til at deautorisere os yderligere,
fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter
emne osv.
Disse fysiske udtryk har typisk
stærkere effekt end mundtlig kritik.
Kritik er nemlig ikke kun verbal, men
kan fx også være løftede øjenbryn
eller et skævt smil, fremhæver Palle
Grzona.
Udhold at se på dig selv
Når vi autoriserer os selv, kan man
fx se det ved, at den ene lægger armene over kors, og så gør den anden
det også ubevidst.
Medarbejderne og lederen falder
til ro, når lederen autoriserer sig
selv. Og her er det vigtigt at kunne
udholde at se på sig selv og sine egne
reaktioner. Du skal ikke kunne det
hele. Du kan komme i besvær, og
det er helt okay. Det er vigtigt at få
øje på de signaler, der fortæller dig,
at du er under pres. Læg mærke til,
om du får en spænding i nakken,
ondt i maven eller andre kropslige
indikationer på, at du er ved at
komme ud i et felt, hvor du ikke befinder dig godt. Når du opdager de
signaler, kan du vælge at gøre noget
andet end bare reagere automatisk,
siger Palle Grzona. n
Sådan tackler
du kritik
Stil spørgsmål
Ved at stille uddybende
spørgsmål bevarer du kontrollen, samtidig med at du
undgår at trække dig fra
kontakten.
Opsummer det sagte
Opsummer kritikken for
at sikre dig, at du har hørt
rigtigt. Det giver også den
anden en oplevelse af, at du
anstrenger dig for at forstå
vedkommende.
tigt, at jeg ikke bare tyer til handling,
men giver mig tid til at reflektere og
mærke efter, hvad kritikken udspringer af og handler om.
Kommer kritik i forkøbet
Rikke Storgaard Toft gør en dyd ud af
at være autentisk og har ikke brug for
at fremstå fejlfri.
Blandt lederkolleger går vi op
i, at vi skal turde sige vores mening
åbent og uden omsvøb. Vi er også
opmærksomme på, at vi skal kunne
sige undskyld, når vi går over stregen. Hvis jeg oplever, at det er en
ommer, går jeg tilbage til min leder
og erkender min fejl. På den måde
kommer jeg min leders kritik i forkøbet, så hun ved, at jeg arbejder med
at forbedre mig. Jeg bliver dermed et
forbillede for mine kolleger og medarbejdere, siger Rikke Storgaard Toft.
- Jeg er ydmyg over for de tæsk, jeg
får, og forsøger at bruge dem som læring. Man kommer langt ved at turde
tale åbent om den læringsproces,
man selv er i, både med medarbejdere
og ledere. Det forventes ofte, at lederen har styr på alt, og at man ikke
må tabe ansigt som leder, men det er
en stor fejl, for det kan trigge kritik
fra medarbejderne, at man prøver at
fylde sko ud, som man ikke kan. Man
skal huske, at medarbejderne er en
stor del af en proces, hvor man får lov
til at vokse som leder.
Det forventes ofte, at
lederen har styr på alt, og
at man ikke må tabe ansigt
som leder. Men det er en
stor fejl, for det kan trigge
kritik fra medarbejderne, at
man prøver at fylde sko ud,
som man ikke kan.
RIKKE STORGAARD TOFT, BØRNEOG FAMILIERÅDGIVNINGSCHEF I
THISTED KOMMUNE
Sparring med erfarne kolleger
Som ny leder er det derfor også vigtigt at få mulighed for at sparre med
erfarne ledere, der kan sige, at det er
helt normalt, at man synes, at kritik
er svær, mener Rikke Storgaard Toft.
- En-til-en-supervision er vigtig
i forhold til at håndtere kritik, for
det er svært at gå fra at være medarbejder til leder og skulle stå på egne
ben. At få kritik kan være personligt
overvældende, så det er vigtigt at
kunne tale med mere erfarne ledere,
hvor der ikke er en magtposition på
spil, og hvor åbenheden omkring fejl
og kritik ikke kan få negative konsekvenser. n
Indrøm fejl
Nogle gange har det, vi gør
eller siger, en anden effekt,
end vi havde regnet med. Erkend dine fejl. Det bidrager
til at fremme åbenhed og
gør, at medarbejderne tør
komme til dig med kritik.
Bed om forslag
Spørg om, hvad du kan gøre
anderledes for at få ideer
og noget at arbejde med.
Det giver dig desuden en
fornemmelse af, hvad der er
realistisk at ændre.
Følg op
Lav en aftale om at følge op.
Spørg evt., om det vil være
okay, at du om et par uger
spørger om, hvordan det ser
ud nu.
Kilde: Palle Grzona,
erhvervspsykolog og specialist
i arbejds- og organisations
psykologi, HumanAct
OFFENTLIGLEDELSE
19
OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr
KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek
Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste
Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på
med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster
Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre
Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike
Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till
Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det
Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST
Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de
Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f
ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem
Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA
Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det
Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan
at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o
til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell
Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t