Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det at tilrettelægge arbejdet under de nye rammer og det at arbejde fra et hjemmekontor. Det burde give os det endelige opgør med regnearksstyringen af medarbejderne. Jo, der skal styring til men den skal være anderledes for både medarbejdere og mellemledere. Nogle har blomstret og været meget effektive, andre har ikke. Og det skal man tale med sin leder om, fordi dem, som er mest effektive på en arbejdsplads, skal selvfølgelig ikke tvinges til at arbejde hjemme og omvendt. Som ledere må vi se på, hvordan arbejdet kan tilrettelægges, så produktivitet, trivsel og kvalitet i opgaveløsningen bliver bedst mulig. Corona har uden tvivl også vist os, at der er brug for det kollegiale samspil og den ledelsesmæssige sparring. Ledelsen skal være tilgængelig. Det er utroligt vigtigt at sikre en systematik i at følge op over for den enkelte. For nogle har svært ved at løse opgaverne hjemme, og så er det måske svært at få ringet til sin leder og talt om det. Og lederen opdager ikke på samme måde, at medarbejderen ikke trives. Det er ikke godt. Her kan faste videomøder være en god løsning, fordi man kan se hinanden. Selvfølgelig er det ikke overraskende, at vi kan finde ud af at holde videomøder. Men corona kickstartede, at det kom rigtigt i gang, og vi skal passe på, at vi ikke bare falder tilbage til det, vi plejer. Vi skal lære at bruge videomøderne og udvikle teknologien, så de passer til vores danske dialogbaserede måde at holde møder på. Og vi må erkende, at nogle møder bare skal være fysiske, fx med borgere og samarbejdspartnere, hvor der skal indgås aftaler og kompromiser. Vi har talt meget om New Normal efter corona, og jeg mener, at New Normal er opgøret med detailstyringen, at give den enkelte medarbejder mere rum til at udfolde sin faglighed og at opbygge et anderledes kontrolregime. Selv om Christiansborg bestemmer, hvad vi må og ikke må, kan den enkelte leder og medarbejder gøre meget selv, og sund fornuft er heldigvis endnu ikke blevet forbudt. De tanker har corona været med til at skubbe til. Den vigtigste læring for mig har været at se, hvor hurtigt vi kunne omstille os, og hvor let ting pludselig kunne lade sig gøre. Og selvfølgelig også, hvor digitale vi er blevet. Det tror jeg ikke, at vi ville have oplevet uden corona, fordi vores beslutningsrammer normalt ikke er så frie. Men her fik vi en opgave: Løs den!. Og vi tog bare fat i de personer, vi mente, var de bedste til det uden først at nedsætte grupper og holde mange møder. Så læringen er, at vi som ledere skal blive endnu skarpere til at uddelegere, fordi vi har et dygtigt personale. Den digitale mødeform har bl.a. lært os, at et webinar kan være en god måde at få nye input på frem for at køre langt. Det gør vores tid mere effektiv, men samtidig har vi også erfaret, at vi ikke kun kan agere digitalt. Den balance skal vi ledere og medarbejdere finde i fællesskab. Konkret har jeg ændret vores teammøder sådan, at jeg selv tjekker op på i vores interne dokumenthåndteringssystem, hvor langt de enkelte opgaver er, så vi ikke bruger mødetid på, at medarbejderne briefer mig om det. Det giver møderne mere fagligt indhold for medarbejderne. Jeg har lært at lede på afstand, som kræver tillid til medarbejderne, der arbejder på egen hånd. Men det har jo faktisk vist sig, at når man arbejder hjemme, arbejder man mere. Distanceledelse kræver også, at jeg er meget opmærksom på den enkeltes trivsel, for selv om vi mødes digitalt i Teams, er der ting, folk ikke får sagt her. Vi har været godt forberedte på, at folk vendte tilbage til arbejdspladsen efter sommerferien i forhold til hygiejne, værnemidler, afstand og afskærmning. Men kommer der en anden coronabølge, tror jeg, at det bliver sværere at motivere til fx at arbejde hjemme igen, i hvert fald for dem, som ikke trivedes med det. Det vil kræve nye ledelsesmæssige værktøjer, og at vi går forrest med en positiv holdning til, at det kan vi godt klare. Derfor er jeg glad for, at vores direktion har sat en stor evaluering i gang af erfaringerne fra corona, hvor både borgere, medarbejdere og ledere deltager. Målet er at lave en vidensbank og et værktøj, vi kan bruge, hvis behovet opstår igen. OFFENTLIGLEDELSE 9 OFFENTLIG LEDELSE 02 20 UDGIVET I SAMARBEJDE MELLEM H K KO M M U N A L O G DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENING Få succes med faglig ledelse: Vær fagligt ambitiøs og tæt på medarbejderne SIDE 12 Kom i mål med forandringer: Større tillid i ledelse under coronakrisen: Samarbejde og små skridt er vejen fr KORTNYT INDHOLD Temadag og generalforsamling i DS Ledersektion: 03 Lederen: Faglig ledelse Det bevidste lederskab Hvad er digital sundhed? Hvordan hænger det sammen med dit bevidste lederskab? Og hvad kan vi lære af coronakrisen i den forbindelse? Det er spørgsmål, som speciallæge, forfatter og ek Lederen Faglig ledelse handler om ambitioner, retning og hjerte Når vi skal lede medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, skal vi have en vis viden om, forståelse og hjerte for den opgave, den enkelte fagmedarbejder skal løse for at kunne sikre de bedst mulige rammer og vilkår. For i sidste Forandringsledelse hvorfor er det så pokkers svært? To nye bøger om forandringsledelse fra to bestseller-forfattere er udkommet næsten samtidig: Fatale forandringer af Christian Ørsted ham AF JOURNALIST TINA JUUL R ASMUSSEN TINA@JUULKOMMUNIK ATION.COM Christian Ørsted: Der er kun én opskrift på med Livsfarlig ledelse fra 2013. Og Jytte vender tilbage af Morten Münster, opfølgning på Jytte fra marketing er desværre gået for i dag fra 2017. Offentlig Ledelse har talt med de to forfattere om kunsten at komme i mål med forandringer som leder og hvorfor det er så pokkers svært. Morten Münster Coronakrisen giver næring til nytænkning Under coronakrisens første fase i foråret stod den enkelte kommune, leder og medarbejder med ansvaret for at føre regeringens planer ud i livet og samtidig opfinde nye løsninger på den daglige drift. Forskere mener, at erfaringerne kan gøde jorden for mindre Foto: Bjarke MacCarthy Distancearbejde har muliggjort og forudsætter stor decentral beslut ningskompetence og -ansvar. HENRIK HOLT LARSEN, PROFESSOR I HUMAN RESOURCE MANAGEMENT, COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL LÆRING AF CORONAKRISEN rigeste digitale medier. Så der er noget meget væsentligt, som risike Corona-krisen: Hvad har vi lært? Tillidsbaseret ledelse holder vand Hjemmekontor, distanceledelse og video møder kan noget. Det viste coronakrisens første fase med stor tydelighed, er tre chefer og ledersektionsformænd enige om og anerkender, at det kan være banebrydende for en større grad af till Det endelige opgør med regnearksstyring Vi skal blive endnu skarpere til at uddelegere Anders Fløjborg, formand for Ledersektionen i Dansk Socialrådgiverforening: Jette Delfs Clausen, sekretariatschef i Viden & Strategi, Ringkøbing-Skjern Kommune: Den vigtigste læring og erfaring har været det Whats hot i kommunal ledelse Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg også over for dig selv, mener erhvervspsykolog Søren Braskov. AF JOURNALIST Hvad ville du gerne have vidst, inden du blev leder? Set i bakspejlet er vi alle kloge. Men hvad ville have været hjælpsomt at vide som ny leder i jobbet? Hvad var overraskende svært, let eller bare overraskende? I denne serie beder vi erfarne ledere se tilbage på deres debut udi ledelse og dele de Faglig ledelse er en generel disciplin på tværs af professioner og søjler Faglig ledelse skal have højere prioritet. Det er en forudsætning, hvis resultaterne af kerneopgaverne skal have større fokus i offentlig ledelse. Det konkluderer 75 direktører, chefer og faglige ledere i en ny undersøgelse f ger til at styrke faglig ledelse som en generel ledelsesdisciplin på tværs af opgavesøjler. I Væksthus for Ledelses publikation Fællesskab om faglig ledelse foldes de syv generiske ledelsesopgaver ud, og for hver af dem er der formuleret en række anbefalinger til alle faglige ledere. Her er to eksem Hvordan ser faglig ledelse ud hos dig? John Øllegaard Strategisk leder af Kommunal Drift, Holbæk Kommune: Jeg er meget optaget af bottomup-processer at turde lade mig lede af mine medarbejdere ved at inddrage dem, bruge deres ressourcer og have fokus på resultater frem for hierarkier. JOHN ØLLEGA Troels van Dijk Leder for Afd. for Beskæftigelse og Jobrehabilitering, Center for Job & Social, Lejre Kommune: Jeg er faglig leder for fire teams med i alt 21 medarbejdere i jobcentret. Mit helt klare fokus er at have den kortest mulige organisatoriske afstand til medarbejderne. Min formel for det Udfordringen Offentlig Ledelses faste coach Stig Kjerulf er en af landets mest kendte erhvervspsykologer. Ud over at være fast coach på Offentlig Ledelses artikelserie om ledelsesudfordrin ger er han administrerende direktør og partner i Kjerulf & Partnere A/S. I Udfordringen deler han ud af sine rå Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne Kritik af dig som leder fra dine medarbejdere kan hurtigt bringe dig i forsvarsposition og dermed bremse yderligere kritik, men til gengæld fremme snak i krogene. Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan at forældrene har fokuseret på, at de skulle indfri deres forventninger. Her kan man få en oplevelse af at være meget til vurdering, og det kan give en øget sårbarhed over for kritik. Når man ikke får hjælp til at opøve evnen til at rumme kritik, bliver den svær at håndtere, fordi man er uerfaren o til at deautorisere os yderligere, fordi de bliver optaget af noget andet, kigger ud ad vinduet, stiller respektløse kritiske spørgsmål, skifter emne osv. Disse fysiske udtryk har typisk stærkere effekt end mundtlig kritik. Kritik er nemlig ikke kun verbal, men kan fx også være løftede øjenbryn ell Sorteret magasinpost ID-nr. 46409 Derfor får du Offentlig Ledelse Tre gange om året lander dette ledelsesfagblad i din postkasse. Det er en af gevinsterne ved at være medlem af Ledersektionen i Socialrådgiverne eller Chefgruppen i HK Kommunal. Vores ambition er at holde dig opdateret på de nyeste t