CORONA 17 Det er ikke fedt, hvis undervisningen forbliver online, men den kan godt Man får timerne til at fungere online, så det bliver okay, men jeg vil gerne tilbage til mit klasseværelse og være sammen med de studerende, siger lektor i sprogvidenskab Martha Sif Karrebæk. Hvordan var det at blive kastet ud i onlineundervisningen? Det har været en stejl læringskurve. Jeg havde ikke studerende i den første uge af nedlukningen, så jeg overværede en kollegas undervisning, og derfor kunne jeg tilrettelægge min egen på et informeret grundlag. Jeg valgte ikke at indtale min forelæsning, jeg ville gerne holde rigtig undervisning med tilstedeværende studerende. Det gør det jo sværere. Men for mig kræver undervisning interaktivitet og levende diskussion. Det er let i et klasserum, men det kræver noget mere online. Første undervisningsgang online var kaotisk. I starten spillede videosoftware og studiesystemet Absalon ikke så godt sammen, men det er bedre nu. Det var også svært at orientere sig på skærmen som underviser, fordi der er så meget information. Der er alle ansigterne og chatten, samtidig med at man skal lukke folk ind. Efter skærmdeling skal man genorientere sig. Derfor bad jeg i starten mine studerende om at slukke deres kameraer. Men så sad jeg og talte ud i det her sorte, depri rum, det var simpelthen for bizart. Så jeg bad dem om at være søde at tænde kameraerne igen. Hvad fungerer godt? Breakout rooms fungerer skidegodt (breakout rooms er en funktion i videotjenesten Zoom, hvor mødedeltagerne opdeles i mindre virtuelle møderum, red.). Det tager længere tid for de studerende at komme i gang, men når de først er det, bliver de ikke forstyrret af hinanden. Det er også lettere at anbringe folk, der ikke normalt sidder sammen, og det bruger jeg pædagogisk. I en gruppe er der altid en differentiering, men den bliver accelereret i denne situation. Nogle studerende er gode til at tage ordet, mens andre slet ikke gør det. Men det er min oplevelse, at det kan fungere bedre virtuelt, når folk tager ordet, fordi man kan lukke tilhørerne ude og stille sit spørgsmål. Hvad fungerer mindre godt? Når man underviser online, har man ingen føling med, hvor de studerende er mentalt og følelsesmæssigt man kan ikke høre og fornemme dem som i klasserummet. Derfor kan folk blive overset på en helt anden måde. Selv om man teknisk set kan gøre mange af de samme ting som i et klasselokale, så mangler den menneskelige dimension, og den er helt afgørende. Det fedeste ved at undervise er aha-oplevelserne, når folk forstår noget. Dem får man ikke over Zoom. Hvad betyder undervisningsformen for din forberedelse? Onlineundervisning kræver mere forberedelse. Jeg ved ikke hvorfor, men det er sværere for de studerende at svare på improviserede spørgsmål. Derfor giver jeg dem alle vigtige spørgsmål og materialer inden undervisningen. Sådan plejer jeg ikke at gøre: normalt har jeg noget ekstra med, som de studerende ikke er forberedte på. Det gør, at de vågner, og det plejer at fungere. Men det gør det ikke over Zoom. Derfor planlægger jeg typisk onlineundervisningen helt ned i femminutters intervaller. Hvordan har de studerende reageret på undervisningsformen? Det er mit indtryk, at mange af de studerende forbereder sig bedre, fordi det er nødvendigt. Der er selvfølgelig også nogen, der tuner ud. Det er jo lettere at klappe skærmen sammen end at udvandre fra et klasserum. Det er virkelig bøvlet, for det gør undervisningsplanlægningen ret svær. Jeg stiller højere krav til de studerende, fordi det er nødvendigt for, at undervisningen skal lykkes. Og jeg vil måske tage med mig, at man godt kan stille højere krav til dem. Kan du tage andet med dig fra onlineundervisningen? Jeg har fået nogle positive tilbagemeldinger a la: først var jeg lige ved at droppe faget, men nu synes jeg, at det fungerer okay. Men de positive meldinger lyder jo alle sammen, at den her form er okay eller fin nok. Onlineundervisning er jo ikke bedre, inspirerende eller aktiverende. Derfor kunne jeg ikke finde på at erstatte rigtig undervisning med onlineundervisning, men til vejledning eller for studerende, der bor langt væk, ville jeg ikke have et problem med det. Så jeg gruer ikke for at skulle igennem det igen i en eventuel anden coronabølge jeg har bare ikke lyst. CORONA UAFHÆNGIG AF LEDELSEN PÅ KØBENHAVNS UNIVERSITET NR. 3 JUNI 2020 Nej, universitetet bliver ikke det samme som før, siger rektor. STEMPLET Fredsforsker Ole Wævers teori er blevet anklaget for at være så racistisk, at den aldrig bør bruges igen. INDHOLD NR. 3 2020 2 UNI RUNDT 15 HVAD LÆRTE VI? Dekaner, kongepingviner og Har vi i det mindste lært noget af at 28 LAD OS TALE MED KEVIN dehydrerede æggeblommer sidde derhjemme i månedsvis? ... Om hvad der skete, da en 6 OLE WÆVER Jeg har aldrig haft det så dårligt 19 UDKLÆKKET I E rundt LÆS MERE PÅ UNIAVISEN.DK Humanisterne napper teologernes dekan Jesper Kallestrup stopper efter to år i spidsen for Det Humanistiske Fakultet. Dekan på Det Teologiske Fakultet Kirsten Busch Nielsen træder til. Det Humanistiske Fakultetet har været pla- Kallestrup fritaget for opgaver get af Dehydreret æggeblomme!? Welcome to Copenhagen, spouse Du har ingen penge, til gengæld har du oceaner af tid. Heldigvis er tid alt, hvad du behøver, hvis du vil spise godt. Redaktionens største madøre ringede til en håndfuld kokke, hun beundrer og spurgte, hvordan man får gang i coronagryderne, når 6 INTERVIEW Verdenskendt fredsforsker anklaget for racisme: Jeg har aldrig haft det så dårligt med mit liv som akademiker AF DRUDE MORTHORST RASMUSSEN FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN Professor Ole Wævers teori er blevet anklaget for at være så racistisk, at den aldrig bør bruges igen. Men kritikken er 8 INTERVIEW J eg har mailet med professor Ole Wæver i næsten fire måneder. Frem og tilbage. Ventet på, at han var klar til at snakke. Om hans teori, og hvorvidt den er racistisk, sådan som to forskere påstår i en videnskabelig artikel i det anerkendte tidsskrift Security Dialogue, der er set elle 11 INTERVIEW ind i nøglebegreberne, finder man det i de tekster, hvor vi udviklede teorien. Dermed ignorerer hans kritikere ifølge ham flertallet af hans og hans kollegaers analyser og fremhæver et enkelt positivt blik på Europa, som dækkede det deres generelle Europa-billede. Han kalder kritikken 12 INTERVIEW forgodtbefindende, og på den måde kan man, lyder argumentet, få en tekst til at sige, hvad det skulle være. Security Dialogues Mark B. Salter, svarer ikke på Uniavisens spørgsmål om, hvordan han vurderer den akademiske kvalitet af Howell og Richter-Montpetits artikel, men han skriver, 13 CORONA Henrik C. Wegener, bliver universitetet det samme som før? Nej AF LENE MUNK ILLUSTRATION CLARA JETSMARK Københavns Universitets rektor savner at mærke sit universitet. Et universitet, som han tror er forandret for altid efter corona-nedlukningen. R ektor sidder derhjemme. Det gør jeg 14 CORONA Der skal også træffes rigtig mange beslutninger i et rektorat til daglig på meget kort tid, så det er ikke på den måde så unikt. Men det, at du skal træffe beslutninger på meget kort tid og skal forsøge at træffe de bedste beslutninger og så også vide, at det er dem, der gælder, og at al CORONA 15 Lærte vi i det mindste noget AF MAGNUS NIELSEN OG LENE MUNK ILLUSTRATIONER CLARA JETSMARK Lægger du hånden på en glohed kogeplade, lærer du at lade være med at gøre det igen, ikke? Ja, vi har også lyst til at give en knytter til den næste, der siger, at intet er så skidt, at det ikke e 16 CORONA Forskerne bliver på jorden Ansatte vil flyve langt mindre i tiden efter covid-19, siger Tomas Refslund Poulsen, der leder Københavns Universitets miljøorganisation Grøn Campus. Hvad har corona-nedlukningen betydet for Københavns Universitets energiforbrug? Sammenlignet med samme periode CORONA 17 Det er ikke fedt, hvis undervisningen forbliver online, men den kan godt Man får timerne til at fungere online, så det bliver okay, men jeg vil gerne tilbage til mit klasseværelse og være sammen med de studerende, siger lektor i sprogvidenskab Martha Sif Karrebæk. Hvordan var det at bliv 18 CORONA Ja, vi kom online, men vi skal lære at være digitale forfra Nok er KUerne kommet online, men har vi lært at bruge værktøjerne optimalt endnu? Spørger Steen Glad Rydicher, der er sektionschef i KU-IT. Hvor lang tid tog det at få Københavns Universitet op at køre online, efter vi blev bed 19 CORONA I EN UD- KLÆKKET KRISETID Som om det ikke var svært nok i forvejen. Årets nyuddannede skal ud og konkurrere om jobbene i en tid med historisk høj arbejdsløshed. AF RASMUS FRIIS FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN F rederikke Melina Fava er mest optaget af de udfordringer, hun kan se lige fo 20 CORONA andet ønsker organisationen, at virksomheder, der ansætter nyuddannede, får forrang i offentlige udbud, at en pulje afsættes til efteruddannelseskurser med fokus på at matche virksomhedernes efterspørgsel, og at dimittender beholder deres dagpengeklip de første tre måneder efter uddannel TOP 20 HITLISTE AF MAGNUS NIELSEN Who you gonna call? Se Uniavisens nye liste over, hvilke forskere fra Københavns Universitet, der bliver citeret allermest i medierne. 21 22 HITLISTE SÅDAN HAR VI GJORT 1 ALLAN RANDRUP THOMSEN Professor i eksperimentel virologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet 1153 OMTALER Hvad forsker han i? Allan Randrup Thomsen forsker i immunforsvarets evne til at bekæmpe virusinfektioner og dets betydning for infektionsforløbet. Det gør h 23 HITLISTE 5 JENS LUNDGREN Klinisk professor i infektionsmedicin og leder af Copenhagen HIV Programme, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet 510 OMTALER Hvad forsker han i? Jens Lundgren er europæisk koordinator for et internationalt forsøg, som skal teste covid-19-medicin. Når pandemien ikke rase 24 10 HITLISTE 11 12 338 OMTALER 311 OMTALER 215 OMTALER Hvad forsker han i? Hvad forsker han i? Hvad forsker han i? At ordet boblestudier klinger lidt mere velkendt end det plejede, kan man ikke forklare uden at nævne Vincent F. Hendricks. Han forsker i sociale medier, formel epistemolog 25 HITLISTE 15 16 ERIK SKYUM-NIELSEN Lektor i dansk litteratur, Det Humanistiske Fakultet ESKE WILLERSLEV Dna-professor og leder af Willerslev Group i Sektion for GeoGenetik, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 264 OMTALER 17 MICKEY GJERRIS Lektor i bioetik, Det Natur- og Biovidenskabelige F 26 HITLISTE Fra forsker til mediedarling: Her er opskriften AF MAGNUS NIELSEN FOTO ISTOCK HITLISTE 27 Hvis du kan sige noget klogt om politik, økonomi eller klima, står døren til medierne åben. Og så har coronaepidemien sat sit tydelige aftryk på årets liste. S idder du som ung adjunkt i teologi, antropologi eller kemi med forhåbninger om at få lov at udbrede dig i pressen om din exc 28 INTERVIEW VENSTREMANDEN I SPIDSEN FOR KØBENHAVNS UNIVERSITETS NOK MEST VENSTREORIENTEREDE FORSAMLING AF LENE MUNK FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN Kevin Olesen blev studenterpolitiker under den store blokade i 2019. Han er enig med partiet Venstre i det meste, men i HUMrådet deler han sag med anarki 29 INTERVIEW Det er ikke svært at være borgerlig på universitetet, siger HUMrådets formand Kevin Olesen. K evin Olesen tror ikke, det er så godt for hans fremtidige karriere inden for politik den ultimative drøm involverer titlen minister at han er formand for HUMrådet. Det kan godt være, at j 30 På blokaden lærte Kevin Olesen det daværende formandskab, Sidsel Dorthea Vedel og Anna Nørgaard Sørensen, og de andre kræfter bag blokaden at kende. Han var med, da HUMrådet talte med advokat Knud Foldschack om at agere mægler mellem de studerende og ledelsen, og han blev en del af Studenterråde 31 INTERVIEW anden aktion, skulle det blive nødvendigt, og det mener han egentlig ikke bør ligge fjernt for en Venstremand. Altså, hvis man går tilbage og ser på, hvordan vi fik Grundloven ... siger han med henvisning til, hvordan datidens rebeller, bønderne og altså Venstres ophav, gjorde oprør m 32 PORTRÆT Hvis Peter Harder skulle gøre karriere i dag, var han ikke blevet forsker AF RASMUS FRIIS FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN Han er netop gået på pension, men Peter Harder er ikke færdig med at sige sin mening. På universitetet har han set en udvikling, hvor ledelsen er blevet mere magtfuldko Tidligere havde Peter Harder sine bilnøgler i lommen med det resultat, at bilen åbnede, hver gang han satte sig ned. Nu ligger de blandt andre ting i en lille lædertaske på hoften. 34 PORTRÆT Jeg er ikke en af de der ultimative nørdeforskere, der murer sig inde (...) og glemmer verden udenfor. Peter Harder, sprogforsker PORTRÆT P eter Harder har et citat, han tænker meget på for tiden. Det stammer fra det murstensværk, han lige har sat på sit sofabord, Anders And-tegneren Carl Barks samlede værker, som han fik, da han blev 70 år i februar. I en scene i bogen bliver Anders Ands evigt heldige fætter med navnet Højb 36 PORTRÆT Hjemmekontoret, hvorfra Peter Harder kommer til at blande sig i fremtiden. Han pakker ikke sine budskaber ind, men leverer dem gerne med et strejf af humor og en af snert stridslyst. Som da han kritiserer lingvistikken for at have fortabt sig i uforenelige fraktioner, der alle hævder, 38 PORTRÆT Hvis nogen så vil begynde at være efter mig, fordi jeg siger sandheden, som den er, så må de være det. Peter Harder, sprogforsker nogen så vil begynde at være efter mig, fordi jeg siger sandheden, som den er, så må de være det. Men der er også en anden grund til, at de færreste yngre STUDERENDES KLUMME Ingen studiestart uden tutorer og rusvejledere og rusvejlederne bliver en del af den kommende anderledes end det, vi kender. De fleste vil meget proces med at udarbejde fakulteternes retningslinjer. gerne sætte tid af til rusforløbene, men det kræver, at Ikke alle fakulteter Er dine øjne studieklar? Få et gratis synstjek SIDSTE DAG 30. JUNI 2020 et sikkert valg fra 298,- DER ER MANGE GODE GRUNDE TIL AT VÆLGE THIELE På kontaktlinser får du eksempelvis indtil 30. juni 2020: 3 MÅNEDERS RABAT PÅ ET 12 MÅNEDERS ABONNEMENT forudsætter gyldigt studiekort MULIGHED FOR EN LI