Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:17.1.2018 Udtalelse fra dagtilbud Midtby Forældrebestyrelsen i Midtbyen har ingen kommentarer til kvalitetsrapporten. Med venlig hilsen Dorthe Rask Daginstitutionsleder Mobil: 21185649 Mail: doras@horsens.dk 1 50 Kvalitetsrapport dagtilbudsområdet 2016/2017 2 Indhold 1. Indledning.......................................................................................... 5 Kvalitetsrapporter og kvalitetsaftaler..........................................................................................5 Læsevejledning........................................ Alle skal have en uddannelse I Horsens har vi ambitioner for alle børn og unge. Alle børn skal have en god start på livet og alle børn og unge skal have en uddannelse og et godt og meningsfyldt liv. Den sammenhængende børne- og ungepolitik 2017-2019 4 1. Indledning Byrådet i Horsens Kommune har en vision om at: Alle skal have en uddannelse I Horsens har vi ambitioner for alle børn og unge. Alle børn skal have en god start på livet og alle børn og unge skal have en uddannelse og et godt og meningsfyldt liv. Den sammenhængende børne- og ungepolit Der udarbejdes kvalitetsrapporter hvert andet år for både dagtilbuds- og skoleområdet. Kvalitetsrapporten for 2016/2017 giver en status på den nuværende kvalitetsaftale, som er gældende fra august 2016 til juli 2018. I Horsens Kommune udarbejdes kvalitetsrapporterne på to niveauer med to forskellige FAKTABOKS OM HORSENS KOMMUNES DAGTILBUD I 2017 er der 18 daginstitutioner og én specialbørnehave. Syv dagplejedistrikter er organiseret sammen med daginstitutionerne. 11 dagplejedistrikter er organiseret i Den Centrale Dagpleje. Der er i alt 4336 børn i Horsens Kommunes dagtilbud (status oktober 2. Sammenfatning og handlingsplan Overordnet set er Horsens Kommunes dagtilbud inde i en positiv udvikling både med hensyn til børnenes læring, trivsel og personlige mestring. Det sproglige niveau for de 5-årige børn er på et stabilt højt niveau, og sprogvurderingerne viser en væsentlig sproglig udv Tabel 2.1: Status på resultatmål for målområderne læring, trivsel, personlig mestring og samskabelse Målområde Resultatmål Er målet nået? Kommentarer Læring Børnenes sproglige færdigheder skal forbedres år for år Delvist 3-årsvurdering: Nej 5-årsvurdering: Nej Børnehaveklassevurdering: Ja. In I forlængelse af kvalitetsrapporten fra 2014/2015 har dagtilbuddene desuden haft et lokalt fokus på drengenes sproglige udvikling, som haltede bagefter pigernes både som 5-årige og i børnehaveklassen. De 5-årige piger i Horsens Kommune klarer sig gennemsnitligt stadig en smule bedre ved sprogvurderi Tabel 2.2: Status på indsatser, som blev igangsat med kvalitetsrapporten 2014/2015 Indsats Status Tidlig sprogindsats for de 0-2 årige gennem projektet Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen Projektet Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen er fortsat i gang, og det er endnu for tidligt at s Tid til lokal udvikling I 2016 og 2017 har Horsens Kommune igangsat projekter og ambitiøse kompetenceudviklings forløb for det pædagogiske personale i forhold til Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen for de 0-2-årige KOM UD I DAG fokus på en legende tilgang til natur og naturfænomener NUSSA PROJEKT MADSMAG - SUNDE VANER TIL SMÅ KOKKE I Daginstitution Østbirk er Projekt Madsmag med til at give børnene gode og sunde madvaner og med til at udfordre deres nysgerrighed. Børnene er med hele vejen fra planlægning af menu, til indkøb og tilberedningen af maden. De rører, dufter og smager madva Børn og unge i Horsens Kommune opnår almen dannelse og får udnyttet deres læringspotentiale til fulde, så de opnår det bedst mulige udgangspunkt for videre uddannelse og beskæftigelse. Fra Udvalgsplan for 2014-2017 Børne- og Skoleudvalgets område 14 3. Læring På dagtilbudsområdet har målområdet læring fokus på børnenes sprog. Kapitlet viser, at en fjerdedel af de 3-årige børn er sprogligt udfordret, hvilket er 10 % mere end det forventelige niveau. Kapitlet viser dog også, at børnenes sproglige kompetencer stiger fra de er 3 år til de er 5 år, FORTOLKNING AF SPROGVURDERINGSRESULTATERNE I Horsens Kommune har det siden 2014 været obligatorisk, at alle børn sprogvurderes. Da det ikke er alle kommuner, der sprogvurderer alle børn, findes der ikke et landsgennemsnit for resultaterne. I stedet er der under udarbejdelsen af sprogvurderingsmateri 85 % af børnene bør ligge i generel indsats. Denne fordeling omtales normfordelingen. Tabel 3.1 nedenfor illustrerer sammenhængen mellem sprogvurderingsscore og indsatsgruppe. Ved at sammenligne Horsens Kommunes placering i indsatsgrupperne med normfordelingen, får man et billede af, hvorvidt børne SPROGVURDERINGER OPDELT PÅ ALDER Figur 3.1: Fordeling af børn i indsatsgrupper ved sprogvurderinger i Horsens Kommune, 2015-2017 2016 2017 Børnehaveklassen 5 år 3 år 2015 Kilde: Sprogvurderinger fortaget i kommunale daginstitu tioner (eksklusiv dagplejen og specialbørnehaven) og folkeskoler i Figur 3.1 viser Horsens Kommunes resultater ved sprogvurderingerne de sidste tre år opdelt på alder. Resultaterne er præsenteret ved at vise fordelingen af de sprogvurderede børn i de tre indsatsgrupper. Cirkeldiagrammerne i figur 3.1 kan sammenlignes med normfordelingen i nederst i figuren. lede s EKSEMPEL FRA DAGTILBUD HOVEDGÅRD PÅ EN FOKUSERET ELLER SÆRLIG INDSATS SOM OPFØLGNING PÅ SPROGVURDERINGERNE Alle kommunale dagtilbud skal udarbejde en individuel handleplan for de børn, hvor sprogvurderingerne viser, at barnet har behov for en særlig eller fokuseret indsats. I Dagtilbud Hovedgård for mens mange af de sprogvurderede børn ikke har nået at deltage i projektet. Det er derfor naturligt, at sprogvurderingerne endnu ikke viser de forhåbentlig positive resultater af projektet. Det forventes, at de første effekter af projektet præsenteres i efteråret 2018. De 3-åriges resultater ved spro Ved sidste kvalitetsrapport fra 2014/2015 viste sprogvurderingerne, at der var behov for at have særligt fokus på drengenes sproglige udvikling, som haltede en smule efter pigernes. I de lokale kvalitetsaftaler har der derfor været særligt fokus på drengenes sproglige udvikling. Figur 3.3 viser, at EN LEGENDE TILGANG TIL LÆRING MED FORLØBET KOM UD I DAG Dagnæs Børnehus har som afslutning på forløbet Kom Ud i Dag arbejdet med STEAM i børnehøjde som et fælles projekt på tværs af alle stuer. Alle børn prøvede over en måned forskellige stationer, hvor de havde mulighed for at fordybe sig, eksperim Figur 3.6: Horsens Kommunes gennemsnitlige resultat ved børnehaveklassernes sprogvurdering i 2017, årgang 2011 FORSLAG TIL FREMADRETTEDE INDSATSER FOR BØRNENES LÆRING Kapitlet om børnenes læring har vist, at 16 % af de 3-årige børn i Horsens Kommune har behov for en særlig sproglig indsats. Dette e 25 Børn og unge i Horsens Kommunes dagtilbud og skoler trives i sunde og fleksible fællesskaber og udfordrende læringsmiljøer Fra Udvalgsplan for 2014-2017 Børne - og Skoleudvalgets område 26 4. Trivsel Børnenes trivsel i Horsens Kommunes dagtilbud vurderes højt i forældretilfredshedsundersøgelsen fra efteråret 2017, og det høje trivselsniveau fra undersøgelsen i 2014 er fastholdt. Den høje for ældretilfredshed ses også når man kigger på faktorer i dagtilbuddene, der kan have indflydels Både i 2014 og 2017 ligger forældrenes vurdering af deres børns trivsel højt med en gennemsnitlig vurdering på 4,2 på skalaen fra 1 til 5. Dette ses i figur 4.1. Figur 4.2: Gennemsnitlig vurdering af børnenes trivsel, opdelt på områder Kilde: Forældretilfredshedsundersøgelsen 2014 og 2017 Note: Ska Figur 4.3: Tilbydes der frokostmåltid i dag institutionen eller dagplejen? er en frokostordning, er 91 % forældrene tilfredse eller meget tilfredse med ordningen. Spørgsmålene omkring frokostmåltidet indgår kun i forældretilfredshedsundersøgelsen i 2017. I næste kvalitetsrapport i 2020 følges der o SAMMENHÆNG FRA DAGTILBUD TIL SKOLE I GEDVED Når børnene fra Børnehuset Livstræet i Gedved har 1. skoledag kender de allerede skolen så godt, at de kan vise forældrene rundt. For at nå dertil arbejder medarbejdere i Livstræet og medarbejdere fra Gedved Skole systematisk med at sikre den gode overgang Fysiske rammer i dagtilbuddene Rengøring, indeklima og udearealer kan have indvirkning på børns fysiske og mentale sundhed. Det er derfor også relevant for børnenes sundhed at følge forældrenes besvarelser i forældretilfredshedsundersøgelserne omkring de fysiske rammer. Figur 4.7: Tilfredshed med Figur 4.8 viser forældrenes tilfredshed med rengøringen i dagtilbuddet. Figuren viser, at både i 2014 og 2017 er over 70 % af forældrene tilfredse eller meget tilfredse med rengøringsstandarden. Ved tilfredshedsundersøgelsen i 2014 havde flere forældre dog uddybet deres besvarelse med kritiske komme DANSE-HANNES HEMMELIGE AGENTER I DAGTILBUDDENE EGEBJERG OG LANGMARK I efteråret 2017 samarbejder en række vuggestuer og børnehaver med Horsens Musikskole om et længerevarende danseprojekt. Med fokus på motorisk udfoldelse, bevægelsesglæde og større kropslig bevidsthed samles børnene en gang ugentlig At opleve personlig mestring er essentielt for lysten til at lære og modet til at give sig i kast med nye udfordringer. Fra Læring, trivsel og personlig mestring - Sammenhæng i den pædagogiske indsat 34 5. Personlig mestring Både i forældretilfredshedsundersøgelsen i 2014 og 2017 ligger forældrenes vurdering af børnenes personlige mestring højt. Figur 5.1: Gennemsnitlig vurdering af børnenes personlige mestring At opleve personlig mestring er essentielt for lysten til at lære og modet til at giv Figur 5.2: Gennemsnitlig vurdering af børnenes personlige mestring, opdelt på områder FORSLAG TIL FREMADRETTEDE INDSATSER FOR BØRNENES PERSONLIGE MESTRING Ligesom kapitlet om børnenes trivsel viser dette kapitel om børnenes personlige mestring også en høj tilfredshed med Horsens Kommunes dagtilbud. ARBEJDET MED KONFLIKTHÅNDTERING I DAGTILBUDDENE For at styrke børnenes evne til at håndtere konflikter har flere dagtilbud i Horsens Kommune arbejdet målrettet med forebyggelses- og antimobbeprogrammet Fri for Mobberi samt med programmet Trin for Trin, der lærer børn sociale kompetencer som empati, 6. Samskabelse Alle dagtilbud i Horsens Kommune arbejder med samskabelse. Der er variation i, hvordan samarbejdet foregår, hvilke eksterne samarbejdspartnere, der samskabes med, og hvor mange samskabelsesprojekter, hvert dagtilbud arbejder med. projekter fra sidste kvalitetsrapport, hvorvidt de ha AT MESTRE VIOLINEN, DAGTILBUD BRÆDSTRUP I Eventyrhuset i Brædstrup er hverdagen fyldt med musik og bevægelse. Et særligt initiativ i huset er violinundervisning af alle de 4- og 5-årige børn. Undervisningen sker i et samarbejde med Musikskolen i Brædstrup, som også låner violinerne til børnene. Viol Bilag 1: Udtalelser fra forældrebestyrelserne Af folkeskoleloven §40a fremgår det, at inden kvalitetsrapporten drøftes i Byrådet, skal der indhentes udtalelser fra skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten. Tilsvarende har Børne- og Uddannelsesudvalget besluttet, at dagilbudsrapporten også skal til u Igennem længere tid har der været en oplevelse af for få pædagoger i ydertimerne, manglende vikardækning ved sygdom/kendt fravær mm. Det kan på sigt få indvirkning på de gode resultater som kvalitetsrapporten viser (forældrebestyrelsen i Dagnæs Børnehus) Hvis frokostordningerne skal fungere, så ska 17. januar 2018 Dagtilbud Egebjerg Egesholm 5, Egebjerg 8700 Horsens Vedr. udtalelse fra forældrebestyrelsen vedr. Kvalitetsrapport 2017 Bestyrelsen i Daginstitution Egebjerg tager kvalitetsrapporten til efterretning og har ikke yderligere kommentarer til den. På vegne af forældrebestyrelsen i Dagti Nim den 16. januar 2018 Notat vedrørende kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet i Horsens kommune 2016/17. Fællesbestyrelsen i Nim skole og børnehus har behandlet kvalitetsrapporten, og anerkender de gode resultater for kommunen. Vi bifalder ligeledes administrationens anbefalinger om at de igangv BØRN OG UNGE Samdriften Søvind Ravnebjerget 12, Søvind 8700 Horsens Telefon:76 29 17 55 Soevind-skole@horsens.dk www.soevind-skole.dk Fællesbestyrelsens udtalelser til kvalitetsrapporten dagtilbudsområdet Umiddelbart positiv rapport, særligt synes bestyrelsen det er flot, at man har rykket sig så m Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:18.1.2018 Udtalelse Dagnæs Børnehus Hermed kommentarer til Kvalitetsrapporten 2016-17 fra forældrebestyrelsen i Dagnæs Børnehus. Vi anerkender i udgangspunktet de synlige resultater inden for de fire hovedområder, og har ikke yderligere ko Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:18.1.2018 Udtalelse Den centrale dagpleje Forældrebestyrelsen i Den centrale dagpleje tager kvalitetsrapporten til efterretning uden yderligere kommentarer. Med venlig hilsen Suzanne Kruse Dagplejeleder Telefon direkte:76293145 Mobil:2089 Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:18.1.2018 Udtalelse fra Daginstitution Lund Der er fremsendt brev ift. den lokale forældretilfredshedsundersøgelse. Der kommer ingen kommentarer ifm. den samlede kvalitetsrapport for kommunen. Med venlig hilsen Marianne Holst Rasmussen Dag Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:18.1.2018 Udtalelse fra Daginstitution Stensballe Forældrebestyrelsen i Daginstitution Stensballe har ingen kommentarer har til kvalitetsrapporten på dagtilbudsområdet Med venlig hilsen Anni Jacobsen Daginstitutionsleder Mobil: 21446661 M Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:18.1.2018 Udtalelse fra Daginstitution Gedved Forældrebestyrelsen i Daginstitution Gedved kunne have ønsket en længere udtalelsesperiode, men har derudover ingen kommentarer til kvalitetsrapporten på dagtilbudsområdet Med venlig hilsen Lon Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:17.1.2018 Udtalelse fra dagtilbud Midtby Forældrebestyrelsen i Midtbyen har ingen kommentarer til kvalitetsrapporten. Med venlig hilsen Dorthe Rask Daginstitutionsleder Mobil: 21185649 Mail: doras@horsens.dk 1 50 Daginstitution Hatting Smedebakken 15 8700 Horsens Tlf. 76294190 Hermed udtalelse/kommentarer fra forældrebestyrelsen i Daginstitution Hatting til kvalitetsrapporten. Tankevækkende at en 1/4 af personalet omkring dagtilbudsområdet løser en anden opgave end at være sammen med børnene. Spændende, o Højvang 16/1 2017 Udtalelse fra forældrebestyrelsen i Dagtilbud Højvang vedr. Kvalitetsrapport 2016/2017. Bestyrelsen vil gerne anerkende, at der ikke startes nye pædagogiske tiltag, men at der prioriteres tid til igangværende. Med fordel kan der laves initiativer med henblik på videndeling mellem i 53 Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:17.1.2018 Udtalelse fra daginstitution Torsted Det ser rigtig fornuftigt ud, med Kvalitetsrapporten. Den giver ikke anledning til nogle spørgsmål, vi har lidt at arbejde med. Mvh Ulla Buck, formand for forældrebestyrelsen daginstitution To Uddannelses- og arbejdsmarked Dagtilbudsområdet Rådhustorvet 4 8700 Horsens Att. Anne Sofie Krogh Ørum Stabskonsulent D. 22.01.18 Vedr. Udtalelse til kvalitetsrapport, dagtilbudsområdet, 2016/2017. Forældrebestyrelsen i dagtilbud Østbirk, har følgende kommentarer til kvalitetsrapport 2016/2017: V Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:19.1.2018 Udtalelse fra forældrebestyrelsen for Spiren vedr. Kvalitetsrapport 2017 Bestyrelsen i Daginstitution Spiren har haft Kvalitetsrapport 2016/2017 til udtalelser, men har ikke haft kommentarer til rapporten. Med venlig hilsen Joan Horsens d. 17. januar 2018 Udtalelse vedr. kvalitetsrapporten for Horsens Kommune dagtilbud 2016/2017 Generelt tilfredsstillende resultater i forhold til de opnåede resultatet til nu. Det noteres dog, at tendenserne i forhold til sproglige udfordringer blandt de 3årige i dag er de samme som ved kv Økonomi og Administration UA Sagsnr. 28.00.00-P05-4-17 Dato:17.1.2018 Udtalelses fra søndermark Udtalelse vedr. kvalitetsrapport 2016/2017: Forældrebestyrelsen ved daginstitution Søndermark udtaler: vi er meget tilfredse med den kvalitetsrapport, der er udsendt. Der er mange gode tiltag i gang og v Uddannelse og Arbejdsmarked Daginstitution Vestbyen Fussingsvej 4 8700 Horsens Telefon: 76292929 buissp@horsens.dk www.horsenskom.dk Dato: 18. januar 2017 Forældrebestyrelsen i Daginstitution Vestbyen har ingen bemærkninger til Kvalitetsrapporten for det samlede dagtilbud i Horsens kommune 2016 / Horsens Kommune Uddannelse og arbejdsmarked Rådhustorvet 4 8700 Horsens Telefon: 76 29 29 29 www.horsens .dk