Psykisk arbejdsmiljø
Private praksisser og klinikker er karakteriseret ved at være mindre arbejdspladser, hvor I er tætte,
både fysisk og psykisk. Din arbejdsplads er som regel placeret, hvor fx patienterne venter, og du har
derfor ikke rigtig dit eget rum.
Der er også ofte travlt i praksis/klinikken, og det kan godt medføre, at det psykiske arbejdsmiljø
kommer under pres, og der kan opstå gnidninger. Derfor er det vigtigt, at I får skabt en god kultur,
hvor I kan tale sammen om det, der går godt, og det, der ikke fungerer. Arbejdsgiveren skal gå forrest og kan bidrage yderligere ved tydeligt at prioritere i jeres arbejdsopgaver, så I ikke er i tvivl om,
hvilke opgaver I skal prioritere, hvis I ikke kan nå dem alle.
Læs mere om psykisk arbejdsmiljø:
HK.dk - råd og støtte arbejdsmiljø social kapital
Arbejdsmiljoweb.dk - håndtering af stress
Arbejdstilsynet.dk - psykisk arbejdsmiljø - stress
Arbejdstilsynets kortlægningsskema om psykisk arbejdsmiljø
10
Arbejdsmiljøvejledning til læge- og kliniksekretærer
Indholdsfortegnelse Arbejdsmiljøvejledning til privatansatte læge- og kliniksekretærer............................................ 3 BFA ......................................................................................................................................... 3 BSV....................
Arbejdsmiljøvejledning til privatansatte læge- og kliniksekretærer Arbejdsmiljøvejledningen giver et indblik i de arbejdsmiljøproblemer, som du kan opleve i dit arbejde. Vejledningen er opdelt i emner, fx ergonomi, psykisk arbejdsmiljø. Så kan du selv vælge, om du vil læse og eventuelt printe hele
Det formelle arbejdsmiljøarbejde Arbejdspladsvurderingen (APV) APV skal udarbejdes minimum hvert 3. år eller ved større ændringer og forandringer på arbejdspladsen. Først skal I kortlægge, hvilke arbejdsmiljøproblemer, I har, og derefter skal ledelsen sammen med jer følge op på disse med en handlep
Ergonomi Som læge- eller kliniksekretær bruger du mange timer foran computeren. Det kan give uhensigtsmæssige og fastlåste arbejdsstillinger, og du kan opleve, at dine muskler arbejder statisk og syrer til. Det vil ofte medføre smerter i arme, skuldre og nakke. Derfor er det vigtigt, at du varierer
Ulykker - herunder stik- og snitskader I forhold til ulykker skal I blandt andet være opmærksomme på: S tikskader. Det skal være sikkert at håndtere kanyler og skalpeller, fordi der udover selve stikskaderne kan være risiko for at få infektionssygdomme og vira S nuble- og faldulykker. Ting, der
Kemi (stoffer og materialer) Ifølge Arbejdsmiljøloven må du ikke udsættes for nogen sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko på din arbejdsplads. Selv om arbejdet som læge- og kliniksekretær ikke er kendetegnende ved kontakt med farlige stoffer og materialer, har din arbejdsgiver alligevel pligt til
Kontakteksem (håndeksem) Hvis du er en af de læge- eller kliniksekretærer, der arbejder med et højt håndhygiejneniveau, er det et must, at du benytter handsker en stor del af dagen. Daglig brug af handsker øger paradoksalt nok risikoen for håndeksem, som er kategoriseret som en arbejdsbetinget sygd
Gravid Når du er gravid og/eller ammende, er der nogle forholdsregler, du og din arbejdsgiver skal tage. Du må ikke udsættes for nogen former for belastninger eller påvirkninger, der kan skade dig eller dit barn, fx kemi, arbejdsstillinger eller tunge løft. I denne vejledning fra Arbejdstilsynet k
Psykisk arbejdsmiljø Private praksisser og klinikker er karakteriseret ved at være mindre arbejdspladser, hvor I er tætte, både fysisk og psykisk. Din arbejdsplads er som regel placeret, hvor fx patienterne venter, og du har derfor ikke rigtig dit eget rum. Der er også ofte travlt i praksis/klinikk
Stress Stress er ofte forbundet med store menneskelige, sygdomsmæssige og økonomiske konsekvenser. For at undgå stress skal der være overensstemmelse mellem de krav, der stilles, og de ressourcer, der er til stede. Stress kan modvirkes ved en række forebyggende foranstaltninger: God planlægning og
Krænkende handlinger herunder mobning og seksuel chikane Handlinger generelt (mellem ansatte og mellem ansatte og deres ledere) Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane, der udøves af patienter, brugere, kunder eller lignede, betragter Arbejdstilsynet som vold i forbindelse med arbe
Når der sker krænkende handlinger, sker det oftest mellem kolleger, men det opleves mere belastende, hvis handlingerne udføres af en leder pga. det ulige magtforhold. Det samme gør sig gældende, hvis en person med uformel magt krænker kolleger. Det kan fx være en anden leder end din arbejdsgiver, so
Vold og trusler I dit arbejde med patienter er der en risiko for, at der opstår voldsepisoder. Det kan være i forbindelse med overlevering af en ubehagelig besked til patienten eller ved samtale med dårlige betalere, eller når der opstår utilfredshed over, at den aftalte tid overskrides. Det kan væ
Egne noter: 15
Kontakt din lokale HK-afdeling Når du kontakter din lokale HK-afdeling, vil de kunne give dig gode råd og vejledning til, hvordan du kan opnå et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Eller se på HKs hjemmeside under Råd & støtte. Hvis du er medlem, så kig under: HK.dk branchesektion sundhed og velvære o