ÅRETS UNDERVISER 7 JEG SIGER DET VED JEG IKKE SÅ OFTE I TIMERNE, AT DE STUDERENDE SPØRGER JAMEN, HVAD VED DU OVERHOVEDET? Lektor i Jura Hin-Yan Liu er kåret som årets underviser. Selv synes han ikke, han underviser. Han vil hellere diskutere med sine studerende, og går fra undervisningslokalet med materiale nok til en halv bog. AF SALLY FRYDENLUND FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN H in-Yan Lius kontor er en jungle. På toppen af en række fyldte bogreoler står to cykler, den ene har han selv bygget af bambusrør, og fra en krog hænger en isøkse med et mange meter langt klatrereb bundet i. Planter med blade, der rører loftet, pakker hans skrivebord ind fra alle sider og skjuler næsten en tofarvet porcelænsugle. Den har han fået, fordi han netop er blevet udnævnt til Årets Harald, som prisen til årets underviser på Københavns Universitet kaldes. Han er overrasket over, at han har vundet, især fordi han slet ikke ser sig selv som underviser. Hvordan vil du selv beskrive din undervisningsstil? Jeg ville ikke kalde det undervisning. Slet ikke. Hvad ville du så kalde det? Jeg ved det ikke. Det er ikke undervisning og måske ikke engang uddannelse. Det er en samskabelse af, hvad end det er, de studerende og jeg ender med at skabe. Måske kan man kalde det uddannelse gennem det at tænke sammen. MENNESKET ER EN DÅRLIG COMPUTER Dagen forinden overværer jeg en af Hin-Yan Lius timer. Mens de studerende smider jakkerne og sludrer på en blanding af engelsk og dansk, skriver han på tavlen med en tusch. Den laver dup-lyde, når han fører den rundt på whiteboardet med hektiske bevægelser. Han fylder en tavle og kører den ned bag en anden, så pointerne er klar til senere. Det er sidste undervisningsgang i valgfaget Artificial Intelligence and Legal Disruption. Udenfor sludsner det. Han beder de studerende om at diskutere, hvilke konsekvenser det kan have for samfundet og menneskeheden, hvis der bliver udviklet superintelligens. Giv det et skud og se, hvad I kan komme på, siger han, og ti minutter inde i timen er de studerende i gang med at diskutere i grupper. De har prøvet det før. I løbet af lektionen taler de studerende meget mere end Hin-Yan Liu selv gør. De stiller spørgsmål til hinanden, og det er meningen, siger han. Hvis ingen byder ind, får den akavede stilhed lov at brede sig i rummet, indtil nogen gør. Efter de første par undervisningsgange har det aldrig været noget problem. Det er vigtigt for mig, at de studerende deltager. Jeg skal ikke bare stå oppe ved tavlen, jeg har aldrig forstået pointen med forelæsninger. Det virker som en forældet model. Gutenberg opfandt trykpressen, og siden da har vi kunnet læse os til informationer. Den menneskelige hjerne er ikke et godt sted at opbevare informationer. Vi glemmer og mister overblik, siger Hin-Yan Liu. Hvis formålet blot er at proppe informationer ind i hovedet på studerende, så kommer vi til kort. Mennesket er ikke specielt gode til at håndtere data, så hvis det er det, vi bygger vores uddannelsessystem op om, så bliver vi lynhurtigt udkonkurreret af machine learning og big data, som jeg ser det. Vores største force er vores visdom og evne til at tilegne os viden. UNIVERSITETET ER IKKE EN BØRNEHAVE, HVOR MAN BARE SKAL MØDE OP Når Hin-Yan Liu byder velkommen til et nyt hold studerende, gør han det klart, at han ikke vil ses som en lærer. Jeg siger til dem jeg siger det som det er: Jeg har ikke lyst til at undervise jer, men forhåbentlig vil I lære noget alligevel. Hvis de studerende på hans kursus udvikler en evne til at forholde sig kritisk til de tekster og emner, de beskæftiger sig med, så er hans vigtigste job gjort, siger han. Han mener, at universitetsverdenen bør tage en større snak om, hvad uddannelse i virkeligheden er. Er det vigtigst, at de studerende lærer en masse informationer udenad, så de får gode karakterer? Eller er det vigtigst, at de lærer at tænke kritisk og opsøge informationer selv? Han er ikke i tvivl. Er det her universitetet, eller er det gymnasiet? Eller er det børnehaven, hvor du bare skal møde op og få alting serveret? Hvad er det, man siger hvis du giver en mand en fisk, kan han spise en dag. Men hvis du lærer ham, hvordan man fisker, kan han spise hele livet. Det vil ikke nødvendigvis hjælpe dig at vide en masse ting og fakta. Så jeg forbereder dem ikke på deres eksamener, jeg forbereder dem på fremtiden, som jeg ser den, siger han og retter på sine stærke briller. For ham at se, er problemet det store fokus på karakterer. Det forskruer de studerendes motivation til at lære lige nøjagtig det, der skal til for at få en god karakter og ikke mere end det. Jeg mener, at uddannelse handler om at kultivere gode, veluddannede borgere, men academia er blevet et system, hvor du bliver belønnet for at spille spillet. Jeg gik selv til eksamener, som var de kunstige konkurrencer, da jeg studerede. Jeg var virkelig god til at gå til eksamen, men jeg tror ikke, at det hjalp min faglighed eller uddannelse i det store hele, siger han. INGEN GRUND TIL AT TRO, AT MINE IDEER ER BEDRE END MINE STUDERENDES Hin-Yan Liu erkender, at noget viden ikke kan diskuteres frem. Som studerende på Det Juridiske Fakultet er der nogle domme, regler, praksisser og paragraffer, man UAFHÆNGIG AF LEDELSEN PÅ KØBENHAVNS UNIVERSITET NR. 1 FEBRUAR 2022 #PLEASEDONTSTEALMYWORK UNGE FORSKERE SIGER NEJ TIL AT BLIVE KANØFLET SIDE 19 ÅRETS UNDERVISER: NOGEN SKAL TAGE SIG AF DE BEDSTE 2 INDHOLD NR. 1 2022 6 ELITENS UNDERVISER Han ved, at det er hamrende udansk, men han er ikke bange for at sige det: Hans undervisning er til de bedste. Mød juralektor Hin-Yan Liu, der er kåret som årets underviser. 18 STOP MED AT STJÆLE MIN FORSKNING Unge forskere har fået nok af at pukle på ALUMNERNE UNIAVISENS NYE SERIE OM VORES HISTORIE Susanne Brøgger FORFATTER Russisk 1965-72 Jeg var jo ikke Suzanne Brøgger dengang. Eller jo. Måske var jeg. Jeg havde faktisk en jordmodercykel, som jeg malede guld, og jeg havde mine bøger i et guldnet. Så lidt fancy var jeg jo nok. Men ellers ind 4 CAMPUS UNIRUNDT LÆS MERE PÅ UNIAVISEN.DK Foto: Rasmus Friis Jeg synes ikke, Københavns Universitet er et uddannelsesuniversitet i verdensklasse Københavns Universitet skal prioritere uddannelse lige så højt som forskning, siger den nyvalgte forperson for Studenterrådet, Esben Bjørn Salmonsen. CAMPUS Dekan på Jura, Jacob Graff Nielsen. Foto: Serge Savin LEDELSE ER OGSÅ AT BEGÅ FEJL Jacob Graff Nielsen, professor i skatteret, er af et enigt ansættelsesudvalg blevet genansat på posten som dekan på Det Juridiske Fakultet. Der skal ikke flyttes rundt på Det Juridiske Fakultets dekankontor p Danmark minder meget om Canada, hvor Hin-Yan Liu er født, synes han: Danskerne er måske lidt mere lukkede, men møbeldesigntraditionen er stærkere. ÅRETS UNDERVISER 7 JEG SIGER DET VED JEG IKKE SÅ OFTE I TIMERNE, AT DE STUDERENDE SPØRGER JAMEN, HVAD VED DU OVERHOVEDET? Lektor i Jura Hin-Yan Liu er kåret som årets underviser. Selv synes han ikke, han underviser. Han vil hellere diskutere med sine studerende, og går fra undervisningslokalet med 8 ÅRETS UNDERVISER Er det her universitetet, eller er det gymnasiet? Eller er det børnehaven, hvor du bare skal møde op og få alting serveret? HIN-YAN LIU Der er en risiko forbundet med at stå for stærkt på sine idéer, siger Hin-Yan Liu. Jo mere, du tror, du ved, des mere havner du i et videnska ÅRETS UNDERVISER 9 VOXPOP: DERFOR ER HIN-YAN LIU ÅRETS UNDERVISER Alejandra Barrios Emilie Trier KANDIDATSTUDERENDE, JURA KANDIDATSTUDERENDE, JURA Hin-Yan er en af de bedste undervisere, jeg nogensinde har haft. Hans kursus handler ikke om at finde løsninger, som så mange andre ting, men nærmere 10 Han fik jobbet og fandt siden ud af, at hans svar til samtalen ikke flugter så godt med dansk undervisningskultur, siger han. Jamen, det er nok meningen, at man skal undervise til alle og prøve at hive de svageste op. Jeg var selv en stærk studerende, og jeg kedede mig helt vildt. Der er så man FEATURE STUDIEJOBS AF RASMUS FRIIS FOTO JONAS PRYNER ANDERSEN Første gang jeg fik lov til at åbne en montre og røre ved en udstillet genstand, tænkte jeg bare: wow. Første gang jeg fik lov til at åbne en montre og røre ved en udstillet genstand, tænkte jeg bare: wow. Når jeg sidder med en ring ell 12 FEATURE Jeg får mange af de opgaver, som forskerne ikke gider at løse selv. Men det er jo ikke lorteopgaver for mig. Jeg er laboratorieassistent i et forskningscenter, der beskæftiger sig med stofskiftet og blandt andet forsker i diabetes og fedme. Jeg hjælper med at undersøge blodprøver, sætte FEATURE 13 Jeg føler mig som en lille del af et stort hjul, hvor jeg er med til at sikre landets demokratiske legitimitet. Jeg startede på jobbet midt under finanslovsforhandlingerne sidste år og fik med det samme lov til at se, hvad der sker i de afgørende forhandlinger om dansk økonomi. Jeg var PORTRÆT 15 MED PROVINSEN I BLODET Hans vigtigste mission er rasende upopulær blandt de forskere og studerende, han er minister for. Men for Jesper Petersen er udflytningsaftalen ideologisk hjerteblod, som kan spores helt tilbage til hans opvækst og en sønderjysk pedel. AF RASMUS FRIIS FOTO JONAS 16 PORTRÆT Han forlod SF til fordel for Socialdemokratiet i 2013, da partiet nedsmeltede under Annette Vilhelmsen. Han kastede sig ud i retoriske nævekampe som politisk ordfører for Mette Frederiksens regering. Og nu skal han som uddannelses- og forskningsminister virkeliggøre en aftale, som de fl PORTRÆT Vi kan ikke bare oprette flere studiepladser uden for byerne. Det er det lave gærde. Det ville ikke virke. JESPER PETERSEN Han husker ikke præcis, hvorfor han som 15-årig meldte sig ind i SF Ungdom under et 1. maj-arrangement ved Tørning Mølle i Vojens. Men politik var noget, han blev fod 18 PORTRÆT skaber bedre muligheder for at uddanne sig på tværs af landet. Det formål tror jeg, langt de fleste, der har med uddannelse at gøre i Danmark, synes er det rigtige. Målet kan dog ikke nås, uden at universiteterne skal fjerne studiepladser, siger han knap 1.600 pladser alene på Københav FORSKNING 19 LAD VÆRE MED AT STJÆLE MIT ARBEJDE TEKST OG FOTO AF SALLY FRYDENLUND Knokler unge forskere for bare at se ældre forskere tage æren for deres arbejde? Den nye kampagne #pleasedontstealmywork vil kickstarte en diskussion om forskningstyveri og undersøge, hvor ofte det sker. Maria Toft, 20 FORSKNING Jeg gør det for alle dem, som ikke tør eller kan overskue konsekvenserne af at sige fra, når de oplever ældre forskere overskride deres faglige grænser. MARIA TOFT, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB. Som ph.d.-studerende kan det være svært at sige fra over for ældre forsk FORSKNING Det har Maria Toft, der har arbejdet en del under sin orlov, ikke meget til overs for. Jeg har haft helt retmæssige orlover, som er blevet godkendt. Hvorfor skal jeg overhovedet forsvare, at jeg har haft barselsorlov? Barselsorlov er en ret, der ikke bør forsvares. Og forskningsintegritet 22 CAMPUS DETSKER LÆS DEN KOMPLETTE KALENDER PÅ UNIAVISEN.DK og brug den til at slå på tromme for dit eget arrangement Foto: Nicolai Halvorsen 3/3 HVOR FÅR VI VORES SUNDHEDSVIDEN FRA? DEBAT Hvorfor får fake news og konspirationsteorier fodfæste blandt befolkningen og hvor ligger ansvaret? Et KLUMMER 23 YNGRE FORSKERE OG STUDERENDE SKAL ANERKENDES FOR DERES FORSKNING AF ESBEN BJØRN SALMONSEN OG BJØRN MARKMANN, STUDENTERRÅDET Selvfølgelig skal alle have ret til den viden, de selv producerer. Det burde der ikke herske tvivl om. Virkeligheden for både studerende og yngre forskere er dog Er dit pensum lige lovlig hvidt? Har du brug for at harcelere over udflytningsplanen? Eller trænger rengøringsfolkene på dit campus til en kæmpe buket roser? Sig det med ord! debat Kom forbi og få redaktionens tips til det gode debatindlæg. 23. marts 2021 kl 16-17 Købmagergade 52, 2. sal, 1150 Kø