INSTRUKTION
Tillidsrepræsentant(er) og leder(e) indkalder
til møde/seminar, hvor den fælles udviklingsplan er på dagsordenen. Før arbejdet med en
fælles udviklingsplan er det vigtigt, at I tager
stilling til 6 jobfelter. Jobfelterne viser, hvordan HK-arbejdet oplagt kan udvikle sig inden
for forvaltning, relationer og teknologi.
Find jobfelterne på hk.dk/stat/iform.
På hk.dk/kompetencehjulet finder du HK
Stats kompetencehjul, hvor I individuelt kan
afklare jeres kompetencer og job, inden for
de 6 fremtidsfelter. Det er vigtigt, at I også
får jeres ledelses udmeldinger om fremtidige
opgaver og behov for kompetencer.
DE 6 JOBFELTER
I skal inddele jer i mindre grupper og drøfte
tre punkter først i grupper, så i plenum:
1
40 minutter: Hvilke opgaver skal I fremover varetage, og hvad ser I af muligheder
nye opgaver, nye systemer etc.? (grupper 20 minutter/plenum 20 minutter)
2
40 minutter: Er der kompetencer, vi har
behov for at styrke på kort og på langt
sigt i forhold til de 6 jobfelter? (grupper
20 minutter/plenum 20 minutter)
3
Formulér en fælles udviklingsplan for det
DU HÅNDTERER
DU SKABER
kommende år. Brug 35 minutter til at samle
NY TEKNOLOGI
SAMSPIL MED M
OG TEKN
op på jeres drøftelser. Tegn eventuelt et
skema på en tavle eller whiteboard, der
indeholder en plan for kompetencebehov
på kort sigt og på længere sigt. Ud fra hvert DU HÅNDTERER
DU SKABER SERVICE I
SAMSPIL MED MENNESKER
kompetencebehov skal I skrive, hvilken form NY TEKNOLOGI
OG TEKNOLOGI
for kompetenceudvikling, der er behov for
kurser, uddannelse, sidemandsoplæring etc.
DU STYRER
PROCESSER
35 minutter: Hvordan vil vi udvikle disse
kompetencer (kurser, uddannelse, sidemandsoplæring etc.)? (grupper 20 minutter/plenum 15 minutter)
DU STYRER
PROCESSER
DU FORMID
KOMMUNI
DU FORMIDLER OG
KOMMUNIKERER
Kompetencebehov på kort og længere sigt
FAKTA
I Cirkulære om organisationsaftale
for Kontorfunktionærer, laboranter
og It-medarbejdere (HK) 2019,
bilag 2, stk. 2, står der, at der skal
aftales fælles udviklingsplaner for
kontorfunktionærer, it-medarbejdere og laboranter, og at et læringsmiljø kan understøtte den fælles
udviklingsplan.
Kompetencebehov
på kort sigt
Hvordan vil vi udvikle
kompetencer?
Kompetencebehov
på længere sigt
Hvordan vil vi udvikle
kompetencer?
Servicedesign
Efteruddannelse
Procesoptimering
Kursus
Håndtering af
konflikter
Kursus og træning
Teknologivurdering
Efteruddannelse
Evaluér den fælles udviklingsplan efter et år, revidér planen, eller formulér en ny. Hæng jeres fælles udviklingsplan op, så den er synlig.
PRAKTISK
Vægplads eller white
board. Tusser og postit-blokke til deltagerne.
13
GØR DET USYNLIGE ARBEJDE SYNLIGT FOLD FAGLIGHEDEN UD 7 øvelser i at udvikle jeres fagsprog og samarbejde
INDHOLD Forord 3 Værktøj 1: Få øje på arbejdet 4 Værktøj 2: Gå på jagt efter det faglige sprog 6 Værktøj 3: Generér idéer til synlighed og indflydelse 8 Værktøj 4: Kortlæg relationer 10 Værktøj 5: Formulér en fælles udviklingsplan 12 Værktøj 6: Sæt slagkraftige ord på værdien af jeres a
FORORD Kære medlem Du sidder med et værktøjshæfte, som kan hjælpe dig og dine kolleger til at: Sætte ord på jeres arbejde og den værdi, det skaber Synliggøre jeres faglighed og arbejde over for ledere og andre faggrupper de relationer, der er vigtige for at løse jeres Styrke opgaver Udarbejde
VÆRKTØJ 1 FORMÅL At få øje på de særlige kendetegn ved jeres arbejde også de mindre synlige ved at observere hinandens arbejde og sætte ord på det. 2x2 timer* Opfølgning: 1 time FÅ ØJE PÅ ARBEJDET Vær antropologer, og undersøg jeres arbejde: Hvad er det særlige, og hvordan kan I sætte ord på de
INSTRUKTION OPSAMLING PÅ OBSERVATIONER OBSERVATIONSFORLØB I skal afklare, hvad I ønsker, der skal komme ud af observationerne. I skal også have styr på, hvem der deltager, hvordan I gennemfører observationer, og ikke mindst hvor meget tid I afsætter til at observere. To kolleger tager ansvar for
VÆRKTØJ 2 FORMÅL At styrke arbejdsfællesskabets faglige sprog om opgaver. 90 minutter* GÅ PÅ JAGT EFTER DET FAGLIGE SPROG Styrk jeres faglige sprog via fælles undersøgelse og refleksion** ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes af teams og mindre enheder. EFFEKT Det vil blive lettere at tage faglige
INSTRUKTION 1 To kolleger forbereder øvelsen, en er møde leder, og en dokumenterer det, der bliver talt om undervejs. 10 minutter: Introducér værktøjet. Brug figur 1 og 2 som indgang. Formålet med øvelsen er at fremme mekanismer i figur 1: at sætte ord på det, man gør have faglige drøftelser, så
VÆRKTØJ 3 FORMÅL At få skabt en række gode idéer til, hvordan I kan gøre jeres arbejde og faglighed mere synlig, så jeres ledere, kolleger og andre afdelinger forstår og anerkender jeres indsats. To kolleger tager ansvar for at forberede, gennemføre og samle op på øvelsen. ANVENDELSE Værktøjet kan
INSTRUKTION 1. DEL INSTRUKTION 2. DEL TILLÆGSØVELSE Få idéer og kvalificér dem Realisér idéer (eventuelt en anden dag) Som tillæg til øvelsen kan I hver især formulere en personlig opgave: 1 2 3 minutter: Skriv med pen på papir med udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvordan kan vores arbejd
VÆRKTØJ 4 FORMÅL At få et fælles overblik over, hvordan samarbejde og koordinering af opgaver foregår i dag. ANVENDELSE I kan anvende øvelsen som team eller afdeling på et møde. I kan også gøre det i en mindre gruppe, hvor I kun tager udgangspunkt i en enkelt opgave. I så fald kan I gennemføre øve
INSTRUKTION To kolleger tager ansvar for at forberede øvelsen, være mødeledere og tage billeder af og renskrive aftaler om handlinger. 1 2 15 minutter: Tal sammen om, hvilke opgaver I ønsker at kortlægge. Fordel jer i grupper efter de konkrete opgaver, I er blevet enige om, I vil undersøge. S
VÆRKTØJ 5 FORMÅL At undersøge behov og formulere en fælles udviklingsplan for at sikre, at nødvendige kompetencer løbende bliver udviklet i sammenhæng med forandringer. ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes for hele HK-gruppen eller i en afdeling/ team/enhed. EFFEKT I er på forkant med udviklingen af
INSTRUKTION Tillidsrepræsentant(er) og leder(e) indkalder til møde/seminar, hvor den fælles udviklingsplan er på dagsordenen. Før arbejdet med en fælles udviklingsplan er det vigtigt, at I tager stilling til 6 jobfelter. Jobfelterne viser, hvordan HK-arbejdet oplagt kan udvikle sig inden for forvalt
VÆRKTØJ 6 FORMÅL At sætte ord på den værdi, jeres arbejde skaber. ANVENDELSE I kan gennemføre denne øvelse som en mindre eller større gruppe. Det kan være en lidt abstrakt øvelse, men ikke desto mindre en god øvelse i at udvikle et sprog om betydningen af jeres arbejde. EFFEKT Det bliver lettere
INSTRUKTION 1 5 minutter: To kolleger tager ansvar for at forberede øvelsen. Fortæl om formålet med øvelsen, og vælg herefter en opgave, I alle er involverede i. 2 15 minutter: Bliv i fællesskab klogere på, hvad der skal til for at løse denne opgave, og hvad den gør for hvad og hvem. Forsøg at v
VÆRKTØJ 7 FORMÅL At lære af jeres erfaringer med forandringer og bruge den viden aktivt i det nuværende og fremtidige arbejde. ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes på et møde eller som en del af et seminar for team, afdeling etc. EFFEKT I får en fælles indsigt i, hvordan I ønsker at gå til forandrin
INSTRUKTION To kolleger skal forberede, hvornår I vil arbejde med værktøjet, være mødeledere og dokumentere jeres fund undervejs i de to runder. Første runde sætter fokus på de forandringer, der i de seneste ti år har haft betydning for jeres fag og arbejde. Anden runde handler om at trække læring u
VIL DU VIDE MERE? Værktøjerne er baseret på forskningsresultaterne, som er publiceret i hæftet Derfor er det administrative arbejde noget særligt, som du kan finde på hk.dk/stat/iform. Der er også en række gode råd til jer HKere, administrative ledere og politikere i forandringsprocesser.
LAGERNUMMER: 4408058039 SLÅ ET SLAG FOR DIT FAG HKernes arbejde har en afgørende betydning for en effektiv drift og udvikling af statens arbejdspladser. Hvad ville din leder og dine kolleger i andre faggrupper gøre, hvis du og dine HK-kolleger pludselig var borte? Selvom jeres arbejde er åbenlyst u