satte, som er ansat på 15 og helt ned til
otte timer, synes Brian Nissen, som også
planlægger vagterne i afdelingen.
- Dem på få timer bruger det som
ekstraindkomst og supplement til et
job, de har et andet sted. Jeg synes ær-
ligt talt, det er okay. Selvfølgelig skal det
ikke overdrives. Men fordi der er drøn
på i bestemte tidsrum, fx når flyene skal
læsses, så er der brug for ekstra folk. Vi
kan ikke køre driften uden deltidsansat-
te, uden at det går ud over de fuldtidsan-
satte. Så det er en hjælp - ellers kan vi
aldrig holde fri om fredagen, siger han
og påpeger et væsentligt forbehold:
- Hvis alle her blev kørt ned på 20 til
25 timer, så ville der blive oprør. Så der
skal være en passende fordeling mellem
fuldtid og deltid. Ellers mister man også
al ekspertise og rutine i afdelingen, un-
derstreger Brian Nissen.
FARVEL TIL DYGTIGE KOLLEGER
I passagerafdelingen betyder de mange
deltidsansættelser, at mange slår til, når
der opstår sygdom eller ekstraopgaver og
dermed behov for overarbejde. Og at dygti-
ge kolleger på 20 eller 25 timer fordufter,
hvis de får tilbudt fuldtidsjob et andet sted.
- Min bekymring er, at vi har mange
overarbejdstimer. Og det må jo være en
indikation på, at mange er ansat på for-
kert tid, når små 40 procent ikke er fuld-
tidsansatte, siger Bjarne Jensen.
Det samme oplever Dorthe Hansen i
taxfree-butikkerne:
- Vi mister de dygtige kolleger, og det
er ærgerligt for både mig som kollega og
for virksomheden. Men jeg kan da godt
forstå, at én med 20 timer finder et an-
det job på fuld tid eller bliver nødt til at
dobbeltjobbe. Men så kan man godt nog-
le gange komme rigtig træt på arbejde,
og det er jo ikke godt, siger hun.
Bjarne Jensen forstår også godt, at de
deltidsansatte kolleger siger ja til eks-
tratimer, når mange har svært ved at få
deltidslønnen til at slå til.
- Men ekstravagter slider på folks
psyke og helbred. Og det øger også be-
lastningen på kollegerne, forklarer han
og tilføjer mere optimistisk, at afdelin-
gen har fået en ny chef, som har fokus
på netop det problem.
Tillidsrepræsentanterne tager jævn-
ligt problematikken op med ledelsen i
Billund Lufthavn.
- Når vi får en dygtig kollega ind, så
siger vi til ledelsen, at nu må de sørge for
at holde fast i ham eller hende med et ti-
metal, de kan leve af. Jeg synes også, vi
kan mærke, at der begynder at ske noget
ude i samfundet, hvor det bliver lettere
at få arbejde. Derfor skal vi have ledel-
sen til at tænke i bedre arbejdstider for at
tiltrække og fastholde dygtige medarbej-
dere, siger Dorthe Hansen.
REGLER OG RETTIGHEDER
OM MERARBEJDE OG
OVERTIDSBETALING
Hovedreglen for deltidsansattes
merarbejde er, at de får den sædvan-
lige timeløn, indtil de har arbejdet det
samme antal timer som de fuldtidsan-
satte kolleger.
Herefter er der tale om overarbej-
de, hvor der betales timeløn plus 50
for de første tre timer og herefter be-
tales med 100 . På søn- og helligdage
betales timeløn plus 100 .
Der er 3 landsdækkende HK-overens-
komster på luftfartsområdet:
Industriens funktionæroverens-
komst med Dansk Industri (DI) &
CO-industri.
Funktionæroverenskomsten for Han-
del, Service og Transport med DIO II.
Funktionæroverenskomsten med
Dansk Erhverv.
De er som hovedregel suppleret med
lokalaftaler, derfor er det vigtigt at tjek-
ke, om der er en lokalaftale på netop
din virksomhed. Du kan tjekke det ved
at kontakte din lokale tillidsrepræsen-
tant eller din lokale HK-afdeling.
Min bekymring
er, at vi har mange
overarbejdstimer. Og det
må jo være en indikation
på, at mange er ansat
på forkert tid, når små
40 procent ikke er
fuldtidsansatte
Bjarne Jensen, tillidsrepræsentant
Bjarne Jensen
AF KIRSTEN WEISS / F OTO LISBETH H OLT E N
/ III
// BRANCHESEKTION H K L U F T FA R T No 08 2016 DELTID ER BLEVET ET VILKÅR I LUFTHAVNE Deltidskontrakter er efterhånden blevet et vilkår i de danske lufthavne, hvor mandskabsbehovet afhænger af travle perioder og sæsonudsving. Men fagligheden og fastholdelsen af dygtige kolleger risikerer at lide un
Dorthe Hansen Brian Nissen Nogle kolleger er tilfredse med kon- trakter på 20 timer, fordi de bruger job- bet i lufthavnen som supplement til et arbejde som fx selvstændig kosmetolog eller regnskabsfører i ægtefællens firma. - Udfordringen er, hvis man har for- pligtelser på hjemmefronten og har bør
satte, som er ansat på 15 og helt ned til otte timer, synes Brian Nissen, som også planlægger vagterne i afdelingen. - Dem på få timer bruger det som ekstraindkomst og supplement til et job, de har et andet sted. Jeg synes ær- ligt talt, det er okay. Selvfølgelig skal det ikke overdrives. Men fordi
OM HK LUFTFART Er du ansat inden for luftfarten, hører du hjemme i HK Luftfart, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 1.600 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges hvert 4. år på et delegeretmøde. Formand Betina Hvolbøl Thomsen, mobil: 30 56