SIDE 3 0
MAJ 2 01 9
BOGMAGASINET
PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE
Atmosfære
er alt
TEKST: MARIA HØHER-LARSEN
Seksualiteten
binder os sammen
En øvelse
i empati
I litteraturen kan vi lære at forstå
hinanden, for den åbner op for de
inderste og mest sårbare rum. Det
mener Sofie Jama, der har skrevet
en bog om seksuelle tabuer og om
at være flygtning
Når man skal forstå det
fremmede, kan litteraturen
være nøglen, mener den
argentinske forfatter
Samanta Schweblin
Hvorfor er seksuelle tabuer et centralt tema i din
bog?
Seksualitet spiller en kæmpe rolle i mit eget
liv og har altid gjort det. Samtidig er seksualitetens magtspil og roller, lyster og perversiteter, noget, der mere end næsten alt andet
binder mennesker sammen på tværs af kultur,
religion, køn og alder. Muslimske kvinders
seksualitet er stadig meget underbelyst og tabuiseret. Jeg har forsøgt at åbne en dør ind til,
hvordan en religiøs somalisk kvindes seksualitet kan tage sig ud, og afsøger de spændinger,
der er mellem religiøsitet og liderlighed, men
også mellem landflygtighedens sårbarhed og
seksualitet, og endelig mellem omskæring,
skam og begær.
Din tidligere roman Redningsafstand er blevet
en international bestseller. Hvorfor tror du det?
Det er svært at sige. Måske på grund af intensiteten. Måske på grund af en stærk følelse
af verdens undergang, men på en meget personlig måde. Jeg tror, at vi altid er interesseret
i det, der får os til at føle frygt. Jo virkeligere
og mere plausibel den umiddelbare fare er, jo
større er frygten.
TEKST: MARIA HØHER-LARSEN FOTO: BAARD HENRIKSEN
Per Pettersons egne
erindringsbilleder er ofte afsættet
i hans bøger, men forvandler sig til
fiktion allerede på side to
kildringen af naturen og
det stille liv i Per Pettersons
gennembrudsroman Ud og
stjæle heste (2004) er internationalt blevet forbundet
med en særlig nordisk atmosfære. Vi har spurgt ham om stedets og erindringens betydning i hans bøger og om litteraturens rolle i det globale fællesskab.
S
Hvilken betydning har stedet for dine plots?
Det har en helt grundlæggende betydning.
For mig har det altid været vigtigt ikke bare at
skrive, hvad der sker, men hvor det sker, nogle
gange så vigtigt, at jeg lader det sidste overstyre det første, også det, du kalder plot. Jeg er
ikke sikker på, om jeg ved, hvad et plot er, men
for mig kan det i hvert fald ikke løsrives fra det
geografiske, det topografiske, det taktile. Jeg
har en stærk følelse for landskab, hvad enten
det er urbant eller landligt, om det er opdigtet, eller det er virkelige steder.
Erindringen er et genkommende element i dine
bøger hvordan bruger du egne erindringer?
Bøgerne starter ofte med noget fra erindringen, det være sig et ægte eller et falskt
minde (nogen i familien siger, at jeg stjæler),
og så bliver det erindringsbillede springbrættet ind i romanen. Men på side to er det allerede fiktion. Det sker automatisk. Jeg lader aldrig erindringer styre romanen, jeg leder ikke
efter minder, som kan hjælpe mig i skrivningen, men det kan ofte hænde, at de kommer
mig til hjælp via underbevidstheden og løser
problemer. Det er noget med atmosfæren
omkring det erindrede, som kan overføres til
fiktion, uden at detaljerne nødvendigvis kommer med. Atmosfære er alt.
Hvad er for dig forskellen på at skrive fra en
mandlig og en kvindelig synsvinkel?
Det, jeg fandt ud af, da jeg skrev Til Sibirien,
er, at vi i udgangspunktet ikke er så forskellige. Hvis du starter med det, som er fælles, og
muligheden for, at det skal kunne være fælles, og samtidig som mandlig forfatter sænker
dig ned i kvindekroppen, vil du straks via de
andres blik kropsligt, socialt mærke, at du er
kvinde med de muligheder og ikke mindst de
begrænsninger, det har. Simone de Beauvoir
sagde jo, at kvinder ikke er født som kvinder,
de bliver gjort til kvinder. Det har noget med
det at gøre.
Hvad kan vi få ud af at læse litteratur fra andre
kulturer og sprogområder?
Hvis der findes noget dybt fællesmenneskeligt, er det måske særligt i litteraturen, man
kan finde det. I det daglige er skellene mellem os høje, næsten umulige at overkomme;
hvad har du og jeg til fælles med en person,
en flygtning, strandet i en overbefolket lejr på
en græsk ø? Det politiske hindrer os i at se det,
men et litterært værk kan forandre dette med
et slag, hvis vi ikke stritter imod.
Hvad håber du, at bogen kan bidrage med i offentligheden?
Jeg vil først og fremmest gerne fortælle en
øjenåbnende historie fra verdner, de fleste i
Vesten ikke kender særlig meget til. Det, der
tematisk binder mine tre hovedpersoner sammen, er deres landflygtighed og sårbarhed i
Danmark, at de har grumme traumer og vanvittige fortællinger med i bagagen fra livet, inden de kom hertil, og nu skal forsone sig med
deres nye liv og nye identitet.
Hvad har det betydet for dit arbejde, at du er
latinamerikaner, men bor i Berlin?
Måske har jeg fået et større perspektiv. Argentina er virkelig afsondret fra resten af Latinamerika, vi er virkelig provinsielle og har
nærmest ikke nogen idé om, hvad der foregår
i resten af Amerika. Så det at bo i Berlin har
givet mig mexicanske venner, colombianske
venner, peruvianske venner, og for første gang
føler jeg mig som en del af Latinamerika. I Argentina var jeg en argentinsk forfatter, i Berlin er jeg blevet en del af et større land. Men
det, der har betydet mest for mit arbejde, er
langt mindre romantisk: tid. I Berlin behøver
jeg kun at arbejde en tredjedel af, hvad jeg behøvede i Buenos Aires, for at kunne købe mig
tid til at skrive. Fritid er virkelig dyrt, og som
forfatter var det en vigtig livsforandring.
Hvilke muligheder giver fiktionen for at behandle de temaer, du skriver om i din bog?
Fiktionen kan gå bagom statistikker, tal og
stereotyper, og bore sig helt ind i det inderste
og mest hemmelige, sårbare, ærlige, selvmodsigende og skamfulde i mennesket. Det er, når
vi får adgang til det rum i andre, at vi for alvor
kan lære at forstå hinanden. I skønlitteraturen kan man belyse det hele menneske med
dets spændinger og indre konflikter, og det
er måske især vigtigt, når det drejer sig om temaer som seksualitet, religiøsitet, livskriser og
livet som flygtning i Danmark.
Hvad kan vi få ud af at læse litteratur fra andre
kulturer og sprogområder?
Empati. Der er ikke nogen bedre øvelse i empati end at læse. Vi læser, og for at forstå må vi
fjerne os fra nogle af vores egne fordomme og
idéer og til gengæld nærme os nogle andres.
Når jeg skal forstå kulturer, som jeg ikke kender, tyer jeg altid til nyheder, sociale medier,
dokumentarer, som kan give mig facts, billeder og forskellige ytringer og sandheder. Men
når jeg virkelig skal forstå det fremmede på
en dyb, følelsesmæssig måde så læser jeg litteratur.
Et andet menneske, et andet liv er
udkommet på Politikens Forlag. Sofie Jama
kan opleves på LiteratureXchange i juni.
Fugle i munden er udkommet på forlaget
Gyldendal. Oversat af Peter Adolphsen.
Samanta Schweblin kan opleves på
LiteratureXchange i juni.
Hvad kan litteratur tilføre samfundet i dag?
Først og fremmest, vi er ikke alene.
Mænd i min situation udkommer den
24. maj på forlaget Batzer & Co. Oversat af
Jannie Jensen og Arild Batzer. Per Petterson
kan opleves på LiteratureXchange i juni.
MAJ 2019 SØSTRE OG FØ DSLE R DEN UMULI GE FAMILIE MEN NESKER PÅ VEJ Dy Plambeck skriver om det brutale liv Nye bøger tager vores nære relationer i terapi Carsten Jensen har tiltro til folket, men ikke til politikerne S. 08 S. 12 S. 22 INDH OLD: Syrisk eksillitteratur Katrine Marie Guldag
SIDE 02 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET 04 Indhold Line Jensen tegner livets store regnestykke 06 22-24 Stefan Zweig om menneskehedens stjernestunder Carsten Jensen aktuel med debatbog om mennesker på vej 26-38 LIT TERATURFESTIVAL I AARHUS 08-10 26 Dy Plambeck giver søstrene Aya og Andrea stemm
SIDE 04 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Ærgerligt, jeg er blevet så god TEKST: IDA DYBDAHL ILLUSTRATION: FRA BOGEN Tegner Line Jensen har besluttet sig for at give den fuld skrue i ny, tegnet fortælling om den svære balancegang mellem at være et egoistisk røvhul og en såkaldt pæn pige, der lever op til
Tænkepauser 50 højdepunkter 100 danmarkshistorier Anmelderroste serier fra Aarhus Universitetsforlag Stykpris 349,95 kr. (vejl.) Stykpris 100,00 kr. (vejl.) Vinder af Artbeat Prisen + Historiske Dages Fornyelsespris 100 danmarkshistorier MIKKEL RYTTER Danne -brog Bo Lidegaard Struen -see
SIDE 06 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET K L U M M E Afskeden med kærligheden blev til et mesterværk TEKST: CAND.MAG. KATRINE LEHMANN SIVERTSEN FOTO: AKG-IMAGES/SCANPIX Stefan Zweig og hans anden kone Lotte Altmann, fotograferet i 1938. esillusion og fortvivlelse over fremtidsudsigterne for Europa fik
Harry Hole står over for jagten på en livsfarlig fjende fra fortiden og sit livs største katastrofe. Udkommer 6. juni
SIDE 08 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET De historier vi fortæller om hinanden TEKST: SELMA ROSENFELDT-OLSEN FOTO: SARA GALBIATI J Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Jeg mødte hende til en snak om fødsler, vold og J.P. Jacobsens ungdomskæreste
MA J 2019 BOGMAGASINET SIDE 09 NYE KRIMIER FRA KLIM Mød Nobelprisvinder MARIO VARGAS LLOSA og Pulitzerprisvinder N EGAN JENNIFER ET HUS AF LØGNE på Lit era tureX ch an ge Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Vi mødte hende til en snak
SIDE 10 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Hun slikker sine trusser for afføring, blotter sig, slår sin mor. Det spænd mellem de to Annaer den unge kvinde, der glæder sig til festen, og så denne helt vilde kvinde, hvor alt er sluppet løs blev jeg enormt interesseret i Forfatter Dy Plambeck F O R T S
Jakob Buch-Jepsen Jeg som anklager Drabet i ubåden og andre sager fra den mørke side ANNE METTE KIRK EN ANNE LEBÆK-KRIMI HAVUNGER Jakob Buch-Jepsen er hudløs ærlig omkring sit arbejde, det er spændende, vigtigt, men også opslidende. Det er et interessant indblik i en verden man ikke kender. bo
SIDE 12 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Litterære forstyrrelser i familien TEKST: KARINA SØBY MADSEN ILLUSTRATION: ERIK PONTOPPIDAN En bølge af ophavslitteratur rammer bogmarkedet dette forår, og det er ikke ligefrem hyggelæsning. Dysfunktioner og fortrængninger skyller ind over læseren, som dog også f
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 13 Q tion fra Bo, der nu er far til hendes to børn. Romanen skildrer, hvordan Bo og fortælleren har famlet sig ind på hinanden på trods af angst og sårbarhed, og handler samtidig om splittelsen mellem at være forfatter og mor, og om det intime samliv med et spædbarn.
SIDE 14 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Et modtræk til det flygtige TEKST: KATHRINE MARIA AMANN FOTO: LES KANER H De færreste liv udformer sig, som man havde drømt om eller forventet. Men måske kan man først rigtigt leve, når man giver slip på ideen om det rigtige liv. Forfatter Katrine Marie Guldager
MA J 2019 BOGMAGASINET liv, hans forhold til den handikappede bror Christian og den velmenende, men fraværende far Carsten. Jeg tror, at han føler sig tom indvendigt. Han flyder ligesom bare med og har svært ved at finde sine egne værdier, sit ståsted i livet. Det er klart, at der er nogle forvent
SIDE 16 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Tid til tidsskrift TEKST: ANNA MØLLER I de nordiske tidsskrifter om litteratur er der plads til at komme et spadestik dybere ned i teksterne. Markedet bugner af små udgivelser til den nysgerrige læser, der nyder alternative anmeldelser og ny frisk skønlitteratur v
NYHEDER Latter og lettere beruset Under stadig skælven Peter Seebergs arkiv og værk Om at læse Karen Blixen r. 8k 29 350 Kamma Rahbek og livet på Bakkehuset kr. 325 kr. dg. 2. u kr. 795 398 Den danske Tysklandsbrigade 1947-1958 375 kr. Grammatik over det Danske Sprog I-III kr. Sønd
SIDE 18 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Gud er hverken en supermand eller en nisse TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL Hvordan kan Gud være både far, søn og helligånd? Og hvorfor giver det stadig mening at gå i kirke? Nye bøger forsøger på få sider at vise vej ind i det kristne univers for mennesker, der ikke
Debutantprisen til Jacob HaugaarD? Sønderjyllands historie er hele Danmarks historie! En slægtskrønike 1914-2014 ANNA ELISABETH JESSEN Om hundrede år Nu i 2. Oplag E n s ø n derj ys k f a m i l i e k rø n i ke Kr. 159,95 Indb. Rom a n Kristeligt Dagblad Jyllands-Posten Rosinante tim & to
SIDE 2 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Livet er roligt i vitrineskabet TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL ILLUSTRATION: SIMON VÆTH Fra deres nye hjem i Europa skriver syriske eksilforfattere om livet før og efter hjemlandets fejlslagne revolution, mens det i Syrien stadig er krigen, litteraturen handler om
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 21 Q hed og undertrykkelse, er væk. Men hvorfor skulle vi lide så meget? Verden har været brutal ved os syrere, og nu skriver jeg for at forstå den smerte, vi har oplevet. Generationer af traumer Et af de traumer, som bliver behandlet i den nye antologi, havde sin op
SIDE 22 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET En ordkrigers tillidserklæring til det danske folk TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL FOTO: CELINA DAHL/SCANPIX O rdet polemik kommer af det græske ord for krig, polemos, og hos Carsten Jensen, der i snart 40 år har langet ud til især højre side i den offentlige debat,
MA J 2019 BOGMAGASINET S I D E 23 Nyheder Linna Politikerne er ude af takt med befolkningens holdninger til udlændinge. Det er forfatteren Carsten Jensen der er aktuel med en debatbog om flygtninge overbevist om. Han sætter sin lid til, at danskerne går i front med fremstrakte hænder og vision
SIDE 24 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Så på trods af afmagtsfølelsen oplever jeg faktisk netop, at demokratiet har fået en renæssance. Den er bare kun sket på græsrodsniveau Forfatter Carsten Jensen F O R T S A T måde at tale om udlændinge på i den offentlige debat, og det er den negative. De
UDEN NATUREN ER VI INTET ÆDNING OG UDSTYR KL BE IG GT DY RE BÆ AF LG VA UD E MP KÆ Besøg os i København, Fields, Lyngby, Roskilde, Odense, Kolding, Århus, Randers og Aalborg eller i webshoppen www.friluftsland.dk TIL FRILUFTSLIV
SIDE 2 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE En åbning til litteraturen TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: MARTIN DAM KRISTENSEN Arrangørerne bag LiteratureXchange ønsker ikke kun at bringe verden tættere på Danmark, men også at bringe danskerne tættere på litteraturen.
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 27 PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Bogen som hjemsted TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Et økosystem i sig selv Læsning er for mig en livsnerve TEKST: ANNE VINDUM FOTO: JOHN ERIK RILEY Den islandske forfatter Sjón har stor tiltro til, at vi gennem litteraturen kan
SIDE 28 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Længslen efter det gamle Berlin TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: SOFIE AMALIE KLOUGART/SCANPIX E Tyske Judith Hermann blev udnævnt som sin generations stemme, da hun i 1998 debuterede med novellesamlingen Sommerhus, senere, d
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE begyndelse (2014), og selvom person- og stednavne skifter fra værk til værk, så er det hovedpersonerne fra Sommerhus, senere, hun bygger videre på: Hovedpersonerne bliver ældre, og læserne følger dem gennem forskellige perioder og stadier af livet, fortæller Hermann. Fo
SIDE 3 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Atmosfære er alt TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Seksualiteten binder os sammen En øvelse i empati I litteraturen kan vi lære at forstå hinanden, for den åbner op for de inderste og mest sårbare rum. Det mener Sofie Jama, der har
Aarhus Internationale Litteraturfestival 13.23. juni 2019 Mario Vargas Llosa Nobelprismodtager Mød blandt andre: Mario Vargas Llosa (PE), Samanta Schweblin (AR), Judith Hermann (DE), Alice Zeniter (FR), Sofie Jama (DK), Ilmar Taska (ES), Linn Ullmann (NO), Sergej Lebedev (RU), Helle Helle (DK), N
SIDE 3 2 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Suveræne individer TEKST: MARIA HØHER-LARSEN FOTO: XIMENA GARRIGUES & SERGIO MOYA M ario Vargas Llosa har i sit forfatterskab interesseret sig for politik, magt og individets modstand, senest i den nyoversatte roman Vejen til
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE SIDE 33 Dokumentarisk roman om storsmugleriet i 1940erne. De fem onde år er besættelsesårene blevet kaldt, men ikke af alle. Det lokale bliver globalt Helge Brink Andersen er fisker og tjener gode penge. Undertiden har han andet end fisk i lastrummet: F.eks. Hitlers
SIDE 3 4 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg er vel fransk litteraturs svar på en Star Wars-film TEKST: TINE BYRCKEL FOTO: JOEL SAGET/SCANPIX Pierre Lemaitre har altid betragtet sig selv som forfatter, skønt han først debuterede, da han var 55. Adskillige litteratur
MA J 2019 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE om den hedder De tre musketerer, griner Lemaitre. Typisk for Lemaitres skrivestil er, at den næsten umærkeligt er spækket med litterære referencer og citater midt i hæsblæsende fortællinger, der ikke lader forbilledet Alexandre Dumas noge
SIDE 3 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Ja, det var først, da jeg begyndte at skrive kriminalromaner, jeg fandt noget, jeg var dygtig til, et håndværk. En krimi er utrolig teknisk, og jeg holder meget af det tekniske ved romaner Forfatter Pierre Lemaitre F O R T
ENSOMHEDSPARATHED NY GRAPHIC NOVEL Eksistentialismens Af Christiane Hectoraktualitet Af Hans Hauge 15.-17. Ensomhedsparathed fortæller historienom eksistentialismens opståen, død og genopstandelse i nyere tid. Sæt kryds i kalenderen NOVEMBER Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske
SIDE 3 8 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg lærer at tro på masken TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL TEKST: ANNE VINDUM Sverige var et andet land i 1970 Skriften som krigserklæring Den svenske forfatter Klas Östergren er inspireret af billedkunst og store forandring
LINDHOLM & ZORNIG Ny thriller fra bestersellerdouen Dagbladet Holstebro - Folkebladet Lemvig - Fredericia Dagblad - Fyens Stiftstidende - Horsens Folkeblad - Jyske Vestkysten - Randers Amtsavis - Vejle Amts Folkeblad - Viborg Folkeblad - Århus Stiftstidende Hæsblæsende handling. - NORDJYSKE og
Gamle hemmeligheder og glemte længsler trænger sig på i Lotte Elmann Wegners smukke skæbnefortælling Livet du efterlod om enkemanden Albert, der ellers havde lukket verden ude e f t e r t a b e t a f s i n h u s t r u o g d e r e s t o t v i l l i n g e r. Kosmiske rædsler af universel kvalitet. F