under i kombination med lovvalg, mel-
der han i et skriftligt svar til HK/
Privatbladet.
Transportministeren uddyber, at
man i EU bør blive enige om en fælles
sektorspecifik lovgivning. Det vil ifølge
transportministeren også være et godt
redskab i forbindelse med konkurren-
cen med selskaber fra tredjelande.
- Sådanne regler vil som udgangs-
punkt kun gælde internt i EU. Men i
forhandlingen af EU-luftfartsaftaler
med tredjelande kan man forsøge at få
krav ind om, at tredjelandes selskaber
skal overholde de samme eller lignende
nationale regler, siger han.
KAMPEN SKAL KÆMPES I EU
Også når det gælder ulovlig cabotagekør-
sel (transport af passagerer eller gods i ét
land, udført af et firma fra et andet land),
mener ministeren, den primære kamp
skal kæmpes på EU-plan.
Regeringen arbejder på et fælles po-
sitionspapir med en række EU-med-
lemslande og Norge, der fokuserer på,
at de statistiske oplysninger om cabota-
gekørsel og mængden af overtrædelser
skal forbedres. At definitionerne af ca-
botagekørsel skal afklares. At brugen
af postkasseselskaber skal forhindres.
Og at alle, der udfører internationale
transporter, skal fremvise gyldige do-
kumenter for, om de har adgang til at
udføre cabotagekørsel.
HK/Privatbladet har ikke haft mu-
lighed for at spørge ind til en tidshori-
sont for gennemførelsen af de
forskellige punkter, men vil følge med i
udviklingen, og om det lykkes LO og
transportministeren at få konkrete for-
slag igennem i EU.
SÅDAN SER
DE AKTUELLE
PROBLEMER UD
Social dumping er, når sel-
skaber bruger udenlandske
lønmodtagere, der har løn- og
arbejdsvilkår, som ligger under
det normale danske niveau,
og når de regelshopper
og udformer ansættelser og
selskabskonstruktioner ud fra
i hvilke lande, de kan spare
flest penge.
Klarere regler skal
dæmme op for
problemerne med
regelshopping.
Transportminister Hans Christian Schmidt
4 AKTUELLE PROBLEMER MED
SOCIAL DUMPING INDEN FOR
VEJ- OG LUFTTRANSPORT:
Hjemmebase-problematik: Flere luft-
fartsselskaber har oprettet hjemmeba-
ser i mange forskellige lande og flytter
deres ansatte rundt, alt efter hvor de
kan give medarbejderne de dårligste
løn- og arbejdsvilkår.
Brug af tredjelandes besætninger: Fle-
re luftfartsselskaber (både fra EU-lande
og ikke-EU-lande) laver selskabskon-
struktioner, der gør, at de - selv om de
flyver i Europa - kan ansætte tredjelan-
des borgere som kabinebesætnings-
medlemmer på tredjelandes vilkår.
Brug af rekrutteringsbureauer og
self employment: Flere luftfartssel-
skaber anvender rekrutteringsbureauer
i et eller flere EU-lande og fra tredjelan-
de, alt efter hvor det er økonomisk mest
fordelagtigt. Eller de tvinger personale
til at være self employed - det vil sige,
at de skal oprette et personligt selskab i
et land, der har dårlige løn- og arbejds-
vilkår, og lade sig leje ud på disse vilkår.
Ulovlig cabotagekørsel: EUs cabota-
geregler siger, at en lastbil fra et andet
EU-land må køre tre indenrigsture
inden for syv dage efter aflæsning af et
internationalt læs. Nogle vognmænd
og speditører bryder dog reglerne, så
lastbiler fra lande som Polen, Bulgari-
en, Rumænien og Litauen kører flere
ture med gods internt i Danmark til
dumpingpriser.
Kilder: Beskæftigelsesministeriet,
Trafikstyrelsen, Transportministeriet og LO
/ III
// BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME No 07 2016 DANMARK PRESSER PÅ FOR EUROPÆISK LØSNING: SOCIAL DUMPING SKAL VÆRE FORTID I VEJ- OG LUFT- TRANSPORT LO og transportministeren lægger lige nu pres på EU for at komme den sociale dumping inden for vej- og luft- transport til livs. De ønsker at stoppe de
taler med selskaber fra ikke-EU-lande. Det er positivt, men her har vi påpeget, at det er meget vigtigt at få stillet præcise krav til, hvordan man behandler persona- let, siger Peter Waldorff, som er konsu- lent i LOs EU- og Internationale afdeling. - Det skal være sådan, at hvis man skal have adga
under i kombination med lovvalg, mel- der han i et skriftligt svar til HK/ Privatbladet. Transportministeren uddyber, at man i EU bør blive enige om en fælles sektorspecifik lovgivning. Det vil ifølge transportministeren også være et godt redskab i forbindelse med konkurren- cen med selskaber fra tr
OM BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME Er du ansat i en transport-, turisme- eller speditionsvirksomhed, hører du hjemme i Branchesektion Transport & Turisme, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 9.800 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges