8 GODE RÅD OM PERSONDATA Hold fokus på at følge din arbejdsgivers instruks. Hent altid dine print med det samme. Lås computeren, når du går fra den. Pak papirer med persondata sammen, og lås dem eventuelt inde, når du går fra dem. Tag samtaler, hvor følsomme persondata bliver nævnt, uden for kollegers hørevidde, eller undgå at sige personens navn. Informer altid tredjepartspersoner, hvis du registrerer oplysninger om dem, eller anonymiser oplysningerne. Send altid særligt følsomme oplysninger via sikker/krypteret e-mail. Slet alle oplysninger, der ikke længere er nødvendige at have - også e-mails. Altså need to have, ikke nice to have. haft nogen konsekvenser. Derfor har det været den mest overtrådte lov efter færdselsloven. Og store spillere som fx Facebook og Google har set stort på de europæiske regler om behandling af personoplysninger. Det har sat skub i ønsket om væsentlige stramninger. Og nu har EU sat tommelskruerne på, siger hun. KRAV TIL HJEMMEL OG SIKKERHED Reglerne er komplicerede, men de kan koges ned til noget håndgribeligt, mener Kira Kolby Christensen. - Fremadrettet skal der skelnes mellem to former for persondata. De almindelige, som der ikke er nogen udtømmende liste over, men som omfatter alt fra dine lønoplysninger til din skostørrelse. Og så er der de særlige kategorier af personoplysninger, som er opremset i forordningens artikel 9, og som i daglig tale omtales som følsomme, siger hun. Artikel 9 rummer helt præcist race /TRANSPORT og etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning og fagforeningsforhold, oplysninger om seksuelle forhold og seksuel orientering, helbredsoplysninger, men også genetiske og biometriske data, som behandles for at kunne identificere en person entydigt, forklarer advokaten. - Der skal passes godt på alle data. Derfor skal hjemmelgrundlaget, for at vi indsamler, behandler og opbevarer data, være i orden. Sikkerheden skal også være i top, så uvedkommende ikke får adgang til data, siger Kira Kolby Christensen og fortsætter: - I det øjeblik, en forbruger frivilligt vælger at indgå en aftale om en ydelse med en transport- eller turismevirksomhed, så har virksomheden hjemmel til at behandle almindelige personoplysninger, der er nødvendige, for at de kan opfylde aftalen med kunden. Når aftalen er afsluttet, kan der stadig være hjemmel til at beholde data i forhold til fx bogføringsregler. & TURISME VIL DU VIDE MERE? ... Så læs mere i Datatilsynets vejledninger om databeskyttelse www.bit.ly/datatilsyn_persondata // BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME EKSPERT: SÅDAN UNDGÅR DU BEKYMRINGER OM PERSONDATAREGLER Er du nervøs for, om du er klædt godt nok på til at håndtere de nye regler om persondata, så er du ikke alene. Reglerne er komplicerede, men du behøver ikke at frygte dem. Læs artiklen, og få tip til, h 8 GODE RÅD OM PERSONDATA Hold fokus på at følge din arbejdsgivers instruks. Hent altid dine print med det samme. Lås computeren, når du går fra den. Pak papirer med persondata sammen, og lås dem eventuelt inde, når du går fra dem. Tag samtaler, hvor følsomme persondata bliver nævnt, uden for ko KATINKA VIBE LAURITZEN, LISELOTTE KRISTENSEN, sekretær og salgssupporter, CAP PARTNER ApS kontoruddannet vikar hos Adecco Hvad kender du til persondataforordningen? Jeg har opsøgt en masse viden, men jeg synes, det har været svært at få et indblik i, hvad det præcis kommer til at betyde for os - OM BRANCHESEKTION TRANSPORT & TURISME Er du ansat i en transport-, turismeeller speditionsvirksomhed, hører du hjemme i Branchesektion Transport & Turisme, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 8.500 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyrelse, der vælges