1 4 Kandidater til fremtidens sundhed Kandidater til fremtidens sundhed Det handler om mennesker. Om at skabe ny viden. Og med udgangspunkt i samfundets behov at fremme sundhed, livskvalitet, vækst og velstand. digitale værktøjer og simulation forholder de studerende sig til en hverdag, hvor deres beslutninger har afgørende betydning for både mennesker og dyr. We grow people, siger vi til hinanden. For på SUND understøtter vi talenterne. Vi har 8.000 af landets dygtigste studerende og vores fremmeste opgave er at skabe det bedste fundament for, at de kan udfolde deres talent og ambitioner. Vi tilbyder vores bachelor- og kandidatstuderende et motiverende og udbytterigt læringsmiljø med topmoderne faciliteter og de bedste didaktiske læringsformer. Det gælder også under deres ophold i kliniske miljøer og hos virksomheder. Efter uddannelsen styrker vi deres forskningskompetencer som ph.d.-studerende og postdocs og tilbyder muligheder for at opgradere deres karriere med en mastergrad efter flere år på arbejdsmarkedet. Højtspecialiserede kandidater fra bl.a. medicinfaget, folkesundhedsvidenskab, lægemiddelvidenskab, odontologi og veterinærmedicin og husdyrvidenskab udgør tilsammen et bærende fundament for udviklingen af fremtidens sundhed. Vi ved, at fremtiden både rummer store gennembrud inden for behandling og forebyggelse, men også store sygdomsudfordringer med flere ældre og multisyge borgere. Vi skal derfor udtænke løsninger til et sundhedssystem i forandring og på højeste internationale niveau. De studerende skal udvikle sig mod deres kommende arbejdsliv med fokus på bl.a. specialisering, internationalt udsyn, forskning og innovation. Underviserne på vores fem Schools stræber derfor efter at anvende de nyeste og mest effektive læringsmetoder. Med konkrete problemstillinger, Tilegnelsen af viden sker gennem et tæt samarbejde med excellente forskningsmiljøer og mange forskellige faglige discipliner. På SUND vil vi gerne give de studerende mulighed for at arbejde på tværs af faglige traditioner, så de i fællesskab kan bidrage til værdikæden fra molekyle til forebyggelse og behandling af patienter. Samlet er vores formel i grunden simpel. SUNDs uddannelser bygger på dyb viden, bredt udsyn og en stærk vilje til at øge samfundets sundhed, nu og i morgen. Ulla Wewer, dekan Hans Henrik Saxild, prodekan SUND UDDANNER TIL FREMTIDEN Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet To medicinstuderende tilegner sig basale tekniske kompetencer via simulationstræning. 3 Indhold Foto: Christoffer Regild 1 Kandidater til fremtidens sundhed 4 2 Kort om SUNDs uddannelser 6 3 Sundhedsspecialisterne 8 4 Værktøj til virkeligheden 12 5 De talentfulde forskere 14 6 Dyb faglighed, tæt på virkeligheden 18 7 Innovation til borgernes behov 22 8 Tandsu 1 4 Kandidater til fremtidens sundhed Kandidater til fremtidens sundhed Det handler om mennesker. Om at skabe ny viden. Og med udgangspunkt i samfundets behov at fremme sundhed, livskvalitet, vækst og velstand. digitale værktøjer og simulation forholder de studerende sig til en hverdag, hvor der Danskernes sundhed og livskvalitet står øverst på dagsordenen, når SUND uddanner nye kandidater. De trænes i at forstå borgernes udfordringer og løse deres behov. Foto: Wonderful Copenhagen 2 6 Kort om SUNDs uddannelser Kort om SUNDs uddannelser Studerende heraf 950 7.800 internationale studerende studerende Undervisere heraf 3.000 1.600 undervisere ph.d. studerende på Danmarks største ph.d. skole Organisation 5 schools 12 institutter 5 centre 3 undervisningshosp 7 Schools 8,9% Oral Health Sciences 49,2% Medical Sciences 9,3% Fordeling af studerende på 5 schools Public Health Sciences 17,4% 15,2% Pharmaceutical Sciences Veterinary Medicine and Animal Sciences Ranking 2 Nr. 2 i Norden 8 27 Nr. 8 Nr. 27 i Europa i verden Forskning i life 3 Sundhedsspecialisterne 8 Sundhedsspecialisterne Du møder dem på hospitalet, i klinikken, hos tandlægen, på apoteket, i life science industrien, kommunen, landbruget og internationale organisationer. SUNDs kandidater sikrer hver dag, at tusindvis af borgere bliver behandlet med dyb faglighed, d SUND uddanner hvert år omkring 1.200 kommende sundhedsprofessionelle, specialister og unge forskere. 3 10 Sundhedsspecialisterne Tæt på arbejdslivet Foto: Mikal Schlosser tæt samarbejde med Region Sjælland og Region Hovedstaden, så de studerende kan forberede sig til at vælge speciale og lære at håndtere en voksende gruppe af ældre, behandlingskrævende patienter. De to studerende forbereder sig 11 Tæt på dyrene Hvert år dimitterer ca. 130 kandidater i veterinærmedicin. De har opnået deres kliniske uddannelse på dyrehospitalerne på Frederiksberg og i Taastrup og skal fremover sikre velfærd og sundhed blandt landets familiedyr, produktionsdyr og heste. Lars Morten Jensen er nyuddannet dyrlæ 4 12 Værktøj til virkeligheden Værktøj til virkeligheden Læringsmetoder Formål Dyb faglighed Curriculum/ pensum Digital forståelse Internationalt udsyn Excellente forskningscentre Godt studiemiljø Klar til arbejdsliv Klinisk ophold State of the art faciliteter Sommerskoler Parat til 13 SUNDs uddannelser skal møde samfundets behov. Derfor er de studerendes uddannelsesforløb baseret på teoretisk viden og praktiske øvelser. SUNDs uddannelser er eftertragtede og fakultetet kan derfor tiltrække de bedste studerende. Det er afgørende, at uddannelserne integrerer den nyeste forskning 5 De talentfulde forskere 14 De talentfulde forskere SUND spiller en central rolle i Øresundsregionen det såkaldte Greater Copenhagen der har udviklet sig til et life science fyrtårn i Europa. Den danske og svenske life science region blev i 2016 ranket af Scientific American som verdens tredje Forsker fra SUND adskiller og undersøger specifikke proteiner i en prøve på Biotech Research & Innovation Centre. 5 16 De talentfulde forskere Skarpe forskerhjerner er Danmarks dyrebareste råstof Vi ønsker at bygge bro mellem forskere, studerende og virksomheder. Derfor er det lige så vigtigt at investere i fremtidens unge talenter, som det er at investere i danske biotekvirksomheder, siger Anders Thelborg, 17 Forskningsbaseret undervisning I 2003 var professor Birgitte Holst med til at opdage en kronisk forhøjet aktivitet ved den såkaldte ghrelin-receptor, der kan være ansvarlig for kroppens trang til snacks og søde sager. Siden har hun og et forskerteam på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Me 6 Dyb faglighed, tæt på virkeligheden 18 Dyb faglighed, tæt på virkeligheden Mere end nogensinde før afspejler uddannelserne på SUND sundhedssystemets og erhvervslivets behov. Det skaber kandidater, der er klar til den fremtid, der venter dem. Tilegnelsen af sundhedsvidenskabelige kompetencer ske Studerende får undervisning i simulationstræning på Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation (CAMES) på Rigshospitalet. 6 20 Dyb faglighed, tæt på virkeligheden Ildsjæle maksimerer indlæring Foto: Mikal Schlosser Når professor Jørgen Olsens medicinstuderende sætter sig til rette i det nye Jerne Auditorium i Mærsk Tårnet, skal de forberede sig på en nytænkende og levende anatomiundervisning. Det er vigtigt for Jø 21 Digitale læringsrum revolutionerer undervisningen Foto: Copenhagen Capacity Digitale undervisningsformer vinder gradvist større indpas i undervisningen på SUND. De studerende tilegner sig viden gennem onlinekurser og praktisk erfaring gennem interaktive øvelser og simulationer, der imiterer de 7 Innovation til borgernes behov 22 Innovation til borgernes behov Københavns Universitet integrerer i stigende grad innovation som en grundsten i uddannelserne. Ambitionen er, at de studerende allerede på et tidligt tidspunkt skal arbejde med at finde konkrete løsninger, der kan gavne samfundet. SUND indgår i strategisk samarbejde med hospitaler, kommuner, virksomheder og internationale organisationer med fokus på forskning, teknologi og innovation. 7 24 Innovation til borgernes behov Åbent mindset accelererer entreprenørskab Habib Frost fortæller om Neurescue til Ted Talks i Hamburg. Som medicinstuderende havde Habib Frost en skelsættende oplevelse i akutlægebilen i København under sit klinikophold. Her så han på én dag både en fire månede 25 Til kamp mod globale sundhedsudfordringer Hvert år arrangerer SUND og EIT Health Global Health Challenge i København. Her deltager studerende fra SUND og andre højt estimerede europæiske universiteter i en såkaldt case challenge en dyst om at udvikle løsninger på globale sundhedsudfordringer. D 8 Tandsundhed til danskerne 26 Tandsundhed til danskerne Danskerne går til tandlæge 1,4 gange om året og bruger samlet ca. 4 mia. kr. årligt på forebyggelse og behandling af deres tænder. Odontologisk Institut er Danmarks ældste og største tandlægeskole. Hvert år uddanner skolen omkring 70 kandid Hvert år dimitterer omkring 70 nye tandlæger fra SUND og er klar til at indtage arbejdsmarkedet i private tandlægeklinikker og i den offentlige tandpleje. Foto: Jakob Dall 8 28 Tandsundhed til danskerne Ny tandlæge i klinik Foto: Mikal Schlosser Morten van der Keur er blandt de 98 procent af nyudklækkede tandlæger, der kommer i arbejde inden for halvandet år. Allerede inden den sidste eksamen var overstået, fik han job hos Dentalklinikken på Nørrebro. Efter kort t 29 Munden afslører kroppens sygdomme I flere tilfælde bliver alvorlige sygdomme opdaget i tandlægestolen. Tandlægerne fra SUND bliver uddannet i at opspore sygdomme som kræft, diabetes og hjertekar-sygdomme i patienters mund. Den tidlige opsporing gør det muligt at forebygge og behandle sygdommene 9 Internationalt udsyn 30 Internationalt udsyn Det er afgørende for kvaliteten i sundhedssystemet, at SUND tiltrækker og udvikler de bedste studerende både nationalt og internationalt. Det er et strategisk mål, at SUNDs uddannelser har et internationalt fokus. 100 internationale partnerskaber for Professor Thue Schwartz fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research underviser et internationalt hold af kommende humanbiologer i risici ved at kombinere bestemte lægemidler. Flere af SUNDs uddannelser foregår udelukkende på engelsk. 9 32 Internationalt udsyn Klog på verdens sundhed i København Det kræver stor faglig indsigt og især dygtige hænder at arbejde som færdiguddannet kirurg. I sommeren 2017 brugte 26 danske og internationale medicinstuderende derfor tre uger på at træne deres praktiske kirurgiske færdigheder. Det sk 33 Når ph.d. projektet redder liv Læge og ph.d.-studerende Nanna Maaløe på School of Global Health har altid haft udlængsel. Gennem hele sin uddannelse har hun haft et stort fokus på det internationale og især problematikker i lavindkomstlande. Nanna Maaløe sammen med lokale læger og jordemødre på 10 Stærke læringsrum 34 Stærke læringsrum Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet er en myriade af liv. De fem Schools danner ramme om et dynamisk og udfordrende læringsmiljø, der bidrager til nye oplevelser og erkendelser i de mange auditorier, laboratorier, hospitaler og læsepladser. Fakultetets und Undervisningen på veterinærmedicin og husdyrvidenskab finder sted på SUNDs dyrehospitaler. Her foregår både undervisning og forskning helt tæt på patienterne, nemlig dyrene. 36 10 Stærke læringsrum Stimulerende rammer Foto: Gitte Heimburger SUNDs fem Schools danner ramme om 302.000m2 dynamisk studiemiljø. De mange læsepladser og sociale mødesteder giver rum og ro til faglig fordybelse og sparring med medstuderende. Mad og drikke er nemt tilgængelig med kantiner og ka 37 Studerende præger uddannelsen Foto: Mikal Schlosser Formand for medicinerrådet, Andrea Maier i samtale med studieleder for medicin, Jørgen Kurtzhals. Medicinstuderende Andrea Maier er en ud af mange studerende på SUND, der bruger energi på at præge indholdet i sit studie. indført en mere case 11 Livslang læring 38 Livslang læring Voksne, der har en videregående uddannelse i forvejen og har lyst til at læse videre, kan tage en masteruddannelse. SUND tilbyder seks 1-årige masteruddannelser, der blandt andet har fokus på fødevaresikkerhed, dyrlægekompetencer, hovedpine, udvikling og regis SUND udbyder 6 masteruddannelser, bl.a. i klinisk familiedyrsvidenskab. 40 11 Livslang læring Opgradering af kampen mod hovedpine Foto: Mikal Schlosser Med den korrekte behandling kan vi reducere svær hovedpine med helt op til 60 procent. Men det kræver en højt specialiseret viden, som kun er tilgængelig få steder i verden. Jeg er nu halvvejs i uddannelsen og jeg kan 41 Foto: Mikael Schlosser Træning i behandlingsmetoder på Master of Headache Disorders. 42 12 SUNDs uddannelser Medical Sciences Public Health Sciences Medicin BA Folkesundhedsvidenskab KA BA Humanbiologi KA Farmaci KA BA Sundhed og informatik ENGELSK BA Immunologi og inflammation KA Pharmaceutical Sciences ENGELSK Lægemiddelvidenskab KA KA Global sundhed KA KA E 43 Oral Health Sciences Veterinary Medicine and Animal Sciences Samarbejdsuddannelser Odontologi BA KA Tandplejer PROFESSIONSBACHELOR Tandklinikassistent Samarbejde med KU Science Veterinærmedicin BA Husdyrvidenskab KA BA Husdyrvidenskab KA Molekylær biomedicin BA DANSK / KA ENGELSK E Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Københavns Universitet www.sund.ku.dk Foto: Adam Mørk