Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele deres indsigter. Jeg blev overrasket over omfanget af kontrol i ledelse Marianne Beck-Hansen ville gerne have vidst mere om, hvordan hun skulle håndtere tidskrævende økonomi systemer og kontrol som ny forstander på Børne- og Ungdomspensionen Østervang i Holstebro Kommune. AF JOURNALIST ANNETTE AGGERBECK ANNETTE@AGGERBECK-KOMMUNIKATION.DK J eg var ikke klar over, hvor meget kontrol og konkurrence lederen er underlagt i forhold til økonomi og medarbejderproduktivitet. Da jeg startede som forstander på Børneog Ungdomspensionen Østervang, ville jeg gerne have vidst, hvor mange lederressourcer, der er bundet op på økonomistyring og mellemregninger mellem offentlige enheder. Vi har flere forskellige økonomisystemer, jeg skal arbejde i. Vi har vores egen decentrale registrering. Rådhuset har en central registrering, hvor de ser på, hvad de bestiller af ydelser hos os, og hvad vi leverer. De bruger tid på kontrol af, hvad hver af deres medarbejdere bestiller hos os, og hvad hver enkelt af mine medarbejdere leverer. Jeg bruger tid på opfølgning af regneark og på at sammenholde med andre jeg skal enheders systemer. Jeg nåede til en erkendelse af, at fokusere på det, jeg er bedst til, og få hjælp til det, jeg har brug for at blive opkvalificeret på. Hvad kom bag på dig som ny leder? Det kom mest bag på mig, at det administraMARIANNE BECH-HANSEN, LEDER tive og bureaukratiske AF BØRNE- OG FAMILIEHUSENE ikke er så enkelt, som I HOLSTEBRO KOMMUNE det kunne være. Selv om jeg har en masteruddannelse i ledelse inden for børn og unge, tog det som decentral leder unødig lang tid at blive klædt på til at håndtere de centralt styrede administrative arbejdsgange. Som ny leder var jeg mere optaget af strategisk ledelse og personaleledelse end af at håndtere administrative systemer. Jeg ville ønske, at jeg var blevet introduceret til og havde haft større fokus på håndtering af de systemer, jeg skulle betjene for at lave de kontroller og den opfølgning, som er nødvendig. Hvad ville have hjulpet dig? Jeg ville ønske, at jeg havde haft en erfaren leder som mentor. Det skulle være en leder, som kunne klæde mig på, og som jeg kunne vende mine ideer og tanker med. I stedet valgte jeg selv efter noget tid at kontakte andre lederkolleger for at få sparring. Marianne Beck-Hansen, 54 år. Leder af Børneog Familiehusene i Holstebro Kommune siden 2013, hvor hun startede som forstander på Børne- og Ungdomspensionen Østervang. Tidligere ansat på en døgninstitution som myndighedsrådgiver, i Familieretshuset og som underviser på VIA. Oprindeligt uddannet socialrådgiver i 1991. Diplomuddannelse i udsatte børn og unge, en master i ledelse inden for børn og unge samt en uddannelse som proceskonsulent ved Attractor. Hvad lærte du om dig selv dengang? Jeg lærte ikke at have så store forventninger til mig selv, som jeg havde i starten, hvor jeg også troede, at jeg skulle kunne det hele selv. Jeg nåede til en erkendelse af, at jeg skal fokusere på det, jeg er bedst til, og få hjælp til det, jeg har brug for at blive opkvalificeret på. At blive sat i en kontrol- og konkurrencesituation lærte mig også at være mere strategisk og tænke over, hvad jeg siger, for at det skal komme mig til gode i min position. Jeg har det ellers bedst med at sige tingene ligeud. n OFFENTLIGLEDELSE 11 OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t