dELtaGErinVoLVErEndE tEatEr
af ida krøgholt, lektor ved institut for kommunikation og kultur, dramaturgi, aarhus universitet
Deltagerinvolverende teater og borgerscener er de
senere år blevet et strategisk tiltag for mange teatre.
Aktuelt satser man på deltagerinvolvering på den
særlige borgerscene ved Ålborg Teater, og landsdelsscenen i Århus har i en årrække gjort noget tilsvarende. I Svalegangens forestilling Befri gudstjenesten
(2017) blev man deltager i et rituelt fællesskab
under en iscenesat gudstjeneste i Århus domkirke,
hvor præster og musikere, dansere og erhvervsdrivende satte rammen for tilskuerne, der var gudstjenestens menighed. I Cantabile 2s Skjult nummer
(2017), blev man som deltager involveret i en intim
rejse sammen med andre deltagere. I mindre grupper
kørte man i taxa gennem København, besøgte udsøgte rum den røde plads, en mindehøj i Søndermarken, et loftsrum, et drivhus på toppen af en
ejendom på Nørrebro og mødte forestillingens
performere der, samtidig med, at man blev ledt til
at møde de andre deltagere.
Når publikum involveres, skabes nye forventninger
til teatret og til måden at være tilskuer på, og det
åbner for andre måder at producere og præsentere
teater på. De mennesker, der medvirker i deltagerinvolverende teater, spiller normalt ikke teaterroller
i traditionel forstand, de medvirker som sig selv i
egen figur, iført egen alder og egen krop. På samme
måde forventes tilskuerne til deltagerinvolverende
teater ofte at dele nogle af sine egne erfaringer
med andre. Men hvorfor skal vi involveres i teater
og scenekunst som deltagere og borgere? Et svar
på spørgsmålet er, at samtidsteatrets kvalitet ikke
kun ligger i skuespillerens professionalitet, men
i det møde mellem mennesker, en instruktør, en
dramaturg, en scenograf kan iscenesætte. I dag er
mange af de traditionelle fællesskaber der omgiver
familie, klasse, nation og religion sat under pres.
Deltagerorienteret teater tager denne udfordring op
og åbner for, at teatret kan fungere som et kulturelt
mødested.
Horsens Teaterfestivals åbningsforestilling,
BEVÆGELSE, af de belgiske koreografer og
instruktører Gregory Caers og Ives Thuwis, lader
netop borgerne i en by præsentere sig for hinanden
gennem en forestilling. Med det udgangspunkt
minder deres deltagerinvolverende koncept om
den tyske teatergruppe Rimini Protokoll, der bruger
storbyen som materiale og dens befolkning som
performere.
Læs mere om Rimini Protokoll (i tidsskriftet
Peripeti nr. 14) på side 89 her:
www.peripeti.dk/pdf/peripeti_14_2010.pdf
BEVÆGELSE åBninGSforEStiLLinG HorSEnS tEatErfEStiVaL 2017 ProGram 15. september kl. 18 rådhustovet Pop-up events 16. og 17. september H o r S E n S tE atE r f E S ti Va L . d k
fEStiVaL i BEVÆGELSE For en traditionsrig festival med mere end tre årtier på bagen er det vigtigt at tænke i fornyelser. Både i den måde vi bruger byen på og i forholdet og samarbejdet med de mennesker, der bor her. Nye tiltag skal være med til at gøre festivalen relevant og interessant. Både for
ud i byrummet, men også ved at invitere publikum indenfor i maskinrummet og være med til at gøre hvert års festival unik med vores helt egne projekter. BEVÆGELSE er eksternt finansieret, og derfor går vi ikke på kompromis med hverken kvaliteten eller antallet af indkøbte forestillinger, der vises i
BEVÆGELSE Horsens Teaterfestival 2017 åbner med BEVÆGELSE en forestilling, hvor hovedsageligt folk med adresse i Horsens er medvirkende. I forestillingen vil du opleve en gruppe engagerede og nysgerrige kvinder i alderen 10 til 64 år, som har grebet muligheden for at være medvirkende, men som også
Chantal: Det er hårdt, men det er samtidig også meget sjovt, fordi når man først er inde i det, så får man tømt hovedet og glemt alt det, man har lavet i løbet af ugen. Jeg fortalte i min skole, at jeg er med i BEVÆGELSE. Så spurgte de hvorfor, og så sagde jeg, at det er fordi, at jeg godt kan li at
dELtaGErinVoLVErEndE tEatEr af ida krøgholt, lektor ved institut for kommunikation og kultur, dramaturgi, aarhus universitet Deltagerinvolverende teater og borgerscener er de senere år blevet et strategisk tiltag for mange teatre. Aktuelt satser man på deltagerinvolvering på den særlige borgerscene
tatiana: Jeg kan godt li, at vi er her næsten hver dag. Det er bedre end at gå til dans én gang om ugen. Jeg elsker at være her, jeg ved ikke, hvad mere jeg skal sige ... anne: Nu har vi kun været her to gange, men jeg synes, det er meget anderledes end det, vi normalt laver til dansetræning. Det er
når PuBLikum Går På SCEnEn af Efva Lilja, direktør og kunstnerisk leder af dansehallerne Hvorfor arbejder professionelle kunstnere med deltagerinddragende kunst? opleve noget helt nyt, der udvikler både kunsten, de medvirkende og publikum. Dansehallerne er en landsdækkende platform for ny koreogr
idé & koncept: Horsens Teaterfestival, Ives Thuwis og Gregory Caers instruktion, koreografi & visuelt koncept: Ives Thuwis og Gregory Caers medvirkende: Pernille Malou Konzack Sørensen, Helene Lydom Brønsted, Mette Møller Overgaard, Ellen Therkildsen, Linette Melgaard Hansen, Rosa Longhi, Tatiana Gr