MA J 2019
BOGMAGASINET
SI D E 21
Q
hed og undertrykkelse, er væk. Men
hvorfor skulle vi lide så meget? Verden har været brutal ved os syrere,
og nu skriver jeg for at forstå den
smerte, vi har oplevet.
Generationer af traumer
Et af de traumer, som bliver behandlet i den nye antologi, havde sin oprindelse i den syriske by
Hama i 1982. Her dræbte det syriske
styre ifølge den syriske menneskerettighedskomité 30-40 tusinde lokale borgere med den begrundelse,
at de tilhørte Det Muslimske Broderskab. Efterfølgende talte ingen
om det. Det var, som var det aldrig
sket. Det forklarer June Dahy, lektor
i arabisk ved Københavns Universitet. Hun fortæller, at hvis en forfatter i Syrien før 2011 havde skrevet
om Hama så direkte, som man kan
læse det i den nye antologi, ville det
sandsynligvis have sendt forfatteren
direkte i fængsel.
Alle emner, der kunne opfattes som en kritik af styret, kunne få
dig i søgelyset, så hvis forfatterne
ville skrive noget politisk eller samfundskritisk, gjorde de det i et sprog
pakket ind i symboler, siger hun og
fortæller, at syriske forfattere derfor
har været mestre i metaforer. Kun
igennem dem kunne de beskrive
virkeligheden og slippe uden om
censuren. Men efter 2011 ændrede
det sig, og de syriske forfattere begyndte at skrive om de oplevelser,
de var vidner til, uden omsvøb. Både
dem, der foregik for øjnene af dem,
da de første og fredelige demonstrationer udviklede sig til væbnede
kampe og siden en regulær borgerkrig, men også dem, der lå tilbage i
tiden.
Massakren i Hama er derfor bare
et af de traumer, den syriske litteratur i dag behandler. Andre stammer
fra landets berygtede torturfængsler eller de patriarkalske mønstre,
som påvirkede livet helt ind i de enkelte familier, og som eksilet også
har givet anledning til at revurdere.
Det er jo to generationers undertrykkelse politisk, men også
socialt der nu bliver sat ord på,
forklarer Anders Hastrup og bemærker, at krigen derimod fylder
påfaldende lidt i antologien.
Eksilet har fået forfatterne til
at zoome ud og reflektere, så deres
tekster handler mere om fortiden
og om det nye liv, de er ved at bygge
op, end om den krig, de for nylig er
flygtet fra, konstaterer han.
Det kan være smertefuldt, som i
beskrivelserne af Hama-massakren,
men det kan også være smukt, som
når Nader Alkasem i digtsamlingen
Dobbelt A fletter sit nye liv i Aalborg
sammen med Aleppo.
Jeg er ikke flygtet fra ingenting.
Aleppo er en af verdens ældste byer
... at gå ned og sidde på en cafe der
og drikke en kaffe er stadig omdrejningspunktet i min poesi. Men nu
er Aalborg også kommet ind i mine
digte med smukke detaljer og et nyt
ordforråd, der kan beskrive livet her,
hvor jeg bor nu. De grønne marker,
skovene, den lange vinter, skyer hele
året og sommeren som en forbipasserende gæst, fortæller han.
Et voldtaget sprog
Krigens rædsler er derimod netop
det, der gennemstrømmer den litteratur, syriske forfattere, der ikke
er flygtet, skriver i disse år. For ja,
der skrives stadig inde fra Syrien.
Med titler som på dansk bedst kan
oversættes til Barbariets lovsang og
Døden er hårdt arbejde den sidste
for nylig oversat til engelsk skriver
de to anerkendte romanforfattere
Khalil Sweileh og Khaled Khalifa
fortsat fra deres hjem i Damaskus.
Khalifa har desuden hjulpet Anders
Hastrup med at udvælge tekster til
den nye eksil-antologi, imens Sweileh netop har redigeret en arabisksproget pendant dertil. Her er det
blot forfattere i Syrien, der skriver,
og endnu kun på arabisk.
Selvom det bestemt ikke er uden
fare, skriver forfatterne i Syrien i
dag langt mere direkte end før krigen. Det forklarer Naja Bjørnsson,
cand.mag. i arabisk. Hun er selv
i gang med at oversætte digteren
Hanadi Zarka, der bor i det nordlige
Syrien uden for havnebyen Latakia.
Til efteråret kan hun læses på dansk
i digtsamlingen Livet er roligt i vitrineskabet, som Naja Bjørnsson kalder
eksemplarisk for den syriske krigspoesi.
Jeget i Zarkas digte er omgivet af
så megen død, blod og afrevne lemmer, at hun selv føler sig som et lig,
og det er et tema, der går igen i den
syriske krigspoesi. Med en strofe
som Ingen ting indbyder til fornøjelse, en forbigående morgen gentager sig, ensformige begravelser, hvor
kun ofrets navn ændrer sig, du vil
ikke anstrenge dig med at skifte tøj,
den overflødige læbestift formår
ikke at skjule blodet, er det især krigens aftryk på hverdagen, den syriske krigslitteratur giver indblik i.
Syrien er et trangt og klaustrofobisk sted at være, hvor man hverken kan undslippe sine tanker eller
dødsannoncerne på lygtepælene,
forklarer Naja Bjørnsson. Eller som
Hanadi Zarka selv formulerer det
over en ustabil Facebook-forbindelse:
Krigen har voldtaget vores
sprog. Hverken det eller vi bliver
nogensinde de samme igen.
NYERE SYRISK
LIT TER ATUR PÅ
DANSK
Anders Hastrup og
Khaled Khalifa (red.):
Eksil nye arabiske
stemmer
Udkommer på Screaming
Books, september 2019.
&
A
Syriske digtere i
krig og eksil
TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL
Hvordan påvirker krigen og eksilet din måde
at skrive på? Det har vi spurgt fire syriske
digtere om. En i Aalborg, en i København, en i
Frankrig og en i Syrien
Nader Alkasem
Hanadi Zarka
Under flugten hvilede mine øjne konstant på
Aleppo, og det gav mig en tung følelse af nostalgi,
jeg ikke har oplevet før. Eksilet har åbnet en port til
lidelse ... At være flygtning betyder, at man er genstand for skiftende systemer og regler og love, som
gør dig kontant nervøs og bange for det ukendte.
Især når man hører, at Danmark vil sende flygtninge tilbage til Syrien under de forfærdelige forhold,
landet er i. Man kan sige, at eksilet har tilføjet mine
digte nye farver, og det er smukt og smertefuldt på
samme tid.
Jeg kunne godt være flygtet, men jeg valgte at blive. Jeg skammede mig over alle dem, der havde mistet deres kære i en krig, de ikke selv havde valgt.
Hvis jeg og andre, der kaldte på forandring, alle forlader landet, hvem skal så skabe revolutionen? Krigen har ændret min måde at skrive på. Nu handler
mine digte om dagligdagen i en krig, for krigen er
blevet hele vores liv. Den har ændret alt, og vi bliver
ikke de samme igen. Vores sprog er blevet et minefelt fyldt med smerte og sorg ... og død.
Nader Alkasem (f. 1967) udgav en dagbog om sin
deltagelse i den syriske revolutions begyndelse.
Det førte til trusler, og han flygtede derfor til
Danmark i 2013. I dag bor han i Aalborg.
Nader Alkasem har på dansk udgivet
digtsamlingen Dobbelt A i samarbejde med Claus
Nivaa, Forlaget Alba, 2017.
Hanadi Zarka (f. 1974) skrev også digte før 2011,
men det var først med revolutionen, hendes tekster
blev politiske. Det gav hende et udrejseforbud, og
hun bor stadig i Latakia, Syrien.
Hanadi Zarkas digtsamling Livet er roligt i
vitrineskabet udkommer på dansk på forlaget
Harpyie til efteråret.
Rana Zeid
Jan Pêt Khorto
Krigen ændrede min måde at skrive på, og i begyndelsen var mine tekster fulde af vold. Men den
påvirkede også min bevidsthed. I Syrien var der
ikke plads til at undersøge, hvad det vil sige at være
palæstinenser, så det er først nu, i Frankrig, jeg er
ved at forstå, hvem jeg selv er. Nu er det afstanden
mellem mig og Syrien, der påvirker min måde at
skrive på. Jeg skriver om mit liv her, men også om
hvad der foregår der, i Syrien og i mine minder.
I Syrien spiller poesien en større rolle i at mobilisere folk og påvirke deres holdninger, end den gør i
Danmark. Jeg fortsatte med at skrive, efter at jeg var
blevet løsladt af efterretningstjenesten, og derfor
pressede de mig til at forlade landet hurtigst muligt hvis de fik fat i mig igen, ville jeg ikke slippe
så let! Jeg forlod Syrien mange år før krigen. Jeg har
mistet mange venner og familiemedlemmer og lidt
på grund af den, men når jeg skriver, fortolker jeg
deres lidelser, ikke mine.
Rana Zeid (f. 1981) er palæstinensisk syrer opvokset
i Damaskus. Hun flygtede til Frankrig i 2013.
Rana Zeid har på dansk udgivet En tøvende engel
på Forlaget Korridor, 2015.
Jan Pêt Khorto (f. 1986) er kurdisk syrer. Allerede
før krigen var hans digte kritiske, fordi de handlede
om kurderne. Han blev fængslet i 2007 og forlod
Syrien i 2008. I dag bor han i København.
Jan Pêt Khorto har senest udgivet Edens vugge
hviskende skæbner i Syrien i samarbejde med
Trine Kandborg, 2016.
Hanadi Zarka:
Livet er roligt i
vitrineskabet
Udkommer på Harpyie,
efteråret 2019.
Samar Yazbek:
Over grænsen
Kristeligt Dagblads
Forlag, 2017.
Nader Alkasem og
Claus Nivaa:
Dobbelt A
Forlaget Alba, 2017.
Rasha Omran og
Abeer Suleiman:
Vi elsker... vi elsker...
vi elsker Og vi smuldrer
ikke!
Forlaget Virkelig, 2016.
Jan Pêt Khorto:
Edens vugge hviskende skæbner fra Syrien
Trine Kandborg, 2016.
Rana Zeid:
En tøvende engel
Forlaget Korridor, 2015.
MAJ 2019 SØSTRE OG FØ DSLE R DEN UMULI GE FAMILIE MEN NESKER PÅ VEJ Dy Plambeck skriver om det brutale liv Nye bøger tager vores nære relationer i terapi Carsten Jensen har tiltro til folket, men ikke til politikerne S. 08 S. 12 S. 22 INDH OLD: Syrisk eksillitteratur Katrine Marie Guldag
SIDE 02 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET 04 Indhold Line Jensen tegner livets store regnestykke 06 22-24 Stefan Zweig om menneskehedens stjernestunder Carsten Jensen aktuel med debatbog om mennesker på vej 26-38 LIT TERATURFESTIVAL I AARHUS 08-10 26 Dy Plambeck giver søstrene Aya og Andrea stemm
SIDE 04 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Ærgerligt, jeg er blevet så god TEKST: IDA DYBDAHL ILLUSTRATION: FRA BOGEN Tegner Line Jensen har besluttet sig for at give den fuld skrue i ny, tegnet fortælling om den svære balancegang mellem at være et egoistisk røvhul og en såkaldt pæn pige, der lever op til
Tænkepauser 50 højdepunkter 100 danmarkshistorier Anmelderroste serier fra Aarhus Universitetsforlag Stykpris 349,95 kr. (vejl.) Stykpris 100,00 kr. (vejl.) Vinder af Artbeat Prisen + Historiske Dages Fornyelsespris 100 danmarkshistorier MIKKEL RYTTER Danne -brog Bo Lidegaard Struen -see
SIDE 06 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET K L U M M E Afskeden med kærligheden blev til et mesterværk TEKST: CAND.MAG. KATRINE LEHMANN SIVERTSEN FOTO: AKG-IMAGES/SCANPIX Stefan Zweig og hans anden kone Lotte Altmann, fotograferet i 1938. esillusion og fortvivlelse over fremtidsudsigterne for Europa fik
Harry Hole står over for jagten på en livsfarlig fjende fra fortiden og sit livs største katastrofe. Udkommer 6. juni
SIDE 08 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET De historier vi fortæller om hinanden TEKST: SELMA ROSENFELDT-OLSEN FOTO: SARA GALBIATI J Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Jeg mødte hende til en snak om fødsler, vold og J.P. Jacobsens ungdomskæreste
MA J 2019 BOGMAGASINET SIDE 09 NYE KRIMIER FRA KLIM Mød Nobelprisvinder MARIO VARGAS LLOSA og Pulitzerprisvinder N EGAN JENNIFER ET HUS AF LØGNE på Lit era tureX ch an ge Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Vi mødte hende til en snak
SIDE 10 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Hun slikker sine trusser for afføring, blotter sig, slår sin mor. Det spænd mellem de to Annaer den unge kvinde, der glæder sig til festen, og så denne helt vilde kvinde, hvor alt er sluppet løs blev jeg enormt interesseret i Forfatter Dy Plambeck F O R T S
Jakob Buch-Jepsen Jeg som anklager Drabet i ubåden og andre sager fra den mørke side ANNE METTE KIRK EN ANNE LEBÆK-KRIMI HAVUNGER Jakob Buch-Jepsen er hudløs ærlig omkring sit arbejde, det er spændende, vigtigt, men også opslidende. Det er et interessant indblik i en verden man ikke kender. bo
SIDE 12 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Litterære forstyrrelser i familien TEKST: KARINA SØBY MADSEN ILLUSTRATION: ERIK PONTOPPIDAN En bølge af ophavslitteratur rammer bogmarkedet dette forår, og det er ikke ligefrem hyggelæsning. Dysfunktioner og fortrængninger skyller ind over læseren, som dog også f
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 13 Q tion fra Bo, der nu er far til hendes to børn. Romanen skildrer, hvordan Bo og fortælleren har famlet sig ind på hinanden på trods af angst og sårbarhed, og handler samtidig om splittelsen mellem at være forfatter og mor, og om det intime samliv med et spædbarn.
SIDE 14 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Et modtræk til det flygtige TEKST: KATHRINE MARIA AMANN FOTO: LES KANER H De færreste liv udformer sig, som man havde drømt om eller forventet. Men måske kan man først rigtigt leve, når man giver slip på ideen om det rigtige liv. Forfatter Katrine Marie Guldager
MA J 2019 BOGMAGASINET liv, hans forhold til den handikappede bror Christian og den velmenende, men fraværende far Carsten. Jeg tror, at han føler sig tom indvendigt. Han flyder ligesom bare med og har svært ved at finde sine egne værdier, sit ståsted i livet. Det er klart, at der er nogle forvent
SIDE 16 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Tid til tidsskrift TEKST: ANNA MØLLER I de nordiske tidsskrifter om litteratur er der plads til at komme et spadestik dybere ned i teksterne. Markedet bugner af små udgivelser til den nysgerrige læser, der nyder alternative anmeldelser og ny frisk skønlitteratur v
NYHEDER Latter og lettere beruset Under stadig skælven Peter Seebergs arkiv og værk Om at læse Karen Blixen r. 8k 29 350 Kamma Rahbek og livet på Bakkehuset kr. 325 kr. dg. 2. u kr. 795 398 Den danske Tysklandsbrigade 1947-1958 375 kr. Grammatik over det Danske Sprog I-III kr. Sønd
SIDE 18 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Gud er hverken en supermand eller en nisse TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL Hvordan kan Gud være både far, søn og helligånd? Og hvorfor giver det stadig mening at gå i kirke? Nye bøger forsøger på få sider at vise vej ind i det kristne univers for mennesker, der ikke
Debutantprisen til Jacob HaugaarD? Sønderjyllands historie er hele Danmarks historie! En slægtskrønike 1914-2014 ANNA ELISABETH JESSEN Om hundrede år Nu i 2. Oplag E n s ø n derj ys k f a m i l i e k rø n i ke Kr. 159,95 Indb. Rom a n Kristeligt Dagblad Jyllands-Posten Rosinante tim & to
SIDE 2 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Livet er roligt i vitrineskabet TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL ILLUSTRATION: SIMON VÆTH Fra deres nye hjem i Europa skriver syriske eksilforfattere om livet før og efter hjemlandets fejlslagne revolution, mens det i Syrien stadig er krigen, litteraturen handler om
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 21 Q hed og undertrykkelse, er væk. Men hvorfor skulle vi lide så meget? Verden har været brutal ved os syrere, og nu skriver jeg for at forstå den smerte, vi har oplevet. Generationer af traumer Et af de traumer, som bliver behandlet i den nye antologi, havde sin op
SIDE 22 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET En ordkrigers tillidserklæring til det danske folk TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL FOTO: CELINA DAHL/SCANPIX O rdet polemik kommer af det græske ord for krig, polemos, og hos Carsten Jensen, der i snart 40 år har langet ud til især højre side i den offentlige debat,
MA J 2019 BOGMAGASINET S I D E 23 Nyheder Linna Politikerne er ude af takt med befolkningens holdninger til udlændinge. Det er forfatteren Carsten Jensen der er aktuel med en debatbog om flygtninge overbevist om. Han sætter sin lid til, at danskerne går i front med fremstrakte hænder og vision
SIDE 24 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Så på trods af afmagtsfølelsen oplever jeg faktisk netop, at demokratiet har fået en renæssance. Den er bare kun sket på græsrodsniveau Forfatter Carsten Jensen F O R T S A T måde at tale om udlændinge på i den offentlige debat, og det er den negative. De
UDEN NATUREN ER VI INTET ÆDNING OG UDSTYR KL BE IG GT DY RE BÆ AF LG VA UD E MP KÆ Besøg os i København, Fields, Lyngby, Roskilde, Odense, Kolding, Århus, Randers og Aalborg eller i webshoppen www.friluftsland.dk TIL FRILUFTSLIV
SIDE 2 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE En åbning til litteraturen TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: MARTIN DAM KRISTENSEN Arrangørerne bag LiteratureXchange ønsker ikke kun at bringe verden tættere på Danmark, men også at bringe danskerne tættere på litteraturen.
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 27 PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Bogen som hjemsted TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Et økosystem i sig selv Læsning er for mig en livsnerve TEKST: ANNE VINDUM FOTO: JOHN ERIK RILEY Den islandske forfatter Sjón har stor tiltro til, at vi gennem litteraturen kan
SIDE 28 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Længslen efter det gamle Berlin TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: SOFIE AMALIE KLOUGART/SCANPIX E Tyske Judith Hermann blev udnævnt som sin generations stemme, da hun i 1998 debuterede med novellesamlingen Sommerhus, senere, d
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE begyndelse (2014), og selvom person- og stednavne skifter fra værk til værk, så er det hovedpersonerne fra Sommerhus, senere, hun bygger videre på: Hovedpersonerne bliver ældre, og læserne følger dem gennem forskellige perioder og stadier af livet, fortæller Hermann. Fo
SIDE 3 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Atmosfære er alt TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Seksualiteten binder os sammen En øvelse i empati I litteraturen kan vi lære at forstå hinanden, for den åbner op for de inderste og mest sårbare rum. Det mener Sofie Jama, der har
Aarhus Internationale Litteraturfestival 13.23. juni 2019 Mario Vargas Llosa Nobelprismodtager Mød blandt andre: Mario Vargas Llosa (PE), Samanta Schweblin (AR), Judith Hermann (DE), Alice Zeniter (FR), Sofie Jama (DK), Ilmar Taska (ES), Linn Ullmann (NO), Sergej Lebedev (RU), Helle Helle (DK), N
SIDE 3 2 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Suveræne individer TEKST: MARIA HØHER-LARSEN FOTO: XIMENA GARRIGUES & SERGIO MOYA M ario Vargas Llosa har i sit forfatterskab interesseret sig for politik, magt og individets modstand, senest i den nyoversatte roman Vejen til
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE SIDE 33 Dokumentarisk roman om storsmugleriet i 1940erne. De fem onde år er besættelsesårene blevet kaldt, men ikke af alle. Det lokale bliver globalt Helge Brink Andersen er fisker og tjener gode penge. Undertiden har han andet end fisk i lastrummet: F.eks. Hitlers
SIDE 3 4 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg er vel fransk litteraturs svar på en Star Wars-film TEKST: TINE BYRCKEL FOTO: JOEL SAGET/SCANPIX Pierre Lemaitre har altid betragtet sig selv som forfatter, skønt han først debuterede, da han var 55. Adskillige litteratur
MA J 2019 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE om den hedder De tre musketerer, griner Lemaitre. Typisk for Lemaitres skrivestil er, at den næsten umærkeligt er spækket med litterære referencer og citater midt i hæsblæsende fortællinger, der ikke lader forbilledet Alexandre Dumas noge
SIDE 3 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Ja, det var først, da jeg begyndte at skrive kriminalromaner, jeg fandt noget, jeg var dygtig til, et håndværk. En krimi er utrolig teknisk, og jeg holder meget af det tekniske ved romaner Forfatter Pierre Lemaitre F O R T
ENSOMHEDSPARATHED NY GRAPHIC NOVEL Eksistentialismens Af Christiane Hectoraktualitet Af Hans Hauge 15.-17. Ensomhedsparathed fortæller historienom eksistentialismens opståen, død og genopstandelse i nyere tid. Sæt kryds i kalenderen NOVEMBER Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske
SIDE 3 8 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg lærer at tro på masken TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL TEKST: ANNE VINDUM Sverige var et andet land i 1970 Skriften som krigserklæring Den svenske forfatter Klas Östergren er inspireret af billedkunst og store forandring
LINDHOLM & ZORNIG Ny thriller fra bestersellerdouen Dagbladet Holstebro - Folkebladet Lemvig - Fredericia Dagblad - Fyens Stiftstidende - Horsens Folkeblad - Jyske Vestkysten - Randers Amtsavis - Vejle Amts Folkeblad - Viborg Folkeblad - Århus Stiftstidende Hæsblæsende handling. - NORDJYSKE og
Gamle hemmeligheder og glemte længsler trænger sig på i Lotte Elmann Wegners smukke skæbnefortælling Livet du efterlod om enkemanden Albert, der ellers havde lukket verden ude e f t e r t a b e t a f s i n h u s t r u o g d e r e s t o t v i l l i n g e r. Kosmiske rædsler af universel kvalitet. F