under i kombination med lovvalg, mel- der han i et skriftligt svar til HK/ Privatbladet. Transportministeren uddyber, at man i EU bør blive enige om en fælles sektorspecifik lovgivning. Det vil ifølge transportministeren også være et godt redskab i forbindelse med konkurren- cen med selskaber fra tredjelande. - Sådanne regler vil som udgangs- punkt kun gælde internt i EU. Men i forhandlingen af EU-luftfartsaftaler med tredjelande kan man forsøge at få krav ind om, at tredjelandes selskaber skal overholde de samme eller lignende nationale regler, siger han. KAMPEN SKAL KÆMPES I EU Også når det gælder ulovlig cabotagekør- sel (transport af passagerer eller gods i ét land, udført af et firma fra et andet land), mener ministeren, den primære kamp skal kæmpes på EU-plan. Regeringen arbejder på et fælles po- sitionspapir med en række EU-med- lemslande og Norge, der fokuserer på, at de statistiske oplysninger om cabota- gekørsel og mængden af overtrædelser skal forbedres. At definitionerne af ca- botagekørsel skal afklares. At brugen af postkasseselskaber skal forhindres. Og at alle, der udfører internationale transporter, skal fremvise gyldige do- kumenter for, om de har adgang til at udføre cabotagekørsel. HK/Privatbladet har ikke haft mu- lighed for at spørge ind til en tidshori- sont for gennemførelsen af de forskellige punkter, men vil følge med i udviklingen, og om det lykkes LO og transportministeren at få konkrete for- slag igennem i EU. SÅDAN SER DE AKTUELLE PROBLEMER UD Social dumping er, når sel- skaber bruger udenlandske lønmodtagere, der har løn- og arbejdsvilkår, som ligger under det normale danske niveau, og når de regelshopper og udformer ansættelser og selskabskonstruktioner ud fra i hvilke lande, de kan spare flest penge. Klarere regler skal dæmme op for problemerne med regelshopping. Transportminister Hans Christian Schmidt 4 AKTUELLE PROBLEMER MED SOCIAL DUMPING INDEN FOR VEJ- OG LUFTTRANSPORT: Hjemmebase-problematik: Flere luft- fartsselskaber har oprettet hjemmeba- ser i mange forskellige lande og flytter deres ansatte rundt, alt efter hvor de kan give medarbejderne de dårligste løn- og arbejdsvilkår. Brug af tredjelandes besætninger: Fle- re luftfartsselskaber (både fra EU-lande og ikke-EU-lande) laver selskabskon- struktioner, der gør, at de - selv om de flyver i Europa - kan ansætte tredjelan- des borgere som kabinebesætnings- medlemmer på tredjelandes vilkår. Brug af rekrutteringsbureauer og self employment: Flere luftfartssel- skaber anvender rekrutteringsbureauer i et eller flere EU-lande og fra tredjelan- de, alt efter hvor det er økonomisk mest fordelagtigt. Eller de tvinger personale til at være self employed - det vil sige, at de skal oprette et personligt selskab i et land, der har dårlige løn- og arbejds- vilkår, og lade sig leje ud på disse vilkår. Ulovlig cabotagekørsel: EUs cabota- geregler siger, at en lastbil fra et andet EU-land må køre tre indenrigsture inden for syv dage efter aflæsning af et internationalt læs. Nogle vognmænd og speditører bryder dog reglerne, så lastbiler fra lande som Polen, Bulgari- en, Rumænien og Litauen kører flere ture med gods internt i Danmark til dumpingpriser. Kilder: Beskæftigelsesministeriet, Trafikstyrelsen, Transportministeriet og LO / III // BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME No 07 2016 DANMARK PRESSER PÅ FOR EUROPÆISK LØSNING: SOCIAL DUMPING SKAL VÆRE FORTID I VEJ- OG LUFT- TRANSPORT LO og transportministeren lægger lige nu pres på EU for at komme den sociale dumping inden for vej- og luft- transport til livs. De ønsker at stoppe de taler med selskaber fra ikke-EU-lande. Det er positivt, men her har vi påpeget, at det er meget vigtigt at få stillet præcise krav til, hvordan man behandler persona- let, siger Peter Waldorff, som er konsu- lent i LOs EU- og Internationale afdeling. - Det skal være sådan, at hvis man skal have adga under i kombination med lovvalg, mel- der han i et skriftligt svar til HK/ Privatbladet. Transportministeren uddyber, at man i EU bør blive enige om en fælles sektorspecifik lovgivning. Det vil ifølge transportministeren også være et godt redskab i forbindelse med konkurren- cen med selskaber fra tr OM BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME Er du ansat i en transport-, turisme- eller speditionsvirksomhed, hører du hjemme i Branchesektion Transport & Turisme, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 9.800 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges