satte, som er ansat på 15 og helt ned til otte timer, synes Brian Nissen, som også planlægger vagterne i afdelingen. - Dem på få timer bruger det som ekstraindkomst og supplement til et job, de har et andet sted. Jeg synes ær- ligt talt, det er okay. Selvfølgelig skal det ikke overdrives. Men fordi der er drøn på i bestemte tidsrum, fx når flyene skal læsses, så er der brug for ekstra folk. Vi kan ikke køre driften uden deltidsansat- te, uden at det går ud over de fuldtidsan- satte. Så det er en hjælp - ellers kan vi aldrig holde fri om fredagen, siger han og påpeger et væsentligt forbehold: - Hvis alle her blev kørt ned på 20 til 25 timer, så ville der blive oprør. Så der skal være en passende fordeling mellem fuldtid og deltid. Ellers mister man også al ekspertise og rutine i afdelingen, un- derstreger Brian Nissen. FARVEL TIL DYGTIGE KOLLEGER I passagerafdelingen betyder de mange deltidsansættelser, at mange slår til, når der opstår sygdom eller ekstraopgaver og dermed behov for overarbejde. Og at dygti- ge kolleger på 20 eller 25 timer fordufter, hvis de får tilbudt fuldtidsjob et andet sted. - Min bekymring er, at vi har mange overarbejdstimer. Og det må jo være en indikation på, at mange er ansat på for- kert tid, når små 40 procent ikke er fuld- tidsansatte, siger Bjarne Jensen. Det samme oplever Dorthe Hansen i taxfree-butikkerne: - Vi mister de dygtige kolleger, og det er ærgerligt for både mig som kollega og for virksomheden. Men jeg kan da godt forstå, at én med 20 timer finder et an- det job på fuld tid eller bliver nødt til at dobbeltjobbe. Men så kan man godt nog- le gange komme rigtig træt på arbejde, og det er jo ikke godt, siger hun. Bjarne Jensen forstår også godt, at de deltidsansatte kolleger siger ja til eks- tratimer, når mange har svært ved at få deltidslønnen til at slå til. - Men ekstravagter slider på folks psyke og helbred. Og det øger også be- lastningen på kollegerne, forklarer han og tilføjer mere optimistisk, at afdelin- gen har fået en ny chef, som har fokus på netop det problem. Tillidsrepræsentanterne tager jævn- ligt problematikken op med ledelsen i Billund Lufthavn. - Når vi får en dygtig kollega ind, så siger vi til ledelsen, at nu må de sørge for at holde fast i ham eller hende med et ti- metal, de kan leve af. Jeg synes også, vi kan mærke, at der begynder at ske noget ude i samfundet, hvor det bliver lettere at få arbejde. Derfor skal vi have ledel- sen til at tænke i bedre arbejdstider for at tiltrække og fastholde dygtige medarbej- dere, siger Dorthe Hansen. REGLER OG RETTIGHEDER OM MERARBEJDE OG OVERTIDSBETALING Hovedreglen for deltidsansattes merarbejde er, at de får den sædvan- lige timeløn, indtil de har arbejdet det samme antal timer som de fuldtidsan- satte kolleger. Herefter er der tale om overarbej- de, hvor der betales timeløn plus 50 for de første tre timer og herefter be- tales med 100 . På søn- og helligdage betales timeløn plus 100 . Der er 3 landsdækkende HK-overens- komster på luftfartsområdet: Industriens funktionæroverens- komst med Dansk Industri (DI) & CO-industri. Funktionæroverenskomsten for Han- del, Service og Transport med DIO II. Funktionæroverenskomsten med Dansk Erhverv. De er som hovedregel suppleret med lokalaftaler, derfor er det vigtigt at tjek- ke, om der er en lokalaftale på netop din virksomhed. Du kan tjekke det ved at kontakte din lokale tillidsrepræsen- tant eller din lokale HK-afdeling. Min bekymring er, at vi har mange overarbejdstimer. Og det må jo være en indikation på, at mange er ansat på forkert tid, når små 40 procent ikke er fuldtidsansatte Bjarne Jensen, tillidsrepræsentant Bjarne Jensen AF KIRSTEN WEISS / F OTO LISBETH H OLT E N / III // BRANCHESEKTION H K L U F T FA R T No 08 2016 DELTID ER BLEVET ET VILKÅR I LUFTHAVNE Deltidskontrakter er efterhånden blevet et vilkår i de danske lufthavne, hvor mandskabsbehovet afhænger af travle perioder og sæsonudsving. Men fagligheden og fastholdelsen af dygtige kolleger risikerer at lide un Dorthe Hansen Brian Nissen Nogle kolleger er tilfredse med kon- trakter på 20 timer, fordi de bruger job- bet i lufthavnen som supplement til et arbejde som fx selvstændig kosmetolog eller regnskabsfører i ægtefællens firma. - Udfordringen er, hvis man har for- pligtelser på hjemmefronten og har bør satte, som er ansat på 15 og helt ned til otte timer, synes Brian Nissen, som også planlægger vagterne i afdelingen. - Dem på få timer bruger det som ekstraindkomst og supplement til et job, de har et andet sted. Jeg synes ær- ligt talt, det er okay. Selvfølgelig skal det ikke overdrives. Men fordi OM HK LUFTFART Er du ansat inden for luftfarten, hører du hjemme i HK Luftfart, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 1.600 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges hvert 4. år på et delegeretmøde. Formand Betina Hvolbøl Thomsen, mobil: 30 56