Troels van Dijk
Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune:
Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21
medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus
er at have den kortest mulige organisatoriske
afstand til medarbejderne. Min formel for det
lyder: fysisk afstand x relationel afstand x faglig
afstand = organisatorisk afstand. Jo tættere, jeg
er på medarbejderne, og de er på hinanden, desto
nemmere er det at bedrive faglig ledelse.
Den fysiske afstand har betydning for,
hvordan vi omgås hinanden, hvor godt vi
kommunikerer osv. Det blev tydeligt under
coronakrisen, hvor stor betydning det har.
Den relationelle afstand handler om, hvor
godt vi har det med hinanden uden for det
faglige arbejde, og hvor godt jeg kender mine
medarbejdere. Det er vigtigt for at opbygge tillid
og ærlighed. Derfor skal jeg også huske at spørge,
hvordan de har det, om de trives osv.
Den faglig afstand handler om, hvor godt vi
forstår hinandens fagligheder og begrebsverdener.
Kulturen hos os er, at vi
har dialog om tingene,
men i sidste ende falder
det jo tilbage på mig, hvis
resultatet af den faglige
indsats ikke er god nok.
LENE HAST MØLLEGAARD
den faglige indsats ikke er god nok. Derfor
føler jeg mig ansvarlig for medarbejdernes
resultater. Jeg skal kunne stå på mål for
det, som foregår.
Mine fagmedarbejdere har brug for, at
jeg er tilgængelig og svarer, når de er gået
i stå. De har brug for min faglige indsigt,
beslutningskompetence og modet til at
trække af, hvor de tøver. De får et svar, når
de spørger, men jeg dikterer ikke alting og
bruger heller ikke meget tid på kontrol ud
over det mest nødvendige.
Min faglige ledelse gennem den ene
leder, jeg også har, er den samme: Tydelig
retning med afsæt i vores værdier og være
tilgængelig, når noget er svært. Og jeg skal
ruste hende til at kunne gøre det samme.
I min ledelse har jeg 100 % fokus på
kerneopgaven: at skaffe folk i job eller uddannelse.
Og her skelner jeg skarpt mellem kontrol, styring
og ledelse. Styring er fx mål og KPIer, som
hjælper os til at arbejde den rigtige vej. Kontrollen
er nødvendig i et økonomisk paradigme og
påvirkes direkte af, hvor godt styringen fungerer.
Og ledelse er så der, hvor jeg skaber følgeskab
til styringsstrukturerne, så vi bedre kan løse
kerneopgaven og her menneskene kommer ind i
billedet.
Som leder skal jeg have en faglig nysgerrighed,
så jeg kan udfordre og anerkende medarbejderne,
stille de rigtige spørgsmål i refleksionen og lytte til
deres svar. Mit ansvar er, at maskinen kører, at jeg
bevarer det strategiske overblik og skaber en tillid,
der kan bære, at jeg stoler på, at medarbejderne ved
bedst. Det er mit ansvar kontinuerligt at udvikle
deres kompetencer, så de passer til kerneopgaven,
og så fagligheden kan udfolde sig.
Rikke Rødekilde
Jobcenterchef, Varde Kommune:
Jeg er chef for otte ledere med 170
medarbejdere under sig og har fast
sparring med dem om, hvad der
rører sig i deres afdeling, hvordan
budgettet ser ud, hvor skal vi rykke
rundt, hvilke strategiske tiltag der er
brug for, fx efter coronakrisen med
mange ledige osv.
Jeg skal have overordnet
viden på mit område, men ikke i
detaljens detalje. Min store opgave
er at oversætte både op- og nedad
i systemet: Fx hvad der rører sig
politisk, hvad betyder det, når
ministeren siger, at borgerne skal
behandles værdigt, hvad der skal
ske, når driftsbudgettet ikke hænger
sammen, eller en leder har brug for
mindst ti flere medarbejdere for at
lykkes med kerneopgaven. Og jeg
skal tænke tværgående, fordi mange
ledere er optaget af deres egen
kerneopgave uden nødvendigvis at
have blik for de andres.
Min helt store opgave er at sikre
udvikling for organisationen ved at
udvikle den enkelte leder sikre, at
de tænker over, hvad næste skridt i
udviklingen er for deres afdeling. Jeg
skal tilse, at lederne har eller lærer
den nødvendige faglighed. Samtidig
skal jeg trække dem væk fra alt
for meget drift, så de ikke mister
overblikket. Det kræver en individuel
tilgang til hver eneste leder.
Jeg vil gerne have ledere, der er
fagligt dygtigere end mig selv. Jeg
skal sætte det rigtige hold og sikre,
at de rigtige kompetencer altid er til
stede, fordi jeg jo ikke kan spille alle
pladserne selv.
Min egen faglige baggrund som
socialrådgiver har betydning for
mit perspektiv og helhedssyn. Jeg er
optaget af borgerens retssikkerhed
og mener, at man har en ret til
at blive lyttet til, så jeg kan godt
invitere en utilfreds borger på kaffe,
og jeg kan også i nogle tilfælde
mene, at vi ikke har behandlet en
borger godt nok. Sådan en dag kan
det godt være, at en leder tramper
særligt hårdt ned ad gangen til sit
kontor.
OFFENTLIGLEDELSE
15
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t