MA J 2019
BOGMAGASINET
SI D E 27
PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE
Bogen som
hjemsted
TEKST: MARIA HØHER-LARSEN
Et økosystem
i sig selv
Læsning er for mig
en livsnerve
TEKST: ANNE VINDUM FOTO: JOHN ERIK RILEY
Den islandske forfatter Sjón
har stor tiltro til, at vi gennem
litteraturen kan afværge
klimakatastrofen
For Naja Marie Aidt har
litteraturen en utrolig kraft. Den
kan tage os med jorden rundt og
bringe os tættere på os selv og
hinanden
Hvorfor er Island i en svunden tid ofte scenen i
dine romaner?
Den islandske historie og litteratur er min
Aladdins hule. Og det islandske sprog er den
magiske ånd, der fører mig derhen. Jeg kan
godt lide at udforske de mulige historier, som
jeg finder der. De har rødder i specifikke lokale situationer og tider, og derfor kan jeg
bruge dem som universelle fabler til at reflektere over vores samtid, både hjemme og ude i
verden.
Hvad er afgørende for, hvilken genre du vælger?
Det kommer an på, hvordan stoffet er. Hvad
jeg gerne vil udtrykke og fortælle. Som regel
giver det sig selv, jeg kan mærke, hvilken genre
der passer bedst. Poesiens udtryk er helt anderledes end f.eks. romanens. Man kan som
forfatter fortælle meget på meget få linjer, når
man skriver digte. Omvendt kan novellen eller romanen noget helt andet. Så det gælder
om at finde den rigtige form, og for mig er det
udfordrende og inspirerende at skrive i flere
genrer.
Hvorfor optager det magiske, det mytiske og det
surrealistiske dig?
Det er der, vi mødes som mennesker. Jeg tøver ikke med at sige, at troen på det umulige
er det vigtigste, vi bringer med os fra barndommen. Den tro bliver hos os, lige meget
hvor lærde og kyniske vi ellers bliver. Den
surrealistiske tanke minder os om at holde
vores iboende oprørstrang mod kedsomhed
og stagnation i live. Den mytiske arv refererer
til den fortid, vi deler med naturverdenen, og
hjælper os med at se vores ydmyge plads i den.
Så alle tre ting er nyttige, når jeg skriver om
individets skrøbelighed i den store verdensorden.
Hvad er litteraturens rolle i det globale fællesskab i dag?
Jeg tror, at litteraturen har alle muligheder
for at være ét af de bedste våben mod klimaforandringer. Jeg mener ikke, at forfattere
skal skrive prædikener om, hvor slemme vi
har været indtil nu, og at vi skal opføre os ordentligt. Hvad jeg gerne vil se, er, at alle, der arbejder med litteratur på den ene eller anden
måde, begynder at behandle det som en del
af det menneskelige interaktionsøkosystem
og derfor som et økosystem i sig selv. Vi skal
værne om kunsten at tale med verden på en
hvilken som helst litterær måde, der findes.
Og det omfatter kampen for ytringsfriheden,
adgang til forskellige platforme, bevaringen af
sprog. Kun da kan vi håbe på at tænke og tale
os ud af katastrofen.
Codex 1962 udkommer den 28. maj på C&K
Forlag. Oversat af Kim Lembek. Sjón kan
opleves på LiteratureXchange i juni.
Hvorfor er det interessant at skrive om relationer mellem mennesker?
At skrive eller skabe er altid en undersøgelse af menneskets grundvilkår, tror jeg. Så
det er ikke så mærkeligt, at relationen mellem mennesker føles vigtig for sådan én som
mig. Kommunikation, eller mangel på samme, har altid optaget mig. Hvordan når vi hinanden? Hvorfor når vi ikke hinanden? Det er
der gode historier i. Jeg tænker jo i sprog. Så
vores talesprog siger også meget om os, og om
vores tid. Jeg er dybest set interesseret i mennesker. Relationer, ensomhed, hvordan vi agerer i livet. Vi har altid prøvet at forstå os selv og
vores liv, og sådan er det stadig.
Hvad kan litteraturen bidrage med?
Litteraturen, og al kunst i øvrigt, kan bidrage med utroligt meget. Litteratur åbner vores
sanser, udvikler vores empati, vores fantasi og
vores billeddannelse. Den gør os klogere, giver
os fordybelse. Vi udvikler vores sprog, når vi
læser. Og vi lærer noget om os selv. Bogen kan
så ufatteligt meget. Vi kan rejse jorden rundt,
mens vi sidder stille i en stol og læser. Vi kan
lære om andre kulturer og tider. Det synes jeg
er en utrolig kraft. Min morfar, som blev næsten 95, var ulykkelig, da han ikke mere kunne
læse. Det var på en måde enden på hans liv, og
det forstår jeg godt. Læsning er også for mig
en livsnerve.
Har døden taget noget fra dig, så giv det
tilbage er udkommet i 2017 på forlaget
Gyldendal. Naja Marie Aidt kan opleves på
LiteratureXchange i juni.
Norske Johan Harstad fortæller i
sin 1063 sider lange roman Max,
Mischa og Tet-offensiven om
teaterinstruktøren Max Hansen,
der kommer fra Stavanger, men
måske er blevet amerikaner
ax, Mischa og Tet-offensiven
handler blandt andet om at
have et sted at føle sig hjemme. Kan man altid finde hjem?
Ja, det tror jeg. Men det
handler meget om at vælge
at give slip. Jeg boede tolv år i Oslo, før jeg
en dag omtalte det som og følte det som
hjemme. Det skete først, da jeg accepterede, at
jeg kommer fra Stavanger, men at jeg også har
mistet byen. Den tilhører ikke mig længere.
Mange føler sig hjemme overalt og er mentalt
mobile, mens andre leder så meget efter et
tilhørsforhold, at de søger fællesskab i alt fra
korpsmusik til Hells Angels fordi hjem ikke
kun handler om en selv, men også ens flok.
For mit vedkommende findes det egentlige
hjem kun i produktionen, i værkerne. Der
kan jeg kontrollere omgivelserne og skabe et
sted at være og formidle mig selv fra. Jeg har
nok stadig en voldsom følelse af hjemløshed,
når jeg ikke arbejder.
M
Hvilke muligheder giver det helt store romanformat?
At romanen blev så lang, var ikke en del af
planen, men et resultat af processen. Da jeg accepterede, at romanen ville blive så lang og
at den gør sit bedste for aldrig at blive for lang
opstod der en slags intimitet. Bogen blev
næsten et fysisk sted for forfatter og læser, et
hjem, man kunne bosætte sig i for en tid.
Ideen om kunsten som sted og det at kunne
lade sig omringe af værket, som Mark Rothko
var optaget af i sine store farveflademalerier,
blev centralt for mig. Rothko ville have, at
man betragtede maleriet fra 50 centimeters
afstand i stedet for at stå langt væk, netop for
at kunne være i værket og lidt miste overblikket. Den mulighed findes også i en voluminøs
tekst. I lang tid var arbejdstitlen Rothkodage,
før den fik sin oprindelige titel tilbage. Jeg håber, at man kan bo i denne bog. Størrelsen gør
det muligt at undersøge en række temaer og
ikke bare fortælle en historie.
Hvordan ser du litteraturens rolle i verden i
dag?
Omkring 15 procent af befolkningen i Europa og USA er optaget af seriøs litteratur. Det er
ikke meget, men det er o.k. I den tid, vi lever i,
med så meget idioti, så lidt empati og så mange alternative sandheder og med genopblomstring af fascistiske tendenser, ville jeg ønske,
at litteraturen nåede ud til flere mennesker.
Jeg tror, at man bliver klogere af at læse litteratur og af at forstå andres erfaring af verden, og dermed mindre optaget af at ønske at
tage livet af dem, man ikke kender, og mindre
i stand til at træde ind på de samme katastrofale fejlspor som i Europa i 1930erne. På den
anden side fandtes der jo også mange virkelig
belæste nazister, Goebbels var en af dem, så
man bliver ikke nødvendigvis et godt menneske bare af at læse litteratur. Men man bliver
fanme heller ikke et dårligere.
Max, Mischa og Tet-offensiven er
udkommet i 2018 på C&K Forlag. Oversat af
Lea Carlsen Ejsing og Nete Harsberg. Johan
Harstad kan opleves på LiteratureXchange i
juni.
MAJ 2019 SØSTRE OG FØ DSLE R DEN UMULI GE FAMILIE MEN NESKER PÅ VEJ Dy Plambeck skriver om det brutale liv Nye bøger tager vores nære relationer i terapi Carsten Jensen har tiltro til folket, men ikke til politikerne S. 08 S. 12 S. 22 INDH OLD: Syrisk eksillitteratur Katrine Marie Guldag
SIDE 02 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET 04 Indhold Line Jensen tegner livets store regnestykke 06 22-24 Stefan Zweig om menneskehedens stjernestunder Carsten Jensen aktuel med debatbog om mennesker på vej 26-38 LIT TERATURFESTIVAL I AARHUS 08-10 26 Dy Plambeck giver søstrene Aya og Andrea stemm
SIDE 04 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Ærgerligt, jeg er blevet så god TEKST: IDA DYBDAHL ILLUSTRATION: FRA BOGEN Tegner Line Jensen har besluttet sig for at give den fuld skrue i ny, tegnet fortælling om den svære balancegang mellem at være et egoistisk røvhul og en såkaldt pæn pige, der lever op til
Tænkepauser 50 højdepunkter 100 danmarkshistorier Anmelderroste serier fra Aarhus Universitetsforlag Stykpris 349,95 kr. (vejl.) Stykpris 100,00 kr. (vejl.) Vinder af Artbeat Prisen + Historiske Dages Fornyelsespris 100 danmarkshistorier MIKKEL RYTTER Danne -brog Bo Lidegaard Struen -see
SIDE 06 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET K L U M M E Afskeden med kærligheden blev til et mesterværk TEKST: CAND.MAG. KATRINE LEHMANN SIVERTSEN FOTO: AKG-IMAGES/SCANPIX Stefan Zweig og hans anden kone Lotte Altmann, fotograferet i 1938. esillusion og fortvivlelse over fremtidsudsigterne for Europa fik
Harry Hole står over for jagten på en livsfarlig fjende fra fortiden og sit livs største katastrofe. Udkommer 6. juni
SIDE 08 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET De historier vi fortæller om hinanden TEKST: SELMA ROSENFELDT-OLSEN FOTO: SARA GALBIATI J Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Jeg mødte hende til en snak om fødsler, vold og J.P. Jacobsens ungdomskæreste
MA J 2019 BOGMAGASINET SIDE 09 NYE KRIMIER FRA KLIM Mød Nobelprisvinder MARIO VARGAS LLOSA og Pulitzerprisvinder N EGAN JENNIFER ET HUS AF LØGNE på Lit era tureX ch an ge Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Vi mødte hende til en snak
SIDE 10 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Hun slikker sine trusser for afføring, blotter sig, slår sin mor. Det spænd mellem de to Annaer den unge kvinde, der glæder sig til festen, og så denne helt vilde kvinde, hvor alt er sluppet løs blev jeg enormt interesseret i Forfatter Dy Plambeck F O R T S
Jakob Buch-Jepsen Jeg som anklager Drabet i ubåden og andre sager fra den mørke side ANNE METTE KIRK EN ANNE LEBÆK-KRIMI HAVUNGER Jakob Buch-Jepsen er hudløs ærlig omkring sit arbejde, det er spændende, vigtigt, men også opslidende. Det er et interessant indblik i en verden man ikke kender. bo
SIDE 12 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Litterære forstyrrelser i familien TEKST: KARINA SØBY MADSEN ILLUSTRATION: ERIK PONTOPPIDAN En bølge af ophavslitteratur rammer bogmarkedet dette forår, og det er ikke ligefrem hyggelæsning. Dysfunktioner og fortrængninger skyller ind over læseren, som dog også f
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 13 Q tion fra Bo, der nu er far til hendes to børn. Romanen skildrer, hvordan Bo og fortælleren har famlet sig ind på hinanden på trods af angst og sårbarhed, og handler samtidig om splittelsen mellem at være forfatter og mor, og om det intime samliv med et spædbarn.
SIDE 14 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Et modtræk til det flygtige TEKST: KATHRINE MARIA AMANN FOTO: LES KANER H De færreste liv udformer sig, som man havde drømt om eller forventet. Men måske kan man først rigtigt leve, når man giver slip på ideen om det rigtige liv. Forfatter Katrine Marie Guldager
MA J 2019 BOGMAGASINET liv, hans forhold til den handikappede bror Christian og den velmenende, men fraværende far Carsten. Jeg tror, at han føler sig tom indvendigt. Han flyder ligesom bare med og har svært ved at finde sine egne værdier, sit ståsted i livet. Det er klart, at der er nogle forvent
SIDE 16 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Tid til tidsskrift TEKST: ANNA MØLLER I de nordiske tidsskrifter om litteratur er der plads til at komme et spadestik dybere ned i teksterne. Markedet bugner af små udgivelser til den nysgerrige læser, der nyder alternative anmeldelser og ny frisk skønlitteratur v
NYHEDER Latter og lettere beruset Under stadig skælven Peter Seebergs arkiv og værk Om at læse Karen Blixen r. 8k 29 350 Kamma Rahbek og livet på Bakkehuset kr. 325 kr. dg. 2. u kr. 795 398 Den danske Tysklandsbrigade 1947-1958 375 kr. Grammatik over det Danske Sprog I-III kr. Sønd
SIDE 18 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Gud er hverken en supermand eller en nisse TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL Hvordan kan Gud være både far, søn og helligånd? Og hvorfor giver det stadig mening at gå i kirke? Nye bøger forsøger på få sider at vise vej ind i det kristne univers for mennesker, der ikke
Debutantprisen til Jacob HaugaarD? Sønderjyllands historie er hele Danmarks historie! En slægtskrønike 1914-2014 ANNA ELISABETH JESSEN Om hundrede år Nu i 2. Oplag E n s ø n derj ys k f a m i l i e k rø n i ke Kr. 159,95 Indb. Rom a n Kristeligt Dagblad Jyllands-Posten Rosinante tim & to
SIDE 2 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Livet er roligt i vitrineskabet TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL ILLUSTRATION: SIMON VÆTH Fra deres nye hjem i Europa skriver syriske eksilforfattere om livet før og efter hjemlandets fejlslagne revolution, mens det i Syrien stadig er krigen, litteraturen handler om
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 21 Q hed og undertrykkelse, er væk. Men hvorfor skulle vi lide så meget? Verden har været brutal ved os syrere, og nu skriver jeg for at forstå den smerte, vi har oplevet. Generationer af traumer Et af de traumer, som bliver behandlet i den nye antologi, havde sin op
SIDE 22 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET En ordkrigers tillidserklæring til det danske folk TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL FOTO: CELINA DAHL/SCANPIX O rdet polemik kommer af det græske ord for krig, polemos, og hos Carsten Jensen, der i snart 40 år har langet ud til især højre side i den offentlige debat,
MA J 2019 BOGMAGASINET S I D E 23 Nyheder Linna Politikerne er ude af takt med befolkningens holdninger til udlændinge. Det er forfatteren Carsten Jensen der er aktuel med en debatbog om flygtninge overbevist om. Han sætter sin lid til, at danskerne går i front med fremstrakte hænder og vision
SIDE 24 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Så på trods af afmagtsfølelsen oplever jeg faktisk netop, at demokratiet har fået en renæssance. Den er bare kun sket på græsrodsniveau Forfatter Carsten Jensen F O R T S A T måde at tale om udlændinge på i den offentlige debat, og det er den negative. De
UDEN NATUREN ER VI INTET ÆDNING OG UDSTYR KL BE IG GT DY RE BÆ AF LG VA UD E MP KÆ Besøg os i København, Fields, Lyngby, Roskilde, Odense, Kolding, Århus, Randers og Aalborg eller i webshoppen www.friluftsland.dk TIL FRILUFTSLIV
SIDE 2 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE En åbning til litteraturen TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: MARTIN DAM KRISTENSEN Arrangørerne bag LiteratureXchange ønsker ikke kun at bringe verden tættere på Danmark, men også at bringe danskerne tættere på litteraturen.
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 27 PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Bogen som hjemsted TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Et økosystem i sig selv Læsning er for mig en livsnerve TEKST: ANNE VINDUM FOTO: JOHN ERIK RILEY Den islandske forfatter Sjón har stor tiltro til, at vi gennem litteraturen kan
SIDE 28 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Længslen efter det gamle Berlin TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: SOFIE AMALIE KLOUGART/SCANPIX E Tyske Judith Hermann blev udnævnt som sin generations stemme, da hun i 1998 debuterede med novellesamlingen Sommerhus, senere, d
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE begyndelse (2014), og selvom person- og stednavne skifter fra værk til værk, så er det hovedpersonerne fra Sommerhus, senere, hun bygger videre på: Hovedpersonerne bliver ældre, og læserne følger dem gennem forskellige perioder og stadier af livet, fortæller Hermann. Fo
SIDE 3 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Atmosfære er alt TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Seksualiteten binder os sammen En øvelse i empati I litteraturen kan vi lære at forstå hinanden, for den åbner op for de inderste og mest sårbare rum. Det mener Sofie Jama, der har
Aarhus Internationale Litteraturfestival 13.23. juni 2019 Mario Vargas Llosa Nobelprismodtager Mød blandt andre: Mario Vargas Llosa (PE), Samanta Schweblin (AR), Judith Hermann (DE), Alice Zeniter (FR), Sofie Jama (DK), Ilmar Taska (ES), Linn Ullmann (NO), Sergej Lebedev (RU), Helle Helle (DK), N
SIDE 3 2 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Suveræne individer TEKST: MARIA HØHER-LARSEN FOTO: XIMENA GARRIGUES & SERGIO MOYA M ario Vargas Llosa har i sit forfatterskab interesseret sig for politik, magt og individets modstand, senest i den nyoversatte roman Vejen til
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE SIDE 33 Dokumentarisk roman om storsmugleriet i 1940erne. De fem onde år er besættelsesårene blevet kaldt, men ikke af alle. Det lokale bliver globalt Helge Brink Andersen er fisker og tjener gode penge. Undertiden har han andet end fisk i lastrummet: F.eks. Hitlers
SIDE 3 4 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg er vel fransk litteraturs svar på en Star Wars-film TEKST: TINE BYRCKEL FOTO: JOEL SAGET/SCANPIX Pierre Lemaitre har altid betragtet sig selv som forfatter, skønt han først debuterede, da han var 55. Adskillige litteratur
MA J 2019 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE om den hedder De tre musketerer, griner Lemaitre. Typisk for Lemaitres skrivestil er, at den næsten umærkeligt er spækket med litterære referencer og citater midt i hæsblæsende fortællinger, der ikke lader forbilledet Alexandre Dumas noge
SIDE 3 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Ja, det var først, da jeg begyndte at skrive kriminalromaner, jeg fandt noget, jeg var dygtig til, et håndværk. En krimi er utrolig teknisk, og jeg holder meget af det tekniske ved romaner Forfatter Pierre Lemaitre F O R T
ENSOMHEDSPARATHED NY GRAPHIC NOVEL Eksistentialismens Af Christiane Hectoraktualitet Af Hans Hauge 15.-17. Ensomhedsparathed fortæller historienom eksistentialismens opståen, død og genopstandelse i nyere tid. Sæt kryds i kalenderen NOVEMBER Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske
SIDE 3 8 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg lærer at tro på masken TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL TEKST: ANNE VINDUM Sverige var et andet land i 1970 Skriften som krigserklæring Den svenske forfatter Klas Östergren er inspireret af billedkunst og store forandring
LINDHOLM & ZORNIG Ny thriller fra bestersellerdouen Dagbladet Holstebro - Folkebladet Lemvig - Fredericia Dagblad - Fyens Stiftstidende - Horsens Folkeblad - Jyske Vestkysten - Randers Amtsavis - Vejle Amts Folkeblad - Viborg Folkeblad - Århus Stiftstidende Hæsblæsende handling. - NORDJYSKE og
Gamle hemmeligheder og glemte længsler trænger sig på i Lotte Elmann Wegners smukke skæbnefortælling Livet du efterlod om enkemanden Albert, der ellers havde lukket verden ude e f t e r t a b e t a f s i n h u s t r u o g d e r e s t o t v i l l i n g e r. Kosmiske rædsler af universel kvalitet. F