Hvordan ser
faglig ledelse ud
hos dig?
John Øllegaard
Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk
Kommune:
Jeg er meget
optaget af bottomup-processer
at turde lade
mig lede af mine
medarbejdere
ved at inddrage
dem, bruge deres
ressourcer og have
fokus på resultater
frem for hierarkier.
JOHN ØLLEGAARD
14
Min opgave som chef er at drive butikken igennem
seks afdelingsledere med 140 medarbejdere under
sig. Jeg opfatter ledelse som et fag og er derfor ikke
som sådan optaget af, hvad jeg konkret har med at
gøre. I mine 30 år i Rigspolitiet var det kriminalitet,
i Movia var det busdrift, og i Holbæk Kommune er
det al teknisk drift fra bygninger, parkanlæg, over
veje til rengøring, geodata og digitalisering. Jeg er
optaget af at få ting til at ske og til at få folk til at
trække sammen om at løse opgaverne. Om at spille
hinanden gode. Jeg har ikke selv faglig teknisk forstand, men har dygtige fagfolk med viden om alt fra
maling til græs.
Jeg bedriver situationsbestemt og anerkendende
ledelse. Jeg er meget optaget af bottom-up-processer
at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at
inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus
på resultater frem for hierarkier. Så jeg understøtter
lederne i faglig ledelse ved at lade dem, der ved noget
om tingene, komme med deres bud på løsningerne.
Opad i systemet er det min opgave at skaffe
forståelse for og opbakning til de nødvendige
løsninger og forandringsprocesser, fx at bruge
termiske droner til at tjekke isoleringen i bygninger.
Og klæde min direktør og borgmester på til at kunne
fortælle de gode historier.
I en organisation som vores er implemente
ringen det sværeste, fordi vi laver praktisk arbejde.
Så når vi fx har en overrepræsentation af ordblinde
medarbejdere, er jeg med til at målsætte løsninger,
fx at få læst opgaverne op fra iPad eller kunne
indtale den rute, man skal køre. Og sætte mål for,
hvad næste skridt er, når de første syv medarbejdere
har været igennem et forløb.
Overordnet set er min opgave jo at motivere
ledergruppen til at levere det bedste resultat med de
folk, vi har, for at kunne skabe sådan en udvikling.
Lene Hast Møllegaard
Leder af Sektion social og handicap,
Unge- og skoleafdelingen,
Kerteminde Kommune:
Jeg er direkte personaleleder for 13 fagprofessionelle (socialrådgivere og pæda
goger, red.) og leder også igennem en
enkelt leder. Vi er fordelt på to matrikler, så
jeg ser ikke alle hver dag. Derfor italesætter jeg en tydelig retning for måden at løse
opgaverne på, så alle ved, hvad de skal, når
jeg ikke er lige ved siden af. Medarbejderne
skal kunne træffe selvstændige beslutninger i forhold til de unge, de arbejder med
med afsæt i vores værdisæt, strategier og
ungekommissorium. I min egen optik bedriver jeg værdibaseret faglig ledelse uden
de store formelle retningslinjer.
Min opgave som faglig leder er
selvfølgelig at få medarbejderne til at
lykkes med deres opgaver og guide dem
den rigtige vej. Her har min egen baggrund
som socialrådgiver stor betydning, fordi
afgørelser og forvaltningsretten er en del
af mit dna. Det begrænser mig dog ikke i
at være leder for andre faggrupper, bl.a.
pædagoger. Kulturen hos os er, at vi har
dialog om tingene, men i sidste ende falder
det jo tilbage på mig, hvis resultatet af
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t