Udfordringen
Offentlig Ledelses faste coach
Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at
være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin
ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S.
I Udfordringen deler han ud af sine råd til ledere og giver dem mulighed
for at reflektere over deres egen situation.
Faglig ledelse:
Pilen peger altid på nærmeste leder
AF JOURNALIST
L ARS FRIIS
POST@
L ARSFRIIS.DK
FOTO TORBEN
NIELSEN
Udfordring: I sommer har debatten om uværdig omsorg og pleje af demente ældre på
flere plejecentre raset og bl.a. handlet om den faglige ledelse af plejepersonalet. Men:
Hvordan intervenerer du som leder over for en medarbejder, når det drejer sig om
adfærd, som ligger tæt på personligheden, hvis du har et mål om, at medarbejderen
opfatter det konstruktivt og kan tage det ind til refleksion og læring frem for kritik,
der skaber utryghed og modstand? Det kan fx være måden at tale respektfuldt og
empatisk på eller evnen til at opfange borgerens behov og reagere relevant.
H
vis fagmedarbejdere har en adfærd, som er
uværdig, uetisk og ufaglig, er der ifølge Stig
Kjerulf kun ét sted at se hen: den nærmeste leder.
Det hele starter og slutter her. Medarbejderne
vender sig altid mod deres nærmeste leder for at aflæse holdninger, synspunkter, dogmer, emotioner
og værdier. Men jeg bliver tit overrasket over, når jeg
er ude som ledercoach, hvor lidt opmærksomme lederne selv er på deres rolle og betydning. Som leder er
Lederen skal ud på gulvet
man nødt til at være helt klar over
og selv gøre det. Vise sin
sin egen emotionelle status, fordi
holdning, sin ophidselse,
medarbejderne agerer efter den.
vrede, omsorg ... Lederen
er den aktive håndværks
mester, som skal have sine
svende med.
Lederen skal være mesterlæreren
I den faglige adfærd er det afgørende, påpeger Stig Kjerulf, at
STIG KJERULF, ERHVERVSPSYKOLOG
flytte sig fra den kognitive, tingsliggørende holdning til den emotionelle menneskeliggørelse.
Når man arbejder med mennesker, skal man
tænke på dem som mennesker, ikke ting. Vi skal
holde næsten lige så meget af dem, som vi gør af vores nærmeste. Dét kunststykke at indarbejde den
emotionelle del er lederens opgave.
Og det kan kun ske på én måde, mener Stig Kjerulf:
Med det gammeldags mesterlæreprincip. Lederen skal ud på gulvet og selv gøre det. Vise sin
holdning, sin ophidselse, vrede, omsorg ... Lederen
16
er den aktive håndværksmester, som skal have sine
svende med.
Ansæt dygtige gruppeledere
Er man som leder udfordret af en organisering på
fx flere matrikler og et stort ledelsesspænd, må
man strukturere sig ud af det.
Da London blev sønderbombet under 2. verdenskrig, samlede man børnene i lader ude på
landet for at kunne undervise dem. Og det viste sig,
at en lærer kun kan undervise 30 børn ad gangen,
hvis der skal være faglig kvalitet i undervisningen.
Derfor har vi i dag klasserum med 28-30 elever. Og
skal kvaliteten være rigtig høj, skal der højst være 16
til stede. Så lederen må inddele sine medarbejdere i
teams på højst 16 med en gruppeleder i spidsen. Og
her bliver det selvfølgelig helt afgørende, at du ansætter den rigtige gruppeleder til arbejdet.
Logikken burde være omvendt
For gruppelederen bliver nøglen til en faglig og
emotionel forsvarlig løsning af kerneopgaven,
pointerer Stig Kjerulf.
Præmissen er, at hvis du har en aktiv (gruppe)leder på gulvet, som demonstrerer dine holdninger
og værdier, vil du ikke opleve det, vi fx har set på
plejecentrene. Og medarbejdere, der ser borgerne
som ting, vil søge væk helt af sig selv. Eller tage ved
lære. Men det kræver altså, at lederen er villig til at
gå uden for sit kontor. Det handler i min optik ikke
om ressourcer. Det handler om vilje. n
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t