INSTRUKTION
1
To kolleger forbereder øvelsen, en er møde
leder, og en dokumenterer det, der bliver
talt om undervejs.
10 minutter: Introducér værktøjet. Brug
figur 1 og 2 som indgang. Formålet med
øvelsen er at fremme mekanismer i figur 1:
at sætte ord på det, man gør have faglige
drøftelser, så fagligheden bliver synlig
og kollektiv. Vis bagefter figur 2: konsekvenser af at dele af fagligheden er tavs,
kropsbåret og ikke har et sprog. Gennemgå
kort de enkelte trin i øvelsen.
5
minutter: Hver deltager brainstormer og noterer faglige udtryk,
I bruger, på post-it-sedler. Sæt
post-it-sedlerne op på en stor tavle.
5 minutter: I fællesskab sætter I en
ring rundt om de udtryk, som kan
være særligt vigtige at tale om i øjeblikket.
2
50 minutter: Hvordan bruger jeg/vi
vores faglighed i konkrete sammenhænge?
Vi bliver fagligt
stolte og får lyst til at
fortælle og udvikle
mere
3
15 minutter: Opsamling
Hvad er vi sammen blevet klogere på?
Hvad skal vi huske at sætte ord på og
drøfte i hverdagen?
I kan overveje fremover løbende at tage nye eller gamle faglige udtryk op på jeres
møder i jeres team eller enhed. I kan eventuelt have en lille tavle/whiteboard eller
en stor post-it-seddel, hvor I løbende noterer, når I kommer i tanke om eller støder
på nye fagudtryk, I har behov for at vende på et kommende møde.
Jeg er konkret og
sætter ord på
Figur 1
FAGLIGHEDEN
ER SYNLIG OG
KOLLEKTIV
Jeg undersøger
med andre, hvad jeg gør,
hører og ser og hvordan
andre ser det
Vi udvikler
faglige termer
Del
jer op i grupper af 4-5 personer.
En deltager starter med at nævne en
vanskelighed, der er særligt vigtig
i øjeblikket. Det kan fx være et nyt
system, vurderingen af en konkret sag
eller håndteringen af særlige henvendelser. De andre reflekterer over
spørgsmålet ved at tale konkret om,
hvordan de bruger deres faglighed.
Der er cirka 10 minutter til hver deltager i gruppen.
PRAKTISK
Stor tavle eller væg,
post-it-sedler og tusser.
Faglighed er viden i
arbejdsfællesskabet,
der er synlig
10 minutter: Brainstorm og valg af faglige udtryk
Faglighed er min
personlige viden
Jeg mister
faglige termer
Figur 2
Jeg fornemmer
mig frem
FAGLIGHEDEN ER
TAVS, PERSONLIG,
KROPSLIG VIDEN
Jeg gør det på min
måde, og som jeg plejer
Jeg mangler ord
og føler mig usikker
7
GØR DET USYNLIGE ARBEJDE SYNLIGT FOLD FAGLIGHEDEN UD 7 øvelser i at udvikle jeres fagsprog og samarbejde
INDHOLD Forord 3 Værktøj 1: Få øje på arbejdet 4 Værktøj 2: Gå på jagt efter det faglige sprog 6 Værktøj 3: Generér idéer til synlighed og indflydelse 8 Værktøj 4: Kortlæg relationer 10 Værktøj 5: Formulér en fælles udviklingsplan 12 Værktøj 6: Sæt slagkraftige ord på værdien af jeres a
FORORD Kære medlem Du sidder med et værktøjshæfte, som kan hjælpe dig og dine kolleger til at: Sætte ord på jeres arbejde og den værdi, det skaber Synliggøre jeres faglighed og arbejde over for ledere og andre faggrupper de relationer, der er vigtige for at løse jeres Styrke opgaver Udarbejde
VÆRKTØJ 1 FORMÅL At få øje på de særlige kendetegn ved jeres arbejde også de mindre synlige ved at observere hinandens arbejde og sætte ord på det. 2x2 timer* Opfølgning: 1 time FÅ ØJE PÅ ARBEJDET Vær antropologer, og undersøg jeres arbejde: Hvad er det særlige, og hvordan kan I sætte ord på de
INSTRUKTION OPSAMLING PÅ OBSERVATIONER OBSERVATIONSFORLØB I skal afklare, hvad I ønsker, der skal komme ud af observationerne. I skal også have styr på, hvem der deltager, hvordan I gennemfører observationer, og ikke mindst hvor meget tid I afsætter til at observere. To kolleger tager ansvar for
VÆRKTØJ 2 FORMÅL At styrke arbejdsfællesskabets faglige sprog om opgaver. 90 minutter* GÅ PÅ JAGT EFTER DET FAGLIGE SPROG Styrk jeres faglige sprog via fælles undersøgelse og refleksion** ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes af teams og mindre enheder. EFFEKT Det vil blive lettere at tage faglige
INSTRUKTION 1 To kolleger forbereder øvelsen, en er møde leder, og en dokumenterer det, der bliver talt om undervejs. 10 minutter: Introducér værktøjet. Brug figur 1 og 2 som indgang. Formålet med øvelsen er at fremme mekanismer i figur 1: at sætte ord på det, man gør have faglige drøftelser, så
VÆRKTØJ 3 FORMÅL At få skabt en række gode idéer til, hvordan I kan gøre jeres arbejde og faglighed mere synlig, så jeres ledere, kolleger og andre afdelinger forstår og anerkender jeres indsats. To kolleger tager ansvar for at forberede, gennemføre og samle op på øvelsen. ANVENDELSE Værktøjet kan
INSTRUKTION 1. DEL INSTRUKTION 2. DEL TILLÆGSØVELSE Få idéer og kvalificér dem Realisér idéer (eventuelt en anden dag) Som tillæg til øvelsen kan I hver især formulere en personlig opgave: 1 2 3 minutter: Skriv med pen på papir med udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvordan kan vores arbejd
VÆRKTØJ 4 FORMÅL At få et fælles overblik over, hvordan samarbejde og koordinering af opgaver foregår i dag. ANVENDELSE I kan anvende øvelsen som team eller afdeling på et møde. I kan også gøre det i en mindre gruppe, hvor I kun tager udgangspunkt i en enkelt opgave. I så fald kan I gennemføre øve
INSTRUKTION To kolleger tager ansvar for at forberede øvelsen, være mødeledere og tage billeder af og renskrive aftaler om handlinger. 1 2 15 minutter: Tal sammen om, hvilke opgaver I ønsker at kortlægge. Fordel jer i grupper efter de konkrete opgaver, I er blevet enige om, I vil undersøge. S
VÆRKTØJ 5 FORMÅL At undersøge behov og formulere en fælles udviklingsplan for at sikre, at nødvendige kompetencer løbende bliver udviklet i sammenhæng med forandringer. ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes for hele HK-gruppen eller i en afdeling/ team/enhed. EFFEKT I er på forkant med udviklingen af
INSTRUKTION Tillidsrepræsentant(er) og leder(e) indkalder til møde/seminar, hvor den fælles udviklingsplan er på dagsordenen. Før arbejdet med en fælles udviklingsplan er det vigtigt, at I tager stilling til 6 jobfelter. Jobfelterne viser, hvordan HK-arbejdet oplagt kan udvikle sig inden for forvalt
VÆRKTØJ 6 FORMÅL At sætte ord på den værdi, jeres arbejde skaber. ANVENDELSE I kan gennemføre denne øvelse som en mindre eller større gruppe. Det kan være en lidt abstrakt øvelse, men ikke desto mindre en god øvelse i at udvikle et sprog om betydningen af jeres arbejde. EFFEKT Det bliver lettere
INSTRUKTION 1 5 minutter: To kolleger tager ansvar for at forberede øvelsen. Fortæl om formålet med øvelsen, og vælg herefter en opgave, I alle er involverede i. 2 15 minutter: Bliv i fællesskab klogere på, hvad der skal til for at løse denne opgave, og hvad den gør for hvad og hvem. Forsøg at v
VÆRKTØJ 7 FORMÅL At lære af jeres erfaringer med forandringer og bruge den viden aktivt i det nuværende og fremtidige arbejde. ANVENDELSE Værktøjet kan anvendes på et møde eller som en del af et seminar for team, afdeling etc. EFFEKT I får en fælles indsigt i, hvordan I ønsker at gå til forandrin
INSTRUKTION To kolleger skal forberede, hvornår I vil arbejde med værktøjet, være mødeledere og dokumentere jeres fund undervejs i de to runder. Første runde sætter fokus på de forandringer, der i de seneste ti år har haft betydning for jeres fag og arbejde. Anden runde handler om at trække læring u
VIL DU VIDE MERE? Værktøjerne er baseret på forskningsresultaterne, som er publiceret i hæftet Derfor er det administrative arbejde noget særligt, som du kan finde på hk.dk/stat/iform. Der er også en række gode råd til jer HKere, administrative ledere og politikere i forandringsprocesser.
LAGERNUMMER: 4408058039 SLÅ ET SLAG FOR DIT FAG HKernes arbejde har en afgørende betydning for en effektiv drift og udvikling af statens arbejdspladser. Hvad ville din leder og dine kolleger i andre faggrupper gøre, hvis du og dine HK-kolleger pludselig var borte? Selvom jeres arbejde er åbenlyst u