Dorthe Hansen Brian Nissen Nogle kolleger er tilfredse med kon- trakter på 20 timer, fordi de bruger job- bet i lufthavnen som supplement til et arbejde som fx selvstændig kosmetolog eller regnskabsfører i ægtefællens firma. - Udfordringen er, hvis man har for- pligtelser på hjemmefronten og har børn, så er det meget svært at leve af 20 eller 25 timer, forklarer hun og tilføjer: - Det er et problem, når dygtige med- arbejdere må finde et andet job, fordi de ikke kan leve af det. Problemet er størst for de midlerti- dige sommerfugle, som bliver ansat i ferieperioderne på 20 eller 25 timer. El- ler for faglærte voksne, som er ledige og nødt til at starte med de timer, de kan få. - De har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Og derfor er det selvfølgelig noget, vi snakker om jævn- ligt - at vi gerne vil have, at folk får flere timer. Og det er der også nogle, der får, /HK hvis de bliver fastansat, forklarer Dorthe Hansen. DELTIDSANSATTE GIVER LUFT Hun kan sagtens forstå lufthavnens rati- onale bag de mange deltidsansættelser. - Virksomheden har brug for det, for- di vagtplanerne ikke kan hænge sam- men, hvis vi alle sammen har fuld tid, forklarer Dorthe Hansen. Samme indstilling har tillidsre- præsentant Bjarne Jensen også. Han arbejder i Billund Lufthavns passager- afdeling, hvor de rejsende tjekker ind og afleverer bagage. Her dækker omkring 160 ansatte, hvad der svarer til cirka107 fuldtidsstillinger, og mange af medarbej- derne er ansat på 30, og nogle på 20 ti- mer. - Lufthavnspeakene starter ofte klok- ken fire om morgenen og igen til mid- dag, og så kører det igen hele aftenen. LUFTFART Set med arbejdsgiverøjne er det ikke ide- elt at have folk gående i otte timer, hvor der ikke er noget at lave imellem peake- ne, forklarer Bjarne Jensen. - Vi skal i gang med at lave lokalafta- le, og der skal vi se på antallet af medar- bejdere og af fuldtidsansatte, siger han og argumenterer, at flere timer til den enkelte kunne fastholde en bedre kvali- ficeret medarbejderstab. I Billund Lufthavns cargocenter ser tillidsrepræsentant Brian Nissen flere fordele end ulemper ved deltidskolleger. Så længe rammerne er i orden! I afdelin- gen, der læsser gods på fragtfly, klumper arbejdsopgaverne sig sammen på be- stemte tidspunkter - fx fredag aften, som er en stor eksportaften. Her står de 25 HKere for dokumenthåndtering og klar- gøring af papirer, der skal følge med god- set. Derfor er det rart at kunne overlade nogle af de skæve vagter til fx deltidsan- // BRANCHESEKTION H K L U F T FA R T No 08 2016 DELTID ER BLEVET ET VILKÅR I LUFTHAVNE Deltidskontrakter er efterhånden blevet et vilkår i de danske lufthavne, hvor mandskabsbehovet afhænger af travle perioder og sæsonudsving. Men fagligheden og fastholdelsen af dygtige kolleger risikerer at lide un Dorthe Hansen Brian Nissen Nogle kolleger er tilfredse med kon- trakter på 20 timer, fordi de bruger job- bet i lufthavnen som supplement til et arbejde som fx selvstændig kosmetolog eller regnskabsfører i ægtefællens firma. - Udfordringen er, hvis man har for- pligtelser på hjemmefronten og har bør satte, som er ansat på 15 og helt ned til otte timer, synes Brian Nissen, som også planlægger vagterne i afdelingen. - Dem på få timer bruger det som ekstraindkomst og supplement til et job, de har et andet sted. Jeg synes ær- ligt talt, det er okay. Selvfølgelig skal det ikke overdrives. Men fordi OM HK LUFTFART Er du ansat inden for luftfarten, hører du hjemme i HK Luftfart, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 1.600 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges hvert 4. år på et delegeretmøde. Formand Betina Hvolbøl Thomsen, mobil: 30 56