Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det lyder: fysisk afstand x relationel afstand x faglig afstand = organisatorisk afstand. Jo tættere, jeg er på medarbejderne, og de er på hinanden, desto nemmere er det at bedrive faglig ledelse. Den fysiske afstand har betydning for, hvordan vi omgås hinanden, hvor godt vi kommunikerer osv. Det blev tydeligt under coronakrisen, hvor stor betydning det har. Den relationelle afstand handler om, hvor godt vi har det med hinanden uden for det faglige arbejde, og hvor godt jeg kender mine medarbejdere. Det er vigtigt for at opbygge tillid og ærlighed. Derfor skal jeg også huske at spørge, hvordan de har det, om de trives osv. Den faglig afstand handler om, hvor godt vi forstår hinandens fagligheder og begrebsverdener. Kulturen hos os er, at vi har dialog om tingene, men i sidste ende falder det jo tilbage på mig, hvis resultatet af den faglige indsats ikke er god nok. LENE HAST MØLLEGAARD den faglige indsats ikke er god nok. Derfor føler jeg mig ansvarlig for medarbejdernes resultater. Jeg skal kunne stå på mål for det, som foregår. Mine fagmedarbejdere har brug for, at jeg er tilgængelig og svarer, når de er gået i stå. De har brug for min faglige indsigt, beslutningskompetence og modet til at trække af, hvor de tøver. De får et svar, når de spørger, men jeg dikterer ikke alting og bruger heller ikke meget tid på kontrol ud over det mest nødvendige. Min faglige ledelse gennem den ene leder, jeg også har, er den samme: Tydelig retning med afsæt i vores værdier og være tilgængelig, når noget er svært. Og jeg skal ruste hende til at kunne gøre det samme. I min ledelse har jeg 100 % fokus på kerneopgaven: at skaffe folk i job eller uddannelse. Og her skelner jeg skarpt mellem kontrol, styring og ledelse. Styring er fx mål og KPIer, som hjælper os til at arbejde den rigtige vej. Kontrollen er nødvendig i et økonomisk paradigme og påvirkes direkte af, hvor godt styringen fungerer. Og ledelse er så der, hvor jeg skaber følgeskab til styringsstrukturerne, så vi bedre kan løse kerneopgaven og her menneskene kommer ind i billedet. Som leder skal jeg have en faglig nysgerrighed, så jeg kan udfordre og anerkende medarbejderne, stille de rigtige spørgsmål i refleksionen og lytte til deres svar. Mit ansvar er, at maskinen kører, at jeg bevarer det strategiske overblik og skaber en tillid, der kan bære, at jeg stoler på, at medarbejderne ved bedst. Det er mit ansvar kontinuerligt at udvikle deres kompetencer, så de passer til kerneopgaven, og så fagligheden kan udfolde sig. Rikke Rødekilde Jobcenterchef, Varde Kommune: Jeg er chef for otte ledere med 170 medarbejdere under sig og har fast sparring med dem om, hvad der rører sig i deres afdeling, hvordan budgettet ser ud, hvor skal vi rykke rundt, hvilke strategiske tiltag der er brug for, fx efter coronakrisen med mange ledige osv. Jeg skal have overordnet viden på mit område, men ikke i detaljens detalje. Min store opgave er at oversætte både op- og nedad i systemet: Fx hvad der rører sig politisk, hvad betyder det, når ministeren siger, at borgerne skal behandles værdigt, hvad der skal ske, når driftsbudgettet ikke hænger sammen, eller en leder har brug for mindst ti flere medarbejdere for at lykkes med kerneopgaven. Og jeg skal tænke tværgående, fordi mange ledere er optaget af deres egen kerneopgave uden nødvendigvis at have blik for de andres. Min helt store opgave er at sikre udvikling for organisationen ved at udvikle den enkelte leder sikre, at de tænker over, hvad næste skridt i udviklingen er for deres afdeling. Jeg skal tilse, at lederne har eller lærer den nødvendige faglighed. Samtidig skal jeg trække dem væk fra alt for meget drift, så de ikke mister overblikket. Det kræver en individuel tilgang til hver eneste leder. Jeg vil gerne have ledere, der er fagligt dygtigere end mig selv. Jeg skal sætte det rigtige hold og sikre, at de rigtige kompetencer altid er til stede, fordi jeg jo ikke kan spille alle pladserne selv. Min egen faglige baggrund som socialrådgiver har betydning for mit perspektiv og helhedssyn. Jeg er optaget af borgerens retssikkerhed og mener, at man har en ret til at blive lyttet til, så jeg kan godt invitere en utilfreds borger på kaffe, og jeg kan også i nogle tilfælde mene, at vi ikke har behandlet en borger godt nok. Sådan en dag kan det godt være, at en leder tramper særligt hårdt ned ad gangen til sit kontor. OFFENTLIGLEDELSE 15 OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t