Ergonomi
Som læge- eller kliniksekretær bruger
du mange timer foran computeren.
Det kan give uhensigtsmæssige og
fastlåste arbejdsstillinger, og du kan
opleve, at dine muskler arbejder statisk og syrer til. Det vil ofte medføre
smerter i arme, skuldre og nakke.
Derfor er det vigtigt, at du varierer
dine arbejdsstillinger, og at du veksler mellem at sidde ned og stå op,
så du får bevæget dig, når det er
muligt. Hvis det meste af din arbejdsdag foregår ved en computer, bør du
veksle med arbejde væk fra computeren. Hvis det ikke er muligt, skal du
skal have pauser, hvor du er væk fra
skærmen.
Din skærmarbejdsplads skal være
indrettet, så du ikke får gener eller
skader. Derfor der regler for, hvordan din skærmarbejdsplads er indrettet:
D
er skal være tilstrækkelig med plads på bordet til, at du kan hvile dine arme, når du benytter
tastaturet
Der skal være plads under bordet, så du frit kan bevæge dine ben
Computerens tastatur og skærm skal være adskilt
Bordets højde skal passe til dig. Så hvis bordet også benyttes af din kollega, skal det være let
at indstille
Din stol skal passe til dig (sædets størrelse, højdeindstillelighed, ryglæn)
Måske har du brug for mere end én skærm
Hvis du taler meget i telefon, skal du have et headset, og der skal være støjreduktion, så du
uden problemer kan høre, hvad der bliver sagt i telefonen, selv om der er støj i rummet.
Din arbejdsgiver skal sørge for, at du har det udstyr og inventar, der passer til dine arbejdsopgaver.
Herunder opdateret og brugervenlig teknologi og it.
Læs meget mere om ergonomi og indretning på klinikker og i praksis:
BFA - krop og kontor
BFA - kontorindretning
Arbejdstilsynet - Bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning
Arbejdstilsynet - Arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser
5
Arbejdsmiljøvejledning til læge- og kliniksekretærer
Indholdsfortegnelse Arbejdsmiljøvejledning til privatansatte læge- og kliniksekretærer............................................ 3 BFA ......................................................................................................................................... 3 BSV....................
Arbejdsmiljøvejledning til privatansatte læge- og kliniksekretærer Arbejdsmiljøvejledningen giver et indblik i de arbejdsmiljøproblemer, som du kan opleve i dit arbejde. Vejledningen er opdelt i emner, fx ergonomi, psykisk arbejdsmiljø. Så kan du selv vælge, om du vil læse og eventuelt printe hele
Det formelle arbejdsmiljøarbejde Arbejdspladsvurderingen (APV) APV skal udarbejdes minimum hvert 3. år eller ved større ændringer og forandringer på arbejdspladsen. Først skal I kortlægge, hvilke arbejdsmiljøproblemer, I har, og derefter skal ledelsen sammen med jer følge op på disse med en handlep
Ergonomi Som læge- eller kliniksekretær bruger du mange timer foran computeren. Det kan give uhensigtsmæssige og fastlåste arbejdsstillinger, og du kan opleve, at dine muskler arbejder statisk og syrer til. Det vil ofte medføre smerter i arme, skuldre og nakke. Derfor er det vigtigt, at du varierer
Ulykker - herunder stik- og snitskader I forhold til ulykker skal I blandt andet være opmærksomme på: S tikskader. Det skal være sikkert at håndtere kanyler og skalpeller, fordi der udover selve stikskaderne kan være risiko for at få infektionssygdomme og vira S nuble- og faldulykker. Ting, der
Kemi (stoffer og materialer) Ifølge Arbejdsmiljøloven må du ikke udsættes for nogen sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko på din arbejdsplads. Selv om arbejdet som læge- og kliniksekretær ikke er kendetegnende ved kontakt med farlige stoffer og materialer, har din arbejdsgiver alligevel pligt til
Kontakteksem (håndeksem) Hvis du er en af de læge- eller kliniksekretærer, der arbejder med et højt håndhygiejneniveau, er det et must, at du benytter handsker en stor del af dagen. Daglig brug af handsker øger paradoksalt nok risikoen for håndeksem, som er kategoriseret som en arbejdsbetinget sygd
Gravid Når du er gravid og/eller ammende, er der nogle forholdsregler, du og din arbejdsgiver skal tage. Du må ikke udsættes for nogen former for belastninger eller påvirkninger, der kan skade dig eller dit barn, fx kemi, arbejdsstillinger eller tunge løft. I denne vejledning fra Arbejdstilsynet k
Psykisk arbejdsmiljø Private praksisser og klinikker er karakteriseret ved at være mindre arbejdspladser, hvor I er tætte, både fysisk og psykisk. Din arbejdsplads er som regel placeret, hvor fx patienterne venter, og du har derfor ikke rigtig dit eget rum. Der er også ofte travlt i praksis/klinikk
Stress Stress er ofte forbundet med store menneskelige, sygdomsmæssige og økonomiske konsekvenser. For at undgå stress skal der være overensstemmelse mellem de krav, der stilles, og de ressourcer, der er til stede. Stress kan modvirkes ved en række forebyggende foranstaltninger: God planlægning og
Krænkende handlinger herunder mobning og seksuel chikane Handlinger generelt (mellem ansatte og mellem ansatte og deres ledere) Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane, der udøves af patienter, brugere, kunder eller lignede, betragter Arbejdstilsynet som vold i forbindelse med arbe
Når der sker krænkende handlinger, sker det oftest mellem kolleger, men det opleves mere belastende, hvis handlingerne udføres af en leder pga. det ulige magtforhold. Det samme gør sig gældende, hvis en person med uformel magt krænker kolleger. Det kan fx være en anden leder end din arbejdsgiver, so
Vold og trusler I dit arbejde med patienter er der en risiko for, at der opstår voldsepisoder. Det kan være i forbindelse med overlevering af en ubehagelig besked til patienten eller ved samtale med dårlige betalere, eller når der opstår utilfredshed over, at den aftalte tid overskrides. Det kan væ
Egne noter: 15
Kontakt din lokale HK-afdeling Når du kontakter din lokale HK-afdeling, vil de kunne give dig gode råd og vejledning til, hvordan du kan opnå et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Eller se på HKs hjemmeside under Råd & støtte. Hvis du er medlem, så kig under: HK.dk branchesektion sundhed og velvære o