DIREKT
JUNI 2010
3
INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009
Kritik af dansk
jernbane-politik
Det er ikke tidssvarende, hvis Danmark undlader at investere i et jernbanenet til højhastighedstog, siger direktør Steen Donner, Copenhagen
Capacity. Københavns Kommune arbejder for at få skabt højhastighedsbane til Hamborg
Af Finn Sørensen
Det danske jernbanenet bliver opgraderet
i forbindelse med den kommende faste forbindelse over
Femern Bælt.
Men planerne er langt fra
tilstrækkeligt ambitiøse til at
Danmark får det fulde udbytte af den dansk-tyske forbindelse.
Planerne for udbygningen
mødes med bekymrede miner
hos en række organisationer.
I høringssvar til Trafikstyrelsen påpeger de, at selv med
de planlagte udvidelser vil kapaciteten på jernbanenettet
være for ringe. Og trafikken
hæmmes af en række flaskehalse.
Direktør Steen Donnner, investeringsfremme organisationen Copenhagen Capacity
peger på nødvendigheden af
at prioritere infrastrukturen
højt, hvis Øresundsregionen
skal udvikle sig yderligere.
Derfor arbejder Copenhagen
Capacity på lige fod med en
række andre organisationer
og Københavns Kommune for
at øge interessen for yderligere investeringer i det danske
jernbanenet, så det opgraderes til højhastighedstog.
Vi er ikke med fremme, hvis
det bliver sådan, at man kan
køre med højhastighedstog
fra Stockholm til København,
og at man herfra skal futte
videre gennem Danmark, for
så igen at komme på det europæiske højhastighedstognet i
Tyskland. Det er ikke tidssvarende, siger Steen Donner.
Ny milliard-investering
I planerne for udbygningen af
det danske jernbanenet stiles
mod kørsel med 160 km i timen.
Men i forundersøgelserne
indgår også, at konsekvenserne ved kørsel med 200 km i
timen og derover også undersøges.
Det står klart, at højhastighedstog vil kræve helt nye
spor på store dele af strækningen, og ifølge IBU Øresund
- organisationen, der beskæftiger sig med infrastruktur og
byudvikling i Øresundsregionen - vil det kræve investeringer i størrelsesordenen 31 milliarder kr.
Den danske transportminister Hans Christian Schmidt
oplyste på en konference i
maj, at da man i begyndelsen af 1990erne analyserede
perspektiverne ved en højhastighedsforbindelse i Europakorridoren, viste det sig, at
anlægsomkostningerne
for
etableringen af den nye bane
ligger mellem 40 og 60 milliarder kr.
Til sammenligning koster
en bro over Femern Bælt 33
mia. kr.
Mange arbejder på om få
en højhastighedsbane med
ind i det endelige Femernprojekt, og der bør kunne findes finansiering. Selv om det
er en meget stor investering
- og næsten af samme størrelsesorden som selve brobyggeriet - så tror jeg, det vil være
en god forretning for samfundet, siger Steen Donner,
Copenhagen Capacity.
Transportminister afviser
Den danske transportminister,
Hans Christian Schmidt, er afvisende overfor en højhastighedsbane.
Jeg forstår godt den store
begejstring for højhastighedstog. De er beviseligt en succes
på international plan. Men det
afgørende punkt i min verden
er spørgsmålet om økonomi
og rentabilitet, og her er jeg
ikke hidtil blevet præsenteret
for overbevisende dokumentation for, at det er her, vi skal
sætte ind, når vi prioriterer
vores
infrastrukturinvesteringer, sagde Hans Christian
Schmidt, da han i maj mødtes
med en kreds af trafikforskere, erhvervsorganisationer og
baneoperatører, der tror på
ideen om højhastighedstog
mellem de danske bycentre
såvel som i Europakorridoren
mellem Sverige, Danmark og
Tyskland.
Hans Christian Schmidt vil
ikke udelukke at der gradvis
kan ske en opgradering af det
danske jernbanenet til over
250 km i timen. Dog ikke generelt, men på delstrækninger.
Optimal udnyttelse af højhastighedstog kræver lange
afstande med langt mellem
stationerne. Og jernbaner
udelukkende reserveret til
højhastighedstog. Det er jo
ikke just det, der er kendetegnende for de danske forhold.
Når togene er kommet op i
fart, skal de jo straks i gang
med at bremse igen, sagde
den danske transportminister.
København arbejder
for højhastighedsbane
Overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune
siger til Femern Belt Direkt,
at han vil arbejde for en højhastighedsforbindelse fra København til Hamborg.
Erfaringerne fra Øresundsregionen viser, at gode trafikale forbindelser er en forudsætning for at skabe en
sammenhængende
region.
Hvis man virkelig skal udnytte
den kommende Femern Bælt
Forbindelse, skal hastigheden
på begge sider forøges markant. En højhastighedsforbindelse mellem København og
Hamburg er under alle omstændigheder vigtig for København. Vores eksterne tilgængelighed er ikke god nok
og kan komme endnu mere
under pres, hvis Staten vælger at sælge SAS. En højhastighedsforbindelse vil koble
København på højhastighedsnettet i Europa, hvilket også
vil være en kæmpe gevinst for
erhvervslivet og væksten i København. I øvrigt må vi også
tænke på, at tog er med til at
reducere regionens CO2-udslip - det er væsentligt, fordi
vi i København har et mål om
at være CO2-neutral i 2025,
siger Frank Jensen.
Hvad vil du gøre for at sikre
denne nødvendige opgradering af det øst-danske jernbanenet?
Der ligger en stor opgave i
at forberede og optimere den
øst-danske infrastruktur til
åbningen af den faste forbin-
Hochgeschwindigkeitszüge werden das Verkehrsbild
in Schweden und Deutschland prägen, sie sind aber
derzeit nicht Teil der dänischen Pläne.
delse over Femern Bælt. Det er
en statslig opgave. Jeg vil naturligvis arbejde for at denne
opgave bliver løftet, så København og hele regionen får de
bedste muligheder for at udnytte det vækstgrundlag, som
en fast forbindelse over Femern Bælt giver. Der er netop
taget et stort skridt i retning af
at forbedre kapaciteten på det
øst-danske banenet med Folketingets beslutning den 18.
maj om en nybygningsløsning
på strækningen KøbenhavnRingsted via Køge.
Modernisering af jernbanestrækningen fra Ringsted mod
syd giver mulighed for forbedringer for pendlertrafikken
med kortere rejsetider mellem
Lolland-Falster, Sydsjælland og
Hovedstadsområdet. Det har
betydning for hovedstadens
økonomiske vækst, da det bidrager til et større og mere
sammenhængende
arbejdsmarked i Øresundsregionen.
Den faste forbindelse over
Femern Bælt giver række helt
nye muligheder for togtrafikken. De skal udnyttes, så hele
regionen får maksimalt udbytte af at være bindeled mellem
Skandinavien og kontinentet,
siger Frank Jensen.
Overhales af andre
Også erhvervsorganisationen
Dansk Industri (DI) er kritisk
overfor de danske jernbaneplaner.
DI skriver i sit høringssvar til
de danske udbygningsplaner
til jernbanen, at de vil reducere rejsetiden fra København
til Hamborg med ca. 1 time til
3 12 time, men:
Gennemsnitsfarten kommer
dog kun til at være 100 km/t,
hvilket er væsentligt lavere
end mellem andre metropoler,
hvor gennemsnitsfarten allerede i dag er 200 km/t. Det vil
derfor være hensigtsmæssigt,
at det som led i VVM-arbejdet
belyses, hvad de samfundsøkonomiske omkostninger og
gevinster er ved at opgradere/
etablere landanlæg, hvor pas-
Højhastighedstog kommer til at
præge trafikbilledet i Sverige og
Tyskland, men er foreløbig ikke
med i de danske planer.
sagertog vil kunne køre med
en gennemsnitsfart på hhv.
150 km/timen og 200 km/t.
DI peger derudover - i lighed med flere andre - på Storstrømsbroen som en væsentligt flaskehals, der skaber store
kapacitetsproblemer.
Hvis svenskerne finder ud
af, at det er mere interessant
at køre via Femern-forbindelsen, så vil man jo hurtigere få
kapaciteten fyldt op. Og svenskerne har i hvert fald nogle
prognoser, hvor de forventer,
at godstransporten på skinner
stiger til det dobbelte i 2020.
Så Femern er ikke en stor udvidelse, hvor vi kan køre meget
mere, end vi kan i dag, siger
trafikforskeren Alex Landex,
Institut for Transport på Danmarks Tekniske Universitet.
Derfor peger flere trafikforskere på nødvendigheden af
en udvidelse af Storstrømsbroen til to spor eller bygning af
en helt ny bro over Storstrømmen.
Det sker i Danmark
Udbygningen af det danske jernbanenet
omfatter:
Elektrificering fra Ringsted til Holeby
Anlæg af et ekstra spor fra Vordingborg
til Holeby med undtagelse af Storstrømsbroen.
Dette skal undersøges:
Hvor der kan anlægges overhalingsspor
for op til 1000 meter lange godstog, hvor
de langsomme godstog kan køre ind og
parkere eller køre meget langsomt, mens
de hurtige persontog på linjen kan overhale. Der planlægges overhalingsspor mellem
Ringsted og Glumsø, både nord og syd for
Storstrømsbroen samt på Lolland.
Om der i stedet for endnu en enkeltsporet
klapbro over Masnedsund kan bygges en
dobbeltsporet, fast betonbro.
En alternativ forbindelse over Guldborgsund nord om Nykøbing F.
Die dänische Eisenbahn-Politik in der Kritik
Die Stadt Kopenhagen
plant eine Hochgeschwindigkeitsbahn
nach Hamburg. Denn:
Es ist nicht zeitgerecht, wenn Dänemark es unterlässt,
in ein Eisenbahnnetz
für Hochgeschwindigkeitszüge zu investieren, sagt Steen Donner, Geschäftsführer
von der Copenhagen
Capacity.
Von Finn Sørensen
Das dänische Eisenbahnnetz wird in Verbindung mit der geplanten
festen Verbindung über den
Fehmarnbelt neu überdacht.
Die Pläne sind aber bei Weitem nicht anspruchsvoll genug, damit Dänemark den
vollen Gewinn aus der dänisch-deutschen Verbindung
schöpfen kann.
Nicht jede Organisation hält
die Pläne für den Ausbau für
gut. In einem Schreiben an die
Verkehrsbehörde Trafikstyrelsen wird darauf aufmerksam
gemacht, dass die Kapazität
des Eisenbahnnetzes selbst mit
den geplanten Erweiterungen
zu gering sein wird. Außerdem werde der Verkehr durch
einige Engpässe gehemmt.
Steen Donner von der
Copenhagen Capacity hält
es für notwendig, die Fragen der Infrastruktur hoch
anzusiedeln, wenn sich die
Öresundregion weiterentwickeln soll. Deshalb arbeitet
Copenhagen Capacity mit
einigen Organisationen und
der Stadt Kopenhagen daran,
dass das Interesse für weitere
Investitionen in das dänische
Eisenbahnnetz wächst, damit
es Hochgeschwindigkeitszüge
geben kann.
Wir sind noch lange nicht
am Ziel, wenn es so wird, dass
man mit Hochgeschwindigkeitszügen von Stockholm
nach Kopenhagen fahren
kann, und dann von hier
aus durch Dänemark weiter dampfen muss, um dann
wieder in das europäische
Hochgeschwindigkeitsnetz
in Deutschland umzusteigen.
Das ist nicht zeitgerecht, so
Steen Donner.
Neue Milliarden-Investition
Die Pläne für den Ausbau des
dänischen Eisenbahnnetzes
sehen Geschwindigkeiten mit
160 Stundenkilometern vor.
Gleichzeitig werden aber auch
die Folgen untersucht, die sich
bei einer Geschwindigkeit mit
200 Kilometern pro Stunde
und mehr ergeben.
Es ist klar, dass Hochgeschwindigkeitszüge
völlig
neue Gleise auf großen Teilen
der Strecke erfordern. Laut
der IBU Øresund Organisation, die sich mit der Infrastruktur und der Stadtentwicklung
in der Öresundregion beschäftigt, liegen die Kosten
für diese Investition bei einer
Größenordnung von 31 Milliarden DKK. Das entspricht
rund 4,2 Milliarden Euro.
Der dänische Transportmi-
nister Hans Christian Schmidt
teilte auf einer Konferenz im
Mai mit, dass man Anfang
der 90er das Einrichten einer
Hochgeschwindigkeitsverbindung im Europakorridor analysiert habe. Dabei stellte sich
heraus, dass die Kosten für
die Anlage der neuen Bahn
zwischen 40 und 60 Milliarden DKK betragen würden.
Zum Vergleich: Eine Brücke
über den Fehmarnbelt kostet
33 Milliarden DKK.
Viele arbeiten daran, eine
Hochgeschwindigkeitsbahn in
...vortsetzung nächste Seite...
DIREKT NR. 6 JUNI2009 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER En dag blandt riddere Tyske familier på udflugt. Ein Tag unter Rittern. Ausflug in Middelaldercentret. Side 12/Seite 12 Geocenter Møns Klint Erleben Sie die Geburt Dä
DIREKT 2 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Die menschliche Verbindung Am 01. Juli 2010 können wir das 10 jährige Jubiläum der ÖresundBrücke feiern und somit können wir darauf zurückblicken, welche Bedeutung die
DIREKT JUNI 2010 3 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Kritik af dansk jernbane-politik Det er ikke tidssvarende, hvis Danmark undlader at investere i et jernbanenet til højhastighedstog, siger direktør Steen Donner, Copenha
DIREKT 4 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 das ultimative Fehmarn Projekt einzubeziehen. Es muss eine Finanzierung gefunden werden können. Obwohl es eine sehr große Investition ist - fast von der gleichen Größeno
DIREKT JUNI 2010 5 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Die Region Seeland sieht die Fehmarn-Verbindung als: Region Sjælland ser Femern-forbindelsen som: Dynamo for en ny udvikling Af Finn Sørensen Vores førsteprioritet er
DIREKT 6 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Die Natur in Bedrängnis Sieben Fragen an Malte Siegert vom NABU-Wasservogelreservat Wallnau Von Wolfgang Seitz 1. Sie sprechen von massiven Eingriffen in die Natur. Könn
DIREKT JUNI 2010 7 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Miljøet er under pres Syv spørgsmål til Malte Siegert fra NABU-vandfuglereservatet Wallnau Af Wolfgang Seitz 1. Du taler om massive indgreb i naturen. Kan du konkretiser
DIREKT 8 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Die Betroffenen haben das Wort Workshops zur Betroffenheitsanalyse Schienenhinterlandanbindung Der Kreis Ostholstein hat eine Betroffenheitsanalyse zur Schienenhinterla
Den mentale bro Motorvej over vandet eller ny mental bro mellem Danmark og Tyskland? Det er spørgsmålet, en dansk-tysk forskergruppe med base på RUC har sat sig for at undersøge. Samarbejdet om broprojektet kræver øget interkulturel kompetence og fremmedsprogskundskaber hos de involverede parter på
JUNI 2010 Sie suchen eine gute Geschäftsverbindung? Er du på udkig efter en ny god foretningsforbindelse? Die Fehmarnbeltquerung und Ostholstein. Så tænk på Femernbælt-forbindelsen og Østholsten. Overborgmester Frank Jensen København og Hamborg vil skabe ny europæisk metropol Overborgmestrene Fr
DIREKT JUNI 2010 11 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Kopenhagen und Hamburg wollen eine neue europäische Metropole schaffen Die Oberbürgermeister Frank Jensen und Ole von Beust treffen sich, um die Zusammenarbeit der beid
DIREKT 12 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Deutsche Familien zu Besuch im Mittelalterzentrum in Nykøbing Ein Tag unter Rittern Auf eine Zeitreise zurück in die Vergangenheit begaben sich sieben deutsche Familie
DIREKT JUNI 2010 13 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Ups - das ist aber ordentlich schwer. Yannick Lund staunte nicht schlecht. Entdeckertouren nach Dänemark zum Paketpreis Lust bekommen auf einen Tagesausflug über die O
DIREKT 14 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Dansk-tysk enighed: Store muligheder i Femern-forbindelsen Ny opinionsundersøgelse viser, at der på begge sider af Femern Bælt er forventning om økonomisk gevinst af e
Hotel Maribo Søpark Eine gute Tagung braucht eine solide Grundlage Et godt møde starter på et solidt grundlag Hotel Maribo Søpark, ist mit seiner zentralen Lage auf der Insel Lolland, in der Hotel Maribo Søpark er med sin centrale beliggenhed på Lolland, tæt ved Nähe zum Bahnhof, Autobahn und
DIREKT 16 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Kluge Köpfe gesucht MORO Nord will Fach- und Führungskräfte für Norddeutschland sichern Mustafa Sahin weiß, was er will. Der 25-jährige Lübecker arbeitet seit Juli 2004
DIREKT JUNI 2010 17 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 MINT-Tag an der IGS Ahrensburg begeisterte die Schülerinnen und Schüler Spaßiger Parcours durch die Welt der Naturwissenschaften Wie bekomme ich junge Menschen dazu, s
DIREKT 18 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Arrangementer i Danmark JUNI 18. juni - 20. juni ROSKILDE JAZZ DAYS Roskilde Jazz Days holdes forskellige steder i Roskilde by og ser det som sin fornemmeste opgave at
DIREKT JUNI 2010 19 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Veranstaltungen in Deutschland JUNI 1. Juni - 30. Juni 13. Butt-Tage Der DEHOGA Kreisverband Plön veranstaltet im Rahmen der Aktion, Schleswig - Holstein is(s)t lecker
DIREKT 20 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Fælles arbejdsmarked, jobbørs og nye uddannelser Tømrerlærling Timo Lantzsch (til venstre) og smedelærling Claus Juul Petersen (til højre) kombinerer deres faglige vid
JUNI 2010 Pf Lb Uv Rg Nv Mp Fb - vi skaber vækst... Interreg Das dänisch-deutsche Interreg Program FehmarnbeltRegion umfasst die Regionen Seeland, Lübeck, Kreis Plön und Kreis Ostholstein. Die übergeordnete Vision des Fehmarnbelt-Programms ist es, eine funktionelle maritime Region im Ostseeg
DIREKT 22 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 ler nehmen am dänisch-deutschen Projekt ArTeMa (Art, Teaching and Management) teil. Es wird in einer Zusammenarbeit mit der Handelskammer Lübeck sowie der Berufsschule
DIREKT JUNI 2010 23 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Im Wallmuseum Oldenburg auf den Spuren der alten Slawen wandeln Information Öffnungszeiten Das Oldenburger Wallmuseum ist vom 1. April bis zum 31. Oktober von Dienstag
JUNI 2010 Touristisches Potenzial hat die Destination Fehmarnbelt sowohl auf deutscher als auch auf dänischer Seite. Fotos: VisitDenmark/Ostsee Schleswig-Holstein Destination Femern Bælt har et stort turistpotentiale på såvel tysk som dansk side. Fotos: VisitDenmark/Ostsee Schleswig-Holstein Dest
DIREKT JUNI 2010 25 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Destination Femern Bælt - et rejsemål med stort potentiale Den nye ferieregion er en vigtig dansktysk erhvervsmotor Fachhochschule Westküste i Heide har fremlagt en un
DIREKT 26 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Fehmarnbelt-Backbuch mit deutschen-dänischen Rezepten Handwerk trifft Kunst Im Projekt ArTeMa arbeiteten deutsche und dänische Bäckerlehrlinge gemeinsam mit Künstlern.
DIREKT JUNI 2010 27 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Ny Femern Bælt-bagebog med danske og tyske opskrifter Håndværk møder kunst I forbindelse med projektet ArTeMa har danske og tyske bagerlærlinge arbejdet sammen med pro
Marine specialist... Både, bådmotorer og alt i tilbehør til båden. Hydraulik Svejsning og maskinarbejde Boote, Bootsmotoren und Zubehör für das boot Hydraulik Schweiß- und Maschinenarbeit Lolland Forsyning Vand Spildevand Varme El RØDBYHAVN MOTOR & MASKINVÆRKSTED v/ Danny Groth Vestre Kaj
Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster bugner af skønne råvarer hen over sommeren Området byder hen over sommeren på forskellige fødevarefestivaler, hvor man kan opleve små hyggelige gårdbutikker, duftende marker og inspirerende nicheprodukter. Kom og få en snak med de lokale producenter - smag en ræk
DIREKT 30 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Oplev Danmarks fødsel Et besøg på Geocenter Møns Klint er som en tidsrejse fra fjern fortid til nutid Af Finn Sørensen Midt i ét af Danmarks mest fantastiske naturområd
En smidig proces I Lolland Kommune er der fokus på udvikling og vækst. Erhvervsområdet er et vigtigt indsatsområde. Det betyder, at kommunen yder virksomheder og iværksættere støtte og opbakning, når nye planer og tiltag skal føres ud i livet. Har en virksomhed planer om etablering, udvidelse eller
DIREKT 32 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Warum die Dänen so gerne Flagge zeigen und die Deutschen nicht Der sorglose und liebevolle Umgang der Dänen mit ihrer Nationalflagge erstaunt deutsche Urlauber immer wi
DIREKT JUNI 2010 33 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Stor forskel på danskere og tyskeres forhold til deres flag Tyske turister i Danmark kan godt misunde danskernes deres afslappede, næsten kærlige forhold til deres nati
DIREKT 34 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Der Ferien- und Freizeitpark Weissenhäuser Strand punktet mit neuen Attraktionen Dschungelland und subtropisches Badeparadies Ganzjahresspaß unter Palmen: Mutige komme
SJÆLLAND MØN & LOLLANDFALSTER Dänemark an einem T ag Erleben Ta på en-dags tu r til Tysklan d OSTSEE SCHLESWIGHOLSTEIN Modrow/Ostsee-Holstein-Tourismus e.V SEHENSWÜRDIGKEITEN VERGNÜGEN STRÄNDE FREIZEITPARKS ÜBERNACHTUNG - SCHÖNE NATUR UND VIEL MEHR. GRÆNSELØST SAMARBEJDE - FEHMARNBELTREGION
DIREKT 36 JUNI 2010 INFORMATION OM FEMERN BÆLT-FORBINDELSEN INFORMATIONEN ÜBER DIE FEHMARNBELT-VERBINDUNG NR. 4. OKTOBER 2009 Unik kunst, arkitektur og natur Fuglsang Kunstmuseum ligger midt i den særprægede lollandske natur Af Finn Sørensen Et besøg på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland er en op