BEVÆGELSE
Horsens Teaterfestival 2017 åbner med BEVÆGELSE
en forestilling, hvor hovedsageligt folk med adresse
i Horsens er medvirkende. I forestillingen vil du
opleve en gruppe engagerede og nysgerrige kvinder
i alderen 10 til 64 år, som har grebet muligheden for
at være medvirkende, men som også har været inspirationskilder og med til at skabe denne for Horsens
helt særlige åbningsforestilling.
BEVÆGELSE er en non-verbal performativ forestilling om det sprog, vi taler uden at bruge ord. Den
handler om de udtryk, vi skaber med vores bevægelser
og de indtryk, der skabes hos betragteren. Når vi
ser mennesker, der bevæger sig, bliver vi mindet
om store og små begivenheder i vores eget liv. En
udstrakt hånd, et barn der i leg springer en kvinde
om halsen og mennesker, der synkront laver den
samme bevægelse på samme tid igen og igen og
igen og igen ... Hvad sker der, når vi zoomer ind og
fokuserer på bare én lille del af ét menneskes krop
for derefter at zoome ud og opleve en mængde af
mennesker bevæge sig sammen i synkrone mønstre?
Og hvis du spørger: Jamen hvad handler BEVÆGELSE
om? Hvad er historien? Så er svaret, der er ikke
én historie. Det handler om bevægelse, og hvilke
følelser og tanker bevægelsen vækker hos DIG det
handler om din historie. BEVÆGELSE fortæller ligeså
mange historier, som der er mennesker, der oplever
forestillingen.
Det er instruktørerne og koreograferne Ives Thuwis
og Gregory Caers fra Belgien, der har skabt forestillingen. De har arbejdet med et mix af professionelle
og ikke-professionelle medvirkende, som alle har
haft lige stor betydning for forestillingen. Det er
sjældent, at man ligestiller de medvirkende på den
måde, som det er sket i prøverne til BEVÆGELSE.
De tre professionelle dansere har selvsagt et højt
teknisk niveau og forstår hurtigt bevægelserne, men de
ikke-professionelle medvirkende bringer i kraft af deres
umiddelbarhed noget helt uventet til forestillingen, og de
kommer med overraskende forslag og løsninger til de
opgaver, de er blevet stillet. Idéen om at arbejde med
både professionelle og ikke-professionelle i samme proces
var noget af det, der tiltalte os meget ved idéen bag
BEVÆGELSE, fortæller Ives og Gregory.
Ligesom forestillingen afspejler livet, så har processen
gjort det samme. Nogen har været med i en periode,
men så ikke kunne være med igen, mens nye er
sprunget til, og alle har været en vigtig brik i det
kalejdoskop, som udgør BEVÆGELSE.
Velkommen til BEVÆGELSE.
Gregory Caers, Ives Thuwis,
Horsens Teaterfestival og alle medvirkende
BEVÆGELSE åBninGSforEStiLLinG HorSEnS tEatErfEStiVaL 2017 ProGram 15. september kl. 18 rådhustovet Pop-up events 16. og 17. september H o r S E n S tE atE r f E S ti Va L . d k
fEStiVaL i BEVÆGELSE For en traditionsrig festival med mere end tre årtier på bagen er det vigtigt at tænke i fornyelser. Både i den måde vi bruger byen på og i forholdet og samarbejdet med de mennesker, der bor her. Nye tiltag skal være med til at gøre festivalen relevant og interessant. Både for
ud i byrummet, men også ved at invitere publikum indenfor i maskinrummet og være med til at gøre hvert års festival unik med vores helt egne projekter. BEVÆGELSE er eksternt finansieret, og derfor går vi ikke på kompromis med hverken kvaliteten eller antallet af indkøbte forestillinger, der vises i
BEVÆGELSE Horsens Teaterfestival 2017 åbner med BEVÆGELSE en forestilling, hvor hovedsageligt folk med adresse i Horsens er medvirkende. I forestillingen vil du opleve en gruppe engagerede og nysgerrige kvinder i alderen 10 til 64 år, som har grebet muligheden for at være medvirkende, men som også
Chantal: Det er hårdt, men det er samtidig også meget sjovt, fordi når man først er inde i det, så får man tømt hovedet og glemt alt det, man har lavet i løbet af ugen. Jeg fortalte i min skole, at jeg er med i BEVÆGELSE. Så spurgte de hvorfor, og så sagde jeg, at det er fordi, at jeg godt kan li at
dELtaGErinVoLVErEndE tEatEr af ida krøgholt, lektor ved institut for kommunikation og kultur, dramaturgi, aarhus universitet Deltagerinvolverende teater og borgerscener er de senere år blevet et strategisk tiltag for mange teatre. Aktuelt satser man på deltagerinvolvering på den særlige borgerscene
tatiana: Jeg kan godt li, at vi er her næsten hver dag. Det er bedre end at gå til dans én gang om ugen. Jeg elsker at være her, jeg ved ikke, hvad mere jeg skal sige ... anne: Nu har vi kun været her to gange, men jeg synes, det er meget anderledes end det, vi normalt laver til dansetræning. Det er
når PuBLikum Går På SCEnEn af Efva Lilja, direktør og kunstnerisk leder af dansehallerne Hvorfor arbejder professionelle kunstnere med deltagerinddragende kunst? opleve noget helt nyt, der udvikler både kunsten, de medvirkende og publikum. Dansehallerne er en landsdækkende platform for ny koreogr
idé & koncept: Horsens Teaterfestival, Ives Thuwis og Gregory Caers instruktion, koreografi & visuelt koncept: Ives Thuwis og Gregory Caers medvirkende: Pernille Malou Konzack Sørensen, Helene Lydom Brønsted, Mette Møller Overgaard, Ellen Therkildsen, Linette Melgaard Hansen, Rosa Longhi, Tatiana Gr