Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder?
Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder
i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi
erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele deres indsigter.
Jeg blev overrasket
over omfanget
af kontrol i ledelse
Marianne Beck-Hansen ville gerne have vidst mere om,
hvordan hun skulle håndtere tidskrævende økonomi
systemer og kontrol som ny forstander på Børne- og
Ungdomspensionen Østervang i Holstebro Kommune.
AF JOURNALIST ANNETTE AGGERBECK ANNETTE@AGGERBECK-KOMMUNIKATION.DK
J
eg var ikke klar over, hvor meget
kontrol og konkurrence lederen
er underlagt i forhold til økonomi
og medarbejderproduktivitet. Da jeg
startede som forstander på Børneog Ungdomspensionen Østervang,
ville jeg gerne have vidst, hvor mange
lederressourcer, der er bundet op på
økonomistyring og mellemregninger
mellem offentlige enheder.
Vi har flere forskellige økonomisystemer, jeg skal arbejde i. Vi har vores
egen decentrale registrering. Rådhuset
har en central registrering, hvor de
ser på, hvad de bestiller af ydelser hos
os, og hvad vi leverer. De bruger tid på
kontrol af, hvad hver af deres medarbejdere bestiller hos os, og hvad hver
enkelt af mine medarbejdere leverer. Jeg bruger tid på opfølgning af
regneark og på at sammenholde med andre
jeg skal
enheders systemer.
Jeg nåede til en
erkendelse af, at
fokusere på det, jeg er
bedst til, og få hjælp til
det, jeg har brug for at
blive opkvalificeret på.
Hvad kom bag på dig som
ny leder?
Det kom mest bag på
mig, at det administraMARIANNE BECH-HANSEN, LEDER
tive og bureaukratiske
AF BØRNE- OG FAMILIEHUSENE
ikke er så enkelt, som
I HOLSTEBRO KOMMUNE
det kunne være. Selv
om jeg har en masteruddannelse i ledelse inden for børn
og unge, tog det som decentral leder
unødig lang tid at blive klædt på til at
håndtere de centralt styrede administrative arbejdsgange. Som ny leder var
jeg mere optaget af strategisk ledelse
og personaleledelse end af at håndtere
administrative systemer. Jeg ville ønske, at jeg var blevet introduceret til og
havde haft større fokus på håndtering
af de systemer, jeg skulle betjene for at
lave de kontroller og den opfølgning,
som er nødvendig.
Hvad ville have hjulpet dig?
Jeg ville ønske, at jeg havde haft en
erfaren leder som mentor. Det skulle
være en leder, som kunne klæde mig
på, og som jeg kunne vende mine ideer
og tanker med. I stedet valgte jeg selv
efter noget tid at kontakte andre lederkolleger for at få sparring.
Marianne Beck-Hansen,
54 år. Leder af Børneog Familiehusene i Holstebro Kommune
siden 2013, hvor hun
startede som forstander på Børne- og
Ungdomspensionen
Østervang. Tidligere
ansat på en døgninstitution som myndighedsrådgiver, i
Familieretshuset og
som underviser på VIA.
Oprindeligt uddannet
socialrådgiver i 1991.
Diplomuddannelse i udsatte børn og unge, en
master i ledelse inden
for børn og unge samt
en uddannelse som
proceskonsulent ved
Attractor.
Hvad lærte du om dig selv dengang?
Jeg lærte ikke at have så store forventninger til mig selv, som jeg havde
i starten, hvor jeg også troede, at jeg
skulle kunne det hele selv. Jeg nåede til
en erkendelse af, at jeg skal fokusere på
det, jeg er bedst til, og få hjælp til det,
jeg har brug for at blive opkvalificeret
på. At blive sat i en kontrol- og konkurrencesituation lærte mig også at være
mere strategisk og tænke over, hvad
jeg siger, for at det skal komme mig til
gode i min position. Jeg har det ellers
bedst med at sige tingene ligeud. n
OFFENTLIGLEDELSE
11
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t