Whats
hot
i kommunal ledelse
Reparationsarbejde efter corona:
Lyt og vis omsorg
Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor
skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog
Søren Braskov.
AF JOURNALIST TINE SE JBÆK TINESE JBAEK@GMAIL .COM
D
en første fase af coronakrisen var en unik
situation, der krævede en unik indsats. Med
genåbningen skal ledere lave et stykke psykologisk
reparationsarbejde, som i første omgang handler
om at lytte åbent til medarbejdernes frustrationer
og kunne tage kritik på sig uden at forsvare sig
med fx, du skulle bare vide, hvor presset jeg selv
var.
Det handler om at tage en mere emotionel og
dyb snak med medarbejderne, end man plejer. Om
hvordan de egentlig har det, siger Søren Braskov,
erhvervspsykolog og partner i HumanAct.
Reparationsarbejde fordrer, at du som leder
kan lytte til og spejle, hvad medarbejderen siger,
så vedkommende føler, at min
leder har hørt, hvordan jeg har
det. Derefter kan I sammen
forhandle jer frem til konkrete
I en krisetid rykker man
tiltag ud fra den enkelte ansatsammen uden at udtrykke
tes behov i reparationsfasen.
sin utilfredshed. Og i måne
Nogle kan fx have brug for aftaderne bagefter kan der op
ler om at mødes oftere med destå en følelse af, at nu har
res leder i en periode.
jeg holdt ud og taget mig
sammen. Nu har jeg noget,
jeg gerne vil have sagt!".
Kan opleves som brud
på tillid
Der kan ifølge Søren Braskov
være en række ting, der efter
genåbningen og tilbagevenden
til den fysiske arbejdsplads
kræver at blive samlet op på, fx at du som leder
måske blander dig i det daglige arbejde. Efter al
friheden og det store råderum kan det føles som et
brud på tilliden, forklarer Søren Braskov.
Andre kan i perioden med hjemmearbejde have
følt sig svigtet og tænkt: Hvor var min leder
henne?. De har måske hørt om arbejdspladser
med daglige teammøder, mens de selv kun hørte
fra deres leder få gange om måneden.
SØREN BRASKOV,
ERHVERVSPSYKOLOG
10
Nogle ansatte er under nedlukningen måske
blevet i tvivl om, hvorvidt de gjorde det godt eller
ej. Her har gennem virtuelle møder ikke været
samme mulighed for socialt og psykologisk at
spejle sig i kolleger, som vi ellers gør hele tiden,
siger Søren Braskov.
Lederen skal tage vare på sig selv
Noget andet at reparere på kan være konflikter
mellem strammere og slappere i forhold til
retningslinjerne for at mindske smittespredning
med håndsprit, afstand og hygiejne. Den frygt,
nogle medarbejdere har for at blive smittet af borgere og kolleger, kan fylde på arbejdspladsen. Og
så er der de ansatte, der under nedlukningen
måske præget af chok og frygt har tålt arbejdsforhold og bidt ting i sig, som de normalt ikke ville
finde sig i.
I en krisetid rykker man sammen uden at udtrykke sin utilfredshed. Og i månederne bagefter
kan der opstå en følelse af, at nu har jeg holdt ud
og taget mig sammen. Nu har jeg noget, jeg gerne
vil have sagt!.
Som leder kan du sidde med den følelse, at du
søreme også selv har holdt ud og arbejdet ekstra
hårdt. Og det synes du måske, at den anden part
godt lige kan være overbærende over for. Her påhviler der lederne et ansvar for at få talt med medarbejderne om frustrationer og trivsel.
Samtidig må lederen også selv sørge for at få
sparring og finde et rum med andre til at få omsorg og afløb for frustrationer.
Her kan ledere komme til at overvurdere sig
selv og tænke: Jeg skal nok klare det; det plejer
jeg. Men rigtig mange har jo været under pres under helt andre forudsætninger. Så lederne er også
trætte og trænger til egenomsorg og energi til sig
selv, fastslår Søren Braskov. n
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t