepunkter
fra banens 40 års historie, og sekretæren for den frivillige forening bag banens drift, Industribaneklubben,
fortæller hvorfor det er en spændende hobby at dyrke vedligehold og varetagelse af veterantogene.
2008: Efter nærved 12
års restaurering kan
Vildmosen No3 indvies
ved et festligt og velbesøgt
medlemsarrangement. I
2015 konstateredes et
læk i kedlen, og derfor
blev der bestilt og bygget
en ny kedel i Tyskland,
som blev monteret på
Industribaneklubbens
værksted. Et omfattende
projekt. No3 kom tilbage
på skinnerne lige i tid til
jubilæet her i maj 2017.
Foto: Leif Ulrich Johannsen/
Hedelands Veteranbane
2008
HEDELAND: I løbet af de 40 år
der er gået i Hedeland Veteranbanes levetid er banen vokset
fra 100 meter lagte skinner til
5000 meter lagte skinner. Derudover er der årene igennem
restaureret adskillige lokomotiver og vogne, rejst bygninger,
stationer og trinbrætter langs
banens strækning.
Banens lokomotiver stammer fra tidligere tiders industribaner. Det er Industribaneklubben, også kaldet IBK,
der driver banen.
IBK stiftes allerede i marts
1974 på Køge Bibliotek, og
klubben ønsker et sted at
anlægge en bane. I 1975 tilbyder Høje-Taastrup Kommune
lokaler og arealer på Hedehusgården og i det kommende
naturområde Hedeland, der er
et tidligere grusgravområde.
Indvielsen af Hedeland Veteranbane sker den 21. maj
1977.
Fra starten indsamler klubben også det industribanemateriel, der blev til overs, da
blandt andet lastbiler overtog transportopgaver, som
den smalsporede jernbanen
rundt om på Lolland, Fyn
og Vestsjælland hidtil havde
varetaget. For mindre beløb
og med støtte fra fonde, der
donerer penge til IBK, er samlingen af lokomotiver vokset.
Lige siden har det været
IBKs opgave og mål at istandsætte og pleje lokomotiver og
vogne. Samtidig er selve banen i samarbejde med I/S
Hedeland blevet udbygget og
vedligeholdt.
1980
der varetager togføreropgaver,
billetsalg og lokomotivfører,
fortæller Leif Ulrich Johannsen.
Han tilføjer, at der bliver
brugt sidemandsoplæring i
klubben og at de yngste aktive medlemmer er omkring
20 år gamle.
Klubsekretæren blev selv
indlemmet i IBK efter at have
været helt fascineret over naturen i Hedeland, da han oplevede den på veteranbanen
som privatperson på udflugt.
Han fremhæver det gode
kammeratskab, der er medlemmerne imellem. I klubben
mødes man fast tre gange om
ugen og arbejder. Blandt årets
faste indslag for medlemmerne
er en bygningsdag, hvor der er
fokus på vedligehold af området, såsom maling af stakitter
og den slags. Herudover er der
en årlig grillaften for medlemmerne og deres familier, hvor
man kører ud med et kaffetog, og når sommersæsonen
er slut mødes man til stegt
flæsk og persillesovs - det er
årets løn.
2014
Ca. 1980: Et billede over søen ved Sølund Station. Området
fremstår stadig som en grusgrav - i dag er der frodigt og
grønt. Foto: Carsten Hansen/ Hedeland Veteranbane
2001
Frivillige toginteresserede
Selve Industribaneklubben
består af omkring 40 aktive
frivillige tog- og jernbaneinteresserede. Klubben er delt op i
tre grupper, der varetager hver
deres typer opgaver. Derudover er der en stor mængde
passive medlemmer. Det fortæller Leif Ulrich Johannsen,
der er sekretær i Industribaneklubben og selv har været
med i omkring 16 år.
Vi har baneafdelingen, der
lægger og vedligeholder sporene og holder dem fri for træer
og buske. Så er der maskinafdelingen, der arbejder med de
gamle maskiner, skiller dem
ad og samler dem igen. Det
er gerne smede, malere, maskinarbejdere, der er med her.
Endelig har vi trafikafdelingen,
2014: Fra Veteranbanepuljen bevilliges en større sum til
udskiftning af gamle sveller, så her er baneafdelingen i
klubben i gang med en del af strækningen ud over sletten.
Foto: Leif Ulrich Johannsen/ Hedeland Veteranbane
1976
December 2001: Da damplokomotivet Da7 er ved
at få ny kedel, indlånes B3 fra Blovstrød Banen.
Her passeres Brandhøj med et af de første juletog
- en tradition der har kørt siden da. Foto Steffen
Lyngesen/ Hedeland Veteranbane
Hedeposten
LOKAL OG NÆR
Marievej 1D . 2630 Taastrup . Tlf. 4377 2630 . Fax 4377 2640 . sn.dk/taastrup
Redaktion & annoncesalg mail: lta.red@sn.dk . lta.salg@sn.dk
- en del af
Fyldt med lokale impulser
Bladchef
Tlf. 25 45 60 52
Mediekonsulent
Tlf. 28 45 26 00
Mediekonsulent
Tlf. 50 76 41 36
Mediekonsulent
Tlf. 28 45 26 02
Helle R.
Chapman
Salgsassistent
Tlf. 24 81 37 72
heidi.holm@sn.dk
Tlf. 50 76 45 30
Klaus Phillip
Sillesen
helle.chapman@sn.dk
Pressefotograf PF
Piet
Paske
klaus.sillesen@sn.dk
Tlf. 2619 9975
Kristina
Degner
piet.paske@sn.dk
Journalist DJ
Pia Walther
Jensen
kristina.degner@sn.dk
Tlf. 3140 9953
Kenn
Thomsen
pia.walther.jensen@sn.dk
Journalist DJ
Kasper
Ellesøe
kenn.thomsen@sn.dk
Journalist DJ
Lisbeth
Jansen
kasper.ellesoe@sn.dk
Journalist DJ
Josefine
Klitgaard
lisbeth.jansen@sn.dk
Pernille
Rohde
josefine.klitgaard@sn.dk
Tlf. 20 15 51 11
pernille.rohde@sn.dk
peter.erlitz@sn.dk
Redaktør
GRAFISK ZONE
ANNONCER
REDAK TION
Peter
Erlitz
1976:
Industribaneklubbens
første lokomotiv
T1 stod henstillet
ved en lergrav ved
Vanløse Teglværk på
Midtsjælland. Her har
Rothmann fået det i
gang og kører en tur.
Efterfølgende blev
skinnerne taget op
og brugt til de første 100 meter spor i
Hedeland. Foto: Lars
Kragh/ Hedeland
Veteranbane
Heidi Holm
Andersen
Grafiker
Tlf. 27 63 00 76
morten.larsson@sn.dk
AF LISBETH JANSEN
lisbeth.jansen@sn.dk
Morten
Larsson
Grafiker
Tlf. 61 77 31 72
UDGIVER: Sjællandske Medier A/S / ANSVARSH.: Torben Dalby Larsen / DISTRIBUTION: FK Distribution / HEDEPOSTEN udkommer hver måned i Hedehusene, som en avis inde i Lokalavisen Taastrup. TRYK: Sjællandske Medier A/S. Bladet påtager sig
ingen erstatningsansvar som følge af trykfejl i annoncer og tekst. Erhvervsmæssig affotografering af Hedepostens tekst og annoncer er ikke tilladt.
Hedeposten LOKAL OG NÆR UGE 23 6. JUNI 2017 TIL SAMTLIGE HUSSTANDE I HEDEHUSENE Hedelykkes lokalhistorie /4 Borgernes sommertip /4 40 år med veteranbanen Oplev 10 ting i 2640 SN.DK/TAASTRUP FOTO: KENN THOMSEN. BANKO. Nul-6 og andre jokes kommer på bordet, når medlemmerne af Hedehusene Pensi
2 / HEDEPOSTEN / TIRSDAG 6. JUNI 2017 Veterantog har futtet siden 1977 40 ÅRS JUBILÆUM. Hedeland Veteranbane har eksisteret siden maj 1977. Her er billeder og højdepunkter fra banens 40 års historie, og sekretæren for den frivillige forening bag banens drift, Industribaneklubben, fortæller hvorfor
TIRSDAG 6. JUNI 2017 / HEDEPOSTEN / 3 1977 1984 1977: Ved indvielsen af Hedeland Veteranbane den 21. maj 1977, hvor T1 kørte toget med C260, kom både Greve Pigegarde og Roskilde Garden. Ved genindvielsen 40 år senere kom Roskilde Garden på besøg endnu engang. Foto Carsten Hansen/ Hedeland Veteran
4 / HEDEPOSTEN / TIRSDAG 6. JUNI 2017 Hedelykke var lykken i Hedehusene Amalie Jessen fra Hedehusene. Foto: Lisbeth Jansen HEDEHUSENE FØR OG NU. Andelsmejeriet i Hedehusene blev oprettet i 1888 og var det første af sin slags på egnen. AF IB SANDAHL Byhistorisk Samling og Arkiv, Blaakildegaard LOK
TIRSDAG 6. JUNI 2017 / HEDEPOSTEN / 5 d e m d u Tilb Spar 15% Opera Hedeland: Puccini - La Bohéme d. 11. 18. & 19. august Priseksempel: 2 voksne + 2 børn under 40 år med B-billetter: 1.212 kr. (303 kr. per person) Særlig pris for Voksne u 40 år. Pris fra 147,Scenografien bliver storslået, tør vi
6 / HEDEPOSTEN / TIRSDAG 6. JUNI 2017 Pladen fuld til banko FRITID I HEDEHUSENE. Hos Hedehusene Pensionistforening mødes medlemmerne fast om tirsdagen i ulige uger for at spille banko og hyggesnakke i Hedehuset. kammeraterne ved samme bord. Nul...6 Så snart formand Inger Hansen sætter sig ved op
TIRSDAG 6. JUNI 2017 / HEDEPOSTEN / 7 10 ting at opleve over sommeren Cykler indtager Fløng Fredag den 9. juni fra om eftermiddagen, foregår Danmarks største cykelløb for virksomheder, Firmatouren, for andet år i træk. Starten går fra Fløng Hallen mellem kl. 16 og 17. Læs mere på hjemmesiden Firma
8 / HEDEPOSTEN / TIRSDAG 6. JUNI 2017 Hedehusene Jesper Jesper Nielsen Nielsen EDC EDC Hedehusene Hedehusene ApS, ApS, Ejendomsmægler, Ejendomsmægler, valuar valuar og og MDE MDE Indehaver , MDE Indehaver , MDE Kom Kom godt godt videre.... videre.... E E Sag Sag 26401775 26401775 2.595.000 1