SIDE 3 8
MAJ 2 01 9
BOGMAGASINET
PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE
Jeg lærer at tro
på masken
TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL
TEKST: ANNE VINDUM
Sverige var et
andet land i 1970
Skriften som
krigserklæring
Den svenske forfatter Klas
Östergren er inspireret af
billedkunst og store forandringer
i samfundet, når han skriver
romaner
Journalist Puk Qvortrup
debuterer med den autofiktive
roman Ind i en stjerne
Hvad fik dig i første omgang til at skrive hvad
var og er din drivkraft?
Det er et svært spørgsmål. Angst og kærlighed er det korte svar. Det lange svar kræver
nok, at man ligger på briksen hos en psykoanalytiker og taler i nogle måneder.
Hvad handler Ind i en stjerne om?
Ind i en stjerne er en autofiktiv roman om
tabet af min mand, Lasse. Lasse faldt om af
hjertestop under et halvmaraton og efterlod
mig alene med en toårig søn og et barn mere
på vej. Romanen handler om at miste. Miste
sin elskede, miste drømmen om en familie,
miste sig selv. Tiden efter dødsfaldet var præget af skærende længsel, kaos, afmagt, udmattelse og vrede. Men det var også en tid fyldt
med mening, taknemmelighed og glimt af en
næsten kosmisk følelse af lykke over vores to
børn. For selvom bogens afsæt er et dødsfald,
handler bogen ikke om døden. Den handler
om livet.
TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL FOTO: RINO BIANCHI
Nir Baram forsøger med sin
fiktion at beskrive, hvad
der sker i mødet mellem
individet og de stærke kræfter i
samfundet
en israelske forfatter, redaktør og journalist Nir Baram
er ud af en politisk engageret
familie, hvor hans far og farfar har haft ministerposter
for det israelske arbejderparti. I hans seneste roman på dansk, Verdens
skygge, skriver han om korruption, grådighed,
håb, idealisme og politiske magtspil.
D
Du har læst litteratur på universitetet i Tel Aviv
og arbejder som journalist og redaktør. Hvad inspirerede dig i første omgang til at skrive skønlitteratur?
Jeg begyndte at skrive fiktion, da jeg var 19
år, efter at min mor døde af kræft. Det var en
måde at forvandle larmen i mit hoved og alle
dæmonerne til en historie for at genvinde
noget kontrol. Siden har jeg fundet ud af, at
det at skabe et univers i en roman for mig er
en måde at reducere støjen i mit indre på. Jeg
bruger fantasien og plottet til at gøre alting
mindre kaotisk. Derudover var det Marcel
Prousts forfatterskab, der gjorde mig interesseret i litteratur og i selv at skrive.
Hvordan vil du beskrive fiktionens rolle i modsætning til journalistikkens når det handler om
at beskrive magt, korruption og sociale bevægelser?
Først og fremmest er det fantasiens kraft, der
gør fiktionen anderledes. Og så det, at man via
fiktionen kan sætte læseren i stand til at forstå
mennesker, man ikke troede, at man kunne
forstå. Når jeg skriver, er det, som om jeg tager hver enkelt karakters maske på, og mens
jeg skriver, glemmer jeg, at det er en maske, og
lærer at tro på masken. På en måde sker det
samme for læseren.
Verdens skygge kan give indtryk af, at der politisk er så store kræfter spil, at vi som individer
er mere eller mindre magtesløse. Har du stadig et
håb for positiv politisk forandring?
Jeg mener ikke, at romanen udtrykker, at vi
er magtesløse. Romanen forsøger at forstå,
hvad der sker i mødet mellem de store kræfter
og individet. Vi har alle bestemte overbevisninger og etiske holdninger, men når vi bevæger os ud i verden og møder disse kræfter,
sker der altid noget med os. Det er det, romanen beskæftiger sig med. Jeg har altid holdt
af netop dette ved Honoré de Balzacs værker,
dette møde mellem individet og samfundets
kræfter.
Hvorfor er det netop året 1970, du beskriver i
din nye roman, I en skov af Sumak?
I 1970 skete der meget i verden og også i mit
eget liv. Jeg har altid været meget optaget af
billedkunst, og da jeg så, at kunstneren Gerhard Nordström havde malet en billedsuite
med titlen Sommeren 1970 om sit blik på krigen i Vietnam, stod det klart for mig, at min
bog skulle foregå i det år og have et af hans
malerier på omslaget.
Hvad kan litteraturen bidrage med til vores forståelse af magt, korruption og politik, som journalistik eller historiske bøger ikke kan?
Litteraturen kunne, især i den naturalistiske
periode i 1800-tallet, fungere som en alarmklokke ved at gøre opmærksom på misforhold i samfundet. Ligesom billedkunsten til
dels kunne. Siden kom fotografiet, og billedkunsten fik et andet forhold til den såkaldte
virkelighed. Og massemedierne overtog litteraturens rolle som rapportør. I dag kan litteraturen, med sin langsomhed, bidrage til
eftertanke, besindelse og fordybelse. Men litteraturen er for mig den ultimative frihed, og
ingen forfatter har pligt til at skrive om noget
bestemt.
Hvad kan vi lære om samfundet i dag ved at
læse om 1970erne?
Jeg havde ikke til hensigt at spejle dagens
samfund ved at holde et spejl fra 1970 op. Men
en ting er sikkert: Sverige var et andet land i
1970, det befandt sig på en helt anden planet.
Hvilke muligheder giver romanformen for at
fortælle den historie, du fortæller?
Jeg oplevede det at skrive i romanform som
en stor følelse af frihed. Her kunne jeg digte
videre, når hukommelsen mødte blindgyder.
Jeg var ikke forpligtet på en såkaldt objektiv
sandhed. Den var heller ikke interessant i forhold til det traume, der havde spredt sig som
sorte tråde inde i mig. Min skrift blev næsten
en krigserklæring til min egen historie: Den
skulle ikke bestemme over mig mere, jeg ville
bestemme over den. Sommetider føltes det
at skrive som en kamp på liv og død, og der
var flere gange undervejs i processen, hvor
jeg frygtede, at jeg var ved at blive skingrende sindssyg, og jeg havde mest af alt lyst til at
brænde alle siderne. Men jeg vandt til sidst.
Ved at gøre min lidelse til et værk, var det for
første gang muligt at skabe afstand til den.
Hvad karakteriserer din nyeste roman, At
nights End, som udkom sidste år?
Den er mere personlig end mine tidligere romaner, og på en måde synes jeg, at det er den
mest interessante roman, jeg har skrevet. Den
udkommer i flere lande næste år.
Hvad håber du, at dine læsere tager med sig?
Naturligvis vil jeg gerne have, at læseren får
et varigt minde med fra læsningen. Men uanset hvor ambitiøs man er som forfatter, vil det
altid være sådan, at det, en læser måske husker
bedst, kan være beskrivelsen af en rusten traktor. Det må man leve med.
Hvilken rolle spiller litteratur i verden i dag?
Litteraturen er rå. I kunsten kan vi skrælle
al glasering, alle facader, alle idealer af os selv.
Kun på den måde kan vi nærme os hinanden
og en forståelse for, hvad det vil sige at være
menneske. Det er det modsatte af den tendens, man ser i verden i dag: De sociale medier
giver mulighed for en sygelig selvfremstilling,
hvor vi konstant kan sammenligne vores egne
liv med andres. Litteraturen sammenligninger ikke. Den spejler. Livet er ikke kun lyst, det
er også mørkt, og god litteratur vil nok altid
have et element af mørke i sig.
Verdens skygge er udkommet på forlaget
Gyldendal. Oversat af Nanna Lund. Nir
Baram kan opleves på LiteratureXchange i
juni.
I en skov af sumak er udkommet på forlaget
Rosinante. Oversat af Louise Ardenfelt
Ravnild. Klas Östergren kan opleves på
LiteratureXchange i juni.
Ind i en stjerne er udkommet på forlaget
Grif. Puk Qvortrup kan opleves på
LiteratureXchange i juni.
Håber du, at dine bøger kan inspirere mennesker til at deltage i demokratiet og engagere sig i
sociale bevægelser for at bekæmpe korruption og
grådighed?
Nej.
MAJ 2019 SØSTRE OG FØ DSLE R DEN UMULI GE FAMILIE MEN NESKER PÅ VEJ Dy Plambeck skriver om det brutale liv Nye bøger tager vores nære relationer i terapi Carsten Jensen har tiltro til folket, men ikke til politikerne S. 08 S. 12 S. 22 INDH OLD: Syrisk eksillitteratur Katrine Marie Guldag
SIDE 02 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET 04 Indhold Line Jensen tegner livets store regnestykke 06 22-24 Stefan Zweig om menneskehedens stjernestunder Carsten Jensen aktuel med debatbog om mennesker på vej 26-38 LIT TERATURFESTIVAL I AARHUS 08-10 26 Dy Plambeck giver søstrene Aya og Andrea stemm
SIDE 04 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Ærgerligt, jeg er blevet så god TEKST: IDA DYBDAHL ILLUSTRATION: FRA BOGEN Tegner Line Jensen har besluttet sig for at give den fuld skrue i ny, tegnet fortælling om den svære balancegang mellem at være et egoistisk røvhul og en såkaldt pæn pige, der lever op til
Tænkepauser 50 højdepunkter 100 danmarkshistorier Anmelderroste serier fra Aarhus Universitetsforlag Stykpris 349,95 kr. (vejl.) Stykpris 100,00 kr. (vejl.) Vinder af Artbeat Prisen + Historiske Dages Fornyelsespris 100 danmarkshistorier MIKKEL RYTTER Danne -brog Bo Lidegaard Struen -see
SIDE 06 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET K L U M M E Afskeden med kærligheden blev til et mesterværk TEKST: CAND.MAG. KATRINE LEHMANN SIVERTSEN FOTO: AKG-IMAGES/SCANPIX Stefan Zweig og hans anden kone Lotte Altmann, fotograferet i 1938. esillusion og fortvivlelse over fremtidsudsigterne for Europa fik
Harry Hole står over for jagten på en livsfarlig fjende fra fortiden og sit livs største katastrofe. Udkommer 6. juni
SIDE 08 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET De historier vi fortæller om hinanden TEKST: SELMA ROSENFELDT-OLSEN FOTO: SARA GALBIATI J Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Jeg mødte hende til en snak om fødsler, vold og J.P. Jacobsens ungdomskæreste
MA J 2019 BOGMAGASINET SIDE 09 NYE KRIMIER FRA KLIM Mød Nobelprisvinder MARIO VARGAS LLOSA og Pulitzerprisvinder N EGAN JENNIFER ET HUS AF LØGNE på Lit era tureX ch an ge Dy Plambeck er aktuel med sin femte bog, Til min søster, der handler om søstrene Aya og Andrea. Vi mødte hende til en snak
SIDE 10 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Hun slikker sine trusser for afføring, blotter sig, slår sin mor. Det spænd mellem de to Annaer den unge kvinde, der glæder sig til festen, og så denne helt vilde kvinde, hvor alt er sluppet løs blev jeg enormt interesseret i Forfatter Dy Plambeck F O R T S
Jakob Buch-Jepsen Jeg som anklager Drabet i ubåden og andre sager fra den mørke side ANNE METTE KIRK EN ANNE LEBÆK-KRIMI HAVUNGER Jakob Buch-Jepsen er hudløs ærlig omkring sit arbejde, det er spændende, vigtigt, men også opslidende. Det er et interessant indblik i en verden man ikke kender. bo
SIDE 12 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Litterære forstyrrelser i familien TEKST: KARINA SØBY MADSEN ILLUSTRATION: ERIK PONTOPPIDAN En bølge af ophavslitteratur rammer bogmarkedet dette forår, og det er ikke ligefrem hyggelæsning. Dysfunktioner og fortrængninger skyller ind over læseren, som dog også f
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 13 Q tion fra Bo, der nu er far til hendes to børn. Romanen skildrer, hvordan Bo og fortælleren har famlet sig ind på hinanden på trods af angst og sårbarhed, og handler samtidig om splittelsen mellem at være forfatter og mor, og om det intime samliv med et spædbarn.
SIDE 14 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Et modtræk til det flygtige TEKST: KATHRINE MARIA AMANN FOTO: LES KANER H De færreste liv udformer sig, som man havde drømt om eller forventet. Men måske kan man først rigtigt leve, når man giver slip på ideen om det rigtige liv. Forfatter Katrine Marie Guldager
MA J 2019 BOGMAGASINET liv, hans forhold til den handikappede bror Christian og den velmenende, men fraværende far Carsten. Jeg tror, at han føler sig tom indvendigt. Han flyder ligesom bare med og har svært ved at finde sine egne værdier, sit ståsted i livet. Det er klart, at der er nogle forvent
SIDE 16 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Tid til tidsskrift TEKST: ANNA MØLLER I de nordiske tidsskrifter om litteratur er der plads til at komme et spadestik dybere ned i teksterne. Markedet bugner af små udgivelser til den nysgerrige læser, der nyder alternative anmeldelser og ny frisk skønlitteratur v
NYHEDER Latter og lettere beruset Under stadig skælven Peter Seebergs arkiv og værk Om at læse Karen Blixen r. 8k 29 350 Kamma Rahbek og livet på Bakkehuset kr. 325 kr. dg. 2. u kr. 795 398 Den danske Tysklandsbrigade 1947-1958 375 kr. Grammatik over det Danske Sprog I-III kr. Sønd
SIDE 18 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Gud er hverken en supermand eller en nisse TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL Hvordan kan Gud være både far, søn og helligånd? Og hvorfor giver det stadig mening at gå i kirke? Nye bøger forsøger på få sider at vise vej ind i det kristne univers for mennesker, der ikke
Debutantprisen til Jacob HaugaarD? Sønderjyllands historie er hele Danmarks historie! En slægtskrønike 1914-2014 ANNA ELISABETH JESSEN Om hundrede år Nu i 2. Oplag E n s ø n derj ys k f a m i l i e k rø n i ke Kr. 159,95 Indb. Rom a n Kristeligt Dagblad Jyllands-Posten Rosinante tim & to
SIDE 2 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Livet er roligt i vitrineskabet TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL ILLUSTRATION: SIMON VÆTH Fra deres nye hjem i Europa skriver syriske eksilforfattere om livet før og efter hjemlandets fejlslagne revolution, mens det i Syrien stadig er krigen, litteraturen handler om
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 21 Q hed og undertrykkelse, er væk. Men hvorfor skulle vi lide så meget? Verden har været brutal ved os syrere, og nu skriver jeg for at forstå den smerte, vi har oplevet. Generationer af traumer Et af de traumer, som bliver behandlet i den nye antologi, havde sin op
SIDE 22 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET En ordkrigers tillidserklæring til det danske folk TEKST: ASTRID SANDVAD KUDAHL FOTO: CELINA DAHL/SCANPIX O rdet polemik kommer af det græske ord for krig, polemos, og hos Carsten Jensen, der i snart 40 år har langet ud til især højre side i den offentlige debat,
MA J 2019 BOGMAGASINET S I D E 23 Nyheder Linna Politikerne er ude af takt med befolkningens holdninger til udlændinge. Det er forfatteren Carsten Jensen der er aktuel med en debatbog om flygtninge overbevist om. Han sætter sin lid til, at danskerne går i front med fremstrakte hænder og vision
SIDE 24 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET Så på trods af afmagtsfølelsen oplever jeg faktisk netop, at demokratiet har fået en renæssance. Den er bare kun sket på græsrodsniveau Forfatter Carsten Jensen F O R T S A T måde at tale om udlændinge på i den offentlige debat, og det er den negative. De
UDEN NATUREN ER VI INTET ÆDNING OG UDSTYR KL BE IG GT DY RE BÆ AF LG VA UD E MP KÆ Besøg os i København, Fields, Lyngby, Roskilde, Odense, Kolding, Århus, Randers og Aalborg eller i webshoppen www.friluftsland.dk TIL FRILUFTSLIV
SIDE 2 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE En åbning til litteraturen TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: MARTIN DAM KRISTENSEN Arrangørerne bag LiteratureXchange ønsker ikke kun at bringe verden tættere på Danmark, men også at bringe danskerne tættere på litteraturen.
MA J 2019 BOGMAGASINET SI D E 27 PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Bogen som hjemsted TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Et økosystem i sig selv Læsning er for mig en livsnerve TEKST: ANNE VINDUM FOTO: JOHN ERIK RILEY Den islandske forfatter Sjón har stor tiltro til, at vi gennem litteraturen kan
SIDE 28 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Længslen efter det gamle Berlin TEKST: KAROLINE KJÆR HANSEN FOTO: SOFIE AMALIE KLOUGART/SCANPIX E Tyske Judith Hermann blev udnævnt som sin generations stemme, da hun i 1998 debuterede med novellesamlingen Sommerhus, senere, d
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE begyndelse (2014), og selvom person- og stednavne skifter fra værk til værk, så er det hovedpersonerne fra Sommerhus, senere, hun bygger videre på: Hovedpersonerne bliver ældre, og læserne følger dem gennem forskellige perioder og stadier af livet, fortæller Hermann. Fo
SIDE 3 0 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Atmosfære er alt TEKST: MARIA HØHER-LARSEN Seksualiteten binder os sammen En øvelse i empati I litteraturen kan vi lære at forstå hinanden, for den åbner op for de inderste og mest sårbare rum. Det mener Sofie Jama, der har
Aarhus Internationale Litteraturfestival 13.23. juni 2019 Mario Vargas Llosa Nobelprismodtager Mød blandt andre: Mario Vargas Llosa (PE), Samanta Schweblin (AR), Judith Hermann (DE), Alice Zeniter (FR), Sofie Jama (DK), Ilmar Taska (ES), Linn Ullmann (NO), Sergej Lebedev (RU), Helle Helle (DK), N
SIDE 3 2 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Suveræne individer TEKST: MARIA HØHER-LARSEN FOTO: XIMENA GARRIGUES & SERGIO MOYA M ario Vargas Llosa har i sit forfatterskab interesseret sig for politik, magt og individets modstand, senest i den nyoversatte roman Vejen til
MA J 2019 LITERATUREXCHANGE SIDE 33 Dokumentarisk roman om storsmugleriet i 1940erne. De fem onde år er besættelsesårene blevet kaldt, men ikke af alle. Det lokale bliver globalt Helge Brink Andersen er fisker og tjener gode penge. Undertiden har han andet end fisk i lastrummet: F.eks. Hitlers
SIDE 3 4 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg er vel fransk litteraturs svar på en Star Wars-film TEKST: TINE BYRCKEL FOTO: JOEL SAGET/SCANPIX Pierre Lemaitre har altid betragtet sig selv som forfatter, skønt han først debuterede, da han var 55. Adskillige litteratur
MA J 2019 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE om den hedder De tre musketerer, griner Lemaitre. Typisk for Lemaitres skrivestil er, at den næsten umærkeligt er spækket med litterære referencer og citater midt i hæsblæsende fortællinger, der ikke lader forbilledet Alexandre Dumas noge
SIDE 3 6 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Ja, det var først, da jeg begyndte at skrive kriminalromaner, jeg fandt noget, jeg var dygtig til, et håndværk. En krimi er utrolig teknisk, og jeg holder meget af det tekniske ved romaner Forfatter Pierre Lemaitre F O R T
ENSOMHEDSPARATHED NY GRAPHIC NOVEL Eksistentialismens Af Christiane Hectoraktualitet Af Hans Hauge 15.-17. Ensomhedsparathed fortæller historienom eksistentialismens opståen, død og genopstandelse i nyere tid. Sæt kryds i kalenderen NOVEMBER Hauge er humanistisk belæsthed imod tidens akademiske
SIDE 3 8 MAJ 2 01 9 BOGMAGASINET PÅ PROGRAMMET TIL LITERATUREXCHANGE Jeg lærer at tro på masken TEKST: MALENE FENGER-GRØNDAHL TEKST: ANNE VINDUM Sverige var et andet land i 1970 Skriften som krigserklæring Den svenske forfatter Klas Östergren er inspireret af billedkunst og store forandring
LINDHOLM & ZORNIG Ny thriller fra bestersellerdouen Dagbladet Holstebro - Folkebladet Lemvig - Fredericia Dagblad - Fyens Stiftstidende - Horsens Folkeblad - Jyske Vestkysten - Randers Amtsavis - Vejle Amts Folkeblad - Viborg Folkeblad - Århus Stiftstidende Hæsblæsende handling. - NORDJYSKE og
Gamle hemmeligheder og glemte længsler trænger sig på i Lotte Elmann Wegners smukke skæbnefortælling Livet du efterlod om enkemanden Albert, der ellers havde lukket verden ude e f t e r t a b e t a f s i n h u s t r u o g d e r e s t o t v i l l i n g e r. Kosmiske rædsler af universel kvalitet. F