Kære læser
Kære læser
Udgivelsen kan ikke vises i denne browser
Læs den i vores app:
Det skyldes muligvis:
Brug af JavaScript er deaktiveret i denne browser. JavaScript er nødvendigt for at vise sidens indhold.
M/S Sea Hawk Servicefart....................................................... 20 knob Rækkevidde...........................................200-500 sømil Motor...............................................................2*450 hk Passagerer............................................. maks. 12 stk. Besætning...............................................................2-4 Bredde............................................................... 5,05 m Maks. dybdegang.............................................. 1,55 m Siddepladser i cockpit.............................................. 12 Siddepladser, agter dæk.......................................... 10 Siddepladser på flybridge........................................ 10 Toilet & bad................................................................... Kabys med diverse udstyr............................................ Dykkerkompressor..................... 250 L/m 220/330 bar Fiskestænger udlejes Der sejles altid efter forholdene, så fart, rækkevidde mv. er vejledende. Lang vej Men selv om man har det, man selv synes er det bedste tilbud på markedet, er der ikke garanti for succes. - Vi begyndte at annoncere, men det gav ikke umiddelbart kunder i butikken. Først, da vi havde held til at få en gruppe journalister med ud på en fisketur, kom der gang i forretningen. Herefter har Facebook været den store reklamesøjle. Vi har en meget aktiv side og særligt, når lystfiskerne selv lægger noget på fx med billeder af deres fangst, er der tit 20.000, der har set det, fortæller Mikael Jensen, der har tilknyttet en hjemmeside-ekspert til firmaet. Han sørger blandt andet for, at de mest gængse lystfisker-søgeord får Sea Hawk til at dukke op i søgemaskinerne. 56 LEDERNE SØFART / 4 / 2018 - Konceptet er, at vi kan sejle lystfiskerne ud til Det Gule Rev på to timer med et minimalt brændstofforbrug, fordi det er en katamaran. De andre skibe tager 8-900 kr. for en dagstur, men vi tager 1700 kr. for en 12 timers tur 1350 kr. for 10 timer. - Man kan sige, at på en otte timers tur er der mere fiskeri hos os, end der er hos konkurrenterne på en 12 timers tur, fordi vi sejler så hurtigt. Det vil lystfiskerne gerne betale for, fastslår Mikael Jensen: - Herudover sørger jeg for, at der er virkelig god service ombord, og at der er nogle flere og andre ting, kunderne kan købe. Jeg har en aftale med en slagter, så der er god mad, og de kan købe drikkevarer og fiskeudstyr. Butiksslagter Faktisk er Mikael Jensen selv uddannet butiksslagter, og han har været slagtermester i fem år. Han mener selv, at det er der, han har lært, hvor vigtigt det er at yde en god service og at skabe en god stemning og en god forretning. - Der er grænser for, hvad vi kan tage for turene. Så må vi sælge andre ting til dem, fx fiskegrej og god mad. Det er et godt supplement til økonomien. Det hører med til historien, at den driftige skipper også har været jord og beton, og har arbejdet i landbruget, på et mejeri og som salgschauffør. Han har været på Skoleskibet og er uddannet skibsfører fra Marstal og har sejlet i Herning Shipping fra 2000-2005. Her de seneste år har han arbejdet som havnelods og slæbebådsskipper i Skagen, ansat af Saga Shipping og tidligere i ti år som havnelods og havneassistent på Hirtshals Havn. - Men det blev for meget, når jeg også havde Sea Hawk. Så først gik jeg på halv tid, og sidste år sagde jeg op. Det sidste år, hvor jeg både var lods, slæbebådsfører og fiskeskipper, sad jeg og gjorde mine arbejdsdage op, fordi de skulle fordeles mellem DIS og DAS og jeg talte 363 arbejdsdage på et år, og jeg besluttede at holde op, før jeg ødelagde mit helbred, understreger Mikael Jensen: - Så jeg har bestemt, at nu går jeg fuldt ind i projektet og ser, om jeg kan leve af det; og ellers må jeg aflive det. - Man skal slide for det, understreger skibsrederen, der kan glæde sig over, at Sea Hawk er rangeret som én af de bedst fangende lystfiskerbåde i Danmark. Og det der med, hvordan man finder frem til, hvor fiskene er, vil Mikael Jensen gerne afsløre. For det første har han arbej-
Lederne Søfart nr. 4 2018 Esbjerg Fanø 17 gange dagligt NY LILLE HJÆLPER: TILFREDSE MEDLEMMER I LEDERNE SØFARTS NETVÆRK TEMA: DET NYE JOBMARKED DRONER TJEKKER HAVNE LÆS OGSÅ OM: - 1,65 MIO. til medlemmer i skattesager - Mød dine juridiske RÅDGIVERE i Lederne Søfart - Sådan er du SOCIALT SI
LEDER Tak for indsatsen Fritz Den 1. oktober blev Søfartens Ledere til Lederne Søfart, og sammenlægningen med Lederne var en realitet. Alle hos Lederne har været utroligt hjælpsomme og imødekommende, og samarbejdet i forbindelse med vores indflytning på Vermlandsgade er et godt eksempel på, at der
SIDE INDHOLD 40 DET VAR HELT TOSSET LYSTSEJLER PÅ KOLLISIONSKURS I RUTE T. DE HAVDE KLOKKEKLART VIGEPLIGT, MEN FORTSATTE LIGE UD OVER RUTE T PÅ KOLLISIONSKURS MED TO STORE ERHVERVSSKIBE. Fra medarbejder til leder Mød dine nye rådgivere i Lederne Søfart Side 5 International nettoløn Få de god
Den 10. oktober blev der holdt indflytningsreception i Lederne Søfarts nye lokaler. Tak til alle, der deltog. Lederne byder velkommen Den 1. oktober blev Søfartens Ledere til Lederne Søfart, og dit medlemskab af Lederne trådte i kraft. Den første oktober flyttede Søfartens Ledere adresse til Vermla
Mød dine juridiske rådgivere i Lederne Søfart Et særligt maritimt team i Lederne står klar til at hjælpe Lederne Søfarts medlemmer med juridisk bistand. Jeg glæder mig Advokat Mette Stimpel Stenled: Det er dagligdag, at medlemmerne kommer fra mange forskellige brancher, og jeg glæder mig til at sæt
Vi har et bredt juridisk fundament Juridisk konsulent Rolf Trier: I Ledernes Hovedorganisation er vi en stor gruppe jurister. Det giver et bredt fundament, og vi kan hjælpe hinanden og diskutere sager ud fra mange vinkler og mange specialer. mv.), og hans særlige områder er direktører, som juridisk
CYPERN: DOBBELTBESKATNINGSOVERENSKOMSTEN AF: JYTTE HJORTH, SKATTERÅDGIVER Vi tilføjer endnu et kapitel til spørgsmålet om beskatning, når man sejler ud fra Cypern. Et bindende svar fra Skat ændrer både beskatning og krav om bopæl for vores medlemmer. Se her, om du skal du bede Skat om at genoptage
Det mener Lederne Søfart: INTERNATIONAL NETTOLØN Det har længe været et stort ønske for Lederne Søfart og vores medlemmer at komme til at konkurrere på lige vilkår i den globale skibsfart. Det er nu muligt at arbejde i en meget stor del af verdens skibe for internationale rederiorganisationer og v
Hjælp og rådgivning Både medlemmer og arbejdsgivere er meget velkomne til at søge råd og vejledning hos os i Lederne Søfart. Primært ved vores skatterådgiver og sømandsskatteekspert Jytte Hjorth. Vi giver både indledende vejledning og konkret support/ rådgivning, når man har fundet et muligt job int
SØGES: KVALIFICEREDE FOLK HAVES: SPÆNDENDE OPGAVER TEKST: LISE MORTENSEN FOTO: OSM OSM PEOPLE: Vi har kunderne, vi har de spændende jobs. Mere end 2000 dygtige kandidater har registreret sig i vores database de sidste måneder, men vi har potentielt jobs til mange flere. Hver virksomhed, kandida
- OSM People vil gøre det enkelt for virksomheder og professionelle at mødes og samarbejde. Vi tilbyder jobs, kandidater og på sigt et udbud af relaterede HR services, som vil opfylde de fleste behov fra moderne virksomheder inden for det maritime, offshore og relaterede industrier. Der er stor eft
Bruger kræfter rigtigt - Det her er jo en helt ny tilgang til at skabe et agilt fremtidsorienteret arbejdsmarked i den blå sektor. Det, at finde de rette mennesker til en arbejdsopgave hos en virksomhed på en digital matchmaking-platform kræver et nyt mindset hos brugerne, siger Iben Højer. - Vi tro
Vi kender ikke balancen for, hvornår det giver bedst mening, at ting sker digitalt eller i direkte dialog med en person. Vi ved dog, at self-service, som fungerer, som regel er fantastisk service, og vi er i løbende dialog både med kandidater og virksomheder om, hvad der giver mest værdi og den beds
E R O H S N O Rift blandt unge filippinere om at blive dansk kadet TEKST: PIA ELERS FOTO: ERHVERVSMINISTERIET/PRIVATFOTO 14 LEDERNE SØFART ONSHORE / 4 / 2018
ONSHORE De sidste tre år har danske rederier hvert år optaget 50 filippinske kadetter, der med fuld økonomisk støtte vil blive uddannet på MAAP, Maritime Academy of Asia and the Pacific, i Manila. Den nu fhv. erhvervsminister Brian Mikkelsen besøgte akademiet og kadetterne på sin sidste officielle
Det er ikke er en dansk uddannelse. Den minder nok mere om en amerikansk og har også en snert af militærtræning over sig. Og så kører de mere konventionsnært om jeg så må sige altså går præcis efter de krav, der står i STCW-konventionen. Andreas Nordseth, Søfartsstyrelsen Benhård udvælgelse Med p
ONSHORE NOTER VANDREUDSTILLING Danske Havnes vandreudstilling vandrer. Fra Esbjerg under Danske Havnes Havnekonference til Grenaa Havn, fra Grenaa Havn til Kolding Havn, til Hvide Sande Havn og nu ADP A/S, hvorefter den skal videre til Korsør Havn. 21 havnefotos, der viser danske havne som de mode
NYE PENSIONSREGLER Få gevinst af de nye pensionsregler. Der gælder nu nye regler på pensionsområdet. Regeringen og Dansk Folkeparti har vedtaget anden del af pensionsreformen. De nye regler gælder fra 1. januar 2018. ORIENTERING FRA PFA Det er en god nyhed for pensions-opsparerne. Pensionsreformen
ONSHORE Vær ekstra opmærksom på pensionen ved jobskifte Endelig bør man ifølge Carsten Holdum være opmærksom på, at pensionsreformens første del også ændrer på, hvornår man kan få sin pension udbetalt. For pensionsordninger, der oprettes efter 1. januar 2018, kan der først ske udbetaling tre år før
Militæret har længe brugt dem det samme gælder bygningsinspektion på land. Det er først nu inden for de seneste to år, den maritime sektor for alvor har fået øje på de store muligheder, der ligger i at anvende droner. Det har Maersk Training Center i Esbjerg taget konsekvensen af og udbyder nu også
ONSHORE professionelt. Og vi ser også et stigende antal deltagere fra offshore industrien, som skal klædes på til at foretage inspektion af havvindmøller det er allerede en ret udbredt praksis. Og jeg tror, at vi i de kommende år vil se en markant udbredelse af droners funktioner inden for det mar
Jeg forudser, at det inden for de næste 10 år bliver lige så almindeligt at se en drone i luften, som vi i dag ser en flyvemaskine. Kasper Due Bække, direktør for kursusudbyderen WeFly struktioner. Eller til overvågning af flaretårne der er masser af muligheder for at anvende droner innovativt, si
ONSHORE DRONER INDTAGER LANDETS HAVNE Stadig flere havne viser interesse for at anskaffe droner, da de vil kunne spare både tid og penge til inspektion og overvågning. TEKST: PIA ELERS FOTO: RANDERS HAVN Hvis man cykler en tur langs Randers Fjord, skal man slet ikke blive forbavset, hvis der sus
Gamle skuder reddet på målstregen Flere private virksomheder har i de senere år investeret i gamle, men bevaringsværdige træskibe, der ellers ville være blevet solgt til udlandet eller simpelt hen rådnet op. På den måde er chokoladefirmaet Summerbird og andre fynske virksomheder med til at bevare
ONSHORE Ideen er netop, at sådan et skib skal skabe nye muligheder for at lege med anderledes og gerne skæve koncepter for vores virksomheder. Mikael Grønlykke, direktør, Summerbird og derfor ville det være utroligt ærgerligt, hvis sådan et skib skulle forsvinde fra de danske farvande. Og samtidig
Lederne Søfart TEKST: LISE MORTENSEN FOTO: JENS LINDER NETVÆRK PÅ SKINNER Et levedygtigt netværk blandt Lederne Søfarts medlemmer har snart etårs fødselsdag der er stadig ledige pladser, hvis du er interesseret. Med baggrund i et ønske fra flere af Lederne Søfarts medlemmer blev der i efteråre
ONSHORE Lørdag den 5. maj 2018 kl. 10.00-15.00 var 5 medlemmer af netværket på tur til Mærsk Resolute i Esbjerg. På dagen stod Torben Poulsen for en grundig og interessant rundvisning og introduktion til et helt unikt univers om bord i et trekantet fartøj. Her er kun en lille del af de op til 140 m
- Det var nyt at se og høre om arbejdet på boreriggen Mærsk Resolute og om Torben Poulsens vej til Oil Installation Manager OIM. Man kommer lidt uden for sin egen andegård og hører om helt andre områder af den maritime branche. Det er spændende og berigende, siger VTS-operatør Christian Kobbernage
ONSHORE Lasse T. Hansen: Et godt sted at netværke. Som direktør i egen virksomhed DP & Marine Assurance Denmark er Lasse T. Hansen begejstret over Søfartens Lederes initiativ med netværksgrupper, og han deltager så meget, han kan. JA TAK TIL NETVÆRKSGRUPPE Første juni 2016 gik DP & Marine Assuran
Forstå din SØSYGE Det er ubehageligt, og det er tabubelagt. At stå der midt i arbejdstiden og blive bleg, få koldsved og til sidst kaste op efter noder. Der er ikke noget endegyldigt råd, der virker mod plagen men der er en lang række gode råd, som måske kan hjælpe dig. Søsyge kan ramme alle, al
ONSHORE Få Danmarks absolut bedste studiekonto Mismatch Sensory mismatch-teorien siger, at transportsyge opstår, når ens sanser, primært synet og balanceorganerne i det indre øre, påvirkes af impulser, der indbyrdes ikke er i overensstemmelse. Studiekonto ganske kort Bonus-viden Du får 5 % i re
IMELLEM ESBJERG OG FANØ TEKST OG FOTO: LISE MORTENSEN En ø-færge er en slags integreret del af ø-samfundet, og besætningen har en social opgave med at passe på glemte sager, tage sig af grædende børn og demente ældre. Mød Iben Gejl Christensen, der sejler skipper på Fanøfærgen, hvor hun har sejlet
- Det, at sejle en ø-færge, er også en social opgave. Når der står et lille skolebarn, som ikke kan finde sit færgekort, er det klart, at vi tager ham med alligevel. Eller der kan være én, der er ked af noget, så kommer han/hun med op i styrehuset og får lidt snak og et glas vand, fortæller Iben Gej
Skibsfører Rolf Pedersen startede som sommerafløser i et par år og er nu fastansat. Han har været på Fanøfærgen i otte år og er Lederne Søfarts talsmand. enden er sidste afgang 2:30 og første er 5:40. Den ene færge er bemandet døgnet rundt; der er hvilepladser til besætningen, de er standby, hvis d
NOTER 94.000 ARBEJDSPLADSER Samlet set skaber Det Blå Danmark direkte og indirekte beskæftigelse for cirka 94.000 personer, hvilket svarer til 4 procent af beskæftigelsen i Danmark. Danske skibsoperatører kontrollerer 4,5 procent af verdenstonnagen, hvilket er en indikation for, hvor stor en andel
MARITIME ILDSJÆLE Be an example, not an opinion har jeg praktiseret og fundet vejen til at arbejde med det, jeg brænder for. Det var godt humør, diskussioner og masser af engagement, som var kendetegnende, da Maritime Development Center (MDC) inviterede kvindelige medlemmer af den danske maritime
der gør søfolk unikke i arbejdssammenhænge. Hvad lærer man ombord, som man kan tage med sig videre til hvilket som helst andet arbejde senere? Som overskrift på dette kan man beskrive det via begrebet godt sømandskab. Som Steen Jepsen skriver i sin artikel Godt sømandskab i virksomhedsledelse, Søfar
Resultatet af mødet blev følgende initiativer: Bottom-up En LinkedIn-gruppe, som samler kvinder til søs. Gruppen er åben for både mænd og kvinder, dem, der gerne vil bidrage som rollemodeller, mentorer og sparingspartnere om konkrete problemstillinger og lignende for kvinderne. Gruppen hedder Women
N TER MORE WOMEN AT SEA - I forlængelse af konferencen More Women at Sea er Maritime Development Center (MDC) i gang med at skabe rammer og understøtte initiativer ved at udnytte det momentum, der er skabt i samarbejde med de mange engagerede personer, der har vist interesse for More Women at Sea,
KOLLISIONSFARE TIL LYSTSEJLERNE: Hold udkig, overhold søvejsreglerne og hold jer på behørig afstand fra de store skibes ruter! Hvis I kommer i kollision med et 200 meter tankskib på full ahead med 15 knob, er det jer, der er de bløde trafikanter. TEKST: LISE MORTENSEN FOTO: PRIVAT. KORTUDSNIT UDL
Vi var bekymrede for, at besætningen måske var faldet over bord eller vagthavende havde fået hjerteanfald. Så jeg henvendte mig til VTSen med min bekymring, fortæller Gustav Bretton-Meyer. så AROSA et 20.000 tons, lastskib, der måler 155 meter, og som er på vej sydover i ruten. Her er kollegaen,
Det er også én af lodsernes opgave at holde øje og hjælpe og tilkalde hjælp, hvis der er brug for det. Det er os, der er der hele tiden og vi har altid et ekstra øje på resten af skibstrafikken, understreger Jørgen Busk Vestergaard, lods i DanPilot. Nu bliver det rigtigt farligt TILTALEN (XX) er
ler to sømil længere agterud, havde AROSA ikke kunnet dreje uden at ramme ROSA TOMOSA. Jørgen Busk Vestergaard tilføjer: Jeg var i en meget presset situation, fordi Gustav havde drejet ROSA TOMOSA ind midt i sejlrenden for at undgå kollision med lystbåden. Så jeg havde ikke meget plads at manøvrere
ANSVAR - til søs eller i land AF NANNA THIT FOTO: IVAR SVANE Beslutninger, ansvar og ledelse er i dag i vid udstrækning flyttet fra skibene og ind i land. Hvad betyder det for de søfarende og kan det være en del af grunden til, at der er mangel på officerer til søs? Det vil Nanna Thit der har
STARTER MED SPØRGEUNDERSØGELSE Som en start før selve forskningen og for at få nogle grundlæggende spørgsmål på plads har Nanna Thit udsendt en spørgeskemaundersøgelse til Lederne Søfarts medlemmer altså i en dansk kontekst. Projekt Skib - Arbejdet med Projekt Skib gav mig interessen for arbejdsmi
HYPOTESERNE Nanna Thit starter med hypoteserne, som hun har udviklet i forlængelse af forskningen i Projekt Skib: Relationen mellem sø og land er blevet dårligere, bl.a. fordi en del af magten er drevet på land. Der er kommet en compliance kultur, dvs. en du skal bare overholde reglerne kultur. He
mandskab, hvilket har virket demotiverende for mange. Mails bliver brugt som bevismateriale, og arbejdsopgaver skal dokumenteres med billeder, hvilket skaber en såkaldt cover my own ass-kultur, hvor tilliden og respekten mellem medarbejdere mindskes. Regler laves efter laveste fællesnævner sikkert
E R O H S N O Bliv sy n l i g ON LINE DIN VIRKSOMHED HAR SIKKERT EN FLOT HJEMMESIDE, MEN DU SYNES MÅSKE, AT DET ER FOR FÅ I DET BLÅ DANMARK, DER BESØGER DEN OG ENDNU FÆRRE, SOM FAKTISK HENVENDER SIG FOR AT KØBE DINE MARITIME PRODUKTER ELLER SERVICEYDELSER. NØGLEN TIL ØGET SALG ER ØGET SYNLIGHED
ONSHORE R SEO? e HVAD E ch engin for sear rtelse askineen forko : søgem k r s e n O a E d S st og og på omplek ation meget k optimis r e hold og d O E in ing. S e både n d tu n fi optimer at eside. U bl.a. om hjemm s d e e h n r handler m kso i tekste å din vir øgeord s e s g e s ti teknik p e ri
FRA MEDARBEJDER ... TIL LEDER Det kan virke både oplagt, måske lidt flatterende og ganske udfordrende at gå fra et job som medarbejder til leder. Men det er vigtigt, at du er klar over, hvad det indebærer både opgavemæssigt og i dine relationer. Du skal overveje, om du virkelig har lyst for det er
Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du tager stilling til, hvilken rolle du gerne vil have i dit arbejdsliv. Hvis du allerhelst vil være operationel/nørdet tekniker, er det vigtigt, at du gør op med dig selv, at det er det, du synes er sjovt, som du bliver glad af, og som du får energi af.
andens familiers mærkedage som kobberbryllup, barnedåb osv. Måske ses din kone privat med en tidligere kollegas kone og kommer i deres hjem. Måske kan det ikke fortsætte. Det kan være svært at forklare. Ledernes Hovedorganisation har tre organisationer med forskellige medlemsgrupper. Lederne er for
EKSTREMVEJR AF: LISE MORTENSEN Vildere vejr med mere ekstreme nedbørsmængder og flere storme får vandløb og kyster til at løbe over. I en opdateret national vurdering af oversvømmelsesrisikoen foreslår Kystdirektoratet derfor, at Esbjerg, Kolding, Nyborg og Vordingborg udpeges som nye områder i Dan
EN HALV JORDOMSEJLING Jeg kan jo godt bilde mig selv ind, at jeg er herre i eget hus. Men Sea Hawk-projektet har trukket tænder ud, både arbejdsmæssigt og økonomisk, siger Mikael Jensen, der har været ret økonomisk presset i perioder. 54 SØFARTENS LEDERE / 4 / 2018
3300 afgange og ankomster på de sydfynske øer. Sea Hawk sejler ø-hop i Det sydfynske Øhav om sommeren og fisketure i Vesterhavet resten af året. TEKST OG FOTO: LISE MORTENSEN I løbet af juni, juli og august har Sea Hawk tilbagelagt det, der svarer til en halv jordomsejling. Ikke ud over oceanerne,
M/S Sea Hawk Servicefart....................................................... 20 knob Rækkevidde...........................................200-500 sømil Motor...............................................................2*450 hk Passagerer............................................. maks. 12 stk
det på lystfiskerskibe før i sin karriere. For det andet har han anskaffet sig MaxSea, der er en tidlig model af Levende Søkort hvor fiskerne igennem tiden har de lagt rev ind, hvor fiskene står. - Jeg troede på et tidspunkt, at jeg kunne supplere lystfiskerturene med at servicere de store skibe, n
Få dit overblik på mitpfa.dk Ved du, hvor meget du har sparet op, og hvilke forsikringer du har? Det kan du få et hurtigt og enkelt overblik over på Mit PFA. Her kan du også se dit Pensionstal og få en fornemmelse af, hvor meget du har at leve for, når du går på pension. Få dit overblik på mitpfa.d
Hvor er jeg socialt sikret, når jeg sejler på fremmed flag? De sociale sikringsordninger i Danmark er ikke samlet i en enkelt lov, men skal findes i en række forskellige love. Når man arbejder i udlandet, er fokus formentlig i første omgang rettet mod reglerne for sygesikring, familieydelser og arbe
OKUPDATE OK OVERENSKOMST NYT Efter at have ligget stille i sommerferieperioden er der gang i forhandlingerne om fornyelse af overenskomster. BORNHOLMSLINJEN Vi har forhandlet og indgået en mønstringsaftale (løntillæg) helt op til opstart af Molslinjens besejling af Bornholm under navnet Bornholms
Kære nødstedte sømand Umiddelbart ser det også underligt ud, at LG ikke går ind i sagen, når du har en dansk arbejdsgiver. Reglerne er imidlertid sådan, at når du ikke arbejder i Danmark, så skal du have dækket tabet i det land, du har arbejdet, og hvor du har betalt skat til. Der bør ikke være de s
BREVKASSE Skatterådgiver Jytte Hjorth Advokat Pernille Sædam Marstal ? Her kan du stille spørgsmål til Lederne Søfarts sekretariat om faglige og juridiske spørgsmål. Alle får direkte svar, og mere generelle spørgsmål bliver desuden offentliggjort her i bladet i anonymiseret form. Spørgsmål send
MEDLEMSNYT Lederne Søfarts bestyrelsesmøder 2018: 11. oktober 05. december 50 år 30-12 28-12 27-12 20-12 17-12 07-12 01-12 28-11 28-11 22-11 19-11 19-11 16-11 13-11 08-11 28-10 21-10 20-10 20-10 16-10 15-10 13-10 12-10 01-10 28-09 23-09 18-09 17-09 16-09 60 år 29-12 15-12 15-12 14-12 10-12 30-11 2
AL HENVENDELSE TIL: LEDERNE SØFART, VERMLANDSGADE 65, 2300 KØBENHAVN S, TLF. 33 45 55 65, mail@soefartens.org Magasinpost MMP ID-nr. 42147 GLÆDESPIGER OG ALKOHOL OPBYGGELIG LÆSNING: Vi har fundet en Lægebog for Søfarende fra 1911 skrevet af H.A. Breuning-Storm, Dr. Med., Stabellæge i Søværnet. Ud